تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر مهرداد درویش‌پور، جامعه‌شناس و فعال مدنی در سوئد

«تظاهرات، بر اعمال فشار سیاسی بیشتر تأثیر می‌گذارد»

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۲۴ و ۲۵ تیرماه، نشست اتحادیه اروپا در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد. یکی از موضوعات محوری این نشست، روابط اتحادیه اروپا با ایران و سیاست آینده این اتحادیه در قبال برنامه هسته‌ای ایران بود.

همزمان با این نشست، جمع وسیعی از ایرانیان مقیم سوئد با اجتماع در برابر محل این اجلاس خواهان پشتیبانی از جنبش اعتراضی مردم ایران و به رسمیت نشناختن اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر شدند.

دکتر مهرداد درویش‌پور، جامعه‌شناس و فعال مدنی که از سازمان دهندگان تجمع ایرانیان در برابر محل این نشست بود، پیرامون این تجمع به رادیو زمانه می‌گوید:

Download it Here!

در روزنامه‌های صبح کشور ذکر شده است که حدود پانزده تجمع از جانب گروه‌های مختلف سوئدی و ایرانیان صورت خواهد گرفت. تا آنجا که به گروه‌های سوئدی برمی‌گردد، گرچه آن‌ها هم مسایل ایران را در تظاهرات خودشان بیان خواهند کرد، اما به طور عمده تمرکز خاصی به سیاست مهاجرت و پناهنده‌پذیری کشورهای اتحادیه اروپا پیدا خواهند کرد.

تظاهرات ایرانی‌ها هم در دفاع از مبارزات مردم ایران و جلب توجه مقامات اتحادیه اروپا خواهد بود که حدود چهار یا پنج تظاهرات توسط ایرانی‌ها برگزار می‌شود. ازجمله دو تظاهرات بزرگی که توسط جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار خواهد شد.

ما دو یا سه تظاهرات را تدارک دیده‌ایم که اولین آن چهارشنبه، بیست و چهارم تیر، ساعت پنج بعد از ظهر در میدان سرگل توریه بود. در عین حال پنج‌شنبه، بیست و پنجم، ساعت یک به همراه جوانان در جلوی محل نشست وزرا تجمعی خواهیم داشت.

در پی آن یک تظاهرات دیگر هم از جانب «جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران» در جلوی ساختمان شهرداری ساعت شش سازمان داده شده که زمانی که قرار است وزرا شام بخورند، تظاهرات گسترده‌ی دیگری هم در آنجا برگزار خواهد شد.


دکتر مهرداد درویش‌پور، جامعه‌شناس و فعال مدنی

صبح چهارشنبه، دیدارهایی با مقام‌های وزارت خارجه سوئد بین‌المللی از طرف ایرانیان داشتید. چه مسایلی در آنجا مطرح شد؟

ما، یک هیأت چهارنفره، از طرف برگزارکنندگان تظاهرات روز چهارشنبه در میدان مرکزی شهر و تظاهرات پنج‌شنبه در جلوی ساختمان شهرداری، یعنی از طرف «جمعیت پشتیبانی مبارزات ایران» برای گفت‌ و گو با رییس بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه سوئد ملاقاتی داشتیم.

در این ملاقات سعی کردیم انگیزه و اهداف این تظاهرات را بیان بکنیم و عنوان بکنیم، با توجه به این‌که سوئد ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا را در پیش دارد، بسیار مهم است که از نفوذ خودش برای حمایت از مبارزات مردم ایران استفاده بکند و سران اتحادیه اروپا را تشویق به واکنش فعال‌تر در دفاع از مبارزات مردم ایران بکند.

هر چهار ـ پنج خواستی را که ما در این ملاقات مطرح کردیم، همان خواست‌هایی بوده که در قطعنامه‌ی تظاهرات و در واقع در فراخوان تظاهرات است. خواستار آن شدیم که دولت احمدی‌نژاد و شخص احمدی‌نژاد را به‌عنوان نماینده‌ی مردم ایران به رسمیت نشناسند و این انتخابات را باطل اعلام بکنند. از حق آزادی احزاب و از یک انتخابات آزاد زیر نظر مراجع بین‌المللی دفاع بکنند.

خواست دیگرمان این بوده که هیأتی بین‌المللی و بی‌طرف برای بررسی حوادث اخیر اعزام بشود. ازجمله برای آزادی کلیه‌ی دستگیرشدگان حوادث اخیر و زندانیان سیاسی که سر به هزاران تن می‌زند، اعمال فشار بکند. خواست دیگر ما این بوده که برای متوقف کردن خشونت در ایران و تأمین خواست مردم برای دسترسی به آزادی از هیچ فشار سیاسی، نه دولت سوئد نه اتحادیه اروپا فروگذاری نکند و تا آنجا هم پیش برود که ایران را حتا تا سرحد افزایش یافتن فشارهای دیپلماتیک و تا سرحد تحریم سیاسی تحریم سیاسی بکند.

طبیعتاً با توجه به این‌که در نشست وزرای اتحادیه اروپا نه فقط وزرای دادگستری هستند بلکه وزرای مهاجرت هم نشست دارند، خواستار آن شدیم که دولت سوئد به سهم خودش تلاش کند که اتحادیه اروپا ایران را کشوری ناامن اعلام بکند و قوانین انسان‌دوستانه‌تری را در رابطه با مسأله‌ی پناهندگی اتخاذ بکند.

مصالح اقتصادی را مبنا قرار ندهد و با یک سیاست انسان‌دوستانه‌تر به هزاران هزار پناهجوی ایرانی در کشورهای اروپایی پناه دهد، به‌ویژه که در این دوره‌ی اخیر بازهم با سیلی از این گریز و پناهجویی روبه‌رو خواهیم شد. از حق این پناهجویان برای سکنا گزیدن در کشورهای امن اروپایی حمایت بشود و به‌هیچ‌وجه این پناهجویان به ایران بازگردانده نشوند.

بدین ترتیب برای این‌که این پناهجویان بتوانند امکان اقامت پیدا بکنند و جان خودشان را نجات بدهند، ناامن اعلام کردن کشور ایران تأثیر بسیار مهمی خواهد داشت.

آقای درویش پور، چقدر فکر می‌کنید که این خواست تجمع‌کنندگان ایرانی در سوئد مؤثر خواهد بود، چه در ارتباط با فشار بر مقامات سوئد و چه فشار سوئد بر اتحادیه اروپا؟

گیریم همه‌ی این خواست‌ها یکجا به دست نمی‌آید، اما تجربه نشان داده است که در اعمال فشار سیاسی بیشتر تأثیر می‌گذارد. و از این نظر هم به این تظاهرات و بازتاب آن در جامعه‌ سوئد و هم تأثیرات آن بر دولت سوئد، و از طریق آن بر اتحادیه اروپا بسیار خوش‌بین هستم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)