تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر جمشید اسدی، اقتصاددان و استاد استراتژی اقتصاد در پاریس

«بی‌اعتنایی بیشتر احمدی‌نژاد به اصول بین‏المللی»

ایرج ادیب‌زاده
Adibzadeh@radiozamaneh.com

مراسم تنفیذ محمود احمدی‏نژاد، به عنوان دهمین رییس جمهور اسلامی، برگزار شد. رهبر جمهوری اسلامی در این مراسم، رأی مردم به محمود احمدی‏نژاد را بی‏سابقه و قاطع توصیف کرد و افزود: «بدیهی است که رأی مردم و تنفیذ این‏جانب تا هنگامی است که ایشان بر این صراط قویم پایدار باشند.»

آیت‏الله خامنه‏ای در سخنان خود یکی از دلایل رأی داده شده، به توصیف وی، از سوی مردم به آقای احمدی‏نژاد را به جز ایستادگی در مقابل قدرت‏های بین‏المللی، مبارزه با فقر، فساد و تبعیض دانست.

در این زمینه، با آقای دکتر جمشید اسدی، اقتصاددان و استاد استراتژی اقتصاد در پاریس گفت و ‏گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای دکتر اسدی، آیت‌الله خامنه‏ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مراسم روز دوشنبه، به مبارزه با فقر و گسترش عدالت از سوی آقای احمدی‏نژاد، تأکید کرد و گفت که این مبارزه و گسترش عدالت باید ادامه داده شود. نظر شما در این باره چیست؟

در ارتباط با مسأله‏ی فقر، باید گفت، در چهار سالی که آقای احمدی‏نژاد بر کرسی ریاست جمهوری نشسته بود، خط فقر گسترش پیدا کرده و بیکاری نیز افزایش پیدا کرده است. این‌که آقای خامنه‏ای چگونه از کسی که کارنامه‏ای با این حد از ضعف و ناتوانی دارد، انتظار بهبود دارد، امری است که باید از خود ایشان پرسید.

اما به تعبیر خود گزارش‏هایی که از سوی مجلس و دیگر نهادهای رسمی کشور منتشر شده است‏، دست‏‏آورد آقای احمدی‏نژاد در زمینه‏ی فقرزدایی و ایجاد اشتغال، بسیار بسیار کارنامه‏ی ناتوانی بوده است.

از سوی دیگر، در مورد مبارزه با فساد، برای اصلاح فقر، آقای خامنه‏ای فراموش کرده است که چندین پرونده‏ی طرح شده از سوی نهادهای رسمی کشور، مثل سازمان بازرسی کل کشور و دفتر پژوهش‏های مجلس، در مورد برداشت‏های بی‏حساب، مخفی‏مانده و بدون ارائه‏ی گزارش از سوی آقای احمدی‏نژاد، هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

این است که آقای خامنه‏ای، به روشنی، با آگاهی نسبت به این مسایل، باز تایید و پشتیبانی کرده است، علی‏رغم این که عملاً، بنا بر گزارش‏های رسمی و عینی نهادهای رسمی خود کشور، کارنامه‏ی آقای احمدی‏نژاد بی‏اعتنایی به مسأله‏ی فساد و مسأله‏ی فقر است.


دکتر جمشید اسدی، استاد استراتژی‌ اقتصاد در دانشگاه‌های پاریس

آیت‏الله خامنه‏ای در مراسم تنفیذ، خطاب به محمود احمدی‏نژاد گفته است که طرح‏های اقتصادی‏ای که از قبل، به ویژه در زمینه‏ی فقرزدایی وجود داشته، اجرا شود. آیا طرح‏هایی که تا به حال اجرا می‏شده، موفق بوده است؟

این صحبت آقای خامنه‏ای در دوره‏ی گذشته هم بوده است و به غیر از آقای خامنه‏ای، دیگر نهادهای رسمی کشور نیز از آقای احمدی‏نژاد می‏خواسته‏اند که طرح‏ها را به سرانجام برساند.

اما این طرح‏ها به دو دلیل عمده در چهار سال گذشته اجرا نشده است؛ یکی این‌که پول‏هایی که برای انجام این طرح‏ها لازم است، از سوی آقای احمدی‏نژاد یا خرج واردات گسترده شده است یا به مصارفی رسیده که بر همگان پوشیده است. هم‏چنان که در پاسخ پرسش قبلی، توضیح دادم.

دلیل دیگری که این طرح‏ها در کشور به سرانجام نمی‏رسند، تحریم اقتصادی گسترده‏ای است که به علت سیاست‏های تنش‏زای آقای احمدی‏نژاد، علیه کشور وجود دارد. در نتیجه، نه سرمایه‏گذاری خارجی در ایران صورت می‏گیرد، نه تکنولوژی خارجی به ایران می‏آید و باعث می‏شود خیلی از طرح‏ها انجام نشود. مثل طرح‏های مختلف میدان پارس جنوبی.

متأسفانه، در دور دومی که آقای احمدی‏نژاد می‏خواهد بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند، شرایط از این نیز دشوارتر خواهد شد. چون موقعیت ایشان به لحاظ بین‏المللی، دشوارتر از گذشته خواهد بود.

آقای اسدی، سیاست خارجی جمهوری اسلامی و جایگاه ایران در جامعه‏ی جهانی را، در چهار سال آینده به ریاست آقای احمدی‏نژاد، چگونه ارزیابی می‏کنید؟

بسیار تلخ‏تر و سیاه‏تر از گذشته. به دو دلیل: اول این‌که موقعیت آقای احمدی‏نژاد در زمانی که دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز می‏کند، بسیار دشوارتر از دور اول است. یعنی ایشان مشروعیتی را که گویا در دور اول، تا اندازه‏ای از آن برخوردار بود، در دور دوم ندارد.

بسیاری از کشورهای غربی حتا اگر بخواهند رابطه‏ای با آقای احمدی‏نژاد ایجاد کنند، با توجه به مخالفت گسترده‏ای که در رسانه‏ها و در جوامع مدنی این کشورها به وجود آمده است، دولت‏ها با دشواری مواجه خواهند شد. در نتیجه‏، در این مورد تردید بسیار خواهند داشت.

از سوی دیگر، آقای احمدی‏نژاد در دور دوم، با توجه به این‌که بر قدرت خود افزوده و قدرت خود را یک ‏دست‏تر کرده است، سیاستی را که اجرای عدالت اسلامی و نزدیک کردن علایم ظهور، می‏داند، بیشتر انجام خواهد داد. یعنی نسبت به اصول و موازین بین‏المللی و دیپلماتیک، بی‏اعتناتر از گذشته خواهد بود. متأسفانه دوران بسیار بسیار سیاهی در مقابل کشور قرار گرفته است.

Share/Save/Bookmark

خبر مرتبط:
سارکوزی به احمدی‌نژاد تبریک نمی‌گوید
مراسم تنفیذ محمود احمدی‌نژاد برگزار شد
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)