تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
گزارشی از طوفان 18 ژانویه در غرب اروپا

توفانی شدید، اروپا را درنوردید

گردآوری و ترجمه مانی پارسا


Photo:AP

روز ۱۸ ژانویه، اروپا شاهد عبور یک توفان بزرگ از منطقه خود بود. این تندباد عظیم باعث کشته‌شدن ۴۱ نفر، خسارات مالی فراوان و از هم گسیختن سامانه حمل و نقل در چندین کشور شد.

تعداد کشته‌شدگان در انگلستان ۱۳ نفر، در آلمان ۱۰ نفر، در هلند ۶ نفر، در لهستان ۶ نفر، در جمهوری چک ۳ نفر، در بلژیک ۲ نفر و در فرانسه یک نفر گزارش شده‌است. در پی شدت گرفتن توفان کلیه خطوط راه آهن آلمان بسته شد و بیش از یک میلیون خانه در جمهوری چک بدون برق ماندند. بسیاری از پروازهای فرودگاه‌های اروپایی نیز لغو شد. کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که در برلین بسر می‌برد مجبور شد سفر خود را ناتمام بگذارد و به سرعت به لندن پرواز کند.

انگلیس
بدترین شرایط در انگلستان بود. سرعت توفان در آنجا به ۱۵۹ کیلومتر در ساعت رسید و ۱۳ نفر از جمله یک پسربچه دوساله جان خود را از دست دادند. پس از اینکه توفان با سرعتی همانند سرعت یک خودروی پرشتاب به دیوارها کوبید یکی از دیوارها بر سر این کودک فروریخت و باعث مرگ او شد. ده‌ها هزار خانه در سراسر کشور بدون برق ماندند و یک کشتی بزرگ بارکش در کرانه کورنوال دچار مشکل شده‌است. گزارش‌شده که بار کانتینرهای این کشتی احتمالاً از مواد خطرناک است. همچنین ۳۴ پرواز از پروازهای بریتیش‌ایرویز به فرودگاه‌های لندن طی این روز لغو شدند.


Photo:AP

http://www.radiozamaneh.org/cgi-bin/mt/mt.cgi?__mode=view&_type=entry&blog_id=52

آلمان

بیشتر کشته‌ها در آلمان، موتورسوار بودند. یکی از کشته‌شده‌ها از مأموران آتش‌نشانی بود که درختی بر سرش فرود آمد. در مونیخ نیز باد، درب بالکنی را از لولا درآورده به بدن یک کودک ۱۸ماهه کوبید و جان او را گرفت. برق ده‌ها هزار خانه هم در آلمان قطع شد و فرود آمدن یک تیرآهن بزرگ بر زمین در ایستگاه قطار برلین باعث بسته‌شدن این ایستگاه شد.

هارتموت مِهدورن، مدیر کل راه آهن آلمان گفت "ما تا این زمان چنین اوضاعی در آلمان نداشته‌ایم". در ایالت باواریا، وزش‌هایی با سرعت ۲۰۲ کیلومتر در ساعت هم ثبت شده‌است.

هلند
این، شدیدترین توفان در هلند از سال ۲۰۰۲ به این‌سو بود. چند نفر از کشته‌ها در هلند بخاطر افتادن درخت جان داده‌اند. زمین‌های ماسه‌ای هلند چندان توان نگه‌داشتن درختان در برابر تندبادهای شدید را ندارد و درخت‌های از ریشه درآمده خسارت زیادی به خودروها و خانه‌ها وارد کردند، تنه شکسته درختان هنوز در بسیاری از معابر هلند پراکنده افتاده است. باد یک نوجوان یازده ساله را با دوچرخه به یک ماشین کوبید و او را کشت و خودروی یک مرد ۴۰ ساله نیز در بزرگراه به ‌سوی یک کامیون وزیده‌شد و باعث اصابت خودروها و جان سپردن این مرد شد. سرنگونی یک جرثقیل در شهر اوترخت هلند باعث ویرانی یک ساختمان و زخمی شدن شش نفر شد.

در هلند نیز کلیه خطوط راه آهن در ساعات شبانه بسته شد و ۵۰۰۰ مسافر نتوانستند به مقصدهای خود برسند. برای اسکان موقت ایشان سازمان صلیب سرخ هلند به تلاش بزرگی دست زد. پروازهای بسیاری نیز لغو شدند و سفر وزیر کشور هلند به خارج نیز به تعویق افتاد.

از سوی دیگر، امواج دریا در بخش‌های ساحلی چنان بالا آمده بودند که مأموران و ناظران خاکریزهای دریابندِ هلند نگران گذر آب از بالای این خاکریزها شده‌بودند. برای مقابله با رگبارهای توفانی و نشت امواج به این‌سوی سدها، آسیاب‌های موتوری تمام شب با تمام قوا مشغول تخلیه آب به پشت خاکریزها بودند.


منابع: اِن‌آرسی، سی‌ان‌ان

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)