تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

رمان نویسنده ایرانی‌تبار در میان ۱۰ اثر برتر هلند

گردآوری و ترجمه: مانی پارسا

رمانی از یک نویسنده ایرانی‌تبار مقیم هلند به عنوان یکی از ۱۰ اثر برتر در ادبیات داستانی این کشور برگزیده شد. این رمان را که «خانه مسجد» (Het huis van de moskee)نام دارد، قادر عبدالله به زبان هلندی نوشته و نوامبر ۲۰۰۵ منتشر کرده است.


نهاد خبری ان.پی.اس هلند به همراه یکی از روزنامه‌های اصلی این کشور به نام ان.آر.سی در یک نظرسنجی سراسری با عنوان «انتخاب بهترین کتاب هلندی همه دوران»٬ از میان ۲۵۰ کتاب برتر نوشته شده به زبان هلندی، ۱۰ کتاب را به عنوان نامزد بهترین کتاب معرفی کرده‌اند.

در میان نویسندگان این ۱۰ کتاب، نام هیچ‌یک از نویسندگان زن٬‌ نویسندگان فلاندری بلژیک و هیچ‌کدام از نویسندگان هلندی غیر سفیدپوست از مستعمرات پیشین این کشور دیده نمی‌شود. روزنامه ان.آر.سی در این‌باره می‌نویسد: "تنها نماینده عنصر غیر بومی در میان برگزیدگان این انتخابات، نویسنده ایرانی‌تبار، قادر عبدالله است. رمان این نویسنده، در عین حال جدیدترین کتاب منتشرشده در میان این ده کتاب برتر است".

بیش از ۶۵۰۰ نفر از طریق تارنمای «بهترین کتاب» به کتاب‌های محبوب خود رأی داده‌اند.

مهاجر٬‌ نویسنده٬‌روزنامه‌نگار

قادر عبدالله، تخلص ادبی حسین سجادی قائم‌مقامی فراهانی است. او که در ایران روزنامه‌نگار بود، از سال ۱۹۸۸ به هلند مهاجرت کرد و پس از حدود ۵ سال اقامت در این کشور و آموختن زبان هلندی، نخستین اثر ادبی خود را به زبان هلندی نوشت که مورد توجه محافل ادبی این کشور قرار گرفت. او تاکنون چندین جایزه ادبی هلندی و بین‌المللی دریافت کرده و از ستون‌نویسان روزنامه‌های پرتیراژ هلند است. رمان‌های او تاکنون به ۱۷ زبان ترجمه شده و «خانه مسجد» هم قرار است به‌زودی به آلمانی و فرانسه ترجمه شود.

«خانه مسجد» گونه‌ای زندگی‌نامه خودنوشت است و درباره زندگی خانواده‌ای ایرانی در دوران‌های پیش و پس از انقلاب ۵۷ است. او در این کتاب، اسلام را به عنوان شیوه‌ای از زندگی به تصویر می‌کشد و خود در این‌باره می‌گوید: "می‌خواهم اسلام معتدل را نشان بدهم نه افراطی‌گری‌ها را". این رمان جریان زندگی سنتی خانواده‌ای ایرانی در خانه‌ای زیبا با سی‌وشش اتاق را زنده می‌کند.
«خانه مسجد» رمانی روان‌شناختی است و نوشتن آن ۵ سال به‌طول کشیده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)