تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با احمد زیدآبادی

زیدآبادی: کروبی اراده‌ی بیشتری برای ماندن دارد

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

تحرکات زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ی دهم همچنان پیش می‌رود. بحث بر سر کاندیداتوری آقایان کروبی، نوری و یا خاتمی همچنان ادامه دارد. روز یک‌شنبه، آقای کروبی رسماً نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

در مورد انتخابات و مسائل پیش آمده با احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیر کل ادوار تحکیم وحدت گفت و گو کردم.

Download it Here!

تاثیر کنفرانس «دین در دنیای معاصر‌» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به‌هر حال ممکن است از جنبه‌ی انتخابات ریا‌ست جمهوری، نوعی فضای حمایتی برای آقای خاتمی به‌وجود بیاورد؟

برگزاری این کنفرانس در شرایط زمانی می‌تواند ارتباطی با انتخابات ریاست‌ جمهوری داشته باشد. مسلماً دوستانی که برای این کنفرانس برنامه‌ریزی کرده‌اند این هدف را داشته‌اند که آقای‌ خاتمی را به عنوان یک چهره محبوب بین‌المللی معرفی کنند.

به همین دلیل شخصیت‌های مهم بین‌المللی را هم دعوت کرده‌اند. اما در مجموع فکر نمی‌کنم این سمینار بتواند تاثیر عمده‌ای بر فضای سیاسی کشور بگذارد.


احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی

از جنبه انتخاباتی، اختلافی بین ارزیابی کادر سیاسی احزاب اصلاح‌طلب با جوانان و پایه‌ی اجتماعی اصلاحات وجود دارد، یعنی در عین حال که احزاب سیاسی اصلاح‌طلب، خواهان حضور قطعی آقای خاتمی صرف نظر از جزییات برنامه ایشان هستند. ولی این پایه اجتماعی معتقد است آن برنامه قبلی در ریاست جمهوری ایشان تاثیری نخواهد داشت. ممکن است این تناقض در ماه‌های آینده حل شود؟

حل شدن آن تا حدودی مشکل است. زیرا کاندیداهای دیگری از جمله آقای نوری، مطرح شده‌اند که به هر حال کارنامه متفاوتی از آقای خاتمی دارند.

تصور من این است که علاقه به آقای نوری بیشتر است. بنابراین اگر قرار باشد فعالان احزاب خود را متقاعد کنند که آقای خاتمی کاندیدای بهتری است، عملاً باید مانع حضور افراد دیگری شوند.

باید به گونه‌ای آن افراد را مجاب کنند که وارد انتخابات نشوند و بعد هم سعی کنند از آقای خاتمی چهره متفاوتی ترسیم کنند.

همان‌طور که قبلاً گفتم در این سن تغییر کردن و متفاوت شدن کار آسانی نیست. به هر حال این مشکلی است که ادامه پیدا خواهد کرد اما حل آن به افراد و شرایط موجود هم بستگی خواهد داشت.

اگر اصلاح‌طلبان چند کاندیدا داشته باشند؛ آقای کروبی، آقای نوری یا آقای خاتمی. این احتمال که در آستانه انتخابات برای اتحاد حول یک نفر، بقیه‌ی کاندیداها کنار بروند، وجود دارد؟

احتمال آن وجود دارد. به دلیل این‌که اگر همه‌ی این‌ها وارد شوند و یکی از آن‌ها موج اجتماعی بزرگی ایجاد کند و مشخص شود که برنده قطعی انتخابات خواهد بود، دیگر کاندیداهای اصلاح‌طلب اصراری برای حضور نخواهند داشت.

اما اگر این‌ها حضور پیدا کنند و معلوم شود آرای آن‌ها تفاوت چشمگیری با هم ندارد، این امکان وجود دارد که با هم رقابت کنند. خصوصاً آقای کروبی که به هر حال اراده‌ای بیشتری برای در صحنه ماندن دارد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
محمد خاتمی، میزبان رهبران سابق جهان
کروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد
عطریانفر: اول خاتمی، بعد کروبی
«حمایت آقای نوری از آقای خاتمی مشروط است»
احمدی‌نژاد رییس‌جمهور خواهد ماند
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بله اراده دارد که بماند"ولی آخر سر خوابش میبرد.

-- دشتی ، Oct 17, 2008

نظر جناب زیدآبادی در خصوص بوجود آمدن یک موج اجتماعی برای پایان دادن به تفرق موجود در بین اصلاح طلبان نظر قابل تاملیست، اما بر خلاف جناب کروبی خصوصیات چنین فردی عدم تکروی وهمراه ساختن اکثر اصلاح طلبان باخود خواهد بود، امری که طرفداران متعصب جناب خاتمی که وزن کمی هم در میان اصلاح طلبان ندارند ، امکان آنرا فراهم نمی آورند .

-- حسین ، Oct 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)