تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بگذار هلند برقصد


ساعت ۱۱:۱۵ روز پنج‌شنبه ۱۶ نوامبر، بيش از دویست‌هزار نفر از اهالی هلند، هم‌زمان، به مدت پنج دقيقه به رقص و جنبش درمی‌آيند.

اين اقدام بخشی از طرح "بگذار هلند برقصد" است که مبتکر آن "بنياد ورزش و جنبش" هلند است. هدف از اين طرح، جاانداختن جنبش و تحرک به‌عنوان شيوه‌ای مؤثر در مبارزه با چاقی و اضافه‌وزن است.

يکی از دستاوردهای احتمالی ابتکار روز پنج‌شنبه نیز شکستن رکوردی‌ست که کانادايی‌ها در رقصی مشابه به نام خود ثبت کرده‌اند. روز نهم آوريل سال ۲۰۰۲ ، جمعيتی شامل ۱۹۶ هزار و ۵۶۹ نفر از مردم کانادا، هم‌زمان به رقص "هاکی کاکی" پرداختند.

در رقص روز پنج‌شنبه هلند، هزاران سازمان و نهاد همچون مدارس، مراکز بازپروری، افراد فلجی که بر ویلچر می‌رقصند، دانشجويان، کارمندان دولت، افراد پليس و آتش‌نشانان شرکت دارند. مراسم روز پنج‌شنبه در بسياری از شهرها در سالن‌های رقص شهر، و با حضور شهرداران آن شهر برگزار خواهد شد. موسیقی‌ای که برای اين رقص در نظر گرفته شده "وات ا فيلينگ" اثری از گروه "هيوز" است و همه شرکت‌کنندگان، با این آهنگ حرکات يک‌دست و مشابه‌ای را انجام خواهند داد.


رقص روز پنج‌شنبه از سالن اصلی شهر لاهه شروع خواهد شد و شماری از نمايندگان مجلس و مديران شرکت‌ها و اعضای بلندپايه سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی در آن شرکت خواهند کرد. بعد از رقص، شرکت‌کنندگان به اين بحث خواهند پرداخت که چگونه می‌توان بر پديده چاقی و اضافه وزن غلبه کرد.

از هر چهار نوجوان در اتحاديه اروپا، يک نفر دچار اضافه‌وزن است و شمار چنين افرادی سالانه ۴۰۰ هزار نفر افزايش می‌يابد. گرچه برخی از کشورهای عضو اتحاديه اروپا از شمار شهروندان چاق خود آماری تهيه نمی‌کنند، کميسيون اروپا تخمين می‌زند که مجموعا ۲۰۰ ميليون نفر از شهروندان کشورهای عضو اتحاديه، وزنی نامتعارف و فراتر از حد معمول دارند.

در هلند سیزده درصد از جمعيتِ يک ماهه تا بیست‌ویک ساله کشور دچار اضافه‌وزن‌اند. در افراد بالغ، اين رقم به چهل درصد می‌رسد که ده درصد آنها دچار چاقی مفرط‌اند. اگر روند کنونی ادامه يابد، تا سال ۲۰۱۵ ، پانزده تا بیست درصد هلندی‌های بالغ، اندامی بدقواره و چاق خواهند داشت.

"بگذار هلند برقصد" بخشی از ابتکار "سی دقيقه تحرک" است که "بنياد ورزش و جنبش هلند" به سفارش "وزارت بهداشت و نيکوکاری و ورزش" طرح و تدارک ديده است. بنياد ورزش و جنبش قصد دارد هلندی‌ها را تشويق کند تا هفته‌ای پنج بار به مدت نيم ساعت ورزش کنند.

---------------
لینک مطلب

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)