تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

چرخش هلند به سمت چپ

گردآوری و ترجمه: مانی پارسا


حزب حامی حیوانات دو کرسی مجلس هلند را به دست آورد

انتخابات پارلمانی هلند دیروز برگزار شد. از نتیجه این انتخابات شاید بشود اینطور برداشت کرد که هلند کمی رو به چپ رفته‌است.

در نتیجه این انتخابات با اینکه حزب دموکرات‌های مسیحی که مواضعی دست راستی دارد، با مقداری افت، همچنان بزرگترین حزب در پارلمان باقی ماند ولی افزایش تعداد کرسی‌های حزب دست چپی سوسیالیست به بیش از سه‌ برابر واقعه‌‌ای قابل توجه بود. از نتایج چشمگیر دیگر در این انتخابات به‌دست آوردن ۹ کرسی از سوی یک حزب تازه‌ تأسیس انشعابی بود که اولین بار است در انتخابات پارلمانی شرکت می‌کند. این حزب که خود را «حزب برای آزادی» نام گذاشته برنامه اصلی خود را جلوگیری از ورود مهاجران و پناهندگان و "جلوگیری از اسلامی‌شدن هلند" اعلام کرده‌است. در پی این انتخابات همچنین برای نخستین بار در تاریخ پارلمان‌های اروپا یک حزب طرفدار حقوق حیوانات وارد مجلس شد. این حزب که «حزب برای حیوانات» نام دارد دو کرسی در پارلمان خواهد داشت.

از آنجا که رأی مردم در میان حزب‌های زیادی تقسیم شده و هیچ یک از احزاب به حد نصاب لازم برای حکومت کردن دست نیافته‌اند، احزاب رأی‌آورده می‌بایست با یکدیگر کنار آمده و تشکیل ائتلاف بدهند. خِریت زالم وزیر دارایی هلند در این رابطه گفت: "اوضاع خیلی به‌هم‌ریخته است. خیلی دشوار بتوان از چنین نتیجه‌ای یک حکومت تشکیل داد".

سامانه دموکراسی هلند به‌گونه‌ای است که در تشکیل اینگونه ائتلاف‌ها گاه بایستی به‌ناچار حزبی که بیشتر رأی آورده کنار گذاشته شود و حزبی کوچکتر به همراه حزب‌های بزرگ دیگر حکومت کند. در دوره حکومتی پیش نیز چنین مسئله‌ای رخ داد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)