تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
معرفی کتاب

آفتاب‌پرست نازنین و چند کتاب دیگر

دفتر خاک

تروریست خوب

«تروریست خوب» نوشته دوریس لسیگ با ترجمه­ی الاهه مرعشی توسط نشر مروارید منتشر شد. تروریست خوب ماجرای گروهی از جوانان آنارشیست است که در لندن، با ماهانه­ی مختصری که دولت به آنان می­پردازد گذران می­کنند و در خانه­های غیرمسکونی سکونت دارند. قهرمان داستان زنی است به نام آلیس ملینگز. او مثل مادری مهربان و فداکار از دوستان آنارشیست­اش مراقبت می­کند و در حالی که دوستان او به فکر ساختن بمب­های دست­ساز و پیوستن به تروریست­های ایرلندی هستند، آلیس به آشپزی و فراهم کردن حداقل آسایش برای هم­خانه­هایش مشغول است. قهرمان این رمان هرچند که عقاید سیاسی دارد، اما هرگز عقایدش را بیان نمی­کند.
دوریس لسینگ که در کرمانشاه به دنیا آمده، در سال ۱۳۸۶نوبل ادبی را به خاطر نیم قرن داستان­نویسی از آن خود کرد.

الاهه مرعشی رمان دیگری از دوریس لسینگ را تحت عنوان «تابستان پیش از تاریکی» ترجمه کرده است. این کتاب را هم انتشارات مروارید منتشر خواهد کرد.

کتاب آذر

مجموعه داستان «کتاب آذر» از علی خدایی توسط نشر چشمه منتشر شد. این کتاب مجموعه ای از سیزده داستان بود اما فقط یازده داستان آن اجازه انتشار یافت. آخرين مجموعه‌ داستان خدايي با نام «تمام زمستان مرا گرم کن» در سال ۱۳۷۹برنده‌ي جايزه‌ي گلشيري در بخش بهترين مجموعه‌ي داستان کوتاه شد. «تمام زمستان ...» هم اخیراً به چاپ چهارم رسيده است.

انیس آخر همین هفته می­آید

«انيس آخر همين هفته مي‌آيد»، مجموعه­ای از اشعار سید علی صالحی پس از یک سال انتظار در وزارت ارشاد مجوز چاپ گرفت و به زودی منتشر می­شود. مجموعه اشعار «ما نبايد بميريم» و «رؤياها بي‌مادر مي‌شوند» کتاب­های دیگری از اين شاعر اند كه سال گذشته از سوي انتشارات آگاه براي دريافت مجوز به ارشاد ارسال شده اما هنوز جوابي نيامده است.


سید علی صالحی یکی از بنیانگذاران جریان موسوم به «شعر ناب» و «شعر گفتار» و یکی از دبیران کانون نویسندگان ایران است. او مدتی با مجله­ی سخن که در کنار آدینه از مهم­ترین نشریات ادبی دهه­ی هفتاد بود همکاری می­کرد و پس از آن که انتشار دنیای سخن متوقف شد، در سال ۱۳۸۲ مجله­ی ادبی معیار را منتشر کرد. سید علی صالحی درباره­ی شعر گفتار می­گوید: «ريشه‌ی شعر گفتار به گات‌های اوستا بازمی‌گردد. معمار نخست آن حافظ است و نيما و شاملو هم چند شعر نزديک به اين حوزه سروده‌اند. اما فروغ دقيقاَ يک شاعر کامل در «شعر گفتار» است. من تنها برای اين حرکت عنوانی درست يافتم و سپس در مقام تئوريسينِ مؤلف، مبانی تئوريک آن را کشف و ارائه کردم.»

آفتاب­پرست نازنین

رمان «آفتاب­پرست نازنین» نوشته­ی محمد رضا کاتب توسط نشر هیلا منتشر شد. از طرف جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی، محمد رضا کاتب به خاطر رمان «هیس» یکی از ده نامزد دریافت عنوان بهترین رمان دهه اعلام شده است. در دو رمان «پستی» و «هیس» که پیش از این از­ محمد رضا کاتب منتشر شده، نویسنده با پیچیدگی­هایی که خاص اوست، ذهنیت مثله شده و جنگ­زده­ی انسان ایرانی را به بهترین وجه بیان می­کند.

مرغ­های عشق همسایه­ی روبرویی

مجموعه داستان «مرغ عشق‌های همسايه روبرويی» نوشته فرشته نوبخت توسط نشر افرا منتشر شد. این داستان­ها راویان متعدد دارند و به مشکلات عاطفی و اجتماعی و خانوادگی زنان می­پردازد. «مرغ­های عشق همسایه روبرویی» نخستین مجموعه داستان فرشته نوبخت است.

مردی که ساکسیفون شد

«مردی که ساکسیفون شد»، مجموعه­ای است از ۱۹ داستان کوتاه به قلم سارا آهوری. رضا قیصریه که این کتاب را خوانده است، در روزنامه فرهیختگان می­نویسد:

مردی که ساکسیفون شد نوشته سارا آهوری شاید جزو نادر تلاش‌هایی باشد که ماجرا در فضای سوررئالیسم حرکت می‌کند. دگردیسی‌ها در آن نه هذیانی است، نه کابوس‌مانند و نه وهم‌آلود، انگار روایت یک رؤیاست، غم لطیفی در تمام آنها موج می‌زند که دلنشین است. کتاب مجموعه‌ای است از ١٩ داستان و یکی از آنها داستان جذابی است به نام «مردی که ساکسیفون شد» و عنوان مجموعه از آن گرفته شده است: مردی خوش‌پوش و موقر مستأجر خانه‌ای می‌شود. از قول راوی که دختر جوانی است، چهره مرد نشان می‌دهد که از اعیان فرنگ‌دیده است؛ واژه‌ای که باب امروز نیست و پل ارتباطی بین گذشته‌ها و حال را برقرار می‌کند.

مرد اتاق را با وسایل شخصی و به سلیقه خود آرایش می‌دهد و ازجمله با عکس دختر جوان و زیبایی که خوش‌لباس است، عینک آفتابی بزرگی بر چشم دارد. مرد نوازنده ساکسیفون است. دختر جوان دلباخته‌اش می‌شود آن هم در خانه‌ای که مادری سختگیر نظارت کامل دارد. دختر جوان اغلب شب‌ها پنهانی به اتاق مرد می‌رود و به نواختن او گوش می‌دهد که البته از چشم مادر دور نمی‌ماند. گذر روزگار دختر را به فرنگ می‌کشاند به‌منظور تحصیل اما با درگذشت پدر و مادر او برمی‌گردد. حال سال‌ها گذشته‌ است. روزی دختر در کوچه‌ خانه‌اش پیرزنی را می‌بیند که لباسش بوی نفتالین می‌دهد و عینک آفتابی بزرگی بر چشم دارد. پیرزن سراغ نوازنده را می‌گیرد که در این کوچه منزل داشته. دختر می‌گوید: مرد سال‌ها است ساکسیفون شده.

كسي ما را به شام دعوت نمي‌كند

مجموعه داستان «كسي ما را به شام دعوت نمي‌كند» تازه­ترين اثر احمد آرام توسط نشر افق منتشر شد.
«احمد آرام» نویسنده بوشهری است و با «مُرده ای که حالش خوب است» موفق شد به عنوان کاندیدای بهترین رمان سال از سوی منتقدین و نویسندگان مطبوعات کشور مطرح شود. این رمان که فضایی بومی دارد و زندگی مردم فرودست را به تصویر کشیده، یکی از پُرفروش ترین رمان های زمان خود بود.

باران که بیاید همه عاشق هستند

چاپ پنجم مجموعه رباعيات ايرج زبردست با نام «باران كه بيايد همه عاشق هستند» توسط انتشار «روشن مهر» منتشر شد.
ايرج زبردست سه مجموعه رباعي دیگر هم دارد كه تحت عنوان «خنده‌هاي خيس»، «يك سد آينه» و «خيالي ديگر» منتشر شده­اند.

زنده یاد منوچهر آتشی در مقدمه­ای بر رباعیات زبردست، می­نویسد: «رباعيات ايرج زبردست با شگردهاي تازه‌اي كه در پايان‌بندي‌هاي زيركانه‌اي كه به آنها مي‌دهد و گاه عميقاً ما را غافلگير مي‌كنند به تعبيري به نوعي ديگر از شعر نو مي‌توان ناميدشان كه نكته‌سنجي‌ها و انفجار حس و زيبايي بهترين آرايه و تأييد‌كننده آنهاست.»

هفت دات کام، یک وبلاگ فرضی

بهروز شیدا در «هفت دات کام، یک وبلاگ فرضی» که در سال ۲۰۰۹م توسط نشر باران منتشر شده، جستارها، قطعه­ها، نکته­ها، ترجمه­ها و گفت و گوهای خود را در ساختاری وبلاگ­گونه تدوین کرده است. نویسنده در مقدمه­ی کتاب نوشته است: «فرض کنید صاحب یک وبلاگ تصمیم گرفته است مطالبی را که در یک دوران دو ساله در وبلاگ خود نوشته است، به صورت یک کتاب چاپ کند؛ حاصل کتابی خواهد بود که پیش رو دارید. این کتاب بر این مبنا شکل گرفته است: یک وبلاگ فرضی به صورت یک کتاب کاغذی.»

حال دست­هایم از خالی

«حال دست­هایم از خالی»، مجموعه­ای است از ۶۱ شعر از زیبا کرباسی (انگلستان) که توسط انتشارات آران پرس، در آمریکا، کالیفرنیا منتشر شده است. شعرها در پنج بخش تقسیم شده­اند: ناخن­نگاری، فرق، تن­واژه در رقص، ذن، کلاژ. در این مجموعه هم مانند دیگر مجموعه اشعار زیبا کرباسی عاطفه شاعر با موسیقی و مضامینی مانند سرگردانی و تنهایی درهم­می­آمیزد. آرش قربانی (منتقد) در نقدی بر اشعار زیبا کرباسی می­نویسد: اشعار زیبا کرباسی در چیزی روی می­دهد که من آن را بحرانی کردن تن می­نامم. [...] برای زیبا کرباسی تن به مثابه یک آغاز و یک شهود است [...] بحرانی کردن تن در آثار کرباسی به گونه­ای خودآگاه و به دور از محافظه­کاری­های رایج و حتی معرفت­شناسانه روی می­دهد.»

سایه­های همراه

«سایه­های همراه» خاطرات حسن فخاری از روزهای زندان­اش است در دو حکومت پهلوی دوم و جمهوری اسلامی. نویسنده در مقدمه­ی این کتاب نوشته است: «خاطرات سیاسی بخشی از تاریخ ملت در بند است و تاریخ­نویس با آن خاطرات درمی­یابد که در مقاطع تاریخی، حاکمان مستبد چه به روزگار مردم آورده­اند، و نیز از رشادت­ها و قهرمانی­های مبارزان راه رهایی آگاهی می­یابد.» نویسنده در ادامه­ی مقدمه­ای که بر کتابش نوشته، به این نکته اشاره می­کند که خاطره­نویس «باید متعهد در انتقال تاریخ دوران خود باشد و وقایع را بدون هیچگونه دخل و تصرفی، روشن و شفاف بیان کند تا به کار تدوین آن تاریخی آید که چراغ ره گردد.»

کتاب­ها را می­دانم، کفش­هایم را کجا چال کردید؟

مجموعه شعر تازه­ای از شهریار دادور با نام « کتاب­ها را می­دانم، کفش­هایم را کجا چال کردید؟» توسط انتشارات آرش در استکهلم/ سوئد منتشر شد.

کوتوله

رمان «کوتوله» نوشته­ی پرلاگر کویست به ترجمه­ی جهانگیر سعیدی در استکهلم منتشر شد. این رمان در سال­های پایانی جنگ جهانی دوم نوشته شده و در سال ۱۹۴۴، یک سال قبل از پایان گرفتن جنگ انتشار یافته است. جهانگیر سعیدی در مقدمه­ی کتاب یادآوری کرده که پرلاگر کویست برای نشان دادن فجایع و کشتارهای میلیونی طی دو جنگ اول و دوم جهانی این داستان را نوشته است. «کوتوله» سرگذشت کوتوله­ای است که در دربار حاکم یکی از شهرهای کوچک ایتالیا در دوران رنسانس مشغول به خدمت است. قد او ۲۶ اینچ است. ­او به هر آنچه که کامل و انسانی است، با دیده­ی تحقیر نگاه می­کند و تنها می­تواند آنچه را که از آن نفرت دارد درک کند.

در اینترنت

آنا فرانک: خاطرات یک دختر جوان

وقتی در جنگ جهانی دوم ارتش آلمان هلند را اشغال کرد، آنا فرانک و خانواده­اش ناگزیر در یک آپارتمان زیرشیروانی مخفی شدند. چهار یهودی دیگر که از دوستان خانوادگی آنها بودند به زودی به خانواده فرانک پیوستند. در سال­هایی که نازی­ها در خاک هلند در شکار یهودیان بودند، ساکنان این مخفیگاه به کمک تعداد انگشت­شماری از دوستان و همکاران­شان که به آنها آذوقه و مواد مورد نیاز را می­رساندند، توانستند به زندگی مخفی ادامه دهند. سرانجام پس از آن که یک هلندی ناشناس محل مخفیگاه را به پلیس لو داد، ۴ اوت ۱۹۴۴ نیروهای پلیس مخفی آلمان (گشتاپو) به همراه همدستان هلندی خود به این ساختمان یورش بردند.

آنا فرانک طی دو سالی که در مخفیگاه به سر می­برد، دفترچه خاطراتش را محرم اسرار خود کرده بود و در آن همه احساسات و تجربه­ها و امیدها و هراس­هایش را ثبت می­کرد. خاطرات آنا فرانک به بیش از شصت زبان ترجمه شده و به یکی از مشهورترین کتاب های قرن بیستم تبدیل شده است. «نلسون ماندلا» درباره­ی این کتاب گفته است: «آنا فرانک به تنهایی ما را بیشتر از [انسان]های بی­شماری که درست مانند او رنج کشیدند، اما چهره­هایشان در محاق باقی مانده، تحت تأثیر قرار می­دهد. شاید درست هم همین است، چرا که اگر قادر بودیم درد و رنج همه­ی آنها را جذب کنیم، دیگر نمی­توانستیم به زندگی ادامه دهیم.»

دانلود خاطرات آنا فرانک

پیشنهاد برای ترجمه:

دفتر «خاک» تلاش می­کند که از این پس هر هفته در انتهای ستون «معرفی کتاب­های منتشرشده» از میان آثار نویسندگانی که در ایران آنها را کمتر می­شناسند، اما در ادبیات اروپا و آمریکا تثبیت شده­ و برخی از آنها سبکی در داستان­نویسی آورده­اند کتاب­هایی را برای ترجمه به فارسی معرفی کند. نویسنده­ی این هفته:

تاما یانوویتس Tama Janowitz متولد ۱۹۵۷/ ۱۳۳۶

یانویتس در داستان­هایش به زندگی هنرمندان و نویسندگانی می­پردازد که در شرق آمریکا، در بی­هدفی و بی­برنامه­گی زندگی روزانه­شان را می­گذرانند. شیوه­ی او در داستان­نویسی به این شکل است که از هر دری حرفی به میان می­آورد و در لابلای این حرف­ها وقایع مهم را در کنار وقایع به ظاهر پیش­پاافتاده، بدون هیچ­گونه نظم و قاعده­ای روایت می­کند. خانم یانویتس در کنار داستان­نویسی به کار سینما هم می­پردازد. او شهرتش را مدیون نقدهای نیویورکر و مصاحبه­ای است که با اولیور استون انجام داد.
رمان­های American Dad و A Cannibal in Manhattan و همچنین مجموعه داستان Slaves of New York از مهم­ترین آثار او به شمار می­آیند.

تاما یانوویتس Tama Janowitz در ویکی پدیا

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

محمدرضاکاتب یک کتاب دیگر هم دارد که اوج سبک منحصر به فردش است: وقت تقصیر. که به خاطرش جایزه یلدا رو هم برده.

-- محسن ، Jan 3, 2010

از کتابهایی که معرفی کرده اید من کتاب بهروز شیدا هفت دات کام را همین دو روز پیش تمام کردم و فکر میکنم یک بدعت محشر است. یعنی اینکه در این کتاب بهروز شیدا حجم وحشتناک بزرگی از مطالب متنوع را در چهارچوب یگ وبلاگ جمع اوری کرده است که شکل ارتباط مطالب با هم بی نظیر است.

-- شایان ، Jan 3, 2010

کتاب آذر را خواندم. اصلاٌ کتاب خوبی نبود. این همه تبلیغات برای هیجی. توصیه نمی کنم

-- امیر ، Jan 4, 2010

با نظر خوانندة بالا موافق نیستم. کتاب آذر کتاب خوبی بود. اما با نظر خوانندة قبلی موافقم. کتاب هفت دات کام خیلی خوب بود. ایدة بهروز شیدا در بکارگیری فورم وبلاگ فوقالعاده بود.

-- پرومته ، Jan 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)