تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پسر مهاتما گاندی و دختر مارتين لوترکينگ در هلند

مصاحبه فلوریس اکرمان
ترجمه سارا محمدی



" تو لازم نیست که جهان را زیر و رو کنی تا تغییری در ان ایجاد کنی. کاری را انجام بده که برایت میسر است هرچند خیلی کوچک باشد." از توشار گاندی


هر انچه ماهاتما گاندی و مارتین لوتر کینگ در زندگی انجام دادند در واقع نوعی مبارزه بدون خشونت بوده است. وارثان انها توشار گاندی و یولاندا دنیس کینگ در هلند هستند تا پیام انها را گسترش بدهند.

توشار گاندی نوه ۴۷ ساله گاندی و یولاندا دنیس کینگ دختر ۵۱ ساله کینگ به این عقیده هستند که "تاثیرتلاش های ماهاتما گاندی و مارتین لوتر کینگ در جهان هنوز قابل احساس است."
توشار گاندی: " این روزها، که ما در ان زندگی می کنیم روزهای سیاهی هستند. خشونت در جهان بسیار زیاد شده است. حتی یک مسواک در فرودگاه به عنوان اسلحه کشنده دیده می شود. ولی این دوره را ما باید بگذرانیم. امید برای یک اینده بهتر با اسلحه به دست نمی اید بلکه از طریق استقاده نکردن از اسلحه. هر دو این مردان کشته شده اند ولی ایده های صلح امیز انها همچنان زنده است.

یولاندا کینگ:" من خیلی مسافرت می کنم و می بینم که مردم چگونه ازایده های پدرم تشویق می شوند و الهام می گیرند. این موضوع به انسانگرایی در دنیا و مثبت نگری در من کمک می کند."

مثبت بودن
توشار و یولاندا که پنج سالی است همدیگر را می شناسند روز پنجشنبه وارد هلند شدند. انها تنها وارثان رهبران صلح طلب دنیا نیستند که به هلند امده اند. پسر و دختر اینگرید بفتانکورت کاندیدای دزدیده شده رئیس جمهوری در کلمبیا، نوه تیتو رهبر یوگوسلاوی و پسر ستیف بیکو از افریقای جنوبی هم مهمان هلال احمر در هلند هستند.



انها روز شنبه در یک مرکز جوانان هلال احمر در شهر ماستریخت در جنوب هلند برنامه سخرانی دارند. آنها تلاش خواهند کرد با تعریف داستانهای زندگی رهبران بزرگ صلح طلب دنیا برای جوانان در فعالیتهایشان الهام بخش باشند.

گاندی و کینگ تلاش کردند با مبارزه صلح امیز در جامعه خود تغییراتی ایجاد کنند. مارتین لوتر کینگ در سالهای 50 و 60 با تبعیض نژادی در امریکا مبارزه می کرد و گاندی در 50 سال اول قرن گذشته با تفاوت طبقاتی در هند و اختلافات هندوها و مسلمانان مبارزه کرد و رهبر مبارزه برای استقلال هند بود.

یولاندا معتقد است که جوانان باید در دنیای خودشان به دنبال تغییر باشند. انها باید عشق همدلی و همکاری را در محیط اطراف خودشان نشان بدهند. این تنها راه است برای ایجاد تغییرات و این موضوع را انها باید به یاد بسپارند.

توشار معتقد است که جوانان فکر می کنند که هیچ تغییری در دنیا نمی توانند ایجاد کنند. انها معمولا اعتمادی به خودشان ندارند اما اگر یک نفر حرکت مثبتی انجام بدهد همین به دنیا کمک خواهد کرد.

موزه

افکار گاندی تاثیر زیادی بر مارتین لوتر کینگ داشته است و همچنین بر یولاندا. او می گوید:" در خانه ما همیشه عکسی از گاندی بر دیوار کنار عکسهای دیگر خانوادگی اویزان بود. و نمی توانستی ان را نادیده بگیری. برای پدر من دو نفر در زندگیش بسیار مهم بودند یکی عیسی مسیح و دیگر گاندی. این دو در واقع افکار و فلسفه پدرم را شکل دادند. از گاندی اموخت که برای پیشبرد اهدافش از خشونت استفاده نکند."

خانواده گاندی هم فعالیتهای کینگ را دنبال می کردند. "دکتر کینگ یک بار برای دیداری سه روزه به هند امده بود و از همان فرودگاه به موزه گاندی رفت. به طور ویژه برای کینگ یک اطاق باز کردند. دکتر کینگ از مراقب موزه درخواست کرد که بتواند شب را هم انجا بگذراند. او احساس می کرد میتواند قدرت گاندی را به خود جذب کند."

یولاندا متعجب می گوید: "من این داستان را برای اولین بار شنیدم ولی زمانی که پدرم از هند برگشت می خواست لباس هندی به تن کند که مادرم مانع او شد."

هرگز تسلیم نشوید
ایا توشار و یولاندا کسانی را می بینند که پیامهای پدران انها را به دیگران منتقل کنند؟

یولاندا: "من این را در همه طبقات جامعه می بینم همانجور که توشار گفت هر کس باید از خودش شروع کند."

توشار به چند نفر امید بسته است یکی از انها دالايی لاما است: "او برای آزادی مردم خودش مبارزه می کند. و البته از طریق اقتصاد هم می توان تغییرات ایجاد کرد مثل برنده جایزه نوبل محمد یونس که پایه گذار وامهای کوچک (میکروکریدیت) است. هر دو انها برای حل مشکلات از هیچ گونه خشونتی استفاده نمی کنند."

توشار و یولاندا هر روزه برای رسیدن به اهداف پدران خودشان تلاش می کنند. توشار برای بنیاد گاندی کار می کند و در کنار ان به کارگران و فقیران شهر میلیونی بمبئی هند کمک می کند. یولاندا هم بنیادی برای کمک به تاترها سخنرانی ها و سمینارهایی که در مورد تبعیض نژادی کار می کنند بنیاد کرده است.

Gandhi and King in Nederland
Link: SPITS



Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)