تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
از این ستون به آن ستون - برنامه پنجاه و یکم

ماموت‌ها در کاراکاس

Download it Here!

این برنامه را در این‌جا ببینید

خبرهای هفته

با سلام، این‌جانب عل‌اصغر از دگولس‌پرس خبرهای ۲۴ ساعت گذشته ایران و جهان را به سمع و عمل شما می‌رساند.

جشن بزرگ تمام شد جشن بزرگ هسته‌ای که از سه سال قبل تا به حال هفتصد و سی و دو بار برگزار شده بود، مجدداً برگزار شد. محمود نفتی این جشن بزرگ را روز سه شنبه اعلام کرد و گفت ایران قصد دارد میزان تولید اورانیوم غنی شده را به اندازه نفت برساند تا همان کاری را که با درآمد نفتی می‌کند، با درآمد حاصل از انرژی اورانیوم بکند. این جشن که قرار بود با شکوه و شادمانی بسیار به مدت شش ماه برگزار شود، دو ساعت پس از آغاز، همین‌طوری تمام شد.

شایعه‌ای که برکنار شد شایعه استعفای وزیر اقتصاد و دارایی گل‌بلستان توسط دکتر غلامحسین، سخنگوی دولت و شوهر همسرش به‌شدت تکذیب شد. این شایعه که در ابعاد وسیع پخش شده بود، توسط خود وزیر اقتصاد نیز تایید شد، تا این که سخنگوی دولت مجدداً شایعه را تکذیب کرد.

اما دیروز سخنگوی دولت گفت: «‌گسترش این شایعه آن‌قدر زیاد است که ما تصمیم گرفتیم وزیر اقتصاد را عوض کنیم، چون عوض کردن وزیر از تکذیب شایعات راحت‌تر است.»


وزیر اقتصاد پس از شایعه به کابینه سایه رفت

در شیراز باران می‌بارد فراوان در ادامه افزایش خشکسالی در استان‌های مختلف کشور، امام جمعه شیراز برای بارش باران، نماز باران خواند. به دنبال خواندن نماز باران در شیراز، در شهر لندن باران شدیدی بارید و در شهر قم شدت بارش باران، باعث گرفتن راه‌های عبور آب شد.

روحانیون قم پیشنهاد کردند برای بازشدن راه‌های آب در قم، نماز گشایش مسیر آب خوانده شود تا شاید در شیراز هم باران ببارد.

فتنه موطلایی در پی نمایش فیلم «فتنه» توسط خیرت ویلدرس، نماینده مجلس هلند، تظاهراتی توسط ۲۳ نفر از خواهران و یک نفر از برادران در مقابل سفارت هلند برگزار شد. تظاهر‌کنندگان علیه بدحجاب‌ها شعار دادند، خواستار افزایش غنی‌سازی اورانیوم شدند، به کاریکاتورهای دانمارکی اعتراض کردند، به اصلاح‌طلبان فحش خواهر و مادر دادند و از داریوش مهرجویی خواستند به زبان خوش جلوی فیلم «سنتوری» را بگیرد. یکی از تظاهرکنندگان گفت: من خیرت ویلدرس را نمی‌شناسم، ولی باید با بدحجابان مبارزه کنیم.

از پای صندوق برگشتند مردم نپال پای صندوق‌های رای رفتند، ولی چون صندوق‌ها پر شده بود، بدون این‌که کاری بکنند، برگشتند.

لابی‌گری آموز اگر طالب تیمی در پی افزایش لابی‌گری علی دایی با خداوند متعال که پس از تعیین وی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران صورت گرفت، با همکاری مسوولان کمیته المپیک، فدراسیون فوتبال کشور، حمایت رییس جمهور، فعالیت فوتبالیست‌های کشور و همراهی کلیه باشگاه‌های قرمز و آبی، سبز و زرد و غیره، تیم ملی ایران با اعلام فیفا ده پله از موقعیت قبلی خود سقوط کرد و به عنوان پنجاه و پنجمین تیم جهان و چهارمین تیم آسیا اعلام شد. علی دایی گفت به تلاش خود در این مسیر ادامه می‌دهم.

فشار اسلامی و تحمل ملی وزارت فیلتر و قیچی و ارشاد اسلامی تصمیم گرفت به فعالیت گسترده در حمایت از عناصر فرهنگی کشور بپردازد. وزیر ارشاد گفت: «برخی منتقدان فرهنگی مشاعرشان درست کار نمی کند.»

وی در هفته گذشته نیروهای فرهنگی کشور را به جاسوسی برای سفارتخانه‌های خارجی متهم کرده بود. وزیر ارشاد اعلام کرد که به زودی دلایل کافی را برای زدن اتهام دزدی، جیب‌بری و کیف‌زنی به شاعران و فیلم‌سازان یافته و به حمایت خود از هنرمندان ادامه خواهد داد. این وزارتخانه امسال را سال «فشار اسلامی و تحمل ملی» اعلام کرد.

شایعه در منطقه سبز ژنرال پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کرد که ایرانی ها در حمله به منطقه سبز نقش داشتند. اما ایران هر نوع حمله به هر نوع منطقه سبز را تکذیب کرد و گفت: اینها شایعه است، مثل برکناری وزیر کشور و اقتصاد که شایعه است. وزیر اقتصاد و کشور به‌زودی برکنار می‌شوند.

من کدام خائنی هستم؟ به دنبال افزایش قیمت مسکن، رییس جمهور شدیداً از افزایش قیمت خانه انتقاد کرد و پرسید: «کدام خائنی قیمت خانه را افزایش داده است؟» در پی این سو‌ال، تعدادی از کارشناسان بروبر به رییس جمهور نگاه کردند. رییس جمهور پرسید: چیه این‌جوری نگاه می‌کنید؟

بی‌قرارم بی‌قرارم بی‌قرارم روز و شب در پی افزایش گرانی، تصادفات، بیماری‌ها، بحران در سیاست خارجی، افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی، سرقت و دستگیری گروهی از مخالفان، رییس جمهور علت این موارد را اعلام کرد و گفت: «‌همکاران من شب و روز آرام ندارند.»

خبرهای ما در این ساعت به پایان رسید.

***


چهل سال بعد در همین هفته:
ماموت‌ها در کاراکاس

امروز پنجشنبه بیست و دوم فروردین ماه ۱۴۲۷ هجری خورشیدی مطابق با دهم آوریل ۲۰۴۸ میلادی است. خبرهای چهل سال بعد را به اطلاع می رسانیم.

خیرت علی! حمایتت می‌کنیم! خیرت علی فان عبدالله ویلدرس، امام جمعه آمستردام، نماز جمعه پرشکوه این هفته آمستردام را در حالی که هزاران تن در آن کفن‌های نارنجی پوشیده و در صفوف منظم نماز می‌خواندند، برگزار کرد. این مراسم نماز در «زمزم پری» یا هاینکن موزیکال سابق برگزار شد.

هزاران هلندی مسلمان و کفن‌پوش در این مراسم دشمن‌شکن به انتشار مجموعه اشعار عبدالرحمن الشهرستانی، شاعر عراقی که توسط جامعه مدرسین اتحادیه اروپا حکم ارتداد او صادر شده است، اعتراض کرده و آمادگی خود را برای شهادت در این راه اعلام کردند.

خیرت علی فان عبدالله، نوه خیرت ویلدرس نماینده سابق حزب «خفارلکه اسلامیتیش» است که بیست سال قبل توبه کرد و اکنون در یکی از کوه‌های کشور سوییس مشغول عبادت است.

هاگوارتزلند در کابل «هاگوارتزلند» در کابل افتتاح شد. این شهرک بزرگ که شش کیلومتر مربع وسعت دارد، پذیرای پیرمردها و پیرزنان طرفدار هری پاتر در سراسر جهان است.

دکتر «‌آمبریج عبدالشکور»، رییس این موسسه تفریحی اعلام کرد که توریست‌های انگلیسی و آلمانی و بلژیکی که برای شرکت در برنامه های «هاگوارتزلند» شرکت می‌کنند، باید برای کنترل سلامتی و معاینه بیماری‌های اروپایی در قرنطینه فرودگاه کابل از نظر بهداشتی کنترل شوند.

دکتر آمبریج عبدالشکور گفت، موسسه «هرات پاتر» به عنوان مالک این شهرک، تعهد کرده است که پذیرای تا چهل میلیون توریست معروف به «پاترین» باشد.

فلامانستان و بلژیک جنبش جدایی‌طلبان «خوت فلامز» اعلام کرد که با تسخیر هفت روستای جنوبی و شرقی بروکسل، به مرکز این شهر نزدیک می‌شود. این جنبش انقلابی اعلام کرد با مستقل شدن این روستا و پیوستن آن‌ها به کشور «نامور»، سیزدهمین کشور مستقل بلژیکی تشکیل خواهد شد.


«پانی الهام»، خواننده گروه ماموت‌ها قبل از برگزاری کنسرت

ماموت‌ها در کاراکاس «پانی الهام»، خواننده گروه «ماموت ها» سومین کنسرت بزرگ خود را در کاراکاس برگزار کرد. در این کنسرت که دوازده هزارتن اروپایی و آمریکایی با سربندهای قرمز و سبز حضور داشتند، ترانه بسیار شاد «سوی دیار عاشقان می‌رویم» با واکنش پرشور جمعیت مواجه شد.

«پانی الهام»، نوه غلامحسین الهام، آخرین وزیر کشور کابینه محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور دوران معروف به «آخرین لرزش قرمز» در ایران است. ماموت‌ها که همیشه پرچمی سرخ‌رنگ با تصاویر چه‌گوارا و محمود احمدی نژاد حمل می‌کنند، در این کنسرت ترانه‌های «اون روزها که صد دلار بود پول نفت» و «اورانیوم، اورانیوم» و «‌ارادان، برمی‌گردیم» را خواندند.

خبرهای چهل سال بعد را شنیدید، تا چهل سال بعد خداحافظ

***

گزارشی با اشک و خون

اگر‌چه شاعر درباره بهروز وثوقی، چهره بی رقیب سینمای ایران گفت‌ «یک مرد بود، یک مرد» اما در سینما کسانی وجود دارند که حتی بهروز وثوقی ابرمرد سینما نیز در سایه آن‌ها قرار می‌گیرد.

هفته گذشته قلب سینما با ضربه‌های، دشواری می‌زد. و در همین روزها بود که قلب آنتونی، جوداس بن هور، آنتونی، ال‌ سید و دیگر شخصیت‌های تاریخی که هر کدام از این شخصیت‌ها بر صدها تن فرمانروایی می‌‌کردند، در سینه چارلتون هستون باز ایستاد. چارلتون هستون واقعاً برای خودش کسی بود.

در سینما کمتر کسی دیده شده است که از سن سی سالگی تا هشتاد سالگی همیشه نقش رهبران بزرگ هفتاد ساله را بازی کند، اما چارلتون هستون، مردی برای تمام فصل‌ها، چنین بازیگری بود. چارلتون هستون همچون بازیگری بود که در تمام صفحات تاریخ، عکس وی مندرج بود.


چارلتون هستون در حال صدور هر ده فرمان

‌آیا کسی هست که بوی هالیوود را شنیده و نام فیلم های چارلتون هستون را نداند؟ جولیوس سزار (۱۹۵۰)، ده فرمان (در نقش موسی، ۱۹۵۶)، بن هور (‌در نقش جودا بن‌هور، ۱۹۵۹)، ال سید(۱۹۶۱)، ۵۵ روز در پکن (۱۹۶۳)، میجر دندی (۱۹۶۵)، خارطوم (۱۹۶۶)، سیاره میمون‌ها (‌۱۹۶۸)، آنتونی و کلئوپاترا (‌در نقش مارک آنتونی، ۱۹۷۲)، زلزله (۱۹۷۴)، مردان کوهستان(۱۹۸۰)، مردی برای تمام فصل‌ها اثر فرد زینه‌مان (‌با بازیگری نقش سرتامس مور ۱۹۸۸)، چنگیز خان (‌در نقش طغرل).

چارلتون هستون علاوه بر بازی در نقش همه شخصیت‌های بزرگ تاریخ، نقش کاردینال ریشیلیو را هم که فقط لازم است دو صفحه تاریخ کسی بخواند و اسم او را نشنیده باشد، بازی کرده است.

غم رفتن چارلتون هستون عمیق‌تر از آن است که بتوان چشم بر آن بست. امروز سانست بولوارد در تاریکی مطلق فرورفته است، چون ستارگان لس‌آنجلس خجالت می‌کشند سر به آسمان بردارند. مطمئناً در دفتر ماهنامه سینمایی فیلم به مدیریت مسعود مهرابی و هوشنگ گلمکانی غوغای اشک است و چشم‌ها به خون نشسته است.

اگر چه برخی دشمنان کوردل هالیوود که همچون کف روی آب آمدند و رفتند و از جمله مایکل مور معلوم‌الحال در فیلم تقلبی «کلمباین» ادعا نمود که چارلتون هستون در کار خلاف قاچاق اسلحه می‌باشد، ولی همگان می‌دانند که از این خبرها نیست.

شاید اگر نبودند بزرگانی همچون استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس‌، پشت انسانیت در غم چارلتون هستون می‌شکست. اکنون چارلتون رفته است و اکنون سو‌ال بزرگ این است: آیا غم از دست رفتن چارلتون هستون فراموش خواهد شد، یا فراموش نخواهد شد؟

علی اکبر خوشحال، دگولس‌پرس، لس‌آنجلس

***

آخرین گزارش وضع هوا

با سلام، اینجانب جناب سرهنگ کیومرث مستشار، فرمانده کل سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و معاونت افتخاری نیروهای ناتو در فاصله مشهد و کابل در سال ۱۳۴۶ هجری خورشیدی، آخرین گزارش وضع هوای ایران و منطقه را به عرض و نظر شما می‌رساند.

هوای منطقه مرکزی با کاهش سرما و افزایش شدید گرما توام بود. افزایش گرما به حدی بود که دولت داغ کرده و جشن بزرگ هسته‌ای اعلام کرد.

با اعلام جشن بزرگ هسته‌ای، یک جبهه هوای متلاطم از منطقه مرزی به منطقه مرکزی وارد و به‌سرعت به تمام جهان صادر شد. کارشناسان از کلیه مسوولانی که قصد افزایش غنی‌سازی را دارند درخواست کردند، در هنگام برداشتن گام‌های بلند برای رسیدن به قله‌های هسته‌ای، حتماً شلوار گشاد بپوشند که غفلت موجب پشیمانی است.

در منطقه شرقی، هوای پاکستان کمی تا قسمتی متعادل گزارش شده است و ژنرال مشرف در جریان اخبار گم شده به نظر می‌رسد. از یابندگان این ژنرال درخواست می‌شود، شخص گمشده را هر چه سریع‌تر به مراکز نظامی و انتظامی تحویل داده و مژدگانی دریافت دارند.


نامبرده در جریان توفان گم شده است.

در منطقه جنوبی، در پی اعلام مالکیت جزایر سه‌گانه توسط اتحادیه کشورهای خلیج فارس، هوای منطقه اصولاً پس است و احتمالاً پس‌تر خواهد رفت.

در منطقه غربی، یک جبهه هوای جوش و داغ از سمت راست وارد ناحیه بصره شده و رگبار پراکنده در منطقه سبز دیده شده است. یک ژنرال از یک آمریکای جهان‌خوار اعلام کرد این جبهه هوای داغ از سوی تهران حرکت کرده است. اما هواشناسی ایران اعلام کرد که هوای بصره از همان اول داغ بود و اصلاً ربطی به ما ندارد.

در منطقه شمالی هیچ خبری نیست، یک امپراتور که به نظر می‌رسید رییس جمهور است، نخست وزیر شد و یک کارمند دولت که به نظر می‌رسید نخست وزیر است، رییس جمهور شد.

در پایان با تقدیم یک قطعه شعر هواشناسی منطقه را ترک کرده و دیگر در این برنامه حضور نخواهیم یافت...

بهار بود و تو بودی و عشق بود و امید، جناب سرهنگ!
بهار رفت و تو رفتی و عشق رفت و امید، جناب سرهنگ!

***

سیزدهمین دروغ

در سیزدهمین روز سال
جرج بوش با جنیفر لوپز در نیمه شبی تاریک
دستگیر می‌شوند
و اوباما، آه! حسین باراک اوباما!
برای خوردن قیمه نذری
به دفتر ایران در سازمان ملل می‌رود
و در سیزدهمین روز سال
مونیکا لوینسکی اعتراف می‌کند
که با هیلاری لز می‌زدند
و بیل کلینتون تمام سیگارهای برگ را تنهایی دود می‌کند

در سیزدهمین روز سال
برج میلاد کج شد
مادلین آلبرایت سبزه‌های سیزده‌بدر را گره زد
اوج آلان آزاد شد
ابراهیم نبوی به تهران برگشت
آیت‌الله خامنه‌‌ای با دشمنان، دوست شد
و احمدی‌نژاد به حمام رفت
محمد علی ابطحی، کارگردان سینما می‌شود
حسین درخشان استریپ‌تیز می‌کند
مقتدی صدر شلوار لی می‌پوشد
آمریکایی‌ها از عراق برای همیشه می‌روند
و احمدی‌نژاد موفق می‌شود بند کفش‌هایش را ببندد

در سیزدهمین روز سال
دروغ‌های سیزده در هوا موج می‌زند
از ویندوز به خیابان می‌ریزد

و بر در و دیوار مجازی اینترنت می‌پاشد
امروز روز ماست
سیزدهمین روز سال
آری، این‌ها دروغ‌های رسمی است

هرگز فکر کرده‌ای
وقتی سیزدهمین روز سال نباشد
و آن‌چه گفته‌ای دروغ نپندارند
چیزی فرق نخواهد کرد؟

امروز بیستم فروردین است
هیچ‌کس دروغ نمی‌گوید
همه چیز ارزان شده است و خواهد شد
ما به زودی جهان را تسخیر خواهیم کرد
ما قله‌های علمی هاروارد را از محمود‌آباد فتح خواهیم کرد
ما با موشک‌های‌مان سی بار دور کره زمین می‌چرخیم
در تمام جشن‌های تولد، کیک زرد می‌پزیم
تا ملتی اتمی باشیم
و روی کیک زرد، جای شمع
موشک آتش می‌زنیم
آری! در هر تولد
ده‌ها موشک آسمان را خواهد شکافت
و این‌ها همه خواهد شد و کور شوم اگر...
این‌ها هیچ‌کدام دروغ باشد


دروغ‌ها را باور کن، یا چشمانت را ببند

ما فقط روز سیزدهم ماه اول دروغ می‌گوییم
و بقیه خبرهای تلویزیون دروغ نیست
باورش کن و اگر نمی توانی...
چشمانت را ببند تا باورش کنی

فردا بیست و پنجم فروردین است
دولت تا فردا مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد
همه چیز ارزان خواهد شد
سبزی فروش محله رییس جمهور به همه ملت گوجه فرنگی خواهد فروخت
صندوق‌های رای را واقعاً خواهند شمرد
ویروس ایدز را حتماً کشف خواهند کرد
ماهواره‌های ما به آسمان خواهد رفت...
تا ماهواره‌های آن‌ها را به زمین بزند
و هزاران سانتریفیوژ...
ده‌ها هزار سانتریفیوژ...
میلیون‌ها سانتریفیوژ...
خواهد چرخید و خواهد چرخید و خواهد چرخید

و این‌ها هیچ‌کدام دروغ نیست
ما فقط سالی یک بار
روز سیزدهم
آری، فقط یک بار
دروغ می‌گوییم

نازلی احساس (‌معصومه مستشار)

یک سوال از خوانندگان: به این نتیجه رسیدم که برنامه باید تغییر کند، عل‌اکبر خوشحال و غلو و جناب سرهنگ از برنامه رفتند و از گروه قبلی فقط نازلی احساس باقی می‌ماند، هنوز به این نتیجه نرسیدم که عل‌اصغر هم باید برود یا نه، لطفاً نظرتان را همین‌جا بنویسید، آیا عل‌اصغر برود یا بماند؟


ابراهیم نبوی

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

No please keep him I like his accent
thanks

-- Elham ، Apr 24, 2008

آقای نبوی خیلی خیلی عزیز سلام
قسمت اخبار چهل سال بعد این برنامه خیلی جالب بود (مخصوصا اون قسمت قرنطینه کابل) امیدوارم ادامه داشته باشه. شعر نازلی هم خوب بود. راجع به عل اصغر هم من دوست دارم بمونه، بره دلمون تنگ میشه که!

-- سیما ، Apr 24, 2008

در پي اين فراخوان شور انگيز ملت شهيد پرور و هميشه در صحنه ي قزوين سراسيمه به خيابانها ريختند و شعار سر داددند :
عل اصغر مهربون
امشبو اينجا بمون
به گفته ي يك مقام آگاه در پي سفرهاي استاني محمود دمپايي به قزوين ايشان دچار اختلال خواب گرديده و نصفه هاي شب فرياد مي زنند :نه‌!!
اين مقام آگاه اظهار داشت هذيان هاي اخير
رييس جمهور در مورد حل مشكلات معيشتي
مردم ناشي از بي خوابي هاي شبانه است !
شبكه ي خبري الپارس

-- مازيار ، Apr 24, 2008

jaye ali akbar keyli khali mishe!

-- alireza ، Apr 25, 2008

با سلام خدمت آقای نبوی گل:
شخصیت با نمکیه نگهش دارید.

-- مجید ، Apr 25, 2008

Ali-Ashghar bemuneeeeee !!!! harki mikhad bere, vali un nare !!
darzemn ghesmate khabarhaye hafteh ro harchi deraztar konid behtare !

-- Behzad ، Apr 25, 2008

به نظرم نقشش زياده به مرور زمان كمرنگ بشه بهتره !

-- بابك ، Apr 26, 2008

جناب آقاي نبوي

فيلم مردي براي تمام فصول ساخته فرد زينه من محصول 1966 است و بازيگر نقش "سر تامس مور" پال اسكوفيلد بود نه چارلتون هستون.
محض آكاهي عرض شد!

-- شهاب شهيدي ، Apr 26, 2008

سلام، لطفا علی اصغر رو حتما نگه دارین، تازه به نظر من بقیه هم که رفتن خیلی حیف شد. اخبار 40 سال بعد هم جالبه. "اصلا من نمیدونم چرا کلا ما وقتی یه تیپ و یا یک کاراکتر تو برنامه هامون گل میکنه، یهو تصمیمی میگیریم حذفش کنیم؟!"

-- oliver ، Apr 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)