تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از گردهمایی برای حمایت از جنبش سبز در هلند، در گفت‌وگو با علی‌رضا کاظمی

گردهمایی اعتراضی ایرانیان هلند در سالگرد انقلاب

پژمان اکبرزاده
www.pejmanakbarzadeh.com
pejman@radiozamaneh.com

در سی و یکمین سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران صدها نفر از ایرانیان مقیم هلند در برابر پارلمان این کشور در لاهه گردهمایی اعتراض‌آمیزی داشتند. این تجمع به کوشش انجمن جوانان پیش‌روی ایران در هلند و با همکاری اتحادیه دانشجویان اروپا برگزار شد.

Download it Here!

علی‌رضا کاظمی، هماهنگ‌کننده برنامه‌های انجمن به زمانه گفت.

تظاهرات ما امروز در دنهاخ (لاهه) در مقابل ساختمان پارلمان از ساعت پنج بعدازظهر شروع شده است. این‏جا هوا بسیار سرد است، اما با این وجود حداقل حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از هم‏وطنان حاضر هستند.

ابتدا بیانیه‏های اتحادیه‏های دانشجویی قرائت شد. اولین بیانیه‏ از سوی «اتحادیه‏ی سراسری دانشجویان اروپا» خوانده شد که همراه با ما فراخوان مشترکی توسط شبکه‏ی جوانان و دانشجویان در سراسر اروپا، برای شرکت در این حرکت داده بود. حدود ۲۵ شهر اروپایی به این فراخوان پاسخ مثبت داده بودند و با آن همراهی کرده‏اند.


در این بیانیه به چه چیز اشاره شده بود؟

اشاره کرده بود که ما جوانان و دانشجویان در حد توان‌مان همه کار انجام می‏دهیم، ولی الان نوبت سیاست‏مداران است که به طور قاطع در مقابل رژیم ایران بایستند.

خیلی صریح تاکید کرده بود که این رژیم باید بایکوت سیاسی و اقتصادی بشود. قتل شهروندان و دانشجویان و ربودن آنان مجاز نیست.


چه شد که برای اولین بار یک اتحادیه‏ی دانشجویی اروپایی، جدا از فعالیت دانشجویان ایرانی، به این گرد‏همایی پیوست؟

این امر محصول یک پروسه‏ی کاری است که بعد از وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، از سوی دانشجویان و جوانان ایرانی شروع شد.

مشخصاً «شبکه‏ی جوانان پیشرو» با شبکه‏های جوانان و دانشجویان اروپایی ارتباط گرفت و طی یک پروسه‏ی اطلاع‏رسانی از طریق تهیه‏ی بولتن‏، برگزاری نشست‏ها و شرکت دادن آن‏ها در کنفرانس روز دانشجو، آنان را با وضعیت ایران آشنا کرد.


این فعالین دانشجویی که تا آن زمان کمبود اطلاعات داشتند، پس از آن به‌طور فعال به پشتیبانی از ما برخاستند.
جالب است که بدانید در بسیاری از شهرهای اروپایی برگزارکنندگان این گردهمایی‏ها اساسا ایرانی نیستند.

مثلا در رمانی، در لهستان و … دانشجویان آن کشورها که عضو اتحادیه‏ی سراسر دانشجویان اروپا هستند، به این حرکت پیوستند و یک کمپین یک‏هفته‏ای برگزار کردند، اطلاعیه پخش کردند و الان هم هم‏زمان با ما دارند تظاهرات می‏کنند.


از سیاست‏مداران هلندی نیز کسی در برنامه‏ی امروز شما در برابر پارلمان شرکت داشته است؟

نماینده‏هایی از شش حزب اصلی هلند؛ دو حزب حاکم و بزرگ‏ترین احزاب اپوزیسیون هلندی در این مراسم شرکت دارند. همین امروز در جلسه‏ی پارلمان هلند، تصمیمات خیلی جدی‏ای در ارتباط با ایران گرفته شده است.

مشخصا گفته‏اند که بعد از این در هیچ برنامه‏ی رسمی‏ای در ایران شرکت نخواهند کرد. حتی در مراسم‏های هنری و ورزشی.


البته ما این تصمیمات را شفاها از زبان نماینده‏های پارلمان شنیدیم و قطعا اسناد آن هم منتشر خواهد شد.

بعد از بیانیه‏ی اتحادیه‏ی دانشجویان اروپا، سه بیانیه‏ی دیگر قرائت شدند؛ از سوی «دفتر تحکیم وحدت» تشکر کرده بودند و پیام حمایت فرستاده بودند. از طرف «دانشجویان سوسیالیست دانشگاه‏های ایران» و «دانشجویان و دانش‏آموختگان لیبرال دانشگاه‏های ایران» نیز به همین ترتیب پیام‏های تشکر و حمایت فرستاده شده بود.


عکس‌ها از آرش کریمی

بسیاری از اعضای تمامی این گرایش‏های دانشجویی دستگیر شده‏اند و در حال حاضر در زندان به سر می‏برند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما باید به جای اینکه انتظار داشته باشیم که با یک راهپیمایی بزرگ همه چیز را تمام کنیم با راهپیما ییهای مداوم و هفتگی و کم هزینه آنها را خسته و فرسوده کنیم تا مجبور شوند امتیاز بدهند. با هر امتیاز یک قدم به جلوتر می رویم. باید هزنیه مزدوری را برایشان زیاد کنیم. باید پیش به سوی اعتصاب برویم. تا دولت را فلج اقتصادی کنیم. باید خودمان هم هزنیه بدهیم. به نظر من باید بازار با اعتصاب تعطیل بشود و اگراعتصاب نمیکنند با قرار دادن بازار به عنوان مرکز تجمعات خود به خود تعطیلش کنیم . به مدت یک ماه هر روز راهپیمایی در محدوده بازار. اگر موفق هم نشویم خود به خود بازار کارایی خودش را از دست میدهد. میتوانیم هر روز به بهانه گرانی یک جنسی بازار را شلوغ کنیم. جمعیت زیادی هم لازم نیست با ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میشود بازار را از کار انداخت، بنابرین ما کلا به ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ نفر نیاز داریم که ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر از آنها به مدت چند ساعت در روز اطراف بار جمع شوند. ما حتی اگر کاری کنیم که در مرحله اول مجلس احمدی نژاد را هم استیضاح کند گامی بزرگ برداشتیم و گامهای بعدی بزرگتر خواهد بود.

-- کوشا ، Feb 13, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)