تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کوارتت کرونوس و اجرای اثری ایرانی

کوارتت کرونوس در یکی از تازه‌ترین برنامه‌هایش در سان‌فرانسیسکو، اثری از یک آهنگساز جوان ایرانی اجرا کرد: ««مرثیه‌ای برای بازماندگان»، از صهبا امینی‌کیا.

این آهنگساز جوان ایرانی که اکنون در کالیفرنیا ساکن است به «رادیو زمانه» گفت: «کوارتت کرونوس، کوارتت زهی شماره ۲ من را که روی سایت یوتیوب هم موجود است شنیده بودند و در بهار ۲۰۱۰ برای انجام یک کار مشترک از طرف مدیر هنری گروه با من تماس گرفته شد.»


پوستر اجرای کوارتت صهبا امینی‌کیا توسط کوارتت کرونوس

امینی‌کیا همچنین درباره ایدهء شکل‌گیری این اثر گفت: «ایده کلی در مورد از دست دادن یک فرد (مرگ) و تلاش برای پذیرش این موضوع و زیستن در کنار آن است. این قطعه پس از درگذشت پدرم در یک سانحه رانندگی‌ نوشته شد. بخش نخست تحت تاثیر خاطرات کودکی‌ام در ایران و دوران جنگ است. بخش دوم به کابوس‌های من در پرواز به تهران در پی شنیدن خبر فوت پدر و بخش سوم، یک بندیکتوس است که از خداوند برای فرد متوفی ، بازماندگان و مردم ایران تقاضای آمرزش می‌کند. در چند دیدار و صحبت هایی که با مدیر هنری کوارتت کرونوس داشتیم، هر دو به این نتیجه رسیدیم که چه قدر عجیب است که افرادی که از بین ما می‌روند چگونه در یک آن، ما را ترک می کنند و این ما هستیم که باید تا پایان زندگی، این موضوع را به دنبال خود یدک بکشیم. پس شاید در واقع این ما هستیم که به یک مرثیه نیاز داریم.»

امینی‌کیا همچنین افزود که در ساخت این اثر از موسیقی اربعین بوشهر الهام گرفته است.


صهبا امینی‌کیا، آهنگساز

کوارتت کرونوس یکی‌ از معروفترین کوارتت‌های زهی در دنیا و برنده جایزه گرَمی است. کوارتت شمارهٔ ۳ امینی‌کیا که «مرثیه‌ای برای بازماندگان» نام گرفته برای یک کوارتت زهی و صداهای الکترونیک، ساخته شده است؛ صداهای محیط‌ که از پیش در تهران ضبط شده است.

در اجرای کوارتت کرونوس از اثر امینی‌کیا در سان‌فرانسیسکو، پیش از شروع کنسرت به مدت ۳۰ دقیقه کلیپ‌های صدا از ایران پخش شد که تدریجاً به قطعه منتهی‌ شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)