تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با فواد صابران، روانپزشک و عضو جامعه‌ی بهاییان فرانسه

«اتهامات بهاییان، مدام تغییر می‌کند»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

دانشجویان فرانسوی عضو لیگ حقوق بشر دانشگاه سوربن پاریس به اخراج و جلوگیری از ادامه تحصیل دانشجویان بهایی ایران اعتراض كردند و خواستار آن شدند كه جمهوری اسلامی از محروم كردن دانشجویان بهایی ایران از تحصیل در دانشگاه‌ها تنها به دلیل عقاید دینی آن‌ها دست بردارد.

دانشجویان فرانسوی عضو لیگ حقوق بشر سوربن در نشستی که جمعه شب گذشته در آمفی تئاتر شماره یک پانتئون این دانشگاه برگزار کردند از چند چهره‌ی فعال ایرانی نیز دعوت کرده بودند که به پرسش‌های آنان در مورد علت اخراج همتایان ایرانی‌شان از دانشگاه‌های ایران پاسخ دهند.

در این نشست آقایان کریم لاهیجی، رییس جامعه دفاع از حقوق بشر ایران و نائب رییس جامعه‌های جهانی حقوق بشر، سعید پیوندی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل آموزشی ایران، دکتر فواد صابران، روانپزشک و عضو جامعه‌ی بهاییان فرانسه و خانم شفیق، نویسنده و فعال حقوق زنان و نیز مارک کراوتس، روزنامه فرانس کونت تور شرکت داشتند و هر کدام مسایل سیاسی و اجتماعی امروز جمهوری اسلامی و وضعیت اقلیت‌های قومی، مذهبی و نیز زنان و دانشجویان را در ایران تشریح کردند.

از آقای فواد صابران، روانپزشک و عضو جامعه‌ی بهاییان فرانسه که جزو سخنرانان این نشست بود علت دعوت دانشجویان عضو لیگ حقوق بشر دانشگاه سوربن را پرسیدم.

Download it Here!

انجمن حقوق بشر دانشگاه سوربن از ما دعوت کرده بود. آقای سعید پیوندی که متخصص کتاب‌های مدارس ایران است و تمامی کتاب‌ها را سنجیده‌اند که از لحاظ عقیدتی چه چیزی در آن راجع به اقلیت‌ها و زنان نوشته شده است. و آقای سعید پیوندی هم در این ‌باره گزارش داد.

آقای لاهیجی درباره‌ی قوانین ایران حرف زده‌اند و خانم شهلا شفیق که نامه سرگشاده‌ای را در مورد جامعه بهایی به نام «ما شرمگینیم» امضا کرده بودند و از تجربه‌ی خودشان در کودکی در روابط با یک خانواده بهایی که همسایه‌شان بوده‌اند، گفته است‌.

اخیراً نویسندگان و هنرمندان ایرانی در خارج و و داخل کشور به من گفتند که ما شرمگین هستیم. و از دولت ایران درخواست کردند که به جامعه بهایی آزادی بدهد. نمی‌توانم بگویم نماینده جامعه بهایی بودم. ولی من را به نام بهایی دعوت کرده بودند.


فواد صابران، روانپزشک و عضو جامعه‌ی بهاییان فرانسه

به نام خودم حرف می‌زدم و از اوضاع بهاییان و مخصوصاً دانشجویان در ایران گفتم و تعریف کردم که چگونه و با چه حقه‌هایی مانع از آن می‌شوند که بچه‌هایی که در ۱۸ یا ۲۰ سالگی در دانشگاه اسم می‌نویسند و در کنکور شرکت می‌کنند و در دانشگاه قبول می‌شوند و درس را شروع می‌کننند و بعد از سه یا چهار ماه با حقه‌های مختلف از کار بیکارشان می‌کنند.

یک مطلب دیگر هم که گفته شد آن هم این‌که چطور تقریباً هفت یا هشت سال پیش یک بار دولت ایران نامه‌ای داده بود که مانع از حضور بهاییان در دانشگاه شوند. و از طرفی دیگر چگونه باید جلوی نفس کشیدن بهایی‌ها را گرفت، از کار باید اخراجشان کرد از مدارس باید اخراجشان کرد، با آن‌ها تجارت نکرد و طوری که می‌خواهند باعث خفقان جامعه بهاییت بشوند.

بهاییان ایرانی‌الاصل دنیا فقط پنج درصد بهاییان دنیا را تشکیل می‌دهند و ۹۵ درصد بهایی‌های دنیا فرانسوی، آمریکایی، چینی، ژاپنی، هندی، برزیلی، آرژانتینی حتی مصری هستند. چرا دولت کنونی ایران می‌خواهد بهاییان را سرکوب کند؟ سوال این است که چرا یک عده را نابود می‌کنند و این خیلی باعث تعجب است. البته فقط بهاییان نیستند. در ایران زنان و اقلیت‌‌های مذهبی هم تحت فشار هستند. که بیش از ۵۰ یا ۶۰ درصد این اقلیت‌ها، ایران را ترک کرده‌اند. که وضعیت بهاییان از همه بدتر است.

در رابطه با آزار و اذیت بهاییان و بازداشت خودسرانه آن‌ها از سوی دولت جمهوری اسلامی در حال حاضر از سوی پارلمان اروپا، پارلمان کانادا، چند نماینده‌ی پارلمان فرانسه از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که هفت عضو گروه رهبری جامعه بهاییان ایران را که در خطر اعدام قرار دارند، آزاد کند.

بر اساس گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی ایرن به خانواده‌های این زندانیان بهایی گفته‌اند احتمال دارد آن‌ها به جرم مفسد فی‌الارض متهم شوند. در سی سال گذشته گروه پر شماری از بهاییان ایران با همین اتهام اعدام شدند. دکتر فواد صابران در این باره می‌گوید:

یک سال تمام است این هفت نفر در زندان هستند و هنوز معلوم نیست به چه چیزی متهم هستند و هر چند وقت یک‌بار این اتهام تغییر می‌کند. هیچ‌وقت چیز رسمی هیچ جایی گفته نشده است زندانبان‌ها به اقوام این افراد گفته‌اند که به مفسد فی‌الارض متهم شده‌اند.

دفعه پیش که خبرگزاری داشجویان ایران ایسنا خبر داده بود که آقای حداد گفته‌اند که این‌ها اعتراف کرده‌اند که جاسوس اسرائیل و آمریکا هستند. یعنی اتهامات تغییر می‌کند. قضات ایران که این‌ها را در زندان نگه می‌دارند خودشان دقیقاً نمی‌دانند چه می‌خواهند.

ممکن است دلیلش این باشد که بی‌گناه هستند. این هفت نفر سال‌هاست، ماه‌هاست که هر روز تحت نظر هستند. نامه‌هایشان، اینترنتشان، تلفشان زیر نظر بوده‌. به عنوان این‌‌که این‌ها جاسوس هستند.

یعنی دولت ایران نتوانسته است به اندازه کافی روی آن‌ها نظارت داشته باشد که مانع از جاسوسی بشود؟ این معنی نمی‌دهد. و این قضیه مفسد فی‌الارض مشکلش این است که معلوم نیست که دارای چه معنی است.

یعنی مثل زمان قدیم که هر کسی که به استالین و رژیم‌های کمونیسیتی می‌گفت که بالای چشمتان ابرو است به ضد انقلابی، ضد سوسالیسمی متهم می‌شدند و بعداً اعدامشان می‌کردند‌. که بعد از ۵۰ سال مشخص شده همه‌ی آن‌ها بی‌گناه بودند.

در حال حاضر به جز هفت گروه رهبری جامعه بهاییان ایرن که در زندان اوین در بازداشت هستند دست کم ۴۰ نفر از بهاییان ایران در زندان‌های جمهوری اسلامی در انتظار محاکمه هستند. در این باره جوامع مختلف حقوق بشر جهانی و نیز جامعه بهاییان در جهان با ارسال نامه‌هایی به رییس قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی خواستار آزادی آنان و نیز رعایت حقوق شهروندی آنان شده‌اند. دکتر صابران ادامه می‌دهد:

بهاییان دنیا رسماً و علناً نامه فرستاده‌اند به دادگستری ایران که آقایان، خانم‌ها فکر کنید ببینید ما علیه شما اقداماتی نمی‌کنیم که شما را به خطر بیانداریم‌. ما اسلحه نداریم، جنگجو نیستیم، ما خرابکاری نمی‌کنیم.

از طرفی دیگر در خارج تا آنجا که می‌توانیم با انجمن‌های حقوق بشر همکاری می‌کنیم که آن‌ها هم از دولت ایران خواهش بکنند که به عقل بیایند و اشتباهات خود را ادامه ندهند.

دکتر کوشنر در جواب نمایندگان مجلس فرانسه که به وزیر امور خارجه فرانسه، نامه داده بودند که شما برای بهاییان چه کاری کرده‌اید؟ گفته است که دولت فرانسه و جامعه اروپا به ایران اعتراض کرده‌اند‌. ما هم اعتراضمان را ادامه می‌دهیم. ولی پشتیبان اولیه جامعه بهایی ایران خود ایرانی‌ها هستند. برای این‌که اگر ایرنی‌ها و آن‌هایی که انسان‌پرست هستند پشت ما را نمی‌گرفتند الان نابود شده بودیم.

Share/Save/Bookmark

در همین‌ رابطه:
درخواست آزادی رهبران بهائی
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)