تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مستند رولینگ استون در جشنواره‌ی فیلم کن

امیر رسولی

یکی از رویدادهای سینمایی در جشنواره‌ی فیلم کن که در مطبوعات غرب بازتاب گسترده‌ای داشت، مستند رولینگ استون است که با نام «استون‌ها در تبعید» روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در آخرین روزهای جشنواره به نمایش گذاشته شد.

خواننده‌ی گروه استون‌ها، میک جگر Mick Jagger از اعضای گروه چهل سال پیش فیلم‌هایی تهیه کرده و کارگردانی به نام استفن کیجاک از این فیلم‌ها یک مستند داستانی ساخته است. او در این مستند وقایعی را نشان می‌دهد که در حین تولید نخستین آلبوم استون‌ها اتفاق افتاد. این آلبوم Exile on Main Street نام داشت و در زمان خودش تحولی در موسیقی راک به شمار می‌آمد.


میک جگر

میک جگر هنگام معرفی این فیلم در جشنواره‌ی فیلم کن به خبرنگاران گفت: «ما اون موقع‌ها جوون بودیم، خوش‌تیپ بودیم و نادان. اما الان فقط نادان هستیم.»

پیش از برگزاری جشنواره‌ی فیلم کن، میک جگر این فیلم را در موزه‌ی هنر مدرن نیویورک به نمایش گذاشته بود. اعضای گروه استون‌ها هنگام نمایش این فیلم در نیویورک مقابل دوربین خبرنگارها قرار گرفتند و ظاهراً مثل همیشه سرخوش و خونسرد به نظر می‌رسیدند. از اعضای گروه فقط ران وود، گیتاریست گروه در این مراسم شرکت نکرد. بقیه، همه حضور داشتند.

در سال ۱۹۷۱ استون‌ها برای فرار از مالیات به جنوب فرانسه آمده بودند. آنها زیرزمین خانه‌ای را اجاره کردند و شروع کردند به تمرین و به تدریج آلبوم « Exile on Main Street » را تولید کردند. آنها آن‌قدر فقیر بودند که حتی برای تأمین برق منزل‌شان از تیر چراغ برق خیابان برق می‌دزدیدند. این آلبوم باعث شد که به شهرتی افسانه‌ای برسند. در این فیلم صحنه‌های استعمال مواد مخدر و لاقیدی استون‌ها هم بی‌هیچ ملاحظه‌ای نشان داده می‌شود. در صحنه‌ای یک پسربچه‌ی هشت ساله برای استون‌ها حشیش را لای کاغذ سیگار می‌پیچد و به دست استون می‌دهد.

آلبوم «Exile on Main Street» مهم‌ترین اثر اولیور استون و شاهکار اوست. گروه استون در چهل سال گذشته نتوانستند بهتر از این آلبوم کاری را تولید کنند.

در جشنواره‌ی کن میک جگر با دوست دخترش که مانکن است مقابل دوربین قرار گرفت. میک جگر معروف است به این‌که از مانکن‌ها خوشش می‌آید.

میک جگر در دهه‌ی شصت به جرم استعمال حشیش در آمریکا محاکمه شد و به زندان افتاد. او از چهار زن مختلف هفت فرزند دارد.

گروه استون‌ها با بیتل‌ها رقابت داشتند. اما این بیتل‌ها بودند که در امریکا زمینه‌هایی برای استون‌ها فراهم کردند. اگر موسیقی بیتل‌ها نبود، استون‌ها هم هرگز به این موفقیت دست پیدا نمی‌کردند.

Exile on Main Street

استو‌ن‌ها در سال ۱۹۷۲. فیلم‌بردار و عکاسی به نام رابرت فرانک فیلمی را که می‌بینید در آن سال از استون‌ها تهیه کرده. در تهیه‌ی جلد نخستین آلبوم استون‌ها از برخی تصاویر این فیلم استفاده شده است. در آن سال استون‌ها تازه از جنوب فرانسه به کالیفرنیا رفته بودند و نخستین آلبوم‌شان را منتشر کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)