تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گزارشی از اتهامات تازه علیه پولانسکی

پرونده‌ی قضایی پولانسکی سنگین‌تر شد

میترا داودی

هنرپیشه‌ی انگلیسی، خانم شارلوت لویس، ادعا کرد که رومن پولانسکی به او در سن شانزده‌سالگی تجاوز کرده است. پولانسکی این اتهام را تکذیب کرد. این اتهام تازه بر ضد پولانسکی ممکن است پرونده‌ی قضایی او را تحت‌‌تأثیر قرار دهد و به زیان او تمام شود.


رومن پولانسکی-کارگردان

علیه کارگردان هفتاد‌و‌شش ساله‌ی نام‌آشنا، رومن پولانسکی که از چندی پیش در سوئیس در حبس خانگی به سر می‌برد، اتهام تازه‌‌ای طرح شده است. هنرپیشه‌ی چهل‌و‌دو ساله‌ی انگلیسی شارلوت لویس، در لس‌آنجلس اعلام کرد که وقتی شانزده سالش بود پولانسکی او را به آپارتمانش در پاریس دعوت کرده و به زور به او تجاوز کرده است.

در سال ۱۹۸۶ شارلوت لویس در «دزدان دریایی» ساخته‌ی پولانسکی یک نقش فرعی به‌عهده داشت. این هنرپیشه‌ی انگلیسی مایل نبود جزئیات این ماجرا را روایت کند. وکیل او اما خاطرنشان کرد که اگر لازم باشد موکلش در دادگاه حاضر می‌شود و سوگند یاد می‌کند و شرح واقعه را جزء‌به‌جزء در پیشگاه دادگاه روایت خواهد کرد.

دادگاهی در لس‌آنجلس تقاضای پولانسکی مبنی بر بسته شدن پرونده‌اش را رد کرده بود. رومن پولانسکی متهم است که در سال ۱۹۷۷ در خانه‌ای در هالیوود، به سامانتا گیمر، که در آن زمان یک دختر سیزده ساله بود تجاوز کرده است.


شارلوت لویس-هنرپیشه‌ی انگلیسی

پولانسکی در سی‌سال گذشته هرگز به آمریکا قدم نگذاشت و تمام فیلم‌های سینمایی خود را در اروپا کارگردانی کرد.پولانسکی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۹ بنا‌ به حکم دادگستری آمریکا، هنگام ورود به زوریخ برای شرکت در یک فستیوال سینمایی در فرودگاه دستگیر شد.

جرج کیجمن، وکیل پولانسکی در برنامه‌ی تلویزیویی «یوروپ وان» اظهارات خانم لویس را رد کرد و گفت به نظر او این گفته‌ها دروغی بیش نیست. او گفت: «واقعیت این است که این خانم بعد از بیست و شش سال ناگهان به‌یاد می‌آورد به او تجاوز شده است. واقعاً جای تعجب دارد.» وکیل پولانسکی در این برنامه گفت به نظر او قصد دارند از موکلش اخاذی کنند.

پولانسکی از ۴ دسامبر ۲۰۰۹ در سوئیس در حبس خانگی به‌سر می‌برد. فیلسوف معروف و جنجالی فرانسوی، برنارد هانری لوی از طرف‌داران پولانسکی است. او بعد از این اتهامات تازه از تیم برتون، رئیس هیأت داوران جشنواره‌ی فیلم کن انتقاد کرد. تیم برتون درباره‌ی پرونده‌ی پولانسکی گفته بود: «او فقط از آزادی بیان دفاع می‌کند». لوی این اظهارات را بی‌شرمانه خواند.او گفت:«تیم برتون کارگردان بزرگی است، اما شخصیت متوسطی» دارد.


رومن پلانسکی در حبس خانگی

پیش از آغاز به‌کار جشنواره‌ی فیلم کن، گروهی از کارگردانان سرشناس جهان در بیانیه‌‌ای خواستار آزادی پولانسکی شده بودند.مایکل داگلاس که در نقش اول فیلمِ «وال استریت، پول هرگز نمی‌خوابد»، ساخته‌ی اولیور استون بازی کرده است، در حال حاضر در کن حضور دارد. او درباره‌ی پرونده‌ی پولانسکی اعلام کرد که از امضاء بیانیه‌ی پولانسکی خودداری کرده است. مایکل داگلاس گفت: «من پولانسکی را تحسین می‌کنم. اما به‌عنوان یک آمریکایی حاضر نیستم برای شخصی که قانون را زیر پا گذاشته بیانیه امضاء کنم».

ژان لوک گدار که با فیلم «سوسیالیسم» در جشنواره‌ی فیلم کن شرکت کرده است ، در مصاحبه‌ای با مجله‌ی فرانسوی Les Inrockuptibles گفت: «عدالت در سوئیس وجود ندارد». علاوه‌بر‌این او به‌عنوان یک سوئیسی فرانسوی‌زبان، دقیقاً مثل قذافی فکر می‌کند؛ بخش فرانسوی‌زبان سوئیس به فرانسه، بخش آلمانی زبان این کشور به آلمان و بخش ایتالیایی‌زبانش به ایتالیا تعلق دارد.

ژان‌ لوک گدار به‌ صراحت لهجه اشتهار دارد. ظاهراً پرونده‌ی پولانسکی ابعاد جهانی پیدا می‌کند و اگر به‌خواست و پسند ژان لوک گدار بستگی داشته باشد، درباره‌ی این پرونده سازمان ملل باید تصمیم بگیرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)