تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جشنواره‌ای از رنگ‌های ایرانی

واقعیت ممنوعه از وحید نصیریانانجمن De Levante (نسیم شرقی) جمعیتی است که تلاش دارد افراد را با سرزمین‌ها و فرهنگهای غنی خاورمیانه آشنا کند. این انجمن با همکاری و ابتکار طیف متنوعی از مهاجران و با وجه مشترک علاقه‌مندی به هنر، پایه‌ریزی شده است.
موضوع فستیوال پائیزه این انجمن، هنر مدرن و فرهنگ ایران است که در سه ماه تمام، رنگین کمانی از نمایشگاه‌ها، فیلم، تئاتر، موسیقی، رقص، قصه‌گوئی و دیگر فعالیت‌های فرهنگی را عرضه می‌کند و از همین بابت فستیوال "رنگ ایران" نام گرفته است.

نخستین نمایشگاه این مجموعه که ترکیبی است ازعکاسی ، نقاشی و طراحی جواهرات در محله‌ای تاریخی از شهر آمستردام، در مجاورت موزه ملی هلند و موزه وان گوک برگزار شد.

زنان در تحول

شادی قدیریان از معدود عکاسان زن ایرانی است که از دریچۀ دوربین خود موقعیت زنان را در جامعه دنبال می‌کند. او در سطح داخلی و بین‌المللی به سبب ارائه تصاویری که سئوالات اجتماعی را در ذهن بیننده ایجاد می‌کند شناخته شده است. گذرنامه عبور او به موقعیت موفق فعلی‌اش، مجموعه عکسی است سیاه و سفید به‌نام "قاجار" که در آن زنان با چادرهای بلند و سیاه در محیطی سنتی اما در کنار موضوعات مدرن مثل یک قوطی کوکا کولا قرار گرفته بودند. همچنین دیگر مجموعه‌هائی که وی همواره برای نمایش آن‌ها دچار مشکل بوده است. تضاد محدودیت‌های حاکم یا سنتی با عصر حاضر و روند رو به تحول رویکرد زن ایرانی با این تضاد در سریال اخیر کارهای او در این نمایشگاه نیز قابل مشاهده است.
چادرهای ضخیم سیاه این بار با پوشش‌های لطیف رنگین جایگزین شده‌اند. رنگ‌هائی که به‌خوبی احساسات این زنان را برجسته می‌کند. هر چند آنها از پشت شیشه‌ای تار و مات به آینده خیره هستند و محدودیت‌ها کماکان قابل رویت هستند اما تنوع شاد رنگ‌ها حضوری غیر قابل انکار و پر امید را گواهی می‌دهد.




عکس شادی قدیریان

فوران رنگ

فرهاد فروتنیان هنرپیشه پیشین تئاتر و کارتونیست فعلی هفته‌نامه هلند آزاد از سال 1986 ساکن هلند است. به‌کارگیری طیفی از رنگ‌های شاد مشخصه کارهای او هستند. جالب اینجاست که حتی کاریکاتورهای سیاسی وی همانند نقاشی‌های او سرشار از رنگ هستند. هر چند در نگاه اول، اجزای سرامیک شکل نقاشی‌های او ممکن هست فضائی قدیمی را در ذهن متبادر کند اما تصاویر عروسکی مانندِ حاصل از آنها نمائی جدید و دلنشینی را ایجاد می‌کند. ریشه‌های ایرانی کارهای او را می‌توان از روی نشانه‌ها و موضوعات ایرانی به‌کار رفته در نقاشی‌های او ردیابی کرد.

واقعیت ممنوعه

واقعیت ممنوعه عنوان مجموعه‌ای از آثار وحید نصیریان است. کار او برگردان برداشت‌های فلسفی او و ارائه آنها در قالب رنگ و تصویر هست. او با قلم نقاشی خود این برداشت‌ها را از عشق و احساسات، درد و نگرانی، شعر و جنون و ... به تصویر می‌کشد. در حیطه هنری نقاشی‌های او محلی برای مرزها و محدودیت‌ها وجود ندارد. این بی پروائی او طبعا در فضای تحت کنترل هنر در ایران مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. هر چند او مجاز به نمایش آثارش به‌طور رسمی نیست اما مدتهاست کارهای او در محیط خصوصی از اقبال بسیاری برخوردار هست.

جواهرات شهرزاد

جواهرات شهرزاد

پریما شاهین مقدم نقاش، طراح لباس و طراح جواهرات، توجه خاصی به تکنیک‌های بافت قالی داشته و با به‌کارگیری این تکنیک‌ها در بافت زیورآلات، آن‌ را با روش خاص خودش بالغ کرده است. در این شیوه او سنگ‌های قیمتی را با نخ‌هایی از طلا و نقره در طرح‌هائی تداعی کننده جواهرات شاهزاده‌های قصه‌های هزار و یک‌شب با یکدیگر می‌بافد. این سبک، استادی و دقت بسیاری طلب می‌کند و البته مستلزم صرف وقت کلانی نیز هست که همین امر ارزش خاصی به آثار او می‌بخشد.

این نمایشگاه تنها مقدمه از مجموعه نمایشگاه‌ها، کنسرت‌های موسیقی، رقص و دیگر فعالیت‌های فرهنگی تدارک دیده شده در ماه‌های آینده هست. فستیوال رنگ ایران از اسپانسر و حمایت رادیو زمانه برخوردار است.

علیرضا کاظمی

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)