تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
زندگی‌نامه خودنوشته اولین زن ایرانیِ نماینده مجلس در خارج از ایران

فرح کريمی، در پيکار آزادی از تهران تا لاهه

فرح کريمی پس از سالها فعاليت در صحنه سياست هلند روز دوشنبه 18 دسامبر از پارلمان خداحافظی کرد تا بزودی کار خود را در صحنه بين المللی شروع کند. او که در دوران کار خود طرح جنجالی تلويزيون فارسی زبان هلند را در پارلمان به تصويب رساند از صاحبنطران در حوزه مسائل افغانستان نيز هست و از سال 2007 با سازمان ملل متحد در افغانستان همکاری خواهد داشت. - زمانه
------------------------------

خانم فرح کریمی از ایرانی‌تباران ساکن هلند و یکی از نمایندگان پارلمان هلند از حزب سبزها است. در سال ۲۰۰۵، از او یک زندگی‌نامه خودنوشته به انتشار رسید که توجه محافل سیاسی هلند را بخود جلب کرد. این کتاب که با همراهی یک نویسنده و روزنامه‌نگار به نام کریس کولِمانس و به زبان هلندی نوشته شده "راز آتش: در پیکار آزادی از تهران تا به لاهه" نام دارد.


چرخش و مهاجرت
در این کتاب می‌خوانیم که فرح کریمی (متولد ۱۹۶۰ در گرّوس)، دختر یکی از زمیندارانی که زمین‌های او مصادره شده، در آغاز با شور و شوق در جریانات انقلاب ۱۳۵۷ شرکت کرد ولی بزودی از جهت‌گیری سیاسی حکومت پس از انقلاب سرخورده شد. پس از دستگیری و زندانی شدن به مدت یک هفته، فرح باور خود به اعتراض صلح‌آمیز را از دست داد و در سال ۱۹۷۹ به گروه مجاهدین خلق پیوست.

اوضاع سیاسی آن دوره باعث شد تا او مدتی بطور مخفیانه زندگی کند ولی پس از سخت‌تر شدن شرایط ناچار به مهاجرت از ایران شد. مهاجرت او، گریزی دشوار بود که از طریق کوهستان‌های غرب کشور و رو به سوی کردستان عراق انجام گرفت. در این گریز، او پسر نوزاد خود را نیز به‌همراه داشت. مهاجرت بعدی او از عراق به آلمان بود و او پس از اقامت در اروپا، در مرکز مجاهدین خلق در پاریس به فعالیت پرداخت.

پس از اینکه همسر پیشین او چندین بار برای ربودن پسر کوچکشان تلاش نمود و پس از کشته‌شدن خواهر کوچک خانم کریمی که در جریان یک عملیات نظامی در ایران رخ داد، او تصمیم گرفت تا دیگر با ایران و اوضاع آن کاری نداشته باشد و از گروه مجاهدین نیز کاملاً فاصله گرفت.

دموکراسی و کابوس
هنگامی که فرح در سال ۱۹۸۹ به همراه همسر دوم خود و پسر دومی که در کردستان عراق به‌دنیا آمده در کشور هلند ساکن شد، مدتها از دوران فعالیت‌های سیاسی او و تماسش با گروه مجاهدین می‌گذشت. او حتی در کتاب خود، مجاهدین خلق و فعالیت‌های آنان را محکوم می‌کند.

خانم کریمی که از دانشگاه‌های اصفهان و کیل در آلمان مدارک فنی و ریاضی دارد در شهر خرونینگن هلند به تحصیل در رشته مدیریت پرداخت و در شهر اوترِخت سازمانی برای زنان مهاجر تأسیس نمود. پس از فعالیت‌های گسترده در سازمان‌های اجتماعی و بهزیستی هلند، او توانست در سال ۱۹۹۸، یعنی نُه سال پس از اقامتش در هلند، به عنوان اولین زن ایرانیِ نماینده مجلس در خارج از ایران، به پارلمان هلند راه یابد.



حوادث یازده سپتامبر و پیامدهای آن بسیاری از خاطرات ناگوار را در ذهن او تازه کرد و کابوس‌های شبانه، خواب او را پریشان ساخت. این دوره جدید باعث شد تا ایران، و مسائل سیاسی اسلام بار دیگر به زندگی فرح کریمی بازگردند. فرح که در این زمان سخنگوی امور خارجه حزب سبزها بود، روزها را به ترغیب و تشویق سیاستمداران برای کوشش در گسترش دموکراسی در خاورمیانه می‌گذراند و شب‌ها در کابوس‌های خود در همان زندان در تهران بسر می برد.

فرح کریمی که در سال ۲۰۰۴ به همراه آقای کریس کولمانس، پس از سال‌ها به ایران سفر کرده در کتاب خود کوشیده تا نه تنها از ایران دوران جوانی‌اش صحبت کند بلکه تفسیری هم از اوضاع کنونی ایران بدست داده‌است.

در "راز آتش"، کریمی با زبانی روشن و گویا از آرمان‌ها، هراس‌ها و باورهایش می‌گوید. حیات سیاسی و زندگی خصوصی او مانند زنجیره‌ای یکپارچه با هم پیوستگی کاملی دارند.

این کتاب که توجه زیادی را در رسانه‌های هلند بخود جلب کرد، واکنش‌ها و نظرات کاملاً مختلفی را نیز به‌خود دید که برخی از آنها بسیار با لحن تند و محکوم‌کننده بیان شده‌اند. برخی از همکاران او در پارلمان از اینکه او عضویت پیشین خود در سازمان مجاهدین را علناً اعلام کرده وی را "شجاع" نامیدند و کسانی دیگر به‌عکس، او را بخاطر عضویت داشتن در سازمانی که به‌نام گروهی تروریستی شناخته شده، سرزنش کردند.

راز آتش، کتابی است درباره مسائل روز، نوشته زنی که روزی عقاید سیاسی دیگری داشت ولی امروز با لحنی مصمم، از باور استوار خود به دموکراسی و اصول مردم‌سالاری می‌نویسد.



افغانستان
خانم کریمی از سال ۲۰۰۰ میلادی تا کنون ۵ سفر نیز به نقاط گوناگون افغانستان داشته و آشناترین فرد پارلمان هلند با اوضاع افغانستان بشمار می‌آید. او در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۰۶، چکیده‌ای از انتقادات خود نسبت به سیاست نظامی هلند در افغانستان را در قالب کتابی به نام «کارزار افغانستان» به آقای هِنک کامپ، وزیر دفاع هلند اهداء کرد. رونمایی اولیه و اهداء این کتاب در جریان یک مناظره سیاسی و با حضور گروهی از چهره‌های شناخته‌شده هلندی و افغانان مقیم هلند صورت گرفت.

در راستای همین تعامل هرچه بیشترِ خانم کریمی با مسائل افغانستان بود که او امسال به عنوان نماینده سازمان ملل در امور افغانستان انتخاب شد. دیروز، او به هنگام رونمایی عمومی از کتاب «کارزار افغانستان»، منصب نمایندگی در پارلمان هلند را وداع گفت.

سال‌های آینده زندگیِ او را افغانستان و سازمان ملل در بر خواهند گرفت. تا گردش چرخ گردون در آینده چه چیز برای او در چنته داشته باشد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)