خانه > آهنگ زمانه > موسیقی زیرزمینی > «موسیقی ایرانی، رو به تاریکی میرود» | |||
«موسیقی ایرانی، رو به تاریکی میرود»ایرج ادیبزادهadibzadeh@radiozamaneh.comپلیس تهران از دستگیری چندین تن از اعضای دو گروه موسیقی رپ زیرزمینی خبر داده است.
سرتیپ حسین ساجدی، فرماندهی پلیس تهران گفته است: «چندین دختر و پسر که در خانههای خالی از سکنه در حال تهیهی کلیپهای صوتی و تصویری برای چندین شبکهی ماهوارهای و سایتهای اینترنتی بودهاند، بازداشت شدهاند.» به گفتهی فرماندهی پلیس تهران، این افراد برای گمراه کردن مأموران پلیس، از محلهای مخروبه استفاده و برای استتار محلها، اقدام به شکستن شیشهی پنجرهها و نصب پردههای کثیف کردهاند.محدودیتهایی که برای موسیقی در ایران وجود دارد و مشکلات بسیاری که بهویژه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدینژاد بهوجود آمده، باعث شده تا جوانان به موسیقی زیرزمینی روی آورند. تا آنجا که در سالهای اخیر، شماری از خوانندگان و نوازندگان موسیقی زیرزمینی دستگیر شدهاند و تعدادی از آنان نیز مجبور به خروج از ایران شدهاند. همچنین در ماههای اخیر، دو فیلم سینمایی «کسی از گربههای ایرانی خبر ندارد» از بهمن قبادی و «نه یک توهم» از ترنگ عابدیان، در جشنوارهها و اکرانهای عمومی به نمایش درآمدند که وضعیت موسیقی زیرزمینی ایران را نشان میدهند. پیام رهنما، روزنامهنگار و هنرینویس در تهران، در این زمینه به زمانه میگوید که فعالیت گروههای موسیقی زیرزمینی و نحوهی کار آنها، در حال حاضر، به یکی از مشکلات جمهوری اسلامی مبدل شده است. پیام رهنما:فعالیت گروههای موسیقی زیرزمینی، اینروزها تبدیل به یکی از معضلاتی شده است که گریبان دولتمردان جمهوری اسلامی ایران را گرفته است. با توجه به گستردگی این گروههای زیرزمینی در ایران و عدم حمایتهای دولتی از تعداد زیادی از آنها، بسیاری از این گروههای خلاق، با پشتیبانی از همدیگر تلاش میکنند بستری را فراهم کنند تا بتوانند آثار تولیدی خود را در سطح گسترده در جامعه منتشر کنند. استقبال گستردهی مردم از این افراد هم باعث شده تا مسئولین نظام این روزها به فکر مقابله و جلوگیری از گستردگی این گروهها بیافتند و در همین زمینه، یکشنبهی گذشته، رئیس پلیس تهران خبر دستگیری دختران و پسران هنرمندی را میدهد که این روزها با فعالیتهای زیرزمینی خود، آثار فاخری را تولید میکنند. من فکر میکنم با روی کار آمدن آقای محمود احمدینژاد، به عنوان رئیس جمهور کودتایی دولت ایران، فشار علیه گروههای موسیقی رپ و نه تنها این گروههای موسیقی، فشار بر گروههای موسیقی سنتی هم بیشتر و بیشتر میشود و دایرهی تحرکات این گروههای هنری هر روز تنگتر و تنگتر میشود. محدودیتها و فشارهای گسترده روی موسیقی در ایران، بهدلیل تلقی حکومت از موسیقی، آیا تعداد گروههای زیرزمینی را بیشتر کرده است یا برعکس توانسته حرکت آنها را آرامتر کند؟ افرادی که محتوای اغلب شعرها و تولیدات آنها، به نقد و تحلیل تبعیض، فشار، فقر و ظلم نظام استبدادی ایران بر مردم میپردازد، اینروزها تحت نشانهی دولتمردان کودتایی قرار گرفتهاند. این برخوردها در حالی در ایران ادامه دارد که پیش از این هم شاهد ارائهی آثار جالب توجهی از گروههای زیرزمینی در ایران بودیم. بهطور مثال میتوانم به فیلم آقای بهمن قبادی اشاره کنم که در آن به چگونگی فعالیت این گروهها به شکل جزئیتری پرداخته و روند فعالیت آنها را در ایران زیر ذرهبین قرار میدهد. از جمله شاخصترین این افراد هم میتوانم به محسن نامجو و شاهین نجفی اشاره کنم که تحت فشارهای دولتی، متأسفانه این دو رپر توانمند ایرانی مجبور به ترک وطن شدند. موسیقی در ایران از سوی دولت حمایت نمیشود. سال پیش با تغییر وزیر ارشاد، بودجهی مربوط به موسیقی پاپ قطع شد. در حالی که پیشتر، حتی در جشنوارهی فجر، بخشی هم به موسیقی پاپ اختصاص داشت. شما این را سیاست تازهی دولت دربارهی موسیقی میدانید؟ من فکر میکنم این جریان اساساً برنامهریزی شده است. بهدلیل اینکه هنر و در زیرمجموعهی هنر، موسیقی، میتواند حرفهای زیادی برای گفتن و نقد از حکومت، یک حکومت دیکتاتور، داشته باشد و اینبار دولتمردهای جمهوری اسلامی این مسئله را بهطور دقیق آنالیز کردهاند و در جریان این حرکت هستند. درواقع میخواهند بهطور گسترده، از فعالیت گروههای موسیقی جلوگیری کنند.
آقای ساجدینیا در مطلبی که شنبهی هفتهی گذشته روی خبرگزاری ایلنا قرار گرفته، خبر داده که برای مقابله با گروههای رپ و پاپ در ایران، باید به سوی حمایت از موسیقی فاخر ایرانی حرکت کنیم، اما میبینیم از وقتی آقای محمود احمدینژاد به عنوان رئیس جمهور روی کار آمدهاند، با گروهها و کنسرتهای موسیقی سنتی هم بهشدت مقابله شده است. گروههای فشار برای تعطیلی کنسرتهای این گروهها، به سالنها ریختهاند و از جمله باعث تعطیلی کنسرت همایون شجریان در تبریز، کنسرت شهرام ناظری در کرمانشاه و کنسرت حسامالدین سراج در استان گلستان شدهاند و بسیاری دیگر از گروههای موسیقی را تعطیل کردهاند. بهنظرم این موج جدیدی از مبارزه با گروههای زیرزمینی در ایران است. شاید شکل گستردهتری بهخود بگیرد و به این بهانه بخواهند در موسیقی را در ایران ببندند و همان بلایی که سر سینما و تئاتر این ممکلت آوردهاند، سر موسیقی هم بیاورند. در مرداد ماه گذشته، آیتالله خامنهای در پاسخ به پرسش یک نوازندهی جوان تار گفته بود: «ترویج موسیقی با اهداف نظام سازگار نیست.» آیا همین اعلام نظر رهبر جمهوری اسلامی بود که باعث شد برای آموزش موسیقی در مدارس غیر دولتی، محدودیتهای تازهای ایجاد شود؟ همین گفتهی آقای خامنهای را در نظر داشته باشید و مطمئن باشید که دولت، همهی زیرمجموعهی دولت و همهی زیرمجموعهی بیت رهبری در ایران، به فرمایشات آقای خامنهای عمل خواهند کرد و همانطور که داریم میبینیم تا الان هم عمل کردهاند و دارند با خیلی از این گروهها برخورد میکنند. متأسفانه خیلی از این گروهها را به نابودی کشاندهاند، فقط بهخاطر ذهنیت منفیای که آیتالله خامنهای نسبت به جریان موسیقی در ایران دارد. مطمئن باشید که این دایرهی تهدیدات بهدور گروههای هنری در ایران، هرروز سیاه و سیاهتر و تنگتر میشود. در چنین شرایطی، آیا کنسرتی در تهران یا در دیگر شهرستانها برگزار میشود؟ یک مثال واضح دیگر میتوانم بزنم: هفتهی گذشته خانم سیمین غانم در تالار وحدت کنسرت داشتند. من برای بازدید از حواشی این کنسرت به خیابانهای اطراف تالار وحدت رفتم و میدیدم که بسیاری از مردم در صفهای طولانی برای حضور در کنسرت خانم غانم ایستادهاند و جمعیت انبوهی حضور دارد. در کنار این جمعیت یگانهای پلیس را میدیدم که در محل قرار گرفتهاند و با بستن خیابانها و بستن چادرهای مشکی در اطراف تالار وحدت، ورود و حتی رفتوآمد آقایان به اطراف تالار وحدت را ممنوع کردهاند. این میتواند نشانهی بسیار بدی برای هنر این مملکت باشد. هنری که خانم سیمین غانم در پایان کنسرت خود به آن اشاره میکنند و میگویند: «متأسفانه موسیقی سنتی ما، موسیقی ایرانی ما، رو به تاریکی میرود و متأسفم از اینکه نمیتوانم برای خانوادههای شما، برای شوهران شما، برای پسران شما برنامهای اجرا کنم و آرزو میکنم که هرچه زودتر این اتفاق بیافتد.» به نظر شما، موسیقی رپ و آثار موسیقی زیرزمینی چه جایگاهی در میان جوانان امروز ایران دارند؟ من بهطور قطع به شما میگویم که امروز ۷۰ تا ۸۰درصد جوانان ایران مخاطبان موسیقی زیرزمینی هستند. به دلیل اینکه حرف و درد دل جامعهی ایرانی در کلام و زبان موسیقی زیرزمینی قرار گرفته است. موسیقی زیرزمینی دست روی نقطهای گذاشته که درد مشترکی برای خود آنها و جامعهی ایران است. مردم، بهخصوص جوانها، کاملاً با این موسیقی ارتباط برقرار میکنند. مطمئناً برخوردهایی که حکومت ایران بهشکل گسترده با این گروهها خواهد کرد، باعث ترغیب بیشتر آن دسته از جوانهایی میشود که این کلیپها و آثار و قطعات را گوش نکردهاند و آن دسته از جوانهایی که بیخبر هستند یا اصلاً علاقهمند نیستند، برای یکبار هم شده، به آثار گروههای زیرزمینی سر خواهند زد و کارهای آنها را خواهند شنید. خود این باعث میشود که گروههای زیرزمینی فعالیت خود را دوچندان بکنند و فکر میکنم هیچ کاری هم از دست نظام برنیاید. جوانان شیفتهی موسیقی امروز در ایران، بهجز اینترنت، از چه راههای دیگری به موسیقیهای زیرزمینی دست پیدا میکنند؟ این گروهها، کارهایی را که تولید میکنند، بهصورت مخفیانه تکثیر میکنند. این آثار دست بهدست بین جوانان میچرخد و تعداد آن بیشتر میشود. جای مشخصی برای فروش این قطعات در نظر گرفته نشده است. فقط دست بهدست میچرخد و اتفاقاً تعداد آنها هم روزبهروز بیشتر میشود. |
آخرین مطالب
موضوعات
آرشیو ماهانه
|
نظرهای خوانندگان
بله واقعیت ِدین ِ مبین ِ اسلام در چند وجهی بودن نظریاتی ست که منبعث از تناقضات شگرف در دستورالعمل هاش است. البته در ادیان دیگر هم همین تناقض ها به وفور موجود است ولی فرق مذهب ِدر قدر ت و مذهب ِبی قدرت بحث دیگری است. روحانیت ِشیعه با وجود بسیاری ادعا ها و ایده ها اما هیچگاه در طول تولدش تا حالا نتوانسته به یک پرسش ساده پاسخی بایسته دهد که چرا اسلام اصولا با هنر ( موسیقی- نقاشی- ادبیات- هنر هفتم-رقص- هنرهای تجسمی و...)مخالف است ولی همۀ ساخت وسازها و زیرو زبر هاش را از همین ها اقتباس می کند.
در شیعه این تناقض مثلن در موسیقی اشکارتر است که معروفترین قطعۀ موسیقایی آن که اذان باشد ( آواز بیات ترک_ گوشۀ روح الارواح)روزی چند بار از رسانه ها وبلندگوهای مساجدش پخش می شود اما روی منبر که می روند از حرام بودن موسیقی و البته هنر های دیگر بیانیه می بافند و چون به خانۀ خود ودوست وآشنایی می روند با اهل وعیال در متن ِ مبتذلترین اهنگها می رقصند و سوی بازاری ترین باسمه های آویخته بر دیوارهاشان بشکن می زنند.
اما یک حرف را به یقین می توان گفت گرچه با بگیر وببندها فضای زیست هنرمندان تنگتر و حرکت طبیعی هنر کندتر می شود لیکن عروج آن باور کنید والاتر از پیش خواهد بود.
مهدی رودسری
-- بدون نام ، Nov 11, 2010با وجود محدودیت هایی که درزمینه ی موسیقی ایران وجود دارد تعجب میکنم چطور بعضی از خوانندگان
-- مریم ، Nov 11, 2010از جمله «سیروان خسروی» براحتی کنسرت برگذار میکنند؟