تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

گلپا در اروپا

علیرضا کاظمی
kazemi.ar@gmail.com


تور اروپائی کنسرت‌های اکبر گلپایگانی که در ابتدای این ماه از پاریس آغاز شده بود به هلند رسید. شنبه گذشته سالن تئاتر موزه در شهر ساحلی نوردویک شاهد هنرنمایی او بود. آنچه که علاوه بر پیشینه و اعتبار هنری گلپا جمعیت ایرانی را مشتاق به شرکت در این کنسرت می‌کرد غیبت طولانی او از صحنه هنر است.

اکبر گلپایگانی همچون بسیاری از هنرمندان دیگر از سال ۱۳58، یعنی در ۴۶ سالگی و اوج شکوفائی هنری خویش از ادامه فعالیت در رادیو و تلوزیون ممنوع شد و برای سالیان طولانی ناچار به سکوت بود. هرچند بر خلاف تمرکز تبلیغاتی برگزارکنندگان کنسرت‌های او مبنی بر اولین حضور او بعد از ۲۷ سال غیبت، در واقع استاد گلپا در سالهای ۷۱، ۷۳ و ۷۸ کنسرت‌های خارج کشوری خود در آمریکا و انگلیس را برگزار کرده بود، اما با این‌همه حضور او در سن ۷۳ سالگی در اروپا و از جمله هلند برای ایرانیان مقیم این کشور بسیار بدیع و تازه می‌نمود.

همین امر کافی بود تا علاقه‌مندان ایرانی کاملا قسمت اصلی سالن ۲۵۰ نفری و همچنین بخشی از بالکن را پر کنند. لحظه ورود هنرمند بروی صحنه پرشور بود و با قیام و کف زدن ممتد و طولانی حاضرین تواُم شد. چیزی که جابه جا در طول کنسرت و در نقاط اوج آن تا به انتها ادامه پیدا کرد. تقریبا با شروع هر ترانه جمعیت برانگیخته می‌شد و هم‌خوانی شرکت کنندگان بسیار جلب توجه می‌کرد.


هدف تجدید خاطرات بود

اما شاید آنچه که بیش از هر چیز در صحنه جلب نظر می‌کرد رابطه بسیار صمیمی‌ای بود که گلپا در طول برنامه با مخاطبانش برقرار می‌کرد. مجموعه این عوامل بسیاری از ضعف‌های اجرا را می پوشاند. شاید همانطور که خود گلپا نیز در ابتدا گفت٬ هدف اجرای کنسرت با این کیفیت پایین٬ دیدار و تجدید خاطرات بود.
ضعف برنامه‌گذاران از تاخیرها و ناهماهنگی‌ها گرفته تا درگیری بر سر جا و صندلی، به یک روال ثابت و خسته‌کننده برای عذرخواهی‌های مکرر مجری تبدیل شد.

اما با وجود همه این اتفاقات٬ یکی از علاقه‌مندان حاضر در کنسرت او می‌گوید: برای من آنچه که لذت بخش بود بخش نوستالژیک قضیه بود که بیایم و فقط یادی از خاطرات گذشته بشود. هیچ انتظار کار برجسته‌ای در موسیقی اصیل و غیره و ذالک نداشتم. اما خوب٬ حضور دوستانی که آمده بودند اینجا برایم جالب بود. و متاسفانه شکسته شدن گلپا در سن ۷۰ سالگی. صدای سابق را ندارد. اما به هر حال برایم جالب بود بچه‌ها را دیدم و یادآور خاطرات بود. تا همین حد برایم کافی بود و انتظار بیشتری نداشتم.


و دیگری اعتقاد دارد: آقای گلپا همه ما را بردند به گذشته و یک جوری تاسف از این همه سالهایی که همگی از دست دادیم. واقعا ۲۷ سالی که مفت گذشت و تمام این سالها می‌توانستیم از صدای ایشان و خواننده‌های دیگر و هنرمندان٬ شاعران و خواننده‌هایمان لذت برده باشیم. آدم مثل این‌که یک جورایی به خودش می‌آید که چقدر از دست داده و بی‌جهت.

هرچند در انتها توصیه استاد گلپا به تمام حاضران توجه به آموزش زبان فارسی به فرزندانشان بود اما از حضور خود این فرزندان و نسل جوان تقریبا اثری دیده نمی‌شد و بیشتر شرکت کنندگان میانسال به بالا بودند. آقای گلپا در میان شور و احساسات جمعیت و دسته‌های متعدد گل سالن را به سوی ادامه تور اروپائی خود ترک کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)