تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سامان سالور، تنها ایرانی حاضر در کن

ساغر رفیعی

فیلم «ترانه تنهایی تهران» (مردی با آستین کوتاه) ساخته سامان سالور موفق شد در بخش ۱۵روز با کارگردانان به جشنواره کن راه پیداکند.

۱۵روز با کارگردانان، یکی از بخش‌های مهم جشنواره کن است که تنها ۲۰ فیلم از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت می‌کنند.

علاوه بر فیلم ترانه تنهایی تهران، فیلم‌هایی از کشورهای آرژانتین، رومانی وبرزیل نیز در این بخش پذیرفته شده‌اند.

صبح امروز طی یک نشست خبری، فیلم‌های دو هفته‌ی کارگردانان جشنواره‌ی کن رسماً معرفی شدند.

۱۵ روز باکارگردانان یک بخش غیررقابتی است که داوران اصلی ندارد، اما داوران جنبی همچون نگاه جوان و کلیسایی فیلم‌های آن را داوری می‌کنند.‌ با توجه به حضور کمرنگ سینمای ایران در جشنواره کن ۲۰۰۸، ‌حضور فیلم سالور می تواند امیدوار کننده باشد.

سالور کارگردان «ترانه تنهایی تهران» به ایسنا گفته است: «نمی‌توان منکر اهمیت جشنواره فیلم کن شد، اما کن، آخر دنیا نیست. اما خوشحالم که این فیلم به عنوان نماینده‌ای از سینمای مستقل ایران که طی چند سال گذشته مظلوم واقع شده، در جشنواره کن حضور دارد.»

پیش از این، از احتمال حضور فیلم شیرین به کارگردانی عباس کیارستمی در کن امسال سخن به میان رفته بود. اما گویا تنها کارگردان ایرانی که توانسته است به جشنواره کن امسال راه پیدا کند، سامان سالور است.


سامان سالور، کارگردان فيلم «ترانه تنهايی تهران»/ عکس از پرویز جاهد

سالور، کارگردان «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» گفته است: «علاقه‌مند بودم فیلمم ابتدا در ایران به نمایش درآید، اما این فیلم برای شرکت در جشنواره‌ی فیلم فجر گذشته انتخاب نشد.»

«ترانه تنهایی تهران» درباره‌ی مردی به نام بهروز است که سابقاً در جنگ بیسیم‌چی بوده و حالا به همراه پسرخاله‌اش حمید که مهندس مخابرات و بیکار است، در تهران آنتن‌های ماهواره نصب می‌کنند.

‌عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از:

مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، صدابردار: محمد شاهوردی با تشکر از حسین قورچیان و مهدی صالح کرمانی با موسیقی محمد سالاروند، تدوین: سامان سالور، آرزو ارزانش، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مجید بلون، دستیار کارگردان: علی عسگری، منشی صحنه: بهناز تاجیک، مدیر تولید: ساسان سالور، مدیر تدارکات: محمدرضا سالور، طراح صحنه: سامان سالور، مهسا حسینی، بازیگران: زنده‌یاد بهروز جلیلی، مجتبی بی‌طرفان، مریم صباغیان، محمد فصیحی، محمدرضا سالور و تهیه کننده سامان سالور، کمپانی دریم‌ لب فرانسه.

سامان سالور پیش از این و در پی محرومیت نمایش فیلم‌اش، آواز تنهایی تهران (مردی با آستین کوتاه) در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر تهران، در یادداشتی که در رونامه حایت نو به چاپ رسید گفته است:

«حیفم آمد از خبری که این روزها آن را شنیده‌ام، تشکر و قدردانی نکنم.
خبر از این قرار است که با قطعی شدن حضور دو فیلم در بخش میهمان و البته حل شدن مشکل نمایش یک فیلم و اضافه شدن دیگر فیلمی به بخش مسابقه و قرار گذاشته شده بین نمایندگان شورای عالی اتحادیه تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان (آقای جعفری جلوه) برای حل مشکل تنها فیلم باقیمانده مساله‌دار، گویا اوضاع فعلاً‌ روبه‌راه است.

الهی شکر که دیگر مساله خاصی باقی نمانده و همه چیز بر وفق مراد پیش رفته است و صدای اعتراضی هر چند کوچک در جهت تضعیف یا پایمال شدن حق فیلم یا فیلم‌سازی به گوش نمی‌رسد و صد البته شکر که هیچ فیلمی با توصیه، وارد جمع جمیع مسابقه‌دهندگان نشده و با تذکر بیرون رانده نشده.

خدای را سپاس که در جشنواره‌ای که اسم فیلم را با خود به همراه دارد و بیست و شش سال تمام آن را یدک می‌کشد، تنها کیفیت فیلم‌ها مدنظر بوده و هزاران درود به عاقبت و عافیت‌اندیشی عده‌ای، چرا که حداقل در پیش‌بینی پایان شاهنامه که حتماً چون سالیان گذشته برای تنها عده‌ای خوش است، می‌توان اینگونه متصور بود که در هنگام تقسیم حواله‌های سیمرغ و سمندهای بلورین (یا برعکس) همه شرکت‌کنندگان حتی ناراضی‌ترینشان تنها ابزار سینما را حتی برای اعتراض‌های بزرگ‌شان برخواهند گزید و همه چیز به خوبی و خوشی تمام خواهد شد و پرونده مختومه و تا باد چنین بادا.

در آخر به عنوان یکی از پیگیران جدی عرصه هنر هفتم که هر از گاه فیلم‌هایی بی‌سروصدا و بدون امکان عرضه و نمایش و مستقل می‌سازم، تذکری را در این باب وارد می‌بینم که شرح ماوقع خالی از لطف نیست:

دوستان! بنا به گزارش هواشناسی در چند روز آینده موجی از هوای سرد به سمت کشور پیش می‌آید که ممکن است صف‌های طویل جلوی سینماهای نمایش دهنده را کمی تا قسمتی دستخوش تغییرات نیمه جدی کند.

پس به هوش باشید و بیایید زمزمه کنیم که ای کاش می‌شد طبیعت و زمان را هم با جلسه یا تذکر و نصیحتی با خود همراه می‌کردیم تا این ۵ روز آینده را هم با خیالی راحت سر بر بالین می‌گذاردیم.»

Share

نظرهای خوانندگان

البته آقای سالور در گذشته اخبار کذبی هم منتشر کرده بودند از جمله برنده شدن در جشنواره، امیدوارم این یکی خبر درست و حقیقی باشد!

-- محسن ، Apr 27, 2008

پانزده روزه يا دوهفته کارگردانان ، هيچ ارتباط مستقيمي به جشنواره کن ندارد ومثل هفته منتقدين تنها ارتباطشان همزماني بر گزاري در شهر کن است. آنها هرکدام هييت مديره و سازمان برگزارکننده خودشان را دارند و هييت داوران و جوايز خودشان را.براي دلخوشي فيلمسازان واحتمالأ رضايت مسؤلان سينمايي جمهوري اسلامي،خودتان و خوانندگان و شنوندگانتان را فريب ندهيد.(يا مودبانه تر : گمراه نکنيد)

-- هادي ، Apr 27, 2008

فیلم های ذیازبام 10 و چند کیلو خرما..... فیلم های عالی بودن. امیذوارم فیلم جدیدش بترکونه. منdvd 2تاش را دارم کسی نمی خواد؟

-- محمد ، May 28, 2008

مروید از راهی که روندگان آن بی شمارند.مسیح ع باید برای اهدافت بجنگی تا جایی که جامعه وشرایطش سعی بکنند تا خودشان رو با توهماهنگ کنند

-- سید حامد نوبری ، Jun 17, 2008

حرف زدن بسیار آسانتر از تلاش کردنه.و البته موفقیت متعلق به کسی است که تلاش میکنه. برای شما آرزوی موفقیت میکنم آقای سالور.هنرمند هرگز دست از تلاش بر نمیداره. حتی در سختترین شرایط

-- pouyan ، Jul 12, 2008

تبریک و خسته نباشی به آقای سامان سالور (پسر خاله عزیزم )فیلم های تو همیشه عالیه امیدوارم همچنان موفق ادامه دهی .

-- یاسمن ، Nov 3, 2008

ازاقا محمد تقاضا دارم فیلم چند کیلو خرما رو یه جوری به ما بدن که حسرتش تا اخر عمر به دلمان نماند .

باتشکر از زحمات شما عزیزان

-- مهدیراحزی ، Nov 12, 2008

آقای سالور نمی توانم احساسم را از خواندن و شنیدن موفقیتهای شما بیان کنم هر کجا که هستید همیشه موفق باشید .

-- مریم منشی زاده ، Mar 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)