تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با دامون گلریز، کنش‌گر سیاسی و عضو حزب لیبرال هلند درباره نخستین مناظره انتخاباتی رهبران احزاب سیاسی در هلند

پیروز نخستین نبرد؛ لیبرال‌ها‬

کیارش پارسا عالی‌پور
kiaa@radiozamaneh.com

در ۱۹ فوریه ۲۰۱۰ دولت ائتلافی هلند در پی اختلاف احزاب تشکیل دهنده آن بر سر حضور هلند در ولایت اوروزگان افغانستان، فرو پاشید. یان پتر بالکننده، نخست وزیر هلند از حزب دمکرات مسیحی، خواستار بررسی درخواست پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، برای تمدید حضور نظامیان این کشور در افغانستان بود. حزب کارگر، یکی از سه حزب شرکت کننده در دولت ائتلافی هلند، در اعتراض به این خواسته از دولت ائتلافی خارج و سبب ساز فروپاشی این دولت شد.

Download it Here!

برای تعیین دولت جدید، در روز نهم ژوئن امسال برابر با نوزدهم خرداد ماه، انتخابات سراسری در هلند برگزار خواهد شد. به همین دلیل این روزها کارزارهای انتخاباتی در این کشور بسیار داغ و فعال هستند. در روز یکشنبه گذشته، بیست و سوم ماه می، نخستین مناظره انتخاباتی با شرکت چهار تن از رهبران احزاب هلند از شبکه تلویزیونی 4 RTL این کشور پخش شد که از استقبال چشم‌گیری هم برخوردار بود. تا آنجا که در آن روز این مناظره به بیشترین موضوع مورد بحث در رسانه اجتماعی تویتر در سراسر جهان بدل شد.

بر پایه نظرسنجی‌هایی که از سوی رسانه پر بیننده 4 RTL و چند نهاد اجتماعی انجام شد، برخلاف تصور بسیاری فرد پیروز این مناظره، مارک روته رهبر حزب لیبرال هلند بود. در همین راستا به سراغ دامون گلریز کنش‌گر سیاسی و عضو حزب لیبرال هلند رفتم و با او به گفتگو پرداختم.

بر اساس نظرسنجی‌ها، در نخستین مناظره‌ی انتخاباتی که روز یکشنبه‌ی گذشته، بین چهارتن از رهبران احزاب هلندی انجام گرفت، مارک روته، رهبر حزب لیبرال هلند (VVD) با ۳۴ درصد آرا، پیروز این میدان نام گرفت.


دامون گلریز

پس از او یوب کوهن از حزب کارگر، ۲۳درصد آرا را به‌خود اختصاص داد و یان پتر بالکِننده از حزب دمکرات مسیحی و خیرت ویلدرس از حزب راست‌گرای آزادی، هرکدام ۱۸درصد آرا را به‌خود اختصاص دادند.

به‌نظر شما، دلیل پیروزی مارک روته در این میدان چه بوده است؟ او چه موارد تازه‌ای را ارائه کرده که باعث پیروزی او در نخستین مناظره‌ی انتخاباتی هلند شد؟

دلیل این که آقای روته در این مناظره به‌خوبی توانست بحث را به‌نفع خودش جلو ببرد و توجه را جلب کند، این بود که در مقابل ایشان، آقای کوهن از حزب کارگر هلند، خیلی ضعیف عمل کرد و نتوانست، به‌خصوص با آقای ویلدرس از حزب آزادی، مناظره‌ی خوبی را پیش ببرد.

همچنین آقای روته، سه‌سال در اپوزیسیون بود و توانست یکی از بهترین برنامه‌های انتخاباتی را ارائه بدهد. بعد دیگر قضیه، بحران اقتصادی کنونی است که در حال حاضر هلند با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وقتی همه‌ی این عوامل در یک مجموعه گذاشته می‌شوند، مخاطبینی که قرار است در انتخابات آتی رأی بدهند، به این نتیجه می‌رسند که آقای روته بیش‌ترین شانس را برای برنده شدن و ارائه‌ی راه‌حل‌های سازنده برای آینده‌ی هلند دارد.

در عین حال که آقای مارک روته جوان‌تر است، قد بلندتری و قدرت تکلم بالاتری هم از آقای کوهن دارد که شهردار آمستردام است. همه‌ی این عوامل با هم باعث می‌شوند که مارک روته بتواند جلب توجه کند و توجه تعداد زیادی از هلندی‌هایی را که حق رأی دارند به‌سمت خود سوق دهد.

ارزیابی شما از سه شرکت‌کننده‌ی دیگر در این مناظره چیست؟

هرکدام به‌هرحال نکات خاص خود را داشتند. آنچه برای من شخصاً زننده بود، بی‌احترامی و شاید به‌نوعی بتوان گفت بی‌تربیتی‌ بود که آقای ویلدرس به‌طور کلی در سخنانشان داشتند.

ایشان به‌طور مشخص، یونانی‌ها را به‌خاطر بحران اقتصادی که در یونان به‌وجود آمده و کمکی که هلند به یونان کرده و حدود چهار میلیارد دلار وام مالی به این کشور داده است، احمق خواند و از مراکشی‌ها به‌عنوان تروریست‌های خیابانی نام برد. به‌طور کلی آقای ویلدرس، رویکرد به‌شدت زننده‌ای دارد و فکر می‌کنم خیلی سخت بشود قبول کرد که هلندی‌هایی باشند که بخواهند در اکثریت به او رأی بدهند.

آقای کوهن، به‌دلیل این که ده‌سال به‌عنوان شهردار آمستردام شناخته شده، طبیعتاً نوع کارش با یک رهبر سیاسی که باید بتواند مناظره‌های خوبی داشته باشد، فرق می‌کند. از این جهت قابل توجیه است که چرا ایشان در مناظره نتوانست خود را خوب نشان بدهد. مناظره‌ی خیلی خوبی نداشت. چه بسا که ایشان از نظر اقتصادی، درجه‌ی پایینی از اطلاعات را در اختیار داشته باشد و به همین دلیل در سئوال‌های مشخصی که در مورد مسائل اقتصادی از ایشان می‌شد، رجوع می‌دادند به این که الان حضور ذهن ندارند.


رهبران چهار حزب شرکت‌کننده در مناظره

آقای بالکننده از حزب دموکرات مسیحی هم که در این‌گونه مناظره‌ها همیشه چهره‌ی خنثایی هستند و سعی می‌کنند در عمل با هر بادی به همان سمت بوزند. این بار هم همین کار را کردند. بعد از آن که متوجه شدند که آقای روته، برنده‌ی این مناظره محسوب می‌شود، در همان حین مناظره شروع کردند به انتقاد کردن به آقای کوهن از حزب لیبرال که از این طریق بتوانند جلب توجه کنند که چرا برنامه‌ی لیبرال‌ها درجه‌ی پایین‌تری از نگاه به سوی سوسیالیست‌ها را دارد.

به این ترتیب می‌توان گفت که تقریباً تمام دید به سمت آقای روته برگشت و از این جهت ایشان برنده‌ی این مناظره شناخته شد.

مهاجرین و پناهندگان، در برنامه‌های آتی حزب لیبرال هلند، چه جایگاهی دارند؟

اگر اجازه بدهید، می‌خواهم به این مسئله در سه بعد بپردازم و توضیح بدهم که این حزب در بعد اقتصادی، بعد مهاجرین که ایرانی‌ها هم شامل آن خواهند شد و بعد سیاست خارجی و نوع رابطه با ایران چگونه می‌اندیشد.

در ارتباط با لیبرال‌ها می‌توان گفت که معمولاً در هلند از نظر تاریخی، وقتی کشور با یک بحران اقتصادی مواجه می‌شود (به بحران اقتصادی دهه‌ی ۸۰ و بحران کنونی رجوع می‌دهم) حزب لیبرال هلند، از سوی رأی‌دهنده‌ها به‌عنوان حزب قابل اطمینان و کارآمد انتخاب می‌شود.

این بار هم همین‌طور است. یعنی رشد کنونی حزب لیبرال، به‌دلیل بحران اقتصادی‌ است که هلند با آن روبه‌رو است. بحران اقتصادی کنونی باعث شده که بنا به تاریخ گذشته‌ی حزب لیبرال، این اطمینان به‌وجود بیاید که این حزب می‌تواند هلند را از این بحران، برنده بیرون بیاورد.

در مورد مهاجرین که ایرانی‌ها (حدود ۳۵ هزار نفر) جزو آن‌ها هستند، اگر مهاجرین ایرانی را به دو قسمت پناهجویان و دانشجویان تقسیم کنیم که اکثراً پناهجویانی هستند که دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ به اینجا آمده‌اند، به‌نظر من، حزب لیبرال سیاستی را دنبال می‌کند که به آنچه ایرانیان داخل هلند دنبالش هستند خیلی نزدیک است. ایرانی‌ها مشخصاً از نظر کاری و تحصیلات، جزو موفق‌ترین گروه‌های اقلیتی هستند که به هلند آمده‌اند و به‌عنوان خارجی‌های پرتوان دیده می‌شوند.

هدف حزب لیبرال هم همین است. این حزب مهاجرین را به مهاجرین پرتوان و مهاجرین کم‌توان تقسیم می‌کند و اعتقاد دارد باید فرایند پناهندگی را سرعت داد و در ظرف یک سال پاسخ داد که پناهنده‌ای می‌تواند بماند یا نه. بنابراین حمایت و جذب مهاجرین پرتوان (دوباره به ایرانی‌ها رجوع می‌دهم)، یعنی کسانی که اینجا درس می‌خوانند و تحصیلاتی کرده‌اند را در برنامه‌ی خود قرار داده و آن‌ها را مورد حمایت مشخصی قرار می‌دهد.

منظورتان از مهاجرین و پناهندگان کم‌توان چه کسانی هستند؟ ممکن است در این مورد بیش‌تر توضیح بدهید؟

منظور حزب لیبرال آن قسمت از مهاجرین است که حاضر نیستند به زبان هلندی تکلم کنند، زبان هلندی را یاد بگیرند، خود را با جامعه‌ی هلند تطبیق بدهند و وارد بازار کار بشوند. آنها معمولاً سالها وابسته به کمک‌های مالی دولتی و حقوق بی‌کاری هستند.

برنامه و سیاست‌های آتی حزب لیبرال هلند برای این مهاجرین کم‌توان چیست؟

مسئله‌ی یادگیری زبان هلندی، یکی از مسائل خیلی جدی است. در یکی از پژوهش‌های انجام گرفته متوجه شدند که حدود ۷/۲ میلیارد یورو در سال خرج مشکلاتی می‌شود که مهاجرین با خود می‌آورند. به‌خصوص که ۴۰ درصد تمام حقوق‌های بی‌کاری که در هلند پرداخت می‌شود، به مهاجرین اختصاص پیدا می‌کند؛ مهاجرینی که به‌خصوص از کشورهای غیر اروپایی می‌آیند.

در چندین سال اخیر در سپهر سیاسی هلند، شاهد حضور چهره‌های راست افراطی مانند آقای خیرت ویلدرس، رهبر کنونی «حزب آزادی» و ریتا فردونک، رهبر حزب «مفتخر به هلند» هستیم که هردوی آن‌ها از دل حزب لیبرال بیرون آمده‌اند. دلیل حضور چنین اشخاصی در فضای سیاسی هلند را چه می‌بینید؟

این که این افراد از حزب لیبرال آمده‌اند، نمی‌تواند دلیلی برای این مسئله باشد که این حزب با سیاست‌های امروز این افراد و احزابشان موافق هستند. اصلاً به این شکل نیست. مقایسه‌ای را هم که خیلی از ایرانی‌ها می‌کنند و حزب لیبرال را به‌عنوان نسخه‌ی تخفیف‌یافته‌ی حزب آقای ویلدرس می‌بینند، اشتباه است.

فرقی که وجود دارد این است که حزب لیبرال بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و مانند احزاب دیگر، افراد دست‌راستی‌تر و دست‌چپی‌تر را درون خود دارد. این واقعیتی است.

اگر آقای ویلدرس و یا خانم فردونک می‌توانستند در چهارچوب آزادی‌ها و ارزش‌های حزب لیبرال کار کنند و ادامه‌ی کار بدهند، طبیعتاً آنها در این حزب می‌ماندند. چون در این شرایط می‌توانستند رشد بیش‌تری داشته باشند. اگر این افراد با ارزش‌های آزادی و ارزش‌های حقوق بشر موافق بودند که در حزب لیبرال بیش از ۶۰ سال قدمت دارد، طبیعتاً در این حزب می‌ماندند.

اما چون نتوانستند خود را تطبیق بدهند، مجبور شدند کار خودشان را انجام بدهند، احزاب دیگری بزنند و به این شکل، حزب جدیدی را در هلند داشته باشند. هرچند من فکر می‌کنم در درازمدت موفق نخواهند بود.

در پایان در ارتباط با سیاست خارجی حزب لیبرال اضافه می‌کنم که حزب لیبرال، سال گذشته توانست بودجه‌ی یک میلیونی از بودجه‌ی حقوق بشر هلند را به آزادسازی اینترنت و ضدفیلترینگ در ایران اختصاص بدهد. از آن مهم‌تر، در ماه نوامبر، برعکس احزاب چپ، در کنار دمکرات مسیحی‌ها، با قرار دادن سپاه پاسداران (به‌علت سرکوب ملت ایران) در فهرست تروریستی اتحادیه‌ی اروپا موافقت کرد و این کار را در سطح اروپا هم دنبال می‌کند.

می‌خواهم توضیح بدهم که برنامه‌های حزب لیبرال به خواسته و احساسات مردم ایران و ایرانی‌هایی که در هلند هستند نزدیک است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

شاید یکی دیگر از دلایل ارائه این نتایج از کانال آر تی ال 4 باشد که یک شبکه تلویزیونی کمرشیال و در دست احزاب لیبرال باشد. آنچه مسلم است این است که حزب کارگر و حزب دمکرات مسیجی همیشه برندگان انتخابات هلند بوده اند و هر آنگاه که این دو حزب نخواسته اند با هم ائتلاف کنند از احزاب کوچکتر مانند حزب لیبرال هلند استفاده کرده اند.
در مناظره آن شب هم به وضوح میشد دید که مجری برنامه به نفع ویلدرز عمل میکرد و به ویلدرز اجازه میداد که در میان سخنان کوهن پریده و با به وجود آوردن یک فضای آنارشیستی و هیاهو از ادمه سخنان کوهن و پاسخ او به آمار یکطرف ویلدرز جلوگیری کند و وقت بیشتری که این مجری با ظرافت در اختیار ویلدرز قرار داد.

ویلدرز خود از انشعاب احزب لیبرال در هلند به وجود آمده است و آن دسته از رای دهندگان که از این حزب بریده بودند در شروع کابینه اول بالکن انده به حزب پیم فورتین رای دادند. بعدها اختلافات میان حزب پیم فورتین باعث بوجود آمدن احزاب کوچکتر و افراطی تر از جمله حزب ویلدرز و حزب مفتخر به هلند شد.

باید در نظر داشته باشیم پس از بحران اقتصادی که گریبانگیر تمام جهان شد همین بحران هلند را درنوردید و دولت هلند را ملزم به کوتاه کردن مخارج برای جمع و جور کردن کسری بودجه کرد.

احزاب لیبرال با استفاده از این فرصت تلاش کردند که دلایل بحران اقتصادی را به وجود مهاجرین و پناهندگان نسبت دهند و در این میان خرت ویلدرز حمله خود را به مهاجران مسلمان متمرکز کرد و توانست کرسی های زیادی را از انتخابات شهرداریها به دست بیاورد و این کرسی ها در واقع کرسی هایی بود که به حزب لیبرالها و حزب منشعب از آن یعنی حزب ناسیونالیستی پیم فورتین تعلق داشت.
حزب پیم فورتین در انتخابات کشوری به طور کل از صحنه انتخابات حذف شد اما در واحد های محلی در پوشش احزاب ناسیونالیستی به فعالیت خود ادامه میدهند.
حزب لیبرال با استفاده از قدرت مالی که در جامعه هلند و در میان اقشار پردرآمد دارد و متعلق به قشر کاپیتالیسم هلند است تلاش دارد که قدرت را در دولت بدست بیاورد اما این تا کنون در جامعه هلند سابقه نداشته و تنها یک آرزو برای این حزب است. البته چند سالی این حزب در کابینه بنفش حضور داشت و سیاستهای مالی کابینه را تا چند سال پیش بر عهده داشت و حتی یکی از آنان به وزارت خارجه هم رسید اما نتیجه کار آنها افتضاحی بود که ببار آوردند زیرا اهداف آنها اهدافی اقتصادی است و به مقوله حقوق بشر هیچ نگاهی نداشته و در اهانت به حقوق بشر همیشه ید طولانی داشته اند . در زمان حکومت این حزب مناسبات هلند با ایران به شدت افزایش داشت که باعث اعتراضات زیادی در زمان خود شد. این حزب لیبرال یکی از خودخواه ترین احزاب هلند به شمار می آید که از هر فرصتی برای رسیدن به اهداف اقتصادی سود جسته است.

-- پرویز هراتی نژاد ، May 26, 2010

با سپاس از این اقدام. بجا خواهد بود که از انتخابات پیشروی هلند بیشتر برنامه تهیه شود.

-- وحید ، May 27, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)