تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نگاه نبوی به انتخابات ـ ۴

راج کاپور، پوری فشفشو و فیس‌بوک

سید ابراهیم نبوی
ebrahim.nabavi@gmail.com

الهی بمیرم براش که موقع نطق تلویزیونی‌اش لالمونی گرفته بود، نه ملتی در کار بود که بگه کی خسته است و ملت جواب بدن، دشمن و نه بسیج دانشجویی برای بوی فلانی آمد می‌خواندند. دیروز که نگاه می‌کردم، دیدم انگار تمام آن اعتماد به نفس الکی که احمدی‌نژاد در سازمان ملل داشت، به‌کلی از بین رفته بود و اصلاً دو تا کلمه حرف نمی‌توانست بزند. من فکر کنم یا چشمش زدند یا به‌قول پوری فشفشو، قفلش کردند، حالا کجاش را قفل کردند، نمی‌دانم، ولی اگر هم قفل کرده باشند، بعید است در این بیست روز کلیدش جایی پیدا بشود، یا فرضاً کلید آدم‌های مقفولی مثل حمید مولانا و الهام و کلهر، که اجماعاً قفل شده‌اند، به قفل این یکی بخورد.

برخلاف نطق تلویزیونی موسوی که قاهقاهی مشکلات گفتاردرمانی از آن تتق می‌زد بیرون و ادبیات سیاسی که گاهی سی سال مثل فیلم‌های مستند عقب جلو می‌رفت، ولی باز هم نطق موسوی خوب بود، و نطق کروبی از موسوی هم بهتر، نه سنگی پرتاب کرد، نه فیلمبرداری زخمی شد، نه بر فراز زاگرس پرواز کرد و همه چیز به خیر و خوشی گذشت.

اما احمدی‌نژاد به نظر می‌آمد قافیه را باخته است. احتمالاً رفته پیش دون کورلئونه و او بهش گفته: «پسر! بازی تموم شد، توی همین بیست روز جل و پلاس تو جمع کن و برو.»


البته یک کمی هم حواس‌مان باشد، من یکی که حواسم را ضربدر شش کردم که به این برادرمان توهین نکنیم در این روزها و حرف بد نزنیم. ظاهراً کارگردان فیلم آخرش راج کاپور است و جایزه سوزناک‌ترین فیلم سال را گرفته است.

فیس‌بوک‌تو بخورم!

کلی دیروز غصه خوردیم که بالاخره روز دوم خرداد، در آخرین اقدامات سراسر قهوه‌ای دولت نهم، فیس‌بوک تعطیل شد. ولی امروز دوباره باز شد. فکر کنم کلی از برادران و خواهران شهیدپروری که در فیس‌بوک برای خودشان دنیایی دارند و از طریق این رسانه سراسر هیجان و جینگولی مستان حال پخش و دریافت می‌کنند، یقه ابوی جان‌ها را گرفتند که حالا شما با هم دعوا دارید، با فیس‌بوک ما چکار دارید؟

راستش را بخواهید فیس‌بوک اصولاً به دلیل این‌که افراد با اسم و رسم و مشخصات در آن حاضر می‌شوند، برای کار سیاسی ایرانی خیلی خوب است، حداقل این است که افراد مسوولیت رفتارشان را به‌عهده می‌گیرند. دیروز سری به بالاترین زدم. ظاهراً بعد از بازگشایی وحشتناک شده، یک عده طرفدار جنگ مسلحانه با یک عده طرفدار راست‌های افراطی در کنار تعدادی از برادران و خواهرانی که خشتک‌شان را داشتند باد می‌دادند، دارند هنرنمایی می‌کنند.

وقتی با اسم مستعار باشد همین می‌شود. وارد بالاترین که می‌شوی، می‌ترسی هفت تا نارنجک اطرافت منفجر شود. اصولاً در بلاد فرنگ ایرانیان تخصص‌شان در ضایع کردن این رسانه‌هاست، بعد از شش ماه هم تعداد کاربرها از ده هزار تا می‌رسند به ۱۲۰۰‌تا، خیال‌شان راحت می شود که همه غیر‌خودی هستند و به پیژامه پارتی ادامه می‌دهند.


هشدار روحانی درباره تراول‌چک احمدی‌نژاد

خدا از سر تقصیراتش نگذرد این کرباسچی قهرمان، امیرکبیردوران و غارتگر بیت‌المال واقعاً نمی فهمید وقتی می‌تواند تراول‌چک به عزیزانش و دوستداران بدهد، چرا شصت عدد سکه ناقابل داده بود که به‌خاطرش پنج سال زندان برود. اگر به جای همین شصت تا سکه ناقابل مثل احمدی‌نژاد و وزرایش، یک میلیارد تراول‌چک داده بود، نه تنها زندانی نمی‌شد، بلکه احتمالاً می گذاشتند روی سرشان و ضمن ترسیم هاله نور، دور سرشان حلواحلوایش هم می‌کردند و رییس‌جمهور هم می‌شد و کروبی هم بی‌رییس ستاد می‌ماند و دوباره امسال دم انتخابات خوابش می‌برد.

بر اساس گزارش ارسال شده به پایگاه خبری شهاب‌نیوز؛ دکتر حسن روحانی، در نشست تخصصی «پیش‌بینی وضعیت اقتصاد ایران در سال ٨٨ برمبنای شاخص‌های ترکیبی آینده‌نگر» گفت:

«گرچه متأسفانه دولت سعی کرد که ۵.۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خود را با کسر بخشی از بودجه‌های عمرانی و دستگاه‌های منتقد دولت، برخلاف همه معیارها و اصول تأمین کند، ولی باید توجه داشته باشیم که به هرحال شرایط اقتصادی سختی پیش رو داریم. نمی‌دانم پمپاژ پولی که در روزهای اخیر خوابگاه‌های دانشجویی، روستاها و شهرها را پر کرده است از کجا است؟ این روند بی‌سابقه است بر فرض این‌که دولت در پخش پول بین مردم حسن نیت داشته باشد، چرا این پول را در تیرماه و مرداد‌ماه پخش نمی‌کند؟ چون حتی اگر دولت تغییر کند تا مرداد فرصت دارد که خدمت خود را ادامه دهد. توزیع پول پس از انتخابات که حرام نیست. ماه تیر هم ماه خداست».

البته بسیاری از کارشناسان معتقدند ماه تیر، ماه خدا نیست و اصولاً آخرین ماه خدا همین خرداد است. روحانی گفت: «امیدوارم این پخش پول به خاطر ایام انتخابات نباشد».


نامزدهای انتخابات علیه احمدی‌نژاد

البته من قبول ندارم که موسوی و کروبی و محسن رضایی چون رقیب احمدی‌نژاد هستند، با او مخالفند. اگر اینطوری باشد چرا رهبران کشورهای عرب که رقیب احمدی‌نژاد نیستند با او مخالفند؟ یا چرا هنرمندان ایرانی که نامزد انتخابات هم نیستند با احمدی‌نژاد مخالفند؟ یا چرا پدر داماد احمدی‌نژاد و وزرای سابق خود احمدی‌نژاد که هیچ‌کدام رقیب او نیستند با او مخالفند؟ یا چرا روحانیون قم با او مخالفند؟ یا چرا اصولاً آدم‌های تمیز، ایرانی‌ها، بچه‌ها، دانشجوها همه با احمدی‌نژاد مخالفند؟ طبیعی است، اصولاً مخالفت با این آدم، طبیعی است، مگر این‌که آدم بدهی خاصی به او داشته باشد، یا دستش زیر سنگ او باشد، یا فامیل خیلی نزدیک باشد، یا یک مشکل روحی و روانی دیگری داشته باشد.

البته عیسی سحرخیز نظر دیگری دارد و معتقد است که «در این انتخابات رقابت بسیار شدیدی درون حاکمیت شکل گرفته است که منجر شده تا سه نامزد با گرایش‌های سیاسی مختلف علیه دولت نهم با شعار احمدی‌نژاد نه صف‌آرایی کنند و از مردم بخواهند تا به احمدی‌نژاد رای ندهند.»

وی با بیان این‌که هر یک از نامزدهای انتخاباتی رهبر جریان‌های سیاسی متفاوت با پایگاه‌های اجتماعی غیرهمگون هستند‌، افزود: «در این انتخابات احزاب و گروه‌های سیاسی و دگراندیشان اجتماعی، مطالبات خود را با نامزدها مطرح کرده‌اند و همه به گونه‌ای انسجام‌یافته، علیه احمدی‌نژاد بسیج شده اند.»

من اظهارات سحرخیز را کلاً و جزئاً تکذیب می‌کنم و معتقدم علت مخالفت مردم با احمدی‌نژاد واقعا دلیل خاصی ندارد، بلکه در ذات بشر است.


ووشوکاران حامی احمدی‌نژاد برگزار شدند

من مطمئن بودم بالاخره از میان فوتبالیست‌ها و بسکتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها و کشتی‌گیران هم نباشد، بالاخره یکی از میان سینی ‌پاره‌کن‌ها یا سنگ خورد‌کن‌ها یا پرتاب کنندگان سطل پیدا می شود که از این گل پسر ورزشکار حمایت کند. و سرانجام با حضور ثمره هاشمی؛ دومین همایش ورزشکاران حامی احمدی‌نژاد برگزار شد. این همایش عصر امروز دوشنبه در سالن حجاب برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این همایش که با حضور ورزشکاران استان تهران دررشته‌های رزمی ووشو، تکواندو، جودو، کیک بوکسینگ و بوکس، دو‌میدانی، وزنه‌برداری، کشتی‌، شنا، آمادگی جسمانی و سایر رشته‌های ورزشی برگزار شد، قهرمانانی مانند حسین اوجاقی، قهرمان جهان در رشته ووشو، مربیان تیم‌های ملی در رشته‌های رزمی، آمادگی جسمانی و دو میدانی و هم‌چنین رییس فدراسیون‌های والیبال و بسکتبال و رییس هیئت مدیره خانه ورزشکاران ایران و اعضای کلیه کمیته‌های خانه ورزشکاران حضور داشتند. معلوم نیست در این همایش پرتقال و سیب زمینی هم توزیع شده باشد یا نه، ولی تراول‌چک در جریان بوده است.

رضایی: به لایه‌های پائینی شهرها بروید

من فکر کنم اگر همه بخواهند این همه پائین بروند و به اقشار پائینی جامعه توجه کنند که یواش یواش انتخابات را باید توی زیرزمین برگزار کنیم، احمدی‌نژاد که به‌طور طبیعی به پابرهنگان توجه می‌کرد، میرحسین هم که اصل جنس خاکی است و عمراً بالای شهر خبر ندارد که مرفهین دردناک و بی‌درد چه شکلی هستند، آقای کروبی هم که زیرخاکی است و برای دیدنش باید طناب بیاوریم و از ته چاه درش بیاوریم، محسن رضایی هم که کلاً از مبارزات زیر‌زمینی شروع کرد و برای این‌که همیشه خاکی باشد، همیشه سینه‌خیز می‌رود خانه، عجب مسابقه‌ای شد. اصلاً کسی یک کلمه از چیزی جز گرانی و پابرهنگان حرف نمی‌زند، به نظرم همه دارند زیرخاکی بازی می‌کنند.


محسن رضایی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم طی سخنانی در جمع اعضای ستاد حامیان خود در مازندران با اشاره به سفر خود به این استان گفت: «پیش‌بینی من از انتخابات تا این لحظه دو مرحله‌ای است که یا بنده و آقای احمدی‌نژاد، بنده و میرحسین موسوی و یا میرحسین موسوی و احمدی‌نژاد به مرحله دوم خواهند رفت.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با بیان این‌که حتی ده هزار رأی نیز برای ما تعیین‌‌کننده، است گفت:‌ «معلوم نیست که عکس و پوستر چقدر تأثیرگذار باشد، لذا شما در میان مردم به روستاها و شهرها بروید، چرا که ما در روستاها دوستان بسیاری زیادی داریم که آقایان دیگر از آن محروم هستند و ۱۰۰ هزار نفر پاسدار و بازنشسته داریم که بسیاری از آن‌ها رزمندگان ما در دفاع مقدس هستند که شاید از کاندیداتوری من اطلاع ندارند، لذا شما باید به لایه‌های پایینی شهرها بروید.»

کروبی: بگذارید مرا هم فیلم کنند

فکر می‌کنید اگر قرار باشد فیلمی از زندگی کروبی رییس‌جمهور ساخته شود، اسم فیلم چه باید گذاشته شود؟ «دالاهو» یا «ببر کوهستان» یا «تیغ آفتاب» یا به هر حال اسم جذابی باید برای آن فیلم انتخاب کرد. خوبی کروبی این است که واقعاً اگر قرار شد برود، تا ته می‌رود.

یکی از خبرنگاران از کروبی پرسید آیا با توجه به سابقه کرباسچی فکر می‌کنید برای شما مشکلی ایجاد نشود و حاضر هستید از معاون اولی او بگذرید؟ کروبی در جواب گفت: «شما چرا اصرار دارید و می‌گویید نمی‌شود، در حالی که ما عقل‌مان می‌رسید و دید منفی نسبت به این موضوع نداریم.»

کروبی در خصوص این‌که کرباسچی را چه زمانی به عنوان معاون اولی معرفی کرده، گفت: «کرباسچی را در سوم خرداد معرفی کردم که سالروز فتح خرمشهر است» کرباسچی گفت: «مرا دوم خرداد ماه معرفی کردید» کروبی: «می‌دانم، ولی هدفم خرداد ماه بود که سالروز پیروزی خرمشهر است.»

‌عکاسان از کروبی، ابطحی و کرباسچی درخواست کردند که دست‌های یکدیگر را برای گرفتن عکس بگیرند که ابطحی با لبخند مخالفت کرد، کروبی گفت: «این‌ها دنیا را فیلم کردند، بگذارید ما را هم فیلم کنند.»

ابطحی هنگام گرفتن عکس در پایان مراسم، خطاب به عکاسان گفت: «به من اخم کردن نمی‌آید و به کرباسچی خنده» که در این هنگام کروبی گفت: «به من هم خنده می‌آید و هم گریه.» من فکر کنم کروبی خیلی باحال است، حیف که ممکن است به محسن رضایی رای بدهم، وگرنه یا به زهرا رهنورد رای می‌دادم یا به کروبی.

‌کروبی: در دور دوم از موسوی حمایت می‌کنم

البته این تصمیم عاقلانه‌ای است، ولی یک دفعه دیدی عصبانی شد و این کار را نکرد. بعید نیست. البته من روز به‌روز به کروبی بیشتر علاقمند دارم می‌شوم، ولی بالاخره عشق این چیزها را هم دارد. یک‌هو دیدی زد بیرون و رفت الیگودرز و در مرحله دوم انتخابات را تحریم کرد.

کروبی گفت: «اگر آقای احمدی‌نژاد و آقای موسوی به مرحله‌ بعد بروند، مطمئناً من از آقای موسوی حمایت می‌کنم و تا جایی که من اطلاع دارم دوستان من این کار را خواهند کرد، اما اگر من به مرحله‌ دوم بروم تصمیم این‌که آیا آن‌ها از من حمایت کنند یا نه، با آن‌هاست.»


زهرا رهنورد: رای‌ام به موسوی، مشروط است


زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی گفت که رای‌اش به موسوی مشروط به آن است که به مطالبات زنان، خوب پاسخ بدهد. من که نفهمیدم رای مشروط یعنی چی؟ یعنی بالاخره رای می‌دهد یا نمی‌دهد؟ و اگر موسوی به مطالبات زنان پاسخ نداد، این وسط تکلیف رای برباد‌رفته چه می‌شود؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مخالفت مردم با احمدی‌نژاد واقعا دلیل خاصی ندارد، بلکه در ذات بشر است.lol

-- بدون نام ، May 27, 2009

بین بد ، بدتر ، بدترین و احمدی نژاد باید انتخاب کرد دیگه..
از بس به هایده خدابیامرز رای دادم خسته شدم ، این دفعه نوبت مرحوم آبجی ایشونه

زنده باشی نبوی

-- علی ، May 27, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)