تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

هلند همجنسگرایان ایرانی را بازنمی‌گرداند

در هلند طی ماه پیش به چند مرد و زن همجنسگرای ایرانی اجازه اقامت از طریق پناهندگی داده شد. این در حالی بود که وزیر مهاجرت هلند، خانم ریتا فردونک، با این امر مخالفت شدید داشت و بر این عقیده بود که ایشان اگر به ایران پس‌فرستاده شوند مشکلی متوجه‌شان نخواهد بود.

مخالفت حزب کار و چندتن از قانونگذاران احزاب ائتلافی هلند با نظر خانم فردونک باعث اعطای اقامت به این پناهجویان ایرانی شد.

بنا بر گزارش اداره مهاجرت هلند فردونک تصمیم خود را بر پایه یک گزارش منتشرنشده از سازمان دیده‌بان حقوق بشر شکل داده است. در این گزارش مطالبی به عنوان «اجحاف و سوءرفتار سیستماتیک نسبت به همجنسگرایان در ایران» درج شده است. پناهجویان ایرانی مسیحی نیز که مهلت اقامت مجازشان در هلند ماه پیش منقضی شده بود اجازه یافتند تا ماه می سال ۲۰۰۷ در هلند بمانند.

بنا بر گزارش نسخه هلندی خبرنامه آفریقا، مطابق قوانین اسلامی ایران برای هر عمل لواط که با رضایت هر دو طرف صورت گرفته باشد حکم اعدام جاری است. تنبیه معاشقه جنسی بدون دخول میان مردان ۱۰۰ ضربه شلاق برای هر کدام از مرتکبین و حکم اعدام به هنگام چهارمین بار تکرار این عمل قرار داده شده است. مجازات برهنه خوابیدن دو مرد غیرخویشاوند در زیر یک پوشش ۹۹ ضربه شلاق است. به گفته همین گزارش تنبیه آمیزش جنسی میان زنان ۱۰۰ ضربه شلاق در ارتکاب اول و حکم اعدام در سومین ارتکاب است.

کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، کشورها را از بازپس‌ فرستادن افراد به کشورهایی که در آن‌ها احتمال و خطر شکنجه، رفتار غیر انسانی یا تحقیرآمیز و یا تنبیه می‌رود منع نموده است. ماه پیش دادگاه اروپایی حقوق بشر بر پایه همین خطرات تصویب نمود که هلند حق ادامه روند بازگرداندن یک فرد اریتره‌ای به کشورش را ندارد.

در همین‌باره:

فیلمی کوتاه درباره ترفندهای ایرانی گرفتن پناهندگی

Share/Save/Bookmark

گزارشی از نسخه هلند خبرنامه آفریقا، شماره ماه نوامبر ۲۰۰۶

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)