تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه ـ برنامه چهاردهم

از اتوبوس بی‌خدایان در لندن تا جنگ در غزه

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

عده‌ای از آتئیست‌های بریتانیا، کمپین بزرگ و تازه‌ای را در خیابان‌های لندن به راه انداخته‌اند. این موضوع یکی از خبرهای چند روز گذشته است که کامنت‌های زیادی گرفته است.

Download it Here!

در این خبر با عنوان «اتوبوس بی‌خدایان در لندن» آمده که عده‌ای از آتئیست‌ها روز سه‌شنبه گذشته اتوبوس‌هایی که روی آن‌ها شعارهای آتئیستی در تردید وجود خدا نوشته شده بود را در خیابان‌های لندن به حرکت درآوردند و از مردم خواستند که به صف آن‌ها بپیوندند.

بر بدنه یکی از این اتوبوس‌ها این شعار که با حروف درشتی نوشته شده، به چشم می‌خورد: «احتمالاً خدایی نیست. اکنون نگران نباشید و از زندگی‌تان لذت ببرید.»

بعضی از کامنت‌گذاران این اقدام را بیهوده و بعضی‌های دیگر بسیار جالب دانستند و تعدادی از کامنت‌گذاران هم به طور کلی در مورد ایمان و وجود خدا بحث‌های کوتاهی را در بخش کامنت‌های این خبر داشتند.

از برنامه‌های پرکامنت دیگر، در هفته گذشته می‌توان به برنامه‌هایی با موضوع درگیری‌های اخیر فلسطین و اسرائیل اشاره کرد.

از جمله گفت و گوی نیک‌آهنگ کوثر با لیزا گلدمن، خبرنگار اسرائیلی با عنوان «تلاش بی‌ثمر اسرائیلی‌های مخالف جنگ» است.

در جایی از این گفت و گو که در ارتباط با واکنش مردم اسرائیل نسبت به جنگ است‌، لیزا گلدمن می‌گوید: ‌«... مردم می‌گویند تقصیر حماس است که پناهگاه‌های لازم را برای مردمش نساخته و توجهی به مردمش ندارد، در صورتی که اسرائیلی‌ها نگرانی چندانی از این بابت ندارند.

بسیاری از مردم اسرائیل با مقایسه اسرائیل و حماس معتقدند که دولتشان به آن‌ها اهمیت بیشتری می‌دهد و انگار جان مردم فلسطینی برای حماس مهم نیست. اسرائیلی‌ها سیستم آژیر هشدار دهنده دارند که با به صدا درآمدنش به پنا‌هگاه می‌روند، اما مردم غزه از این امکانات بی‌بهره‌اند...»

بعضی از مخاطبان این برنامه، معتقدند که غزه در محاصره نظامی و اقتصادی کامل اسرائیل بوده و به همین دلیل امکان کمک حماس، دولت انتخابی مردم فلسطین در غزه و کناره رود اردن، به مردم نبوده و نیست.

یکی دیگر از کامنت‌گذاران نیز نوشته است : «لطفاً یک مصاحبه هم با یک فلسطینی ساکن غزه بفرمایید ببینیم تفاوت نگاه از کجا به کجا است.»

که البته باید گفت این مصاحبه در زمانه، توسط آزاده انجام شده است. آزاده برای بررسی وضعیت موجود در غزه، با یوسف احمد، روزنامه‌نگار فلسطینی در آمستردام که فعال حقوق ‌بشر است و دو نفر از دوستانش را در درگیری‌ها در غزه از دست داده و سمیع عبد‌الشافی، شهروندی که در غزه زندگی می‌کند گفت و گو کرده است.

هر دوی آن‌ها از وضعیت وخیم شهروندان ساکن غزه و نبود برق‌، آب، غذا و دارو و تجهیزات اندک بیمارستانی می‌گویند. یوسف می‌گوید:

«... علاوه بر این‌که مرزها بسته است در خود غزه هم هیچ جایی برای پنهان شدن و فرار وجود ندارد. تنها جایی که می‌توانند پنهان شوند خانه‌هایشان است که آن هم هیچ امنیتی ندارد و اسرائیلی‌ها تمام مدت مناطق و ساختمان‌های مسکونی را بمباران کرده‌اند...»

این گفت و گوها هم با واکنش زیاد و مختلف خوانندگان روبه‌رو شده، یکی از خوانندگان این برنامه می‌گوید چرا حماس دلش به حال ملت خودش نمی‌سوزد و آن‌قدر آتش‌افروزی می‌کند؟

و خواننده دیگر این مطلب می‌نویسد: «۱۰ روز است که ملتی را از زمین و هوا و دریا زیر سهمگین‌ترین بمباران‌ها گرفته‌اند اما هیچ‌کدام از نهادهای بین‌المللی کاری نمی‌کنند...‌»

باید بگویم در هفته گذشته بسیاری از برنامه‌های برنامه‌سازان رادیو و سایت زمانه به مسأله درگیری در منطقه اختصاص داشته و گزارش‌ها و گفتگوهای زیادی توسط همکاران زمانه‌ای در این باره انجام شده است.

و اما بخش اندیشه زمانه که یکی از پرطرفدارترین بخش‌های سایت زمانه است. از مطالبی که در هفته گذشته روی سایت زمانه رفت، می‌توان به مقالات اکبر گنجی در خصوص نگاهی به نقدهای محسن کدیور از نمادهای روشنفکری دینی و پاسخ ابوالقاسم فنایی به اکبر گنجی که به نوع خاصی از پذیرفتن و انکار کردن که ایمان و کفر نامیده می‌شود پرداخته است، اشاره کرد.

سراج میردامادی هم در ادامه مجموعه اسلام و حقوق بشر خود در هفته‌ای که گذشت گفت و گویی با سید محمد هاشمی، استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و محمد امجد، کارشناس مسایل اسلام و حقوق بشر در ارتباط با حقوق شهروندی بهاییان داشت. این گفت و گو بسیار مورد توجه مخاطبان زمانه قرار گرفته است.

از سیاست و اندیشه که بگذریم باید بگویم که برنامه‌های شهرنوش پارسی‌پور هم مانند همیشه کامنت‌های زیادی می‌گیرند.

در چند روز گذشته، شهرنوش پارسی‌پور سه برنامه متفاوت داشته است: به روایت شهرنوش، گزارش زندگی و با خانم نویسنده که هر سه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند.

در به روایت شهرنوش راجع به شعرهای «سهیلا میرزایی» صحبت می‌شود. در این برنامه، شهرنوش پارسی‌پور از روشن نبودن بسیاری از مفاهیم در شعرهای این شاعر می‌گوید که تعدادی از خوانندگان با این نظر شهرنوش پارسی‌پور موافق نیستند و به این دید ایشان انتقاد دارند.

شهرنوش در گزارش زندگی خود به ادامه خاطرات خود در سال‌های ۵۰ می‌پردازد و از خاطراتی با غلامحسین ساعدی می‌گوید.

با خانم نویسنده در ادامه برنامه قبلی خود به «فصل‌نامه غزل پست مدرن» می‌پردازد، نشریه‌ای که به طور شوخى، جدى مفهوم پست مدرنيسم را دست انداخته است.

حرف نهایى آن‌ها اين است که بايد کوشيد فرم غزل را حتى در مرحله پست مدرنيسم حفظ کرد. که تعدادی از کامنت‌گذاران به نگاه شهرنوش پارسی‌پور به پست مدرنیسم انتقاد دارند که شهرنوش در پاسخ به این خوانندگان در کامنت‌ها می‌نویسد برنامه‌ی ۳۳ با خانم نویسنده را به مسأله پست مدرنیسم اختصاص خواهد داد.

یکی دیگر از پر خواننده‌های سایت زمانه گفت و گوهایی است که مینو صابری انجام می‌دهد که گفت و گوی هفته گذشته او با بهزاد فراهانی، بازیگر تئاتر و سینما و کارهای نمایشی در رادیو و تلویزیون بوده است.

در این گفت و گو بهزاد فراهانی از سابقه هنری خود و از فرزندان هنرمندش می‌گوید. بهزاد فراهانی در پاسخ به این سوال مینو صابری که در شاخه‌های مختلف هنری خود را در کدام رشته موفق‌تر می‌بینید، می‌گوید:

«تعریف من از موفقیت، با تعریف عام کمی متفاوت است. این‌که آدم در کدام بخش بیشتر کار کرده و بیشتر مورد عنایت مردم قرار گرفته باشد، اگر معیار این هست که طبیعتاً در تلویزیون. ولی خودم، دروناً عاشق تئاتر هستم، شیفته‌ی تئاتر هستم و هیچ‌کدام از هنرها را به آن ترجیح نمی‌دهم.‌..»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)