تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با جمشید اسدی، استاد استراتژی ‌اقتصاد در پاریس

«برخورد با مردم، راه‌حل اداره کشور با نفت پنج دلاری»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

رییس‌ جمهور ایران، محمود ‌احمدی‌نژاد، گفته است با نفت پنج دلار در هر بشکه هم کشور را اداره می‌کنیم و افزوده است همان‌طور که بحران مالی جهانی تاثیری بر اقتصاد ایران نداشته، نفت ارزان هم بی‌اثر خواهد بود.

این اعلام نظرها در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی در ایران می‌گویند با توجه به منزوی بودن اقتصاد ایران با پایین‌ آمدن بهای نفت در بازارهای جهانی نسبت به پنج ماه گذشته، ایران روزانه ۲۰۰ میلیون دلار کاهش درآمد ارزی داشته است که به طور حتم دولت را با کسری بودجه روبه‌رو می‌کند و تورم و بیکاری را در ایران افزایش خواهد داد.

در مورد گفته‌های آقای احمدی‌نژاد، که با نفت پنج دلاری هم کشور را اداره می‌کنیم، با آقای جمشید‌ اسدی، استاد استراتژی ‌اقتصاد در پاریس گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

صد درصد با فرمایش آقای رییس ‌جمهور موافقم. ایشان نشان داده‌اند در هر شرایطی کشور را اداره می‌کنند. اما این‌که اداره‌ی ایشان چقدر به نفع شهروندان و هم‌میهنان ماست، بحث دیگری است.

بنا بر منابع رسمی کشور و حتا طبق اعلام دفتر پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با نفت ۱۴۰ دلار‌، تورم در کشور به شدت بالا رفت، بیکاری افزایش پیدا کرد و افراد زیر خط فقر هم بیشتر شدند.

حالا که نفت به حدود ۴۰ تا ۵۰ دلار سقوط کرده، به مراتب به لحاظ اقتصادی، وضع بدتر می‌شود. اما آن شیوه‌ی مدیریت آقای احمدی‌نژاد است که نسبت به خطراتی که حتا مورد اشاره‌ی مقامات رسمی هم قرار گرفته باشد شیوه‌ی مورد نظر‌شان را در اداره‌ی کشور ادامه خواهند داد.

اگر مخالفتی صورت بگیرد، وی به شیوه‌ی مدیریت خود ادامه خواهد داد. به این ترتیب که افراد را زندانی خواهند کرد و نیروهای انتظامی را به سراغ آنان خواهند فرستاد.

در این شرایط، آقای احمدی‌نژاد تصمیم گرفتند حتا قانون کار را هم عوض بکند تا اگر کسی بخواهد در این مورد و با شیوه‌ی اداره‌ی کشور، مخالفت کند، برخورد صورت بگیرد.

در نتیجه برای این‌که به طور روشن به پرسش شما پاسخ دهم، می‌گویم آقای احمدی‌نژاد قادر خواهد بود کشور را با نفت یک سنتی هم اداره کند و شکی در آن نیست.

بعید می‌دانم موفق باشند حتا با نفت ۲۰۰ دلاری هم طوری کشور را اداره کنند که منفعتی به حال مردم داشته باشد، بیکاری پایین بیاید، سطح درآمد ملی بالا برود و تورم مهار شود. ایشان با نفت ۱۴۰ دلار موفق نشدند، نفت ۴۰ دلار هم جای خود دارد.


دکتر جمشید اسدی، استاد استراتژی‌ اقتصاد در دانشگاه‌های پاریس

آقای احمدی‌نژاد دوره‌ای را شاهد گرفتند که نفت بشکه‌ای ۹یا ۱۰ دلار به فروش می‌رسید و گفته‌اند در آن زمان هم کشور اداره می‌شد.

به این مساله برمی‌گردم که دولت مجبور است به مقدار زیادی یارانه بدهد، تا جلوی نارضایتی مردم را بگیرد، کما این‌که اخیراً دولت آقای احمدی‌نژاد طرح تازه‌ای را به مجلس پیشهاد کرده است که برای وارد کردن بنزین، بودجه‌ی بیشتری علاوه بر بودجه‌ی تصویب شده‌ی مجلس بگیرد.

همین‌طور مجبورند یارانه‌ها را از پول نفت بردارند تا جلوی نارضایتی مردم را بگیرند و هر وقت هم مردم ناراضی باشند با زندان و ضرب ‌و شتم فعالان کارگری و فکری، فشار را افزایش می‌دهند. در نتیجه می‌توانند کشور را اداره کنند، اما با برخورد بسیار خشن و با نارضایتی مردم.

آقای اسدی، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود که ایران با نفت زیر ۹۰ دلار هم با کسری بودجه مواجه می‌شود. این گفته‌های آقای رییس ‌جمهور در مورد این‌که با نفت پنج دلار هم کشور را اداره می‌کنیم چه مسایل دیگری را باعث می‌شود.

همین نفت گران‌تر از ۹۰ دلار باعث شده است که امروز دولت احمدی‌نژاد با کسر بودجه مواجه شود و به طور مرتب از مجلس تقاضا کند که برداشت بیشتری از حساب ذخیره‌ی ارزی داشته باشد.

در دو سال گذشته‌ی زمامداری آقای رییس‌جمهور چنین اتفاقی افتاده است، وای به حال این‌که قیمت نفت به حدود ۴۰ دلار برسد.

این در شرایطی است که کشور ما موفق نشده است سرمایه‌گذاری‌های درخور در بخش نفت و گاز بکند. در نتیجه فکر می‌کنم کسری بودجه به مراتب بیشتر از گذشته و نارضایتی مردم بیش از گذشته شود.

متأسفانه در چنین شرایطی تنها راه‌حلی که تا به امروز بسیاری از مسوولان کشور نشان داده‌اند، سرکوب و برخورد خشن با مردم است. نمی‌توان خبر بهتری برای هم‌میهنان داشت.

کاهش قیمت نفت باعث خواهد شد دولت در پرداخت یارانه با مشکل مواجه شود. در این شرایط، احتمال دارد آقای احمدی‌نژاد به چاپ اسکناس بدون پشتوانه مبادرت ورزد که این باعث خواهد شد، قیمت‌ها به شدت و به طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کند و گرانی بیشتر از گذشته در کشور احساس شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«ایران بدون نفت هم اداره می‌شود»
«امکان اداره کشور با نفت پنج دلاری»
لاریجانی: طرح اقتصادی جدید تضییع منابع است
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)