تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با هادی قائمی درباره‌ی هم‌بستگی سراسری ایرانیان خارج از کشور در دفاع از حقوق مردم ایران

هم‌بستگی با ایرانیان در ۷۰ شهر دنيا

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

تعدادی از نهادهای دفاع از حقوق بشر در ایران به همراه شماری از شخصیت‌ها و فعالان مدنی قصد دارند روز شنبه ۲۵ ژوییه (سوم مرداد) دست به برگزاری گردهم‌آیی‌ها و تظاهراتی در دفاع از حقوق مردم ایران بزنند. در این باره با هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت و گو کردم.

Download it Here!

این اقدام هماهنگ اعتراضی در خارج از ایران به دعوت چه کسانی و چه نهادهایی صورت می‌گیرد؟

این حرکت با ابتکار فعالان حقوق بشر در سراسر دنیا که در این یک ماه گذشته بسیار نگران وقایع ایران بودند، شروع شده است و حامیان آن، تمامی سازمان‌های عمده‌ی حقوق بشری دنیا به همراه خانم شیرین عبادی هستند؛ از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر، فدراسیون جهانی حقوق بشر و چندین سازمان دیگر و برندگان جایزه‌ی نوبل. از موقع اعلام تا کنون هم حمایت‌های بسیاری از اشخاص برجسته و سازمان‌های محلی و کشوری دیگر شده است.

آیا صرفاً گردهم‌آیی است؛ تحصن است یا مثلاً اعتصاب غذا هم هست؟ اشکال گوناگون اعتراض است یا در یک شکل واحد خواهد بود؟

برنامه به طور هم‌زمان در یک روز مشخص ۲۵ ژوییه (سوم مرداد) در دور دنیا انجام خواهد شد و بنا به تشخیص هماهنگ‌کنندگان محلی همراه با راهپیمایی یا همراه با برنامه‌های مختلف خواهد بود. مثلاً درسان‌فرانسیسکو برنامه‌ی چهار ساعته‌ای خواهد بود که سخنرانان و هنرمندان بسیاری آن‌جا برنامه اجرا خواهند کرد و تا حدود ۲۰ هزار نفر تنها در سان‌فرانسیسکو آمادگی داریم که از آن‌ها استقبال شود.

در شهرهایی مثل نیویورک برنامه‌ها عظیم‌تر خواهد بود. برنامه روز شنبه ۲۵ ژوییه، به دنبال سه روز اعتصاب غذا و تحصن آقای گنجی و همکارانشان در نیویورک خواهد بود که این دو برنامه در هم ادغام خواهد شد. تحصن و اعتصاب غذا از روز چهارشنبه شروع می‌شود تا روز جمعه ادامه دارد و روز شنبه هم این برنامه‌ی راهپیمایی و اجتماع انجام خواهد شد.

بدین ترتیب می‌شود گفت که بسته به هر محل، ابتکار عمل آزاد خواهد بود و در مکان واحدی هم نخواهد بود.

دقیقاً. چون الان ما داریم با ۷۰ شهر از دور دنیا صحبت می‌کنیم و مکان واحد غیر ممکن است که جای بخصوصی که همه‌ی شهرها چنین جایی را داشته باشند. ولی در جاهای مختلف، در میدان‌های اصلی شهر خواهد بود یا در جلوی سفارت ایران خواهد بود؛ اگر پایتخت باشد و چنین سفارتی وجود داشته باشد. در جاهای شاخص دیگر شهر که همه‌ی مردم آن شهر از آن آگاه خواهند بود.


هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

این حرکت محدود به شهرهای بزرگ اروپا و آمریکا خواهد بود یا در جای مختلف دیگر هم برگزار خواهد شد؟

به هیچ ‌وجه مختص به اروپا و آمریکا نخواهد بود. این یک حرکت جهانی‌ است. شبکه‌ی فعالان حقوق بشر که ما با آنان در این چند سال در رابطه با ایران کار کرده‌ایم، از آسیا تا جنوب قاره‌ی آمریکا پخش است.

هم‌اکنون ۷۰ شهر در دور دنیا از توکیو گرفته تا بوگاتا در کلمبیا مشغول آماده شدن برای این برنامه هستند. آسیا، آسیای میانه، جنوب آمریکا و آمریکای مرکزی و تمامی کشورها در این حرکت شرکت خواهند کرد.

در این حرکت سراسری خواست‌های مشخصی که مطرح خواهد شد، چه هستند؟ آیا خواست‌هایی که مطرح خواهد شد، واحد خواهد بود؟

بله. در بیانیه‌ اولیه‌ای که این روز را اعلام کرد، چهار خواسته‌ی مشخص اعلام شده و به طور خیلی دقیق هم گفته شده که این یک حرکت سیاسی نیست. این یک حرکت حمایت از حقوق مردم ایران در سطح جهان است و ما، تمام کسانی که درگیر این برنامه هستند، بر این باوریم که مسائل سیاسی ایران مربوط به مردم ایران و درون ایران است و در آن‌جا باید حل و فصل شود.

اما حقوق مردم ایران، حقوق شهروندی و انسانی‌شان چیزی است که مربوط به تمام دنیا می‌شود. دقیقاً بر اساس این است که چهار خواست مطرح شده است.

یک این‌که برای حقوق مردم ایران نگرانی در سطح جهانی وجود دارد و درخواست شدیدی از سازمان ملل است به‌عنوان نهادی بین‌المللی که سریعاً برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در ایران هیأتی به آن‌جا بفرستد.

درخواست دوم، توقف بلافاصله‌ی خشونت علیه مردم است؛ از جمله آزادی زندانیان سیاسی، توقف کشتار، توقف شکنجه‌هایی که ممکن است انجام شود و توقف بازداشت کسانی که هیچ خبری از آنان در زندان نیست.

درخواست سوم این است که در زمینه‌ی کشتار و ناپدید شدن افراد در بازداشت‌های خودسرانه‌ی اخیر تحقیق بشود و کسانی پاسخگو باشند که مسئولش هستند.

بالاخره درخواست چهارم این است که طبق قانون اساسی ایران و کنوانسیون‌های بین‌المللی که ایران عضو آن است، حق آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی تجمعات مردم ایران به اجراء دربیاید و بیشتر از این در این زمینه حکومت ایران جلوگیری نکند. این چهار درخواست عمده‌ی این حرکت است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بابا ای ولا برید که ما هم هستیم...

-- بدون نام ، Jul 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)