تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فراخوان جایزه ادبی والس - رمان‌های منتشر نشده

سایت ادبی والس قصد دارد چهارمین دوره جایزه ادبی والس را در سال ۱۳۸۷ با موضوع «رمان منتشر نشده» برگزار کند.

هدف سایت ادبی والس از برگزاری چهارمین دوره جایزه با این موضوع، شناسایی رمان‌ها و آثار ارزشمندی است که طی سال‌های اخیر به دلایل مختلف از انتشار بازمانده‌اند و هم‌چنین بررسی پتانسیل‌ها و توانایی‌های واقعی ادبیات امروز ایران که به دلیل وضعیت نابسامان نشر تاکنون به‌طور جامع قابل مطالعه نبوده است.

این جایزه پیشاپیش و همراه با این فراخوان، اعتراض خود را به وضعیت بیمار نشر در ایران و دیگر کشورهای فارسی‌زبان اعلام می‌دارد و معتقد است تا معضلاتی چون‌ گزینش محدود‌انگار ناشران، عدم سرمایه‌گذاری گسترده بخش خصوصی در حوزه ادبیات و به ویژه رمان، ممیزی سلیقه‌ای و غیر مسوولانه، شمارگان محدود کتاب، توزیع نامناسب، نبود تبلیغات موثر به خصوص از طریق رسانه‌های تاثیرگذار و عدم تامین اقتصادی قشر نویسنده از طریق تالیف و انتشار کتاب حل نشود ادبیات ایران به جایگاه درخور دست نخواهد یافت.

این جایزه ابراز امیدواری می‌کند که بتواند با ایجاد رقابت سالم و با یاری نویسندگان، ناشران و منتقدان ادبی، بخشی از توان نهفته ادبیات ایران را آشکار کند.


این جایزه از تمام کسانی که طی سالیان اخیر به تالیف و آفرینش رمان پرداخته‌اند و تاکنون اثرشان به هر دلیلی از انتشار رسمی بازمانده است، دعوت می‌کند که اثر خود را به دبیرخانه چهارمین دوره جایزه ادبی والس ارسال کنند. آثار ارسالی حتماً باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

۱- رمان باید به زبان فارسی نوشته شده باشد.
۲- عدم انتشار و چاپ رمان در داخل و یا خارج از کشور به صورت رسمی (ملاک انتشار رسمی، داشتن شابک یا ISBN است) ملاک اصلی شرکت در جایزه است. (تبصره: از نظر این جایزه کتاب الکترونیک، انتشار رسمی تلقی نمی‌شود.)

۳- ملاک زمانی عدم انتشار، زمان ارسال اثر است و اگر پس از ارسال، اثری منتشر شد در روند بررسی و داوری تاثیری نخواهد داشت.

۴- از نظر زمان آفرینش اثر، محدودیتی وجود ندارد.

۵- هر نویسنده فقط می‌تواند یک اثر به دبیرخانه ارسال کند.

۶- از منظر موضوعی هیچ محدودیتی در این جایزه مطرح نیست و انتخاب موضوع آزاد است.

۷- آثار «صرفاً» عامه‌پسند در این جایزه شرکت داده نخواهند شد.

۸- اثر باید به صورت فایلWORD یا PDF به نشانی پستی یا الکترونیکی جایزه ارسال شود.

۹- نویسنده باید شخصاً اثر را در جایزه شرکت دهد.

مهلت ارسال اثر به دبیرخانه این جایزه ادبی اول مرداد تا ۳۰ مهر ۱۳۸۷ تعیین شده است. به زودی اسامی داوران این جایزه نیز اعلام خواهد شد. داوری در این دوره، یك مرحله‌ای خواهد بود و هر یك از داوران به‌طور جداگانه به داوری آثار خواهد پرداخت و به آثار امتیاز خواهد داد. در نهایت حاصل جمع امتیازات، آثار برتر را مشخص می‌كند.

این امتیازات به تفكیك برای هر اثر و به همراه ملاك‌ها و معیارهای‌ هر داور، پس از اعلام نتایج از طریق سایت والس منتشر خواهد شد. مقرر شده است در این دوره با اهدای لوح و تندیس والس از پدیدآورندگان سه اثر برتر تقدیر شود. نتایج، هم‌زمان با برپایی مراسم پایانی جایزه، در اسفند ماه سال جاری اعلام خواهد شد.

علاقه‌مندان به شرکت در این جایزه می‌توانند تا تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری اثر خود را به صورت متن تایپ شده با نرم‌افزار WORD یا به فرمت PDFاز طریق پست الكترونیكی (e-Mail) به صورت متن ضمیمه (Attachment) به نشانی valselit@gmail.com یا به صورت CD به نشانی پستی: تهران – صندوق پستی ۱۱۶۵-۱۵۸۱۵ ارسال كنند. ذکر عنوان «مربوط به جایزه ادبی والس» و هم‌چنین ذکر مشخصات نویسنده از قبیل، نام و نام خانوادگی (در صورت مستعار بودن، ذکر نام اصلی نیز ضروری است)، آدرس کامل پستی، تلفن تماس و آدرس الکترونیک، در نامه ارسالی ضروری است.

لازم به یادآوری است که جایزه والس در راستای حقوق مولف، آثار رسیده به دبیرخانه را فقط در اختیار داوران قرار خواهد داد و از هرگونه انتشار، چاپ و تکثیر آن، چه در زمان برگزاری جایزه و چه پس از آن خودداری خواهد کرد.
در ضمن کسانی که علاقه‌مند به حمایت مالی از این جایزه هستند می‌توانند با آدرس valselit@gmail.com مکاتبه کنند.

Share

نظرهای خوانندگان

سلام
آیا در سال 1388
هم این همایش برگزار می شود؟

-- المیرا حسن زاده ، Mar 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)