تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با محمدرضا روحانی، وکیل دعاوی در پاریس

«اعلام تعطیلی اردوگاه اشرف، اقدامی تبلیغی است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

مشاور امنیت ملی عراق، روز جمعه در تهران اعلام کرد که تا دو ماه دیگر اردوگاه اشرف تعطیل خواهد شد. مکانی که بیش از دو دهه محل اقامت سازمان مجاهدین خلق بوده است.

موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق که در تهران با سعید جلیلی، دبیر کل شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی صحبت می‌کرد، اشاره کرد امنیت ایران نباید مورد تهدید هیچ گروهی از داخل عراق قرار گیرد، امنیت ایران امنیت ماست.

این گفته در حالی منتشر می‌شود که اتحادیه‌ی اروپا در نشست روز دوشنبه‌ی خود در بروکسل (‌نشست وزرای خارجه‌ی ۲۷ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا‌) حذف نام سازمان مجاهدین از فهرست تروریسم را قطعی خواهد کرد.

برای بررسی بیشتر این دو موضوع با آقای محمدرضا روحانی، وکیل دعاوی در پاریس و عضو شورای ملی مقاومت گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای روحانی، شما درباره‌ی ضرب‌الاجلی که مشاور امنیت ملی عراق تعیین کرد چه فکر می‌کنید؟

این سابقه‌ی طولانی دارد. فکر می‌کنم از این نوع ضرب‌الاجل‌ها را اولین بار حدود شش سال پیش در زمانی که آقای برمر از طرف آمریکاییان در آنجا حضور داشتند، تعیین کرده بودند.

راجع به عملی بودنش در حدود قانون و قواعد بین‌المللی می‌توانم بگویم این‌ها غالباً حرف و تبلیغات است و با هم معامله می‌کنند. اما می‌دانید که قواعد در عمل اجرا نمی‌شود.

اولاً چنین حرف‌هایی خلاف قواعد و قراردادهای بین‌المللی است، ثانیاً علیه موافقت‌نامه‌ای است که اخیراً بین دولتین آمریکا و دولت عراق نوشته شده است و بعد هم من مسأله‌ی عملی‌‌اش را نمی‌دانم.


عده‌ای از نیروهای سازمان مجاهدین در اردوگاه اشرف

مسأله‌ی حقوقی‌اش این است که این حرف‌ها پایه و اساس حقوقی ندارد و یک عمل تبلیغاتی است و هدیه‌ای به حکومت ایران است. مثلاً آقای موفق الربیعی می‌گوید ما نمی‌خواهیم امنیت ایران تهدید شود.

امنیت ایران به وسیله‌ی مردم ایران تهدید می‌شود. منظورش از امنیت ایران، امنیت حکومت ایران است وگرنه معنی امنیت ایران چیست؟ و گرنه حضور سازمان مجاهدین خلق در شهر اشرف یک حضور شناخته شده‌ی قانونی‌، بین‌المللی است.

در عمل باید دید چنین زوری دارند که مقابل قواعد بین‌المللی‌، مقابل اعلام رییس سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل و احکام دادگاه‌ها بیاستند؟

در مقابل، قرار است روز دوشنبه در بروکسل، ۲۷ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست تروریسم قطع بکنند. اگر ممکن است در مورد این مسأله هم توضیح بدهید؟

این دادگاه عدالت اروپا از اولین هیأت‌های حل اختلاف سازمان‌هایی است که ۵۴ ـ۵۵ سال پیش برای تشکیل اروپا تشکیل شده است.

به تدریج حوزه‌‌ی اقتدار و صلاحیت‌های این دادگاه زیاد شده و به دعاوی گوناگون، دعاوی مالی، تجاری، تصمیمات خلاف قوانین دول عضو اتحادیه‌ی اروپا و ۲۷ کشور در دادگاه رسیدگی می‌کند.

ثابت شده است که این‌ها اتهام است. دادگاه‌های فرانسه سال‌ها پیش چنین حکمی را علیه‌ی تصمیمات آقای شیراک و پاسکوال اعلام کرده بودند. دادگاه انگلیس، دو بار رأی داده و دولت را مجبور کرده که قانون را به مجلس ببرد و قانون را اعلام کردند.

احتمالاً دو روز دیگر، این‌ها از احکام دادگاه اطاعت خواهند کرد. ولی دولت فرانسه از همین حالا اعلام کرده است استیناف خواهم خواست. البته استیناف هم مانع اجرای حکم نمی‌شود و حکم اجرا خواهد شد.

آقای روحانی، آخرین پرسشم درباره‌ی آمریکاست که بار دیگر سازمان مجاهدین خلق را در فهرست گروه‌های تروریستی نگه داشته است.

این تصمیمات، تصمیماتی کاملاً سیاسی است که خانم رایس، وزیر سابق خارجه‌ی آمریکا در آخرین روزهای کاری خودش یک بار دیگر اطاعت خودش را از سیاست مماشات نشان داد.

ولی به نظر من این‌ها عملاً هیچ فایده‌ای ندارد و تصمیم اخیر دولت آمریکا و وزیر خارجه‌ی آمریکا همان نتایجی را برای خودشان و هم ملت ایران به دنبال دارد که در این سال‌ها شاهدش بودیم.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
احتمال خروج نام مجاهدین خلق از فهرست تروریستی اروپا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

كاش گزارشي هم بر اين مبنا ساخته ميشد كه چرا و چگونه اين نتيجه حاصل شده كه اين گروه يا سازمان تروريست نيست و چگونه اين بر دادگاه روشن شده؟
اين موضوع ميتواند بسيار مفيد و قابل توجه باشد،

-- گالينابلانكا ، Jan 25, 2009

آقای ادیب زاده شما نه به عنوان یک ایرانی که به عنوان یک انسان چگونه می توانید از مجاهدین خلق دفاع کنید؟
افرادی که دستشان به خون مردم بی گناه کوچه و بازار الوده شد و تا همین اواخر هم دست از مشی تروریستی خود برنداشته اند.

-- سودابه ، Jan 25, 2009

كاش گزارشي هم بر اين مبنا ساخته ميشد كه چرا و چگونه اين نتيجه حاصل شده كه اين سازمان تروريست است و چه دادگاهی این تصمیم را گرفته؟
اين موضوع ميتواند بسيار مفيد و قابل توجه باشد برای گالينابلانكا و سودابه.

-- امیر ، Jan 26, 2009

در پاسخ به خانم سودابه
اگر منصفانه داوری کنیم اشتباهات مجاهدین خلق بیشتر از اشتباهات رژیم ایران نیست. اما رژیم ایران قدرت دارد و اشتباهاتش را می پوشاند و مجاهدین این امکان را ندارند. رژیم فعلی با انحصار طلبی گروه های سیاسی را مجبور به استفاده از خشونت یا خروج از ایران نمی کرد، امثال مجاهدین قربانی نمی شدند.
رادیو روزنه و آقای ادیب زاده هم به عنوان رسانه نه تنها مجازند بلکه موظف هستند با همه گروه ها مصاحبه کنند و زیر بار جوسازی اختناق طلبان نروند. چون رسانه عرصه آزادی مطلق است و هیچ کس را با اتهامات پی پایه نمی تواند از آن محروم کرد.

-- محسن از پاریس ، Jan 26, 2009

دولت کلینتون برای نزدیکی به خاتمی سازمان مجاهدین را در لیست سیاه قرار داد و اروپا به پیشنهاد جک استرا وزیر خارجه انگلستان در سال 2002 مجاهدین خلق را در لیست اروپا گنجاندند که راحتر بتوانند بر سر بر نامه های اتمی رژیم به توافق بر سند در صورتی که این بر نامه های مخفی و اتمی را مجاهدین خلق افشا نمودند که خدمت بزرگی بود به صلح جهانی. امروز روز عدالت خئاهد بود و شورای وزیران حتما نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از لیست تروریستی خارج می نماید. سازمان مجاهدین نزدیک به نیم قرن است که برای عدالت و آزادی مبارزه می کند و اعمال آن ربطی به تروریسم ندارد.

-- شراره ، Jan 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)