تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
ایران در رسانه‌های هلندی:

حمایت هلند از ایرانیان مسیحی‌شده

حفر گورهای دسته‌جمعی برای سربازان آمریکایی در ایران، حکم اعدام برای یک شخص متهم به جاسوسی اسرائیل در ایران، «شکنجه زوج مسیحی در ایران»، کشته‌شدن ۲۵ ایرانی در تصادف اتوبوس بزرگراه تهران- قم، یادبود کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری ایرانیِ ساقط ‌شده با موشک آمریکایی و متاهل بودن بیشتر روسپیان تهران، از عناوین خبری رسانه‌های هلند بود در هفته‌ای که گذشت.

با هم نگاهی داریم به دیگر خبرهای مربوط به ایرانیان که در رسانه‌های این هفته هلند بازتاب یافته است:

اماکن و رشته‌های ممنوعه برای ایرانیان در هلند

دانشگاه‌ها و نهادهای پژوهشی هلند موظفند از امروز، ۴ ژوییه، از ورود شهروندان ایرانی به مکان‌ها و رشته‌های دانشگاهی که در آن‌ها ممکن است دانش هسته‌ای آموزش داده شود جلوگیری کنند.

روزنامه ان.آر.سی هلند با درج این خبر ادامه داد: پنج محل و ۹ رشته دانشگاهی به عنوان «منطقه ممنوعه برای ایرانیان» اعلام شده‌اند. از جمله این مکان‌ها، رآکتور آزمایشی دانشگاه فنی دلفت است و از رشته‌های ممنوعه می‌شود گرایش‌هایی تحصیلی در رشته‌های فیزیک و تکنیک را نام برد.

هلندیانی که ایرانیان را، حتی ایرانیانی را که ملیت دوگانه هلندی و ایرانی دارند در این مکان‌های ممنوعه راه داده یا در رشته‌های ممنوعه آموزش دهند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. این امر شامل هلندیانی که در خارج از هلند تدریس می‌کنند نیز می‌شود.

این تصمیم جدید هلند* بر اساس قطعنامه ۱۷۳۷ مصوبه سال ۲۰۰۶ شورای امنیت سازمان ملل گرفته شده‌است. هلند، تنها کشور عضو سازمان ملل متحد است که چنین تصمیمی گرفته‌است.

توماس اردبرینک، گزارشگر این خبر برای روزنامه ان.آر.سی در تارنمای شخصی و پربیننده خود درباره این خبر می‌نویسد:

این تصمیم که امضای ماکسیم فِرهاخِن، وزیر خارجه هلند در پای آن دیده می‌شود، از نظر من عواقب قضائی دارد. در نظر من این نخستین باری است که یک اقلیت جمعیتی هلندی، رسماً به خاطر ملیت دومش از امری محروم می‌شود.

این تصمیم یک سابقه قضایی ایجاد می‌کند که می‌تواند همه هلندیان دوملیتی را مساله‌دار کند. برای دولت هلند از این پس همه ایرانیانی که رشته تحصیلی مشخصی را دنبال می‌کنند، مظنون هستند، حتی اگر در هلند به‌دنیا آمده و بزرگ شده‌باشند و گذرنامه‌شان هلندی باشد.

تا جایی که می‌دانم، شخص دارای گذرنامه هلندی مطابق قانون هلند، همیشه به عنوان یک شهروند هلندی به‌شمار می‌آید. ولی از قرار معلوم در این مورد، این قانون اجرا نمی‌شود و فرد ایرانی‌تبار، اول شهروند ایران به حساب می‌آید.

ایرانیان مسیحی‌شده در هلند، بازپس فرستاده نمی‌شوند

ار.کا. نیوز منبع خبری مسیحیان هلند روز ۵ ژوئیه از قول روزنامه نِیدِرلاندْسه داخ‌بلاد نوشت:

پناه‌جویان ایرانی که در هلند تغییر دین می‌دهند، از این پس حق دریافت اجازه اقامت خواهند داشت. پارلمان هلند شب گذشته با پذیرش لایحه حزب اتحاد مسیحی (کریستِن‌اونی) این لایحه را تصویب کرد.

اِد آنکِر از حزب اتحاد مسیحی، در لایحه خود پیشنهاد کرده‌بود که حمایت از پناه‌جویان ایرانی مساله تغییر دین در هلند را نیز شامل شود. این لایحه از آغاز مورد حمایت احزاب اس.خ.پ. (حزب سیاسی پروتستان‌های هلند) و اس.پ. (حزب سوسیالیست) نیز بود.

تا‌کنون قانون به این صورت بود که تنها ایرانیانی که در کشور خود به مسیحیت گرویده بودند و پس از آن از ایران گریخته بودند، می‌توانستند در هلند اجازه اقامت بگیرند.

از نظر اد آنکر، ایرانیانی که در هلند مسیحی شده‌اند نیز در صورت بازگردانده شدن اجباری، با خطر روبرو خواهند بود. در ایران برگشتن از دین اسلام، امری خیلی جدی تلقی می‌شود و هم اینک حتی لایحه‌ای به منظور اجرای حکم اعدام برای از اسلام برگشتگان به مجلس این کشور ارائه شده‌است.

پیش از این در سال ۲۰۰۶، خانم ریتا فِردونک، وزیر وقت در امور خارجیان، طرح‌هایی برای بازگرداندن ایرانیان مسیحی و همجنس‌گرا به کشورشان ارائه داد که به خاطر اعتراض شدید سیاستمداران هلندی، پذیرفته نشد.


سوئد، بعد از این به همجنس‌گرایان ایرانی پناهندگی می‌دهد

قانون جدید برای پناهندگان همجنس‌گرای ایرانی در سوئد

منابع خبری همجنس‌گرایان هلند از جمله هولِبی اینفو و سی‌اوسی دات اِن‌ال روزهای یکم و دوم ژوئیه در خبرهای خود نوشتند:

شورای مهاجرت سوئد تصمیم گرفته تا از این پس به ایرانیان همجنس‌گرای زن و مردی که در ایران آشکارا از انکار گرایش جنسی خود دست بکشند، پناهندگی اعطاء کند.

پیش از این پناهندگی به ایرانیان همجنس‌گرا در سوئد، تنها به افرادی داده می‌شد که بتوانند با اسنادی نشان بدهند که به‌راستی از سوی مقامات ایرانی تحت تعقیب هستند.

از این پس نیز ارزشیابی درخواست پناه‌جو مانند سابق بسته به مورد هر فرد متقاضی انجام خواهد شد ولی در پروسه جدید، دولت سوئد این مساله را مد نظر می‌گیرد که در ایران، افراد تنها به خاطر گرایش‌های جنسی خود در خطر هستند.

این تصمیم جدید شورای مهاجرت سوئد، در تقابل با نظرات جدید وزارت امور خارجه این کشور قرار دارد. کم‌تر از سه هفته پیش از این سفیر سوئد در ایران اعلام کرده‌ بود که در آن کشور «هیچ اعدامی به خاطر گرایش جنسی اجرا نمی‌شود.»

این تصمیم تازه شورای مهاجرت سوئد البته در راستای نظرات سازمان دیده‌بان حقوق بشر قرار دارد. این سازمان اعلام کرده که محکوم شدن یا نشدن همجنس‌گرایان به اعدام در ایران، امر مشخصی نیست ولی در ایران تهدید دائمی دستگیری و شکنجه علیه همجنسگرایان وجود دارد. نمونه‌های این تهدیدات و آزارها به اندازه‌ای زیادند که بر پایه چندین پیمان بین‌المللی، اعطاء پناهندگی به همجنس‌گرایان ایرانی موجه است.

این خبر ادامه می‌دهد: در هلند و پس از یک لابی شدید از سوی سی‌او‌سی (انجمن حمایت از منافع همجنس‌گرایان هلند) از سال ۲۰۰۷ به این سو درخواست پناهندگی ایرانیان همجنس‌گرایی که در کشور خود در خطر هستند، مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

«کشته‌شدن یک فرد مسلح در مرز غربی ایران»

روزنامه دپـِرس هلند در خبری در مورد درگیری مرزبانان ایرانی با گروهی از افراد پژاک در غرب ایران، با جدایی‌طلب خواندن گروه پژاک از کشته شدن یکی از افراد این گروه خبر داد. این در حالی است که گروه پژاک ("حزب حیات آزاد کردستان") خود اعلام کرده قصد جدایی‌طلبی ندارد.

این خبر می‌نویسد: مرزبانان ایرانی در شمال غربی این کشور، یک پیکارجوی کرد را کشتند. به نقل از رادیوی دولتی ایران در روز یک‌شنبه، این ایرانیان با یک گروه کرد مواجه شده و در یک تیراندازی دوجانبه درگیر شدند. یک پیکارجوی کرد در این درگیری‌ها دستگیر شد و بقیه گروه فرار کردند.

این خبر ادامه می‌دهد: ایران به‌طور پیوسته حملاتی را علیه گروه جدایی‌طلب کرد، پژاک، که در نزدیکی مرز ایران در عراق مستقر شده، انجام می‌دهد. پژاک شاخه ایرانی پ.ک.ک است. پ.ک.ک، جنبشی کردی در ترکیه است که برای خودمختاری می‌جنگد.

قایق نجات احمدی‌نژاد

روزنامه ان.آر.سی در شماره ۳۰ ژوئن خود مقاله‌ای داشت در مورد وضعیت اقتصادی ایران. در چکیده‌ای از این مقاله می‌خوانیم:

اوضاع اقتصادی ایران، خراب است. یکی از دلایل آن هم تحریم‌های بین‌المللی است، ولی دولت ایران قادر است با پول نفت، جلوی فشارهای درونی و بیرونی بایستد. اگر بهای نفت پایین بود، احمدی‌نژاد ناچار می‌شد با غرب به تفاهم برسد.

اتحادیه اروپا که یکی از اقدام‌کنندگان علیه ایران برای جلوگیری (موقت) آن کشور از غنی‌سازی اورانیوم است، در عین حال بزرگ‌ترین خریدار نفت و گاز ایران نیز هست.

تحریم‌های غرب بیشتر بر بخش خصوصی ایران فشار وارد می‌آورد. برای نمونه هفته گذشته اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تا دارایی‌های بانک ملی، بزرگ‌ترین بانک ایرانی را مسدود کند.

به گفته احمد زیدآبادی، یک تحلیل‌گر سیاسی و از ستون‌نویسان برای روزنامه‌های مختلف ایران، پول نفت به دولت احمدی‌نژاد اعتماد به‌نفس زیادی بخشیده‌است. ایران طی سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار از بخش صادرات نفت درآمد داشته‌است در حالی‌که این درآمد در سال ۲۰۰۵ میلادی ۳۵ میلیارد دلار بود.

اما این افزایش بهای نفت، شکاف میان غنی و فقیر را بزرگ‌تر کرده‌است. برخی تاجران با روابطی که در حکومت دارند، ثروتمندتر می‌شوند ولی قدرت خرید عامه مردم، کاهش یافته‌است. به گفته بانک مرکزی، از زمان به قدرت رسیدن احمدی‌نژاد میزان تورم از ۱۲.۱به ۱۹.۲ درصد رسیده است؛ ولی تحلیل‌گران اقتصادی، میزان واقعی تورم در ایران را حدود ۳۰ درصد می‌دانند.

فشار تورم بر مردم ایران بسیار بالاست. حقوق آموزگاران در حدود ۵۰۰ هزار تومان بیشتر نیست در صورتی‌که شیر خشک کودک که سال پیش ۲۷۵۰ تومان (۱.۸یورو) بود اکنون به قیمت ۴۰۰۰ تومان (۲.۷ یورو) به فروش می‌رسد.

منتقدان، از جمله وزیران پیشین، مدیران بانک مرکزی و اقتصاددانان بر این باورند که احمدی‌نژاد و دولتش فاقد دانش لازم برای مدیریت اقتصاد هستند.

محمود احمدی‌نژاد خود هفته پیش مدیران امور بانکی، مالیاتی و وارداتی را بی‌کفایت نامید و تغییرات بزرگی را در این بخش‌ها انجام داد.

تحریم‌ها نیز باعث شده که دولت ایران در یافتن قطعات پالایشگاه‌ها با مشکل روبه‌رو شود. در حال حاضر خریداران قطعات صنعتی و ماشین‌کاری ایرانی نمی‌توانند در خارج از کشور پولی از طریق بانک رد و بدل کنند. آن‌ها باید برای نمونه با پنج میلیون یورو در کیف خود به اروپا سفر کنند که داشتن چنین مبلغی به‌همراه، در فرودگاه‌ها بسیار مظنون است.

ایران بیشتر مشکلات تحریمی خود را با روی آوردن به بازارهای آسیایی و آفریقای جنوبی حل می‌کند. اما دریافت قطعات از این بازارها گران‌تر، کم‌کیفیت‌تر و با تأخیر بیشتر است.

احمد زیدآبادی می‌گوید هر کس پول دارد می‌تواند مسائل زیادی را حل کند. اگر بهای نفت پایین‌تر بود دولت احمدی‌نژاد نمی‌توانست این‌گونه با غرب رودررو بشود. اما پیوند زدن آینده ایران با درآمدهای نفتی خطرناک است.

کاهش ناگهانی قیمت نفت در آینده حکومت ایران را در همه جبهه‌ها با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد کرد. پول نفت قایق نجات دولت ایران است ولی نمی‌تواند کورکورانه به آن تکیه کند. دولت فعلاً‌ بیشتر مشکلات را از طریق پول نفت حل می‌کند ولی تورم بالا می‌تواند باعث شکست احمدی‌نژاد در انتخابات آینده شود.


*متن اصلی مصوبه هلند علیه دانشجویان ایرانی

Share/Save/Bookmark

خبرهای درج شده در این مرور خبری، بازتابی است از آن‌چه در رسانه‌های کشور هلند آمده و لزوماً بازتاب‌دهنده نظرات رادیو زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

من اصلا برایم قابل درک نیست که انسان چگونه می تواند ازخدا نترسد .عکس ان هم جنس گرا را دیدم واقعا ایا او خود را برای عذاب جهنم اماده کرده است ؟راستی ما درقران ایه ای داریم که بعضی از انسانها را از حیوان هم گمراه تر می داند .من فکر می کنم همجنس گراها گونه ای از این انسانهای گمراه تر از حیوان هستند .خدا را فراموش کردند خداهم طبق فرموده خود به مضمون می فرماید ((هرکس ذکر مرا فراموش کند من هم کاری می کنم که او نفس خود را فراموش کند ))ونتیجه فراموشی نفس این می شود که انسان بالکل خودرا باگناه به ورطه هلاکت می اندازد

-- بدون نام ، Jul 7, 2008

من هم از همجنس گرایی متنفرم اما این افراد بنابر نتیجه تحقیقات علمی دست خودشان نیست و اینطوری بدنیا امدن مثل دیگر اختلالات مادرزادی حالا خدا مجازاتشون هم میخواد بکنه؟!!!

-- علی ، Jul 7, 2008

این کارها چیه که ما ایرانی ها انجام میدیم؟؟
یعنی ما ها اینقدر بی کاریم که به گرایشات جنسی دیگران هم باید کار داشته باشیم؟؟
این خزعبلات چیه که از حیوان هم کمترند؟؟؟ خیلی عرضه خوب زندگی کردن داریم خودمون رو از ای وضعیت نجات بدیم نیازی نیست به سکس بقیه کاری داشته باشیم
واقعا شرم آوره!!!

-- حسین ، Jul 9, 2008

سلام.ما ايرانيان از قديم الايام (ايران باستان تا كنون)به مسائلو مقوله همجنسگرايي كوچكترين گرايشي نداشتيم و نداريم و طرح اين گونه مسائل تنها به لحاظ بدنام كردن ايران و ايراني منجر خواهد شد. بنده چندي پيش در تحقيقي علمي با موضوع نقش ورزش و فعاليتهاي بدني در افراد دو جنسيتي به اين امر كه ايران و ايراني هيچ رقبتي به مسائل همجنسگرايانه نداشته و ندارد.اگر چه در اين چند ساله تعدد زوجات و گرايش به روابط جنسي بطور چشمگيري ازدياد پيدا كرده.ممنونم كه با حوصله مطالم رو مطالعه كرديد

-- بدون نام ، Jan 17, 2009

به نظر من طرح مسله همجنس گرایی فقط جنبه اقامت گرفتن یک ملیت اورپایی داره و در صورت وجود هم اصلا مهم نیست .

-- بدون نام ، Jun 8, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)