تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث (میم امید)

سرما و بی‌پناهی انسان در شعر اخوان ثالث

حسین نوش‌آذر

مهدی اخوان ثالث با تخلص م. امید از بزرگترین شاعران معاصر ایران پس از نیماست. مهدی اخوان توانست با اشعاری مانند «زمستان» و «باغ بی‌برگی» یأسی که جامعه‌ی ایران را بعد از کودتای ۲۸ مرداد و سرکوب نهضت ملی دربرگرفته بود، به بهترین وجهی بیان کند.

Download it Here!

البته این به آن معنی نیست که اشعار اخوان همه اشعار سیاسی و اجتماعی اند. اخوان غزلیات شخصی و بسیار شخصی و گاهی طنزآمیز نیز سروده است. این غزلیات در مجموعه‌ی «ارغنون» منتشر شده و پاره‌ای از آنها در کتابچه‌ای به یادماندنی که گزیده‌‌ای از بهترین اشعار او را دربردارد، چاپ شده است.

چهارم شهریور ماه بیستمین سالگرد درگذشت مهدی اخوان ثالث بود. به این مناسبت برنامه‌ی رادیویی این هفته به اخوان و شعر زمستان او اختصاص دارد.


در دوران استبداد نظامی پس از کودتا شاعران ما به نمادگرایی روی آوردند. در شعر آنها مفاهیمی مانند «شب» و «سرما»، «روشنی» و «گرما» در یک معنای کنایی و سیاسی به کار گرفته شد. این گروه از شاعران از یک طرف بعد از سرخوردگی از کودتا، ناامید بودند و از طرف دیگر می‌بایست به آینده‌ای روشن‌تر امیدوار باشند. امید و نومیدی از مهم‌ترین مشخصات اشعاری است که در آن فضای یأس و سرخوردگی سروده شده است.

اصولاً در فرهنگ ایران نگرش دوبنی، یعنی تقابل اهورا و اهریمن، روشنی و تاریکی، خوب و بد ریشه‌ی طولانی دارد. در شعر اخوان هم شبِ سرمازده به شکل هراس‌انگیزی تصویر می‌شود و در برابر روشنایی قرار می‌گیرد. در «سگ‌ها و گرگ‌ها» شعر دیگری از اخوان که در سال ۱۳۳۰ یعنی دو سال پیش از کودتا سروده شده، «شب»، توفانی و سرد و زمستانی است و برف می‌بارد و «زمستان» یادآور مرگ و نیستی و بدبختی و بی‌پناهی است. از آن طرف، در چنین طبیعت ستمگری، سگ‌ها و گرگ‌های گرسنه قصد جان آدمیان را کرده‌اند و این جدال تا دم مرگ ادامه پیدا می‌کند.

زمستان فقط در فرهنگ ماست که تا این حد سیاه جلوه می‌کند. زمستان فقط در ناخودآگاه جمعی ماست که نمایانگر بی‌پناهی و انجماد و مرگ است. در فرهنگ مسیحی زمستان یعنی جشن کریسمس. یعنی هنگامی که اعضاء خانواده دور هم جمع می‌شوند. زمستان در فرهنگ مسیحی رمانتیک و شاعرانه و دلگرم‌کننده است. مفهوم زمستان در فرهنگ مسیحی را برای مثال می‌شود در نقاشی‌های به یادماندنی پیر بروژل دید. در حالی که در شعر اخوان، برف و شب نماد خاموشی و تاریکی و بی‌پناهی انسان است.


در سال ۱۳۶۸ اخوان یادداشتی در یکی از شماره‌های ماهنامه‌ی آدینه منتشر کرد و در آن یادداشت نوشت که حتی پول ندارد یک خودکار بیک بخرد. برای همین هم کم‌کار است. در آن روزها اخوان را به دلایل سیاسی، بدون حقوق بازنشستگی از کار بیکار کرده بودند.

اخوان به دعوت علاقمندانش به خارج از ایران آمد. در شهر کلن شعرخوانی داشت. آن شب بیش از هزار نفر در شعرخوانی او شرکت کردند. مدتی هم مهمان ِ دوست دیرینه‌اش، ابراهیم گلستان بود. بعد از بازگشت به ایران، در چنین روزی، پیش از فرارسیدن پاییز درگذشت.


مرگ همیشه در زمستان فرانمی‌رسد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چقدر خوب بود مقاله ابراهيم گلستان يار وياور ديرينه اخوان را که پس از مرگ او منتشرکرد ، چاپ مي کرديد. هنوز هم دير نشده.احترامي به انسان ها وبه انسانيت است.

-- بدون نام ، Aug 30, 2010

سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت .... الان هم چنین حالتی تو جامعه ما همه چی یخ زده، ... به قول اخوان دختران اسکلت های بلور آگین ..... خدا بیامرزدش

-- ایرانی ، Aug 31, 2010

http://www.aftabnews.ir/vdcjxmevtuqeyoz.fsfu.html

میرشکاک: تماشای تلویزیون و خواندن روزنامه را برشاگردانم حرام کرد‌‌ه‌ام

-- بدون نام ، Aug 31, 2010

منظور از مقاله گلستان همان مطلب شرم آوری است که از اعتیاد اخوان میگوید وشرح بردن او به شیره کش خانه را میدهد ؟

-- بدون نام ، Aug 31, 2010

میخواهید در شرایط پس از کودتا و سانسور شدید چطور شرایط جامعه خودش را بازتاب دهد. نمادگرایی یکی از ابزارهای ادبی برای بیان شرایطی چنین است. هر فرهنگی هم که افت و خیزهای تاریخی ای از این دست داشته باشد طبیعی است که دارای مفاهیم نمادینی از این دست باشد. عمومیت بخشیدن درست نیست. مثلا میفرمایید زمستان فقط در فرهنگ ماست که سیاه تصویر شده است. اولا هر فرهنگ و زبانی نوع خاصی از زبان استعاری دارد که باید مطالعه شود. دوما این گونه عمومیت بخشی هیچ پایه تحقیقی ندارد و باید از آن احتراز کرد. دنیای ما با این گونه عمومیت بخشی ها دارد به شدت به سوی نوعی تعصب و یکسویه نگری پیش میرود. برای اینکه ببینید دنیای مسیحی یکدست است یا نه و مثلا زمستان را در مفهوم زمان شاد به کار میگیرد یا نه سری بزنید به آثار اسپانیایی در کشورهای سرکوب شده و کودتا دیده ی آمریکای لاتین ببینید آیا آنها استعاره هایی از این دست دارند یا ندارند. بعد حکمهایی از این دست صادر کنید.

-- آذر ، Sep 1, 2010

بزرگ ترین شاعر معاصر ایران. یادش گرامی باد

-- بدون نام ، Sep 2, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)