تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

روز ملکه، بهانه‌ای برای شادی و پایکوبی

شهزاده سمرقندی
shahzoda@radiozamaneh.com

امروز سی‌ام اوریل روز ملکه هلند است. روزی که تمام این کشور به رنگ نارنجی درمی‌آید و تاج‌های مصنوعی و نارنجی را می‌توانید تقریباً در همه جای، در کوچه و خیابان بر سر پیر و جوان و زن و مرد ببینید.

Download it Here!

سی‌ام آوریل در هلند روز اتحاد ملی دانسته می‌شود و روز تعطیل رسمی است.

مردم هلند عادت دارند که در این روز جنس‌های دست دوم و نالازم خود را کنار خیابان‌های اصلی پهن کنند و با قیمت ارزان بفروشند. می‌گویند این خرده فروشی در روز ملکه به خاطر کسب درآمد نیست بلکه رسم قدیمی‌ست که هلندی‌ها در حفظ آن رغبت زیادی دارند. در راه هر روزه‌ام به رادیو امروز شاهد آن بودم که حتا بعضی از پلیس‌ها نیز در شهر آمسترام تاج‌های پلاستیکی و نارنجی رنگ را روی اتاق خودروهای خود گذاشته بودند.


روز ملکه در واقع جشن روز تولد ملکه ژولیانا (فن نسه‌آ آرنیه)، مادر ملکه‌ی کنونی، ملکه بئاتریکس است. شب ملکه نیز در هلند به صورت گسترده جشن گرفته می شود.

شبی که تمام جوانان و مردم و زن هلندی به خیابان‌ها می‌ریزند و تا دیروقت مشروب می‌خورند و شادی می‌کنند. یک هفته قبل از روز ملکه، اخبار محلی بارها و بارها محل‌های آزاد برای مصرف مشروب و دریافت مجوز را اعلام می‌کند.


لگوی گوگل به مناسبت روز ملکه در هلند

در حالی که به لگوی جدید نارنجی رنگ امروز گوگول هلندی نگاه می کردم، بئاترکس ملکه این کشور از مردم خود به خاطر بزرگداشت روز تولد ملکه مادر سپاس‌گزاری می‌کرد و تلویزیون‌های محلی به طور زنده آن را پخش می‌کردند.

معمولا ملکه در این روز با کمترین تشریفات با مردم روبه‌رو می‌شود اما شاید این اولین روز ملکه است که خانواده سلطنتی با گارد و محافظ به خیابان آمده‌اند و محل عبور آن‌ها از قبل از لحاظ امنیتی کنترل شده بود. این به خاطر حمله نافرجام سال پیش یک شهروند هلندی است که با خودروی خود به سمت اتوبوس حامل خانواده‌ی ملکه حمله کرد و باعث کشته شدن ٨ نفر شد.


دیروز خانواده سلطنتی برای بزرگداشت این قربانیان در شهر آپلدرن در میدان کوچکی در محل وقوع این حادثه حضور یافتند و گل گذاشتند.

معمولا رسم این است که ملکه در این روز با خانواده خود به خیابان‌های شهرهایی که از قبل تعیین شده‌اند، بروند و با مردم ملاقات غیر رسمی داشته باشند؛ ملاقاتی که در آن مردم ساعت‌ها منتظر می‌ماند که خانواده سلطنتی از خیابان آن‌ها بگذرند و آن‌ها گل، یادداشت و یا گاهی هدیه‌های کوچک خودرا به آن‌ها برسانند.


ملکه هلند در روز ملکه امسال در میان مردم - عکس از مارسل فن در فورت

اما کسانی هم هستند که از این روز استقبال نمی‌کنند و یا بی‌طرف هستند. اما امروز صبح تلویزیون‌های محلی از دستگیر شدن یک مرد سی ساله گزارش دادند که به خاطر تهدید خانواده سلطنتی بازداشت شده است. بعد از حمله سال پیش اقدامات امنیتی افزایش یافته و وارد شدن به محلی که امروز خانواده سلطنتی در آن حضور داشتند، بدون کارت شناسایی ممکن نبود.

امسال خانواده سلطنتی در شمال شرق هلند به دیدن مردم رفت و برنامه های مختلفی انجام شد. از نمایش رسم‌های قدیمی دامداری، چارواداری و بازی‌های ورزشی تا اوازخواندن کودکان.


بارانی که از دیشب تمام هلند را خیس کرده بود نتوانست از شادمانی عمیق دوستداران ملکه و خانواده او چیزی کاهش دهد. در روز ملکه عکس گرفتن با خانواده سلطنتی آرزوی بسیاری از هلندی‌هاست.

اما امروز یکی از آرزوی‌های کوچک من هم برآورده شد؛ با این که باید خودرا به رادیو می‌رساندم، کنار خرده فروشی‌های خیابان نزدیک رادیو توقف کردم و با فرشنده‌های نارنجی‌پوش سر صحبت باز کردم. همه می‌گفتند این روز را دوست دارند تمام روز در خیابان باشند و چه بهتر که کالاهای قدیمی و نالازم خودرا هم بیاورند و روی صندلی بنشینند؛ منظور بیش‌تر دور هم بودن است.

چشمم به گلدان‌های کوچکی افتاد که همیشه دوست داشتم از آن‌ها داشته باشم و در مغازه‌های شهر پیدا نمی‌کردم و البته بهترین فرصت برای تمرین زبان شکسته پاره هلندی من.

می‌پرسم: چند می فروشید؟
١٥ سنت

وقتی وارد رادیو می‌شدم، شش گلدان خوش‌رنگ با خود داشتم.


Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)