تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

"نیلو" هلندی به دنبال والدین واقعی خود در ایران

برگردان: مانی پارسا

دختری که سال‌ها پیش در یک سینمای اصفهان سر راه گذاشته شده است، بعد از ۳۴ سال زندگی با یک خانواده هلندی قصد دارد پدر و مادر واقعی خودش را در ایران بیابد.

او از خبرنگار روزنامه ان.آر.سی در تهران یاری خواسته تا برای یافتن خانواده کمکش کند.
تومان اردبرینک خبرنگار هلندی در تهران در وبلاگ شخصی خودش این ماجرا را این طور توضیح می‌دهد:

اصفهان، سال ۱۹۷۵- در سینما چهارباغ اصفهان، تیتراژ آخر فیلم از روی اکران می‌گذرد و شیشه‌های کوکاکولا بر روی زمین می‌غلتد. مردان کت و شلواری و زنان دامن‌پوش در حال ترک سالن هستند. هنوز چند سالی به انقلاب اسلامی باقی مانده‌است.

ناگهان یکی از تماشاچیان متوجه صدای گریه یک کودک می‌شود، دخترکی دوساله درون یک زنبیل بر روی یکی از صندلی‌های ردیف‌های آخر سینما. چندتا از خانم‌ها روی شکم دخترک را نوازش می‌کنند و صاحب سینما به کلانتری زنگ می‌زند. چیزی نمی‌گذرد که سر و کله پلیس پیدا می شود و دختر کوچک را به پرورشگاه منتقل می‌کنند. در پرورشگاه برای او نام «نیلوفر رخشا» را انتخاب می‌کنند، شاید به خاطر درخشان بودن چهره او، شاید هم برای انتساب به رخش، بارهٔ نیرومند رستم دستان.


کودکی نیلوفر

مقامات از این کودک گمشده در رادیو و تلویزیون خبر می‌دهند ولی از والدین او خبری نمی‌شود. یک سال بعد یک زن و مرد هلندی به پرورشگاه سر می‌زنند و بعد از پر کردن فرم‌های لازم و انجام کارهای اداری او را با خود به عنوان فرزندخوانده به هلند می‌آورند. در هلند نام نیلو برای او برگزیده می‌شود. نیلو مثل یک بچهٔ کاملاً هلندی بزرگ می‌شود و علاقه شدیدی هم به والدین ناتنی خود دارد.

حالا ۳۴ سال بعد، نیلو خودش دارای خانواده شده و این حس در او قوت گرفته تا بداند والدین اصلی او که هستند. برای همین هم تابستان امسال، نیلوفر آستین‌ها را بالا زد و به ایران رفت. او پنج روز را در اصفهان در جستجوی والدین ژنتیکی‌اش گذراند ولی موفق نشد. او که ایران را تنها از طریق ژن‌هایش می‌شناخت در این سفر خیلی تحت تأثیر میهن دوم خود قرار گرفت و به ایران علاقه زیادی پیدا کرده‌است. ماه آوریل قرار است نیلوفر دوباره به اصفهان بازگردد تا جستجوی خود را ادامه بدهد.

آخر این داستان به کجا خواهد رسید؟ چند ماه پیش نیلوفر از من (توماس اردبرینک) از طریق ایمیل درخواست کمک کرد. برنامه تلویزیونی «گمشدگان » هلند هم که دقیقاً بدنبال چنین موضوعاتی است او را رد کرده‌است زیرا آنها هیچ کس را در ایران نمی‌شناسند.

نیلو به‌دنبال هرگونه سرنخی است که چیزی از والدین تنی و زندگی کوتاهش در ایران برای او روشن کند. اگر هم کسی بتواند درماه‌های مه و ژوئن در اصفهان در جریان جست‌وجوها به او کمک کند کار مهمی برای او انجام داده‌است. اگر هرگونه سرنخ یا اطلاعاتی دارید لطفاً به نشانی زیر ایمیل بزنید:
niloezoektouders@yahoo.com

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)