تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با عیسی سحرخیز

سحرخیز: اگر خاتمی نیاید، نظارت بین‌المللی مطرح می‌شود

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از طرح استیضاح علی کردان، وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد به هیات رییسه‌ی مجلس خبر داده است.

این طرح که به گفته‌ی این نماینده‌ی مجلس در ماه گذشته بیش از ۷۰ امضاء داشته است، بعد از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه مسکوت مانده بود.

در همین رابطه با عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار در تهران گفت‌ و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای سحر‌خیز، طرح استیضاح علی کردان با امضای ۲۸ نماینده به مجلس برده شده است. اساساً چرا مساله‌ی مدرک تحصیلی آقای کردان این‌قدر به درازا کشیده شده است، آیا حمایت رییس‌ جمهور از ایشان باعث این مشکل شده یا مسایل دیگری در بین است؟

به نظر من، اگر در هر جایی غیر از ایران یا حداقل یک کشور نیمه‌ دموکراتیک، چنین مساله‌ای پیش می‌آمد نه‌ تنها وزیر مربوطه بلکه رییس جمهور هم به ‌گونه‌ای مجبور به استعفا می‌شد.

ولی این حادثه اتفاق نیفتاده و آقای احمدی‌نژاد بر اساس اخلاق و خصلتی که دارد با لجبازی در مقابل نمایندگان ملت و در دهن‌کجی نسبت به ملت، آقای کردان را در این سمت حفظ کرده‌ است‌.

این مساله باعث شد نمایندگان مجلس سعی کنند از قدرت قانونی خودشان استفاده کنند. هر چند که موارد گذشته و فشار‌های سیاسی هنوز این ذهنیت را ایجاد می‌کند که این‌ها تا آخرین ‌قدم و تا کشیدن وزیر به مجلس و جلو بردن استیضاح پیش نروند.

با تعداد جابه‌جایی‌هایی که در وزرای آقای احمدی‌نژاد انجام شده است، به یک‌ معنا رفتن آقای کردان می‌تواند بحث سقوط آقای احمدی‌نژاد را هم در بر داشته باشد.

یعنی تعداد لازم و نیمی از وزرا عوض می‌شوند که طبیعتاً این جابه‌جایی می‌تواند عامل این پافشاری و جلوگیری از کنار رفتن باشد، هر چند که نباید حمایت‌های رهبری را هم از نظر دور نگه داشت.


عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار

برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که انتصاب آقای کردان به وزارت کشور و همچنین آرایشی که در درون وزارت کشور و از جمله انتصاب آقای کامران دانشجو به سمت معاونت سیاسی صورت گرفته است، بیشتر جنبه‌ی انتخاباتی دارد و در جهت در کنترل گرفتن انتخابات آینده توسط وزارت کشور است.

این بخش دیگری از مقاومت آقای احمدی‌نژاد است که اگر آقای کردان را کنار بگذارد، به یک معنا بازی‌ای را که برای اثر‌گذاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری طراحی کرده بودند، به‌هم می‌خورد.

با توجه به این‌که اگر فردی مانند آقای خاتمی بیاید، دیگر نمی‌توانند به راحتی آمارها و آرا را به فاصله‌ی زیاد جابه‌جا کنند، طبیعتاً از مهره‌هایی چون کردان انتظار دارند که چنین کاری را بکند.

به این دلیل نه تنها تغییرش ندادند، بلکه یک نیروی کمکی دولتی صرف را هم در کنارش گذاشته‌اند تا انتخابات در همان مسیر حزب پادگانی پیش برود.

انتقادی که در دوره‌ی نهم ریاست‌جمهوری متوجه‌ی وزارت کشور که آن ایام تحت نظارت آقای خاتمی به عنوان رییس جمهور می‌شد، این بود که در حقیقت دخالت در آن انتخابات، سازمان ‌یافته شده بود و نوعی حزب پادگانی کمک کرده بودتا آقای احمدی‌نژاد از صندوق رای دربیاید. آیا لازمه پیشگیری از چنین امری در این انتخابات، در اختیار وزارت کشور است و یا راه‌های دیگری هم وجود دارد؟

ببینید، طبیعتاً جابه‌جایی در وزارت کشور نمی‌تواند صورت بگیرد، یک دولت اقتدارگرا دولت را در اختیار دارد و طبیعتاً وزارت کشور در اختیار او است.

بحث این است که این انتخابات باید آزاد، مستقل، عادلانه و منصفانه باشد و طبیعی است نمی‌توان از این مهره‌هایی که چیده شده‌اند، انتظار این کارها را داشت.

شاید یکی از شرط‌هایی که نامزدهای ریاست ‌جمهوری از جمله آقای خاتمی دارند، این باشد که بتوان از آرای ملت صیانت کرد و مساله‌ای که قبلاً پیش آمد، دوباره تکرار نشود.

این انتخابات می‌تواند یک فرق با دوره‌ی قبل داشته باشد و آن هم این است که اگر فردی مثل آقای خاتمی نامزد بشود فاصله‌ی زیادی که می‌تواند در مرحله‌ی اول با رقیب خودش داشته باشد، باعث شود حتا آن حزب پادگانی هم نتواند به راحتی در نتیجه‌ی انتخابات دست ببرد و آن را جابه‌جا کند.

قدرت در جناح مقابل است، مانند سال ۷۶ که ما چنین وضعیتی داشتیم. درست است که آقای هاشمی بود ولی شرایط به گونه‌ای بود که می‌خواستند در آرا دست ببرند اما حضور مردم و آرای بیست و چند میلیونی باعث شد که چنین اتفاقی نیفتد.

امیدواریم در این مرحله هم شاهد این موضوع باشیم و فشارهای داخلی و بین‌المللی به گونه‌ای باشد که اجازه ندهند چنین اتفاقی بیفتد و انتخابات آزاد برگزار شود.

با توجه به این شرایط، امکان این‌که نیروهای سیاسی مستقل خواهان نظارت بین‌المللی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بشوند، وجود دارد؟

نمی‌توان فرض این مساله را کنار گذاشت. شاید اگر فردی مثل آقای خاتمی بیاید که نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد فاصله‌ی آرا بسیار زیاد خواهد بود و رای مردم به گونه‌ای خواهد بود که بتواند تاثیر بگذارد، موضوع مطرح نشود.

اگر آقای خاتمی نیاید و در هر دو جناح، چهره‌های متنوع باشد به گونه‌ای که احتمالاً انتخابات به مرحله‌ی دوم کشیده شود، امکان دارد بحث نظارت بین‌المللی از سوی جناح‌های خاص و محدود مطرح شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
زیدآبادی: کروبی اراده‌ی بیشتری برای ماندن دارد
کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد
عطریانفر: اول خاتمی، بعد کروبی
«حمایت آقای نوری از آقای خاتمی مشروط است»
احمدی‌نژاد رییس‌جمهور خواهد ماند
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اقای سحر خیز اگر فرض کنیم انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد چون خیلی احتمال های دیگر را باید مد نظر داشت مثل جنگ و شورش مردم و خلاصه احتمالات را برای کشور حادثه خیزی مثل ایران نباید فراموش کرد چون یادمان نرود در مورد عراق و افغانستان چه دگرگونی صورت گرفت .

بگذریم از بحث خارج نشویم به احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران یادتان نرود گزینه محمود احمدی نزاد زیر میز ایت الله خامنه ای هست و در روز رای گیری از زیر میز به روی میز خواهد امد خلاصه اینکه احمدی نزاد...دوباره رئیس جمهور خواهند شد

-- فراینده ، Oct 16, 2008

khob beshevad. shoma mitarsy?

-- hasan ، Oct 17, 2008

همیشه نظارت بین المللی باید مطرح شود! آقایان فقط بدنبال جمع رای نباشند

-- سینا ، Oct 17, 2008

مرجع آن نظرسنجی که آقای سحرخیز به آن اشاره میکنند و بر مبنای آن از حاشیه امنیت کافی آراء بنفع جناب خاتمی سخن میگویند چیست ؟

آنهم در جامعه ای که نتنها "بیتفاوتی و انتظار" حاکم است که فضای نقد و گفتگوی آزاد نیز بسته است.

اما حتی آن مرجعی که جناب سحرخیز و همفکران وی به آن اتکاء میکنند، ممکن است پس از اعلام نامزدی جناب خاتمی و بی دفاعی وی در مقابل سیل حملات جناح حاکم ، حکایت از حدیث دیگری داشته باشد .

-- حسین ، تهران ، Oct 17, 2008

باعرض احترام نسبت به اقاي سحر خيز.يك مسئله مباشد كه تحليل هاي شما وكسان ديگري كه خودرا اصلاح طلب ميدانند خيلي غير واقعي مي كند وشايد هم تعمدي باشد وتصور مفرمائيد هرچه بيشتر تكراركنيد نتيجه بخش ترميشود وان مسئله اينكه اصلا توجه به مردم نداريدونمي خواهيد جامعه امروزو گرفتاري هاي مردم را ببينيد.من خودم درانتخابات هردودفعه به اقاي خاتمي راي دادم ولي من فكر مي كنم ديد افرادي مانند شما وديگران هم فكر شما كه قريب به اتفاق كروهاي موجود هستند ديد قدرت ميباشد يعني جيگزيني گروهي بجاي گروه حاكميت. نه جهت بهتر شدن وضع كشور ومردم وازادي. وباز تحليل مي كنيد كه اگراقاي خاتمي بيايد فاصله ارا زياد است .من گمان مي كنم شما در روياي11سال قبل هستيد. وفكر مي كنيد ازاين جمعيت 20مليوني كه به اقاي خاتمي راي دادند نبايد وحق ندارند بفهمند كه اصلاح درسيستمي كه جهارچوب ان بر مبناي دموكراسي ازادي.وراي مردم نيست امكان تدارذ.ومن به شما قول مي دهم اگر ايشان 20سال هم رئيس جمهور شود جرئت ندارد واين را تجربه كرده به اقاي رهبر بگويد بالاي چشمت ابروااست.تاريخ ايران خيلي بايد صبر كند تا كسي مانند بني صدر ببيند تا جهت ازادي انها چنين عمل كند.

-- اميرمنصور ، Oct 17, 2008

ایشان می فرماید:
"شاید یکی از شرط‌هایی که نامزدهای ریاست ‌جمهوری از جمله آقای خاتمی دارند، این باشد که بتوان از آرای ملت صیانت کرد و مساله‌ای که قبلاً پیش آمد، دوباره تکرار نشود."
مگر نه اینکه انتخابات قبلی را خود همین آقایان برگزار کرده اند؟
اگر آقای خاتمی نتوانسته از رای مردم صیانت کند پس بفرمایید به چه دردی می خورند؟
اگر نتوانسته اند انتخابات را صحیح برگزار کنند باید از ملت عذر خواهی کنند.

-- احمد ، Oct 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)