تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
جشنواره فیلم برلیناله

گشایش پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین

شیرین فامیلی

پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین «برلیناله»، امروز پنجشنبه زیر آسمان تصادفا آفتابی برلین فعالیت خود را آغاز کرد. در ساعت های اولیه، حضور خبرنگاران، روزنامه نگاران و منتقدان و دوستداران فیلم در میدان مارلینه دیتریش و در مقابل سینماهای بزرگ این منطقه چشم گیر بود.

Download it Here!

فرش قرمز برلیناله برای استقبال از ستاره ها و هنرمندان مشهور سینمای آلمان و دیگر کشورهای شرکت کننده در فستیوال آماده و پهن شده و دوستداران این هنرمندان بی صبرانه منتظر ورود آنها بودند.

امسال به رغم بحران مالی در جهان ، استقبال از سینما و برلیناله بد نبوده و تغییر زیادی نسبت به سالهای گذشته نداشته است. دیتر کاسلیک رئیس برلیناله معتقد است که در دوران سخت، مردم بیشتر به سینما رفتن و تماشای فیلم علاقمندند.

در پنجاه ونهمین برلیناله ، امسال ٣٨٦ فیلم از ٦٠ کشور جهان به نمایش در خواهد آمد.
در این میان ٢٦ فیلم برای نمایش در بخش مسابقات انتخاب شده اند . اما رقابت اصلی بین ١٨ فیلم برای دریافت جایزه خرس طلائی و نقره ای انجام خواهد گرفت.

فیلم های بخش مسابقه از کشورهای آلمان ،آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایران، اسپانیا، آرژانتین، لهستان،پرو، اوروگوئه و دانمارک هستند.

یکی از مضامین اصلی فیلم هایی که برای شرکت در مسابقه انتخاب شده اند، مسئله جهانی شدن و تاثیر آن بر زندگی خصوصی انسانهاست.


عکس از زمانه

از ایران فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی به بخش مسابقه راه یافته است که از هم اکنون مورد بحث سینماگران ومنتقدان فیلم است.

فیلم «درباره الی» که هنرپیشه جوان مشهور سینمای ایران گلشیفته فراهانی و نیز ترانه علیدوست و مانی حقیقی در آن بازی می کنند، ماجرای سفر یک مرد ایرانی به نام احمد از آلمان به ایران و آشنائی او با زنی به نام الی است. احمد که به تازگی زندگی زناشوئی ناموفقی را پشت سر گذاشته به همراه دوستانش به شمال سفر می کند و به دنبال تلاش آنها با دختری به نام" الی" آشنا می شود.

فیلم «درباره الی» نمایانگر تاثیر زندگی مدرن و روابط جدید انسانها بر نسل جوان ایران است.
فستیوال فیلم برلین به ٦ بخش تقسیم میشود از جمله ، مسابقات، پانوراما، نسل، فروم و چشم انداز.

فیلم هایی که در بخش پانوراما به نمایش گذاشته میشوند معمولا فیلم های مستقل و هنری است و سازندگان این فیلم ها هدف مشخصی را دنبال می کنند. طرفداران این فیلم ها عمدتا منتقدان و سینماگرانی هستند که در زمینه فیلم تا حدودی سخت گیرند و طرفدار فیلم های عام پسند نیستند.

از دیگر فیلم های ایرانی که در برلیناله امسال شرکت دارد ، فیلم مستند «نامه هایی به رئیس جمهور» است که در بخش فروم به نمایش گذاشته میشود.
این فیلم محصول مشترک ایران و کاناداست وسازنده آن «پیتر لوم» از کشور چک است.

این فیلم درباره سفرهای استانی «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهوری ایران است و نامه هایی که مردم به او میدهند و در آن خواست های خود را مطرح می کنند.

از ایران فیلم «برف» نیز که محصول مشترک ایران، بوسنی، آلمان و فرانسه است در بخش «نسل» که به فیلم های کودکان و نوجوانان اختصاص دارد نمایش داده میشود.
این فیلم تصویرگر زندگی هفت زن و چهار کودک یتیم و یک پیرمرد است که در دهکده ای ویران در شرق بوسنی زندگی می کنند و می کوشند به زندگی سخت پس از جنگ ادامه دهند.


عکس از زمانه

در بخش «نسل»، فیلم ایرانی دیگری به نام «نیلوفر» محصول مشترک ایران، لبنان و فرانسه شرکت دارد.

برلیناله پنجشنبه شب با نمایش فیلم «بین الملل» محصول مشترک آلمان و آمریکا گشایش یافت.
کارگردان این فیلم تام تیکور آلمانی و از اهالی برلین است. این فیلم هیجان انگیز تجاری ماجرای عملیات گردانندگان شماری ازبانکهای بزرگ و پشتیبانی آنها از ترور و جنگ است.

"دیتر کاسلیک" رئیس برلیناله درباره این فیلم میگوید؛ بحران مالی در جهان این فیلم را به یک فیلم مستند از وضعیت کنونی جهان تبدیل کرده است.
"تام تیکور" کارگردان این فیلم نیز می گوید خود او از تاثیر واقعیت های پشت صحنه بر فیلم که آن را به یک فیلم واقعی تبدیل کرده شگفت زده است.

امسال رئیس هیئت هفت نفره داوران برلیناله را تیلدا سوئنتین هنرپیشه مشهور سینمای بریتانیا و از اهالی اسکاتلند بر عهده دارد.

حدود چهارهزار خبرنگار و روزنامه نگار ونیز دست اندرکاران رسانه ها برای پوشش پنجاه ونهمین جشنواره فیلم برلیناله به برلین آمده یا در راه سفر به این شهر هستند.
برلیناله پس از فستیوال فیلم کن و ونیز سومین جشنواره مهم فیلم وسینما در جهان است.

Share

نظرهای خوانندگان

خانم شیرین فامیلی متن تان زیاد جذاب نبود ولی بهرحال قابل خواندن بود تعجب من از عکس هایی ست که گرفته اید یا ادیتور انتخاب کرده است، بالاغیرتا این ها هم شد عکس از جشنواره برلین؟ کادربندی؟ سوژه؟ ژورنالیسم؟ ... چه عرض کنم!

-- الف ، Feb 6, 2009

خانم فامیلی عزیز؛
من از زمان رادیوفردا و رادیو آزادی گزارش های شما را شنیده ام.
بسیار گزارش خوب و حرفه ای از برلیناله دادید. مثل همیشه از خواندن گزارش شما للذت بردم.
همیشه شاد وخوشحال باشد، مثل اجراهایتان در رادیو...

-- شهرام ، Feb 6, 2009

گزارش بسیار خوب،ومفید ورسایی بود.عکس ها هم خیلی حرفه ای ومناسب انتخاب شده بود.با سپاس ازخانم فامیلی

-- بدون نام ، Feb 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)