تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

روایت اصغر فرهادی از «درباره الی» در برلین

شیرین فامیلی

شنبه شب برای اولین بار فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی، کارگردان جوان سینمای ایران در بخش مسابقه فستیوال فیلم برلین «برلیناله»، به اکران گذاشته شد.

Download it Here!

از ساعت‌ها قبل از شروع فیلم، خبرنگاران و عکاسان در مقابل سینمای «برلیناله پالاست» در کنار فرش قرمزی که برای ورود ستارگان و هنرمندان پهن شده بود، منتظر حضور و ورود آن‌ها بودند.

ورود بازیگران جوان و زیبای زن ایرانی، گلشیفته فراهانی، رعنا آزادی‌فر و مریلا زارعی در لباس‌های بسیار زیبایی که ترکیبی از طرح‌های سنتی و مدرن با رنگ‌های بسیار شاد و زنده بود، با هیجان خبرنگاران عکاس خارجی همراه شد.

فیلم «درباره الی» ماجرای سفر چند خانواده به شمال و آشنایی مرد جوانی به نام «احمد» با «الی» و پیامد‌های این آشنایی است. فیلم که ابتدا با رقص و شادی مسافران به شمال است‌، با ناپدید شدن ناگهانی «الی» به یک درام تبدیل می‌شود و هرکس در مورد این مسأله داوری خود را دارد و دیگری را مقصر می‌داند.


اصغر فرهادی در کنار پیمان معادی در برلین / عکس: زمانه

پس از پایان فیلم اصغر فرهای، سازنده جوان فیلم به همراه تعدادی از بازیگران: پیمان معادی‌، گلشیفته فراهانی‌، رعنا آزادی‌فر و مریلا زارعی به روی صحنه آمدند.

اصغر فرهادی در میان شمار وسیع تماشاگران و خبرنگاران حاضر در سینما و تشویق پرشور آن‌ها درباره انگیزه ساختن این فیلم گفت‌:

«من یک روز فقط برای احوالپرسی و دیدن یک قاضی که دوست من بود، به دادگاه رفته بودم. با هم بحث و گفت وگو می‌کردیم و من گفتم که شغل من سخت‌تر است ولی او گفت شغل من سخت‌تر است. سپس برای من قصه‌ای تعریف کرد که آن را برایتان بازگو می‌کنم: در حال حاضر روی پرونده‌ای کار می‌کنم که پیرمردی شکایت کرده و مدعی است که دست چک بانکی‌اش را کسی دزدیده و در بانک امضای او را جعل می‌کند و پول‌هایش را از بانک می‌گیرد.»

او افزود: «‌پلیس، فردی را که مرتکب این کار شده بود، پیدا کرده و دستگیر می‌کند و مورد تحقیق قرار می‌دهد. از او می‌پرسند این دسته چک را از کجا و چگونه به دست آوردی؟ او می‌گوید من با عروس این پیرمرد که صاحب شوهر و سه فرزند است، دوست هستم و او دسته چک را به من داده است.»


پشت صحنه فیلم «درباره الی»

قاضی گفت: «‌ما در ادامه تحقیقات متوجه شدیم، یکی از سه فرزند عروس این پیرمرد، حاصل رابطه نامشروع با این آقا است و جز پلیس هیچ‌کس این مسأله را نمی‌داند. یعنی آن عروس به همراه سه فرزند و شوهر خود ظاهراً زندگی بسیار خوبی دارند.»

قاضی که دوست من است، گفت: «‌اکنون من باید در مورد این پرونده تصمیم بگیرم. این‌که باید حقیقت را بگویم، بچه سوم را از خانواده جدا کنم، آرامش خانواده را به هم بزنم و با گفتن حقیقت از لحاظ روحی به بچه ضربه وارد کنم؟ یا برای کمک به این بچه، حقیقت را زیر پا بگذارم و برای همیشه آن را پنهان کنم؟»

فرهادی در ادامه گفت: «من در آن لحظه متوجه شدم که شغل او بسیار سخت‌تر از من است. او قرار بود قضاوت کند. من بعد از بازگشتن از دادگاه، تصمیم گرفتم در مورد قضاوت فیلمی بسازم، قضاوت‌هایی که از هر سمت آن را نگاه کنیم، باخت است.»


نمایی از فیلم «درباره الی»

علاوه بر مسأله «قضاوت» و پیش‌داروی‌های افراد نسبت به حرکات و رفتار یکدیگر، فیلم «درباره الی» لحظه‌ها‌ی دیدنی و قابل تأمل دیگری هم دارد. از جمله صحنه‌هایی از فیلم نمایانگر خشونت خانگی در جامعه ایران است.

صحنه‌ای که شوهر «سپیده» او را به خاطر پنهانکاری درباره زندگی دوستش «الی» دشنام می‌دهد و به او حمله کرده و او را کتک میزند، نمایش وجود خشونت در روابطی است که تلاش دارد از زندگی مدرن هم بهره‌ای داشته باشد.

فیلم «درباره الی» در روزهای آینده بازهم در فستیوال برلین به نمایش درخواهد آمد. این فیلم به دلیل نگاه خاصی که به روابط مردم در خانه و جامعه دارد، نقد و بحث‌های زیادی را در نشریات آلمان به میان آورده است.

Share/Save/Bookmark

درهمین زمینه:
بازیگران و عوامل فیلم «درباره الی» در فستیوال فیلم برلین
گشایش پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین

نظرهای خوانندگان

کاش عکس بازیگران زیبا و جوان را هم می‌گذاشتید اینجا ...

-- سوسن جعفري ، Feb 8, 2009

درو بر «زمانه» و سركار خانم «شیرین فامیلی»،بابت اين گزارش اختصاصي و البته غير كليشه‌اي.
ظاهرا منتقدان نشرياتي هم‌چون «اسكرين اينترنشنال» و «هاليوود ريپورتر»،به‌شدت از فيلم «درباره‌ الي» خوش‌شان آمده و فيلم را مستحق دريافت «خرس طلا» مي‌دانند.

-- ح.ش ، Feb 9, 2009

غرور آفرین و تحسین برانگیز است. احساس خوبی دارم.

-- مسعود ، Feb 9, 2009

امیدوارم بتوانم فیلم را در اکران عمومی ببینم نه روی پرده کوچک تلویزیون

-- دلارام ، Feb 10, 2009

خبر خوبی بود.

-- فرزام جعفری ، Feb 10, 2009

من هنوز نتو نستم فیلم رو ببینم اما از ساخته ی اول فرهادی(چهارشنبه سوری) خیلی لذت بردم . امیدوارم خرس بیاد ایران...

-- فرزام جعفری ، Feb 10, 2009

آقای فرزام جعفری
چارشنبه سوری سومین ساخته آقای فرهادی بعد از رقص در غبار و شهر زیبا است. و قبل از آن هم ایشان سریال بسیار درخشان داستان یک شهر را برای شبکه 5 تهران ساخته بود.

-- یک آشنای قدیمی ، Feb 11, 2009

فیلم را بسیار اتفاقی در جشنواره دیدم و بسیار خوشحالم چون یکی از بهترین فیلمهای ایرانی بود.یک شاهکار اجتماعی و اضطراب اور.باور کنید بعد از گذشتن دقیقه 10و15 هیچکدام از تماشاچی ها ازشدت اضطراب حتی بغل دستی خود را تا آخر فیلم نگاه نکردند.بازی شخصیت ها فوق العاده و این حس را ایجاد میکند که گویی 10 سال است با این افراد زندگی کرده ایم.و این فقط میتواند اثر نابغه ای به نام آقای فرهادی باشد.

-- روزگاری ، Feb 12, 2009

شيرين فاميلي عزيز
يادداشت كوتاهي براي «درباره الي» نوشته‌ام كه عنوان‌اش هست:
كبريت بي‌خطر! | يادداشتي «درباره الی»
http://karaa.blogfa.com/post-503.aspx
خوش‌حال مي‌شوم آن‌را بخوانيد.

-- ح.ش ، Feb 12, 2009

فیلم مزخرفی است
مزخرف مزخرف مزخرف !

-- زینب ، Mar 3, 2009

به راستی که اصغر فرهادی با ساخت این فیلم ثابت کرد یک استثنا و نابغه در حرفه خودش است. کمتر فیلمی را اینگونه میتوان یافت با اینکه 90 درصد لوکیشن در یک مکان بود توانست بیننده را به مدت 2 ساعت با خود همراه کند واین حکایت ازنبوغ کاگردان و هنری که در پرداخت داستان به کار برده دارد.درود بر فرهادی...

-- امیرحسین ، Dec 5, 2009

من اولین بار که فیلم را دیدم فکر کردم:اه،چه قدر چرت تمام شد.ولی تحلیل ها را که خواندم 3 بار دیگر هم دیدم.البته با روی کرد دبگر.

-- محمود ، Dec 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)