تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با سعید کتیرایی درباره‌ی انتخابات شهرداری‌های هلند

«در هلند نظارت استصوابی وجود ندارد»

رضا جمالی
reza@radiozamaneh.com

هلند از 12 استان تشکیل شده است و هر استان توسط یک شورای استانی که نشانگر کل جمعیت استان است اداره می شود.

Download it Here!

در این کشور شوراهای شهرداری توسط ساکنان شهر به مدت 4 سال انتخاب می شوند. تعداد اعضای انجمن شهر که توسط شورای شهرداری انتخاب می‌شود بستگی به وسعت شهر دارد. شهردار ریاست شورا و هیأت اجرایی را بر عهده دارد.

هیأت اجرایی مسئول اداره وسرپرستی روزانه شهر و اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت مرکزی و مقامات استانی است.

انتخابات سراسری شهرداری‌ها در هلند به عنوان یکی از مهم‌ترین انتخابات در این کشور از بارزترین مشخصه‌های یک انتخابات آزاد در یک کشور دمکراتیک محسوب می‌شود .قرار است در سوم مارس این انتخابات برگزار شود و طی آن نمایندگان احزاب گوناگون این کشور بر اساس یک رقابت سالم به مدت چهار سال قدرت را در شهرداری‌های این کشور بر عهده گیرند.

سعید کتیرایی، دانشجوی فوق لیسانس بیو تکنولوژی به عنوان نخستین هلندی ایرانی تبار از حزب کارگر در شهر لاهه در این انتخابات حضور دارد. او درباره خودش و انگیزه‌های حضورش در این انتخابات می‌گوید:

من نامزد حزب کارگر هلند (PVDA) هستم و علت شرکت‏ام در انتخابات این است که ما به عنوان ایرانیانی که در هلند زندگی ‏می‏کنیم، باید جایی هم در سیاست و سازماندهی این کشور داشته باشیم. به نظر من، این کار مهمی است که باید انجام بدهیم.

آیا برنامه‏ی خاصی هم برای هم‏وطنان ایرانی خودتان در شهر لاهه‏ی هلند خواهید داشت؟

بله؛ یکی از موضوعاتی که چند وقت پیش به گوش من رسید، این بود که هم‏وطنان ایرانی چند سالی است که می‏خواهند در پارک جنوبی شهر لاهه، مجسمه‏ای برای پاسداشت مبارزات آزادی‏خواهانه در ایران بگذارند. اما هنوز به هیچ مرحله‏ای نرسیده است.

به نظر من، این کار مثبتی است که می‏توانیم دراین شهرانجام بدهیم و از این طریق به جامعه‏ی هلندی و جامعه‏ی غیرایرانی ساکن هلند، نشان بدهیم چه اتفاقاتی دارد در ایران می‏افتد. چنین مجسمه‏‏ای می‏تواند سمبل جالبی باشد.


یکی از دیگر مسائل مهم نه نتها برای جامعه‏ی ایرانی، بلکه برای دیگر مهاجرین در هلند این است که ما به عنوان شهروندانی که از کشورهای دیگری به هلند می‏آییم و دید دیگری به دنیا داریم، در این جامعه جایی برای خودمان پیدا کنیم و کاندیداها‏یی که تبارشان از ملیت‏های دیگری است می‏توانند در این راستا به مردم کمک کنند.

در حزب کارگر به جز شما که تبار ایرانی دارید، آیا کاندیداهای دیگری مثلا ترک‏تبار، و یا عرب‏تبار هم وجود دارند؟

بله کاندیداهایی از کشورهای سورینام ، ترکیه و مراکش هم هستند.

در احزاب دیگر هم هستند، ولی تعدادشان خیلی کم‏تر است. در حزب سبز‏های هلند هم چند نفری هستند که اصلیت هلندی ندارند. ولی هرچه حزب گرایش راست‏تری داشته باشد، تعداد خارجی ها در آن حزب کم‏تر است. مثلا در حزب آزادی هلند PVVکه از احزاب دست راستی هلند محسوب می شود،هیچ خارجی حضورندارد.

از احزاب مهم دیگر در شهر لاهه که می‏توانند رقیب حزب کارگر باشند، چه حزبی شانس موفقیت‏اش بیشتر است؟

امروز ما بزرگ‏ترین حزب در شهر لاهه هستیم و می‏خواهیم هم‏چنان بزرگ‏ترین حزب بمانیم. ولی حزب دمکرات D66 ، از احزابی است که اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده و می ‏تواند یکی از رقبای ما باشد.

دست‏کم در سالیان گذشته یکی از خصوصیات حزب کارگر هلند این بوده که بسیاری از مهاجرین ساکن در این کشور به آن رأی می‏دهند و به این حزب متمایل هستند . می‏توانم بپرسم اساساً علت این که خود شما عضو این حزب شدید، چه بود؟

به این دلیل که حزب کارگر یک حزب چپ است، اما در عین حال خیلی تندرو نیست. به واقعیات جامعه نگاه می‏کند و بر اساس آن حرکت می‏کند. خیلی از احزاب چپ دیگر دید واقعی نسبت به جامعه ندارند و راهی که برای رسیدن به خواسته‏هایشان انتخاب می‏کنند، بر اساس واقعیات جامعه نیست.

حزب کارگر یکی از احزابی است که بعد از جنگ دوم جهانی و در دهه‏های ۵۰ و ۶۰ میلادی کشور هلند را ساخت. شعار اصلی‏شان هم این بوده و هست که ما باید ثروت، قدرت و دانش را در میان تمام افراد جامعه تقسیم کنیم. این یکی از قشنگ‏ترین شعارها و اهداف حزب است و یکی از دلایلی که من عضو این حزب شدم، تاکید حزب بر همین نکات است.

اما این که چرا مهاجرین ساکن هلند به این حزب بیشتر رأی می‏دهند، این است که کاندیداهایی با اصلیت غیرهلندی در این حزب بیشتر هستند و بیشتر به افراد رأی داده می‏شود و نه به حزب. یعنی وقتی کسی ببیند که یکی از هم‏وطنان‏اش از کاندیداهای این حزب است، مسلما برایش آسان‏تر است که به او رأی بدهد.


سعید کتیرایی، نخستین هلندی ایرانی‌تبار از حزب کارگر

یکی دیگر از دلایل‏اش هم آن است که حزب کارگر هلند همیشه می‏خواهد برای کسانی که شرایط سخت‏تری در جامعه دارند کار کند و به آن‏ها کمک کند. بسیاری از مهاجرین هم چون از کشور دیگری آمد‏ه‏اند و با مشکلات خاصی در جامعه‏ی میزبان روبرو هستند، به کمک این حزب احتیاج دارند.

ولی در نظرسنجی‏هایی که هرهفته یا هرماه توسط برخی از مؤسسات معتبر هلند صورت می‏گیرد، مجبوبیت این حزب نسبت به سال‏های گذشته خیلی پایین آمده و دیگر آن محبوبیت گذشته را ندارد. علت این که این حزب در سال‏های اخیر نتوانسته در پارلمان هلند خود را به عنوان بزرگ‏ترین حزب نشان بدهد، چیست؟

دلایل بسیاری دارد؛ اما یکی از علت‏های آن از دیدگاه من این است که جامعه‏ی هلند و کلا اروپا در چند سال اخیر کمی به طرف راست کشیده شده است و حزب‏های چپ کم‏تر محبوب مانده‏اند. مثلا حزب تندروی آزادی هلندPV، محبوب شده است. می‏توان گفت این یک گرایش است که در ۱۰ سال اخیر اتفاق افتاده است.

مایل‏ام بپرسم که شما به عنوان یک هلندی ایرانی‏تبار چقدر در کشور هلند با محدودیت‏های قانونی و یا مشکلات آشکار و پنهان روبرو بوده‏اید تا بتوانید به عنوان کاندیدای یک حزب در انتخابات شرکت کنید؟ و به طور کلی چقدر تفاوت بین شیوه‏ی انتخابات شورای شهر در ایران با همین انتخابات در هلند وجود دارد؟

من ۲۵ ساله هستم و از سن ۱۰ سالگی به هلند آمده‏ام. این است که آشنایی‏ زیادی با سیستم انتخابات ایران ندارم. اما مسلما یکی از مسائلی که متاسفانه در کشور ما اتفاق می‏افتد، رشوه‏گیری و پارتی‏بازی است.

این مسائل در کشور هلند خیلی کم‏تر وجود دارند و خوشبختانه شانس بیشتری هست که هر فردی که خود را کاندیدا می‏کند با تلاش زیاد بتواند به هدفش برسد.

یعنی شما به عنوان یک خارجی و با تبار غیرهلندی با هیچ محدودیتی برای کاندید شدن روبرو نشدید؟

نه در کاندیدا شدنم محدودیتی نبود.

از نظر قوانین هلند چه نهادی صلاحیت آن را دارد که تشخیص بدهد چه کسی می‏تواند به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کند؟

هر عضو حزب می‏تواند خود را کاندیدا کند. در بیشتر احزاب هلند کمیسیون‏های ویژه‏ای تشکیل می‏شود و این کمیسیون بررسی می‏کند که کدام‏یک از این کاندیداها می‏توانند برای حزب بهتر کار کنند و مفیدتر باشند.

مثلا ما در شهر لاهه ۳۰ کاندیدا داریم. کمیسیون ویژه‏‏‏ی هشت نفره‏ی حزب که یکی از اعضای پارلمان از سوی حزب کارگر و چند نفر از اعضای حزب در شهر لاهه در آن عضویت داشتند، لیست کاندیدا‏ها را بررسی کردند. به هر حال این سیستم، شکل تقریبا دمکراتیکی دارد.

آقای کتیرایی، چقدر شانس خود را برای وارد شدن به شورای شهر لاهه بالا می‏دانید؟

من الان کاندیدای شماره‏ی ۲۰ هستم. خوشبختانه سیستم هلند جایی برای کاندیداهایی که به اندازه‏ی کافی رأی بیاورند می‏گذارد (بسته به این که کاندیدای شماره‏ی چند باشند) که بتوانند به شورای شهر راه پیدا کنند.

در شهر لاهه ۱۲۰۰ رأی نیاز هست که بتوانی به شورای شهر راه کنید و اگر هم‏وطنان کمک کنند، من خیلی راحت می‏توانم به ۱۲۰۰ رأی برسم.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)