تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

قاب عکسی از زنان دیروز و امروز ایران

ندا ثانی

عکس‌های دو عکاس زن ایرانی و یک نقاش مقیم هلند از دوم نوامبر یا ۱۱ آبان در نمایشگاه رنگ‌های ایرانی آمستردام به نمایش گذاشته شد.


یکی از عکس‌های هنگامه گلستان. او عکسهایش را با دست رنگ می‌کند

بر اساس شماره نصب شده کنار تصویرها، نمایشگاه با عکس‌های سیاه و سفید هنگامه گلستان از روزهای نزدیک انقلاب شروع می‌شود. این تصاویر در انتهای نمایشگاه به عکس‌های رنگی نیوشا توکلیان عکاس ۲۴ ساله ایران می‌رسد. تصاویر دختران جامعه امروز ایران. دخترانی که گاهی در پوشش نیروی انتظامی اسلحه به دوش می‌گیرند. گاهی فوتبال بازی می‌کنند. نام یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری را بر پیشانی می‌بندند و در ایران زندگی می‌کنند.
وجه مشترک تصاویر٬ زندگی زنان ایرانی است؛ زنان قبل و بعد از انقلاب.

نقاشی‌های روی سنگ رضا شلیله نقاش معاصر مقیم هلند هم در وسط سالن نمایشگاه چیده شده است. چشم‌های زیادی که روی سنگ‌ها به بازدیدکنندگان نگاه می‌کنند. آن‌طور که خود رضا شلیله می‌گوید، این چشم‌ها متعلق به همه انسان‌هاست. انسان‌هایی که نفس می‌کشند، مبارزه می‌کنند، روی مین می‌روند، می‌جنگند یا نمی‌جنگند اما کشته می‌شوند. گاهی این‌ چشم‌ها مانند کالا انباشته می‌شود، آدم‌ها بسته‌بندی می‌شوند و یک نفر آن‌ها را به جاهای دیگر دنیا صادر می‌کند، مثل چشم‌های سنگی که او داخل جعبه‌های میوه کنار نمایشگاه چیده است.


رضا شلیله با استفاده از آب رنگ روی سنگ نقاشی می کند. او شاگرد آیدین آغداشلو بوده است

فرح کریمی، نماینده مجلس هلند که برای مراسم گشایش نمایشگاه آمده است، با هنگامه گلستان به زبان انگلیسی مصاحبه می‌کند تا مهمانان هلندی درباره وضعیت زنان عکاس ایران بیشتر از آن‌چه در عکس‌ها تصویر شده، بدانند.

هنگامه گلستان از نسل نیوشا توکلیان می‌گوید. نسل عکاسان و زنانی که اجازه دارند سفر کنند. تصمیم بگیرند. حرکت کنند. جنگ عراق را تصویر کنند. فرصتی که به روزگار هنگامه گلستان قد نداده است، فرصت حضور در جبهه‌های جنگ عراق و ایران.

عکس‌های سیاه و سفید هنگامه گلستان از زندگی زنان و حریم خانه آنان، شباهت زیادی دارد به فضای عکس‌های همسرش کاوه گلستان از شهرنوی تهران و زنان روسپی. عکس‌های کاوه را از محله بدنام تهران چند سال پس از مرگ او در کردستان عراق، در خانه هنرمندان تهران نمایش دادند.
اما هنگامه گلستان می‌گوید این عکس‌ها زندگی زنان ساده ایران قبل از انقلاب است. به دلیل اهمیت خاص حریم خانگی مردان عکاس اجازه ورود ندارند اما زنان را راحت‌تر به خانه دعوت می‌کنند.


یکی از عکس‌های نیوشا توکلیان از دختران ایران که خانم کریمی به عنوان هدیه نمایشگاه انتخاب می‌کند

گاهی هنگامه گلستان به روستایی رفته که زنان در حضور همسایگان اجازه عکاسی نداده‌اند اما یواشکی بچه‌شان را دنبال هنگامه فرستاده‌اند که مثل یک مهمان داخل خانه برود و حالا این عکس‌های سیاه و سفید با قیمت ۱۲۰۰یورو روی دیوارهای سالن نمایشگاه رنگ‌های ایرانی آمستردام آویزان باشد.

نیوشا توکلیان به دلیل تاخیر پروازش از آمریکا٬ به مراسم گشایش نمی‌رسد اما یکی از عکس‌هایش به فرح کریمی تقدیم می‌شود. او عکسی را انتخاب می‌کند که تصویر دختران امروز ایران است....

گزارش کامل‌تر این نمایشگاه را می‌توانید اینجا بشنوید

در همین‌باره:

رنگ ایران در آمستردام
گزارش و تصاویر نمایشگاه در سایت اصلی

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)