تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

گدای شهر لاهه

طاهره خرمی

کنار خیابان در مدخل شنبه بازار شهر لاهه، زنی میانسال نشسته بود. سرما زوزه می‌کشید و آدم‌ها عجله داشتند تا زودتر به خانه برسند و از گرمای مطبوع شوفاژ و غذاهای لذت‌بخش زمستانی جسم و روح سرما زده‌شان را جانی تازه ببخشند.

به خاطر سردی هوا، کمتر رهگذری به آن زن میانسال نظر می‌انداخت. تکه مقوایی در دستش نگاهم را به خودش جلب کرد. روی تکه مقوایی که در دستان یخ زده‌اش داشت با خطی بی‌رنگ به رنگ سیمای بی‌رمقش جملات زیر نقش بسته بود.

من زنی تنها هستم و پنج بچه دارم. همسرم در اثر تصادف با ماشین کشته شده است. هیچ‌کسی را ندارم، به نان شب محتاجم. طفلانم گرسنه و منتظرند. لطفاً کمکم کنید. آن زن میانسال در مدخل شنبه‌بازار شهر لاهه نشسته بود نه در شهرهای آسیایی.

لحظاتی مات و مبهوت به او خیره شدم. با فکری پریشان به راهم ادامه دادم. بعد از انجام کارم، حدود یک ساعت بعد که برگشتم دیدیم آن زن هنوز آنجا نشسته است.

نگاهم به نگاهش افتاد. چند قدمی برداشتم که به سمت ماشین بروم اما ندایی در درون به من نهیب زد، برگرد. برگشتم جیب‌هایم را خالی کردم و به همراهانم هم گفتم اگر شما هم پول دارید بدهید.

متأسفانه مبلغ زیادی نبود. اما به هر حال آن را به پسرم دادم تا در کاسه وی بریزد. در راه برگشت به خانه همواره نگاهایش مرا تعقیب می‌کرد. در چشمان پر حسرتش هزاران سوال نهفته بود. از خود پرسیدم چرا در هلند که یکی از کشورهای ثروتمند جهان است، کسی این‌چنین گوشه خیابان به گدایی مشغول است؟


عکس: Geoff Delderfield

چرا این زن نگون بخت در آن هوای سرد آن‌هم در کشور هلند به گدایی دست زده‌. شاید باورت نشود اما در چند سال گذشته، چنین صحنه‌هایی در خیابان‌ها و در قطارهای بین شهری همواره مشاهده می‌شود.

فکر می‌کنم طی سال‌های آینده به تعداد گدایان در اروپا افزوده خواهد شد. زیرا هر روز که می‌گذرد فاصله بین فقیر و غنی بیشتر می‌شود و فقیران، فقیر‌تر و ثروتمندان، ثروتمندتر می‌شوند. نیازمندان نیازمندتر و زخم‌ها عمیق‌تر می‌شود.

راستی می‌دانی شهامت زیادی می‌خواهد که ساعت‌ها در سرمای طاقت‌فرسای زیر صفر و با شلاق‌های باد زمستانی که از طرف دریای شمال می‌وزد، کنار خیابان بنشینی و دست را دراز کنی تا شاید کسی دلش به رحم بیاید و شندرغازی در کاسه تو بریزد.

نیاز، انسان را به درجه استیصال می‌رساند. سیر کردن شکم چند طفل بینوا برای مادری که نه زبان هلندی می‌داند و نه توانایی کار، او را به گدایی در کنار خیابان می‌کشاند.

چند وقتی است که در خیلی از شهرها توسط مردم خیر و انسان دوست مکان‌های به به نام «بانک غذا» باز شده است. مغازه‌هایی که مواد غذایی آن‌ها در حال فاسد شدن است و فقط چند روز به اعتبار آنان باقی مانده به بانک غذا تحویل می‌دهند تا به مردم بی‌بضاعت بدهند.

نکته اینجاست که هر فرد و خانواده نیازمند نمی‌تواند به این مراکز برود و تقاضای کمک کند. خانواده و یا فردی که مستحق چنین کمکی است باید توسط سازمان‌های مددکاری معرفی شوند.

راستی این بانک غذا چه جور بانکی است و چه کمک‌هایی می‌دهد. در این رابطه برای شما خواهم نوشت. زیرا هفته گذشته یکی از مددجویانم را به این بانک غذا معرفی کردم.

حتی در شهرهایی مثل آمستردام، مکان‌های درست شده که برای افراد بی‌بضاعت و بی‌خانمان در هفته یک‌بار غذای گرم تهیه می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوشبختانه نمونه اين سالهاست در ايران ما اجرا ميشود و شايد بتوانيم اينبار سرمان را بالا بگيريم و راجه به خودمان صحبت كنيم!
به واقع و با انصاف بايد گفت شبكه بسيار بزرگ كميته امداد امام خميني يكي از پيشرفته ترين و كارا ترين شبكه هاي خيريه ملي در كشورهاي جهان است! و اين جاي خوشبختيست! من از ديدن اينكه صندوقهاي قرض الحسنه سر هر كوچه بجاي فقيران واقعي ايستاده اند در سرما و گرما خوشحالم؛
شايد اين موضوع به تعداد زياد افراد فقير در ايران هم مرتبط باشد ولي به هر روي تجربه اين صندوقها ميتواند گداهاي زيادي رو بازنشسته كند!!
:)

-- ميم ، Jan 12, 2009

Khanome Khorrami aziz,
Gozareshe Jalebi bod , Hamantor ke neveshteid dar Keshvarhaye Europaii , chenin emkanati ast , vali afsos ke dar keshvarhaye Jahane sevom , in emkanat niz nist.

-- Sheila ، Jan 12, 2009

خانم خرمی
نوشته تان سرشارازحس نوع دوستی بود.
شیلا

-- sheila ، Jan 12, 2009

طاهره خانم ممنون از نوعدوستی شما اما نثرتان خيلی ضعیف است. اين وفور گدا در اروپا از خير سر مهاجرين بیکار است که کشور خود به امید های واهی ترک کرده اند و آمده اند در اروپا و گدایی می کنند. متاسفانه کشورهای اروپای چون با این نوع گداهای خیابانی اشنایی نداشتند و در این مورد کمبود داشتند و اصلآ این سبک گدایی را بلد نبودند ناچار از کشورهایی مانند کشور ما گدا وارد می کنند!

-- پروين ، Jan 12, 2009

تکرار یک سوال خیلی قدیمی: اصلاً چرا باید فقیر در یک جامعه (آنهم پیشرفته و مدعی العموم جهانی مثل هلند یا آمریکا!) وجود داشته باشد که آنوقت برای تامین آنها افراد خیر یا دولت (که هر دو هم ظاهراً پولدار هستند!) دست به کار صدقه دادن بشوند؟

-- بی نام ، Jan 12, 2009

خانم خرمی گرامی
شما خوب میدانید که در هلند و کشورهای اسکاندیناوی گدا و گدائی معنی ندارد. چون طبق قانون همه شهروندان از حداقل معیشت برخوردارند. بیمه بیکاری و بیماری برای همگان موجود است. زنانی که به دلیل داشتن فرزند قادر به کار نیستند از تامین اجتماعی شهرداری ها برخوردارند و ماهانه کمک هزینه کودک دریافت می کنند. این حقوق معمولا بر اساس حداقل هزینه زندگی یعنی برای هزینه های مسکن و خورد و خوراک و پوشاک و همچنین کمک هزینه ای برای کودکان برای برنامه های ورزشی و فرهنگی داده میشود. بنابراین گدائی برای رفع گرسنگی در هلند اصلا معنی ندارد. معمولا گدایان در هلند معتادانی هستند که دیگر از عهده اداره زندگی خود برنمی آیند و همه حقوق خود را صرف اعتیاد می کنند که گاه ناچار بعلت نپرداختن اجاره خانه، محل سکونت شان را از دست می دهند. حتی در این صورت هم خوابگاه های عمومی برای اسکان این افراد وجود دارد که میتوانند شب را به سر برسانند و غذائی هم داشته باشند.
ممنون می شوم شما در این مورد تحقیق کنید که واقعا چرا این افراد گدائی می کنند. آیا آنها پناهندگانی هستند که نتوانسته اند اقامت بگیرند و آواره خیابان ها شده اند؟ اگر چنین است آیا سازمان های مدافع حقوق بشر در هلند در این زمینه تا بحال کاری نکرده اند؟

-- کتایون ، Jan 12, 2009

من نمی دانم چرا بعضی از دوستان خودشان ادیب و همه کاره ادبیات فارسی می دانند.
در شرایط کنونی جهان ساده نویسی در بازگو کردن یک واقعیت یک هنر است. مگر دوست گرامی، خانم خرمی می خواهد امتحان انشا بدهد که شما ایراد می گیرید. صحبت از یک مشکل اجتماعی در دنیای غرب است که تا قبل از فرو ریختن دیوار برلین و بودن شوروی در اروپای غربی به خاطر مقابله با بلوک شرق دولت های رفاه در خدمت تمام اقشار جامعه بودند ولی حال که از جنگ سرد و شوروی خبری به آن صورت نیست دولت های رفاه هم در حال جمع شدند هستند

-- شورش ایلام ، Jan 12, 2009

من هم نظر کتایون را تایید می کنم. در بیشتر کشورهای اروپایی، تامین نیازهای اولیه شهروندان طبق قانون تضمین شده است یعنی اگر کسی به هر دلیلی در آمدی نداشته باشد، دولت توسط تامین اجتماعی نیازهای اولیه (خوراک، پوشاک، مسکن) آنها را تامین می کند. سقف این کمکها در کشور آلمان تا جایی که اینجانب خبر دارم 700 یورو در ماه به ازای هر محتاج است. اما در مورد گدایان (که به تازگی در کشور آلمان هم مشاهده می شوند) بعضی از آنها همانطور که خواننده دیگری اشاره کرد معتاد یا الکلی هستند و گدایی را به عنوان «کمک هزینه» در اوقات فراغت پیشه کرده اند، اما عده دیگری نیز هستند که به طور مشخص توسط باندهایی اجیر می شوند و نحوه کار و محل استقرار و آمد شد آنها کاملا برنامه ریزی شده است. اعضای گروه دوم معمولا با وضع رقت انگیز تری در ملا عام ظاهر می شوند تا حس نوع دوستی مردم را تحریک کنند.

-- شبیر ، Jan 13, 2009

Man bayesti beggoyam ke masdar asli in Gedaha kojast!Dar chand sale gozashte shomare keshverhaye ozve bazare moshtarake orupa be 28 keshver resid!jadidterin keshverhaye ozve bazare moshtarak orupa faqirtarin keshverhaye orupa az jomle Romani,Bulgharestan hastand.ozveyat in keshverha der bazare moshtarak orupa rah ra baraye safare shrvendane in keshverha be tamami keshverhaye servatmand digare orupaey baz kerde ast!99% az gedahaey ke der gushe ve kenare kheybanhaye,Amesterdam,Hamburg,Stockholm,Copenhagen ve khaili sharhaye digar ke ma mibinim bekhatere zendagiye masheqatbari ke dar keshverhaye khod darand anha ra majbur be koch be omide zendagye behtar mikonad ve baraye faraham kardane nane roozane dar keshvere jadideshan be gedaey rooi miaverand!Keshvere sued(sweden)akhiran hazer shod ke be chandin khanevade ke az Romani amade boodand maskan ve komakhazineye pardakht konad!omidvaram tavaneste bashem ta hadi maseleye Gedaey ra dar Orupaye morafah tawzih dade bashem!Ba sepase faravan!Mardin/Sued

-- Mardin ، Jan 16, 2009

اینها نه همه مهاجر ونه همه معتادند آماری که خود هلندی ها داده اند هر سال در این کشور مردمی که از مراکز دولتی غذا می گیرند بیشتر می شود . یکی از دلایلش گرانی و گرفتن مالیات زیاد و بیمۀ وحشتناک است بنده 15 سال است که در این کشور ساکنم .کسانی که کار می کنند هم آنقدر وضع مناسبی ندارند .پس بهتر است با شیفتگی به این کشور مثلا پیشرفته نگاه نکنیم .زیادمموضوع را به مهاجران بیکار ربط ند هیم که باند های بزرگ مواد مخدر و دزد های کله گنده همین هلند ی ها هستند . اینها از یک دست می دهند و از صد دست می گیرند. از شوری بخت ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمد ه ایم از بد حادثه اینجابه پناه آمد ه ایم.

-- elham100022@yahoo.com ، Jan 11, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)