تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

گشایش سمینار سالانه موسیقی ایران در هلند-1

علیرضا کاظمی
kazemi.ar@gmail.com


به ترتیب از راست بهروز نقی پور، حمید متبسم و واین استوک

روز جمعه ۵ آبان برابر با ۲۷ اکتبر، یازدهمین سمینار سالانه موسیقی ایران در شهر هیرلن هلند و درمجموعه فرهنگی کاخ بلور که بنائی تاریخی و در زمره آثار حفاظت شده معماری این شهر است، آغاز شد.

علاقه‌مندان به این سمینار مانند هر سال خود را از راه‌های دور و نزدیک و حتی دیگر قاره‌ها به این گردهمائی رساندند. پیش در آمد آغاز این مراسم تک نوازی سه تار توسط استاد حمید متبسم بود. سپس بهروز نقی پور سازمانده این سمینار ضمن خوشآمد گوئی به حاضران به تشریح جایگاه این چالش فرهنگی در شرایط حاضر پرداخت .

حمید متبسم در سخنانی موجز راه طی شده از آغاز تا به امروز را در نمایان شدن هرچه بیشتر یاری یاران خلاصه کرد. در نهایت نوبت به معاونت مدرسه موسیقی هیرلن آقای "واین استوک" رسید تا با بیانی مهمان نوازانه از خوشنودی خود از این همکاری و تاثیرات متقابل آن در همزیستی فرهنگ‌ها بگوید.

بلافاصه پس از این سخنان٬ نوای ساکسیفون "یان پیتر فان درخیسن" بود که در سالن طنین افکند و او که در جمع ایرانیان صمیمانه یان‌پیتر خطاب می‌شود از انتهای سالن ظاهر شد تا قطعه‌ای با تم شرقی را در حین حرکت تا جلوی صحنه اجرا کند. محبوبیت او گذشته از نواختن ساکسیفون به‌سبب علاقه‌مندی او به موسیقی و سازهای ایرانی است. وی نه تنها در نواختن سه تار مهارت زیادی دارد بلکه در زمینه تدریس آن نیز فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای انجام داده است.


ارکستر زهی همراه با سازهای مضرابی

پس از این در ابتکاری جالب بر اساس سنتی هرساله داستان سمینار و به‌نوعی سفرنامه آن به سبک ادبیات قرن چهارم توسط محسن بنائی قرائت شد که در حقیقت مروری بود طنز گونه بر نشیب و فرازها و موانعی که همواره و خصوصا امسال در مسیر برگزاری آن بوده و به سختی هموار شده است که با استقبال و تشویق حاضران روبه‌رو شد.

آنگاه نوبت به برگزاری کنسرت ارکستر زهی مدرسه موسیقی همراه با سازهای مضرابی رسید تا قطعه نوا اثر حمید
متبسم را به رهبری "یوس کمپ" با تلفیقی هارمونیک از سازهای غربی و شرقی به اجرا در بیاورند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)