تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

پیچ و خم زمانه

معصومه ناصری
m.naseri@radiozamaneh.com

در روزهای گذشته در وبلاگ زمانه مهدی جامی از تغییرات ساختاری پیش روی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نوشته بود و من هم در یادداشتی از دردسرهای کار در زمانه گفته بودم.
آن دو یادداشت پیش درآمد تغییر و تحولاتی بود که در حال وقوع بود و ما در زمانه علاقه‌مند بودیم در شرایطی روبروی مخاطبانمان بنشینیم و گپ بزنیم که از این پیچ سخت به سلامتی گذشته باشیم و اگر حرف تلخی هست حکایت گذشته باشد، نه امروز؛ اما از آن پیچ نگذشتیم.

آن‌چه که امشب و در این فرصت می‌توانم بنویسم و به مخاطبان زمانه گزارش بدهم این‌است که هیات مدیره زمانه مهدی جامی را در پی اختلاف نظرهایی در حوزه مدیریت زمانه از مدیریت این رسانه کنار گذاشته اند.

هیات مدیره زمانه در جلسه امروز هشتم آبان خود با مهدی جامی و پس از مذاکرات دو هفته گذشته با همکاران رادیو، و در پی اختلاف نظر در مورد تغییر ساختار و به تفاهم نرسیدن بر سر فرم پیشنهادی طرفین، در همین جلسه و همین امروز، تصمیم گرفت مدیریت مهدی جامی را بر رادیو زمانه به حالت تعلیق درآورد.

مهدی جامی پس از دریافت حکم تعلیق در ای‌میلی به همکاران و دوستان خود نوشته است: به دوره ای که با شما گذراندم افتخار می‌کنم و آن را یکی از بهترین دوره‌های زندگی‌ام می‌دانم. متاسفم که بیش از این در توان من نبود. اگر در خدمت قصوری کرده باشم مرا خواهید بخشید. از امروز دیگر با زمانه نخواهم بود. شاید وقتی دیگر دوباره جایی دور هم جمع شدیم.

مهدی جامی که ایده راه‌اندازی رادیو زمانه را سال 2006 به سازمان غیردولتی پرس ناو ارائه کرد و از همان سال مدیریت این رادیو را بر عهده داشت در ادامه نوشته است: من آنچه انجام دادم صرف برای ایده‌ای بود که همه شما آن را ممکن کردید. از این بابت طبعا از صمیم جان سپاسگزارم. وامدار هیچکس دیگری جز شما نیستم و به آنچه در زمانه کرده ام افتخار می‌کنم. امیدوارم روزی بتوانم رسانه‌ای مستقل ایجاد کنم یا به شیوه ای رسانه ای به ایران و همزبانان‌ام خدمت کنم. قبله من ایران است و هر چه می‌کنم و می کشم از اوست و برای اوست.

پذیرش این تغییر و تحول برای برخی از دوستان زمانه که دور یا نزدیک از تغییر و تحولات اخیر خبردار بوده‌اند غیرمنتظره بوده است چنان‌که برخی با این تصمیم مخالفت کرده‌اند، برخی از مهدی جامی خواسته‌اند در کنار زمانه بماند و حرف‌های دیگر که شاید در فرصت دیگری نقل کنم.

داریوش محمدپور در وبلاگ ملکوت مطلبی منتشر کرده و از استعفای مهدی جامی گفته که خبر را همین‌جا تصحیح می‌کنم و همان‌طور که نوشتم مساله، تعلیق مهدی جامی است و نه استعفای او. صاحب وبلاگ ملکوت نوشته است: مهدی در زمانه‌ تازه نمی‌گنجد ديگر. مهدی ميدانی بزرگ‌تر می‌طلبد و عرصه‌ای گسترده‌تر. ظاهراً زمانه برای او تنگ است. گويا بالفعل و به طور عينی اکنون زمانه بر تنِ مهدی آب رفته است؛ گويی زمانه را شُسته‌اند و زمانه آب رفته است. وردِ هميشگی‌ام را باز تکرار می‌کنم: «شايد که چون وابينی خير تو در اين باشد»

جهانشاه جاوید مدیر سایت ایرانیان که در روزهای آغازین شکل‌‌گیری زمانه با ما همراه بوده است در خبر کوتاهی در سایت ایرانیان مهدی جامی را کسی معرفی کرده که روزنامه‌نگاری مدرن را می‌فهمد و در کنار این خبر تصویری از مهدی جامی در سال 2006 منتشر کرده، از وقتی که زمانه هنوز به زبان نیامده بود و حرف نمی‌زد.

در این موضوع گرچه حرف بسیار است اما از سوی دیگر اصل خبر کوتاه است و برخلاف یادداشت پیشینم که در میان اما و اگرها پیچیده شده بود خبر، واضح است و مبرهن.

من البته به عنوان یکی از زمانه‌ای‌ها نمی‌توانم پنهان کنم که نبود مهدی جامی به عنوان کسی که ایده رادیو زمانه از او بود، و این ایده را پروراند و برای ساختنش همکاران جوان و جوان‌دل بسیاری را انتخاب کرد، تجربه تلخی است ولی در روزهای آینده دفتر زمانه را به این امید ورق می‌زنیم که در یکی از همین روزهای آینده مهدی باز در کنار زمانه باشد و یکی از ما باشد.

چرا اصلا من بنویسم؟ یادداشت دوستی را اینجا می‌گذارم که تاریخ زمانه را برش زده است و کنارش تصویر تازه‌ای از مهدی جامی را در آخرین شب حضورش در زمانه اینجا می‌گذارم در حالی که دو تار اهدایی‌ دولتمند خال را برداشت و از زمانه‌ بیرون زد. جهانشاه جاوید گمانم باید آن عکس را در سایت ایرانیان عوض کند چون این سه سال بر مهدی جامی زمانه‌ای گذشته است و بر ما هم.


باقی این متن، نوشته من نیست نوشته دوستی است که از روز اول با زمانه بوده است:


برش اول

روز بیست و پنجم ماه جولای سال دوهزار و شش، زمانی که مهدی خواست برای اولین بار در وبلاگش سیبستان، از زمانه رونمائی کند تیتر ساده ای انتخاب کرد: "این زمانه ماست" و چند روز بعد در توضیح "از بی بی سی تا زمانه " نوشت: "رادیو زمانه برای من کار است. هر چه توان دارم در آن سرمایه کرده‌ام تا موفق شود و به بیراهه نرود". و بعد از "دلگرمی‌های زمانه" نوشت که اهالی وبلاگستان در تائید نیاز به زمانه نوشته بودند. در روز چهار آگوست اعلام کرد: "آزمایش می‌کنیم: یک، دو، سه" و سه روز بعد "بلاگ سایت زمانه" رونمائی شد. هنوز هفته ای نگذشته بود که در دوازدهم آگوست مجبور شد "درباره لات بازی و سایر قضایا" بنویسد و از آن زمان لات‌بازی و سایر قضایا در مورد زمانه بدون توقف ادامه پیدا کرد تا .... امروز که دو سال و اندی از آن ماجراها گذشته است. در این مدت، بسیاری به زمانه پیوسته اند و بسیاری نیز جدا شده‌اند. تا جائی که می‌دانم رادیو زمانه هیچ گاه قائم و قائل به شخص نبوده است هر چند که بحران‌های ناگزیر آمدن‌ها و رفتن‌ها همیشه در همه جا حاکم است.

برش دوم


زمانه برای من همیشه شبیه یک قایق پاروئی بوده که تمامی اهالی آن در به حرکت درآوردن آن نقش داشته اند و دارند. از طرفی رادیو زمانه برای تمام کسانی که به آن پیوسته اند مکانی برای تجربه‌های تازه بوده است، ظرفیتی که همچنان موجود است و روز به روز تقویت شده و محدوده وسیع‌تری را پوشش میدهد. چنین ظرفیتی در زمانه باعث شد تا جایگزینی آنانی که می‌رفتند با تجربه و انرژی دیگران سریع ترمیم شود.

برش سوم


برخی معتقدند که اعتبار زمانه به کارکنان آن است اما من معتقدم که اعتبار زمانه به مخاطبان آن است اما آنچه مخاطبان زمانه را جذب کرده است محتوائی است که در زندگی روزانه اهالی زمانه جریان دارد. حفظ این اعتبار به تداوم اعتماد و اهتمام کسانی است که مخاطب زمانه را دست خالی روانه نمی‌کنند.

برش چهارم


جهانشاه عزیز من، برای مطلبی که در مورد مهدی، در ایرانیان قرار داده از عکسی استفاده کرده که چهار ماه پیش از وجود زمانه از مهدی گرفته شده است. آخرین باری که مهدی را دیدم شباهتی به آن عکس نداشت و رد پای زمانه بر سر و صورتش پیدا بود. همین.

نظرهای خوانندگان

لطفاً سانسور نفرمایید

"در این زمانه، به هر بهانه، نه تو بمانی نه من بمانم." شعر از لطیف پدرام شاعر افغانی است که فقط شباهتی در نام خانوادگی با من دارد. و رودکی هم می گوید: "زمانه پندی آزاده وار داد مرا؛ زمانه را چو نکو بنگری همه پند است." و من امیدوارم که نویسندگان تازه کار - و مخصوصاً آنهایی که تازه به فرنگ آمده اند - از آن چه که در زمانه اتّفاق افتاده است و می افتد "پندی نو" و درسی عبرت انگیز بگیرند. اگر می خواهند قدم در ساحهء روزنامه نگاری بگذارند؛ همان راهی را بروند که پیش از ما دهخدا، جمالزاده، کاظمزاده ایرانشهر، بهار، صابر و بسیاری غیره های دیگر رفته اند، و جز به قلم و استعداد ذاتی خود، نه به یوروی سبز های پارلمان هلند متکی باشند و نه به دلار های سبز بنفش ها و آبی های مجلس نمایندگان امریکا.
خانم ناصری، شما ماشا الله عجب تَخَصُّصی در "پرده نویسی" دارید! نوشته اید: "دو تار اهدایی‌ دولتمند خال را برداشت [یعنی آقای جامی] و از زمانه‌ بیرون زد." آیا منظورتان از "دو تار"؛ آلت موسیقی است؟ پس باید خوشحال باشید، چون اگر میکروفون ها و کامپیوتر هایتان را بر می داشت و از زمانه می زد بیرون؛ آن وقت از نان خوردن می افتادید. و نوشته اید: "در دوازدهم آگوست [جامی] مجبور شد "درباره لات بازی و سایر قضایا" بنویسد و از آن زمان لات‌بازی و سایر قضایا در مورد زمانه بدون توقف ادامه پیدا کرد تا ...." تا که چی؟ منظورتان از این چند تا نقطه چیست؟
امیدوارم روزی نرسد که در همان پارلمان هلند، نمایندگانی از طیف مخالف سبز ها و قرمزها نطق هایی ایراد بکنند و از کسانی بخواهند که حساب پس بدهند و کار به محاکمه و عدلیه بکشد.

-- Rassoul Pedram ، Oct 30, 2008

نوشته ای در ابزار سازی حوزه ی مخاطب عمومی در حل مشکلات درون سازمانی و اجرایی کارکنان انجا توسط به پیش کشیدن نظر یکسری که خود از جبهه گیرندگان این کارکنان هستند یا اگر نباشند هم مسخره/.
این اصلن ربطی به حوزه ی مخاطب عمومی ندارد. نه استخدام نه برکناری نه استفا و نه ادامه ی کار شخصی یا اشخاصی انهم انگونه که اینجا مطرح می گردد با مانور های تظاهرات اخلاقی و احساسی. این مطلب میشد بصورت خبری کوچک با ارایه دلیل مشخص مطرح گردد. اینگونه اما یک رفتار بازاری است. علاقه ی چند مخاطب به این مسئله توجیهی برای اینگونه رفتار نیست.
همچنین نظر در پست پیشین سانسور ( با سابقه ی سانسور) گشت بدون اینکه هیچ توهینی باشد پست پیشین شما نیز نمود یک رفتار دینی بود.(با اشاره به پست منتشر نشده). موفق باشید

-- علیرضا ، Oct 30, 2008

شهامت آقای جامی را برای پذیرقتن این تعلیق به دور از هر جارو جنجالی تحسین می کنم. کم پیدا می شوند همکارانی که ایده هایشان به جایی برسد و حاضر باشند آسان از سر آن بگذرند و به دیگری واگذارش کنند. گرچه می دانیم آدم های ایده پرداز همیشه طرح جدیدی برای رونمایی دارند. به انتظار می نشینیم تا از طرح جدید مهدی جامی باخبر شویم.

-- ساناز اقتصادی نیا ، Oct 30, 2008

دورود /

اگر واقعن "زمانه" رسانه مخاطب است اینگونه
که فرموده اید آیا بهتر نبود در حداقل احترام به
مخاطبین درباره این تغییرات از ما صاحبان
فرمایشی رسانه یک نظر سنجی صورت
می گرفت ؟
من نه از طرفداران و نه از مخالفان آقای جامی
نبوده و نیستم .یک زمانه خوانم و بس اما سر
درد میگیرم وقتی که میبینم سیاستگذاران
یک نهاد تحت پوشش و امر سرمایه گذار به
نام مخاطب و به کام دیگران همه کار میکنند
و در آخر هم اسمش را مشارکت می گذارند .

با هم رو راست باشیم خانم ناصری ؛ زمانه هم
همچون باقی رسانه ها تحت اختیار سرمایه
گذارانی است که اول خودشان اتفاق را
مینویسند و بعدبرای مخاطب میخوانند !

به هر حال به عنوان یک همراه زمانه از زحمات
آقای جامی تشکر میکنم که اگر چه مانند
هیچکدام از ما "انسان کامل" نبود و البته
ادعایش را هم نداشت اما لحظات خوبی را
در زمانه ساخت.


وقت خوش ./././././././././././././././././.

-- امید صیادی ، Oct 30, 2008

مهدی جامی عزیز: دمت گرم و سرت خوش باد.

-- ایمان ، Oct 30, 2008

مهدی جامی عزیز: دمت گرم و سرت خوش باد.

-- ایمان ، Oct 30, 2008

خانم ناصری
از متن شما که چیزی دستگیرم نشد. یعنی چیزهایی نوشته‌اید برای آنکه چیزی ننویسید. بعد هم عکس جدید گذاشته‌اید به اعتراض وبلاگی که عکسی کهنه‌تر گذاشته بود که این هم چندان معنایی نداشت. خلاصه حاصلش نوشته‌ای خنک است با تطاهرات دوستانه. بهتر بود یا چیزی نمی‌نوشتید یا دقیق می‌نوشتید. شایسته‌تر بود که دلایل اختلافی که به جدایی کشیده شده است را بی‌تعارف می‌نوشتید. عده‌ای می‌گویند که آقای جامی قبلاً حکومتی بوده و بافی قضایا، می‌گوِم هرکسی قابل دگرگونی است و معیار کردار کنونی هرکسی است. خیلی از قربانیان جمهوری اسلامی خواب حکومت‌هایی به همين دژخویی را می‌دیده‌اند و شاید هنوز می‌بینند. آفای جامی در کارش وسعت نطر داشته‌است و در جمعی که ایجاد کرده‌ یکسو نگر نبوده‌است، و طرح‌ رادیو زمانه را با کمک همکارانش حرفه‌ای و خوب تا اینجا به انجام رسانده است. بایسته‌تر بود که به احترام همین، مطلبی حرفه‌ای تر می‌نوشتید.

-- سیروس به‌ آیین آژنده ، Oct 30, 2008

با تو بدرود ای زمانه!

-- داريوش ، Oct 30, 2008

زمانه ای که جامی پی ریزی کرده ستونهای محکمی دارد امیدوارم بی صاحبش کج نشود

-- صورتک خیالی ، Oct 30, 2008

شبیه یک کودتا بود. همواره به زمانه بعنوان یک آزمایشِ تمرین کار گروهی و دموکراسی می نگریستم و به آن می بالیدم. امیدوارم دوستان دلایل شان را در مخالفت با جامی به صورت مفصل بنویسند تا اطمینان به زمانه پابرجا بماند.

-- Saied ، Oct 30, 2008

خبر خوشحال کننده ای بود.

-- خسرو ، Oct 30, 2008

تعویض مدیران رسانه ها چیز عجیبی نیست و هیچ کجا رسانه را به مدیر آن سنجاق نمیکنند. فکر کنم زیادی زمانه را به مهدی جامی سنجاق کرده بودید و یا بالعکس .
امیدو ارم در روزهای اینده همین ستون را در اختیار هیئت مدیره زمانه قرار دهید تا آنها هم بتوانند نطراتشان را اعلام کنند تا یکطرفه به قاضی نرویم .

-- shahin naseri ، Oct 30, 2008

امیدوارم ما را همچون صغیران نپندارید و به طور مفصل و شفاف به دلایل اختلافات اشاه کنید. با تشکر از پاسخگویی شما

-- بدون نام ، Oct 30, 2008

امیدوارم اختلافات شخصی و ایدئولوژیک نبوده باشد

-- بدون نام ، Oct 30, 2008

من بعنوان یک ناظر خارجی متعجبم که چطور گرداندگان یک پروژه موفق دستی دستی خرابش میکنند. آخه وقتی با وجود جامی زمانه اینقدر محبوبه پس چه کاریه؟
آخه شکست پروژه زمانه مثل اینه که بگیم کار جمعی مستقل جواب نمیده. وجود زمانه امیدیست به تحقق ثمردادن قدمی فرهنگی برای ایران به دست ایرانیهای دور از وطن.
دوست دارم که باور کنم زمانه بدون جامی هم زمانه خواهد ماند اما به قول خودش «کو دایه مهربونتر از مادر»

-- elham ، Oct 30, 2008

شرح حالی این چنین، دراماتیزه کردن تغییر و تحولاتی است که البته در بسیاری عرصه ها و منجمله در چنین مجموعه ای هم می تونه شکل بگیره. اگه صحبت بر سر سردبیری ایشان بوده باشه، یه چیزی است؛ اما نام مدیریت بر مجموعه زمانه و اینها، چیزی است که حساب و کتابش بر میگرده به هیئت مدیران و صاحبان اصلی و تأمین کنندگان بودجه و غیره.
در مورد بنیان های زمانه، بنظر میرسه که کمی غلو در کار هست. زمانه طرحی بود که پیش از مهدی جامی شکل گرفت و بعدها ایشان به عرصه ای دعوت شدند که خطوط عمومی و مجاری و حتی محدوده زمانی آن نیز مشخص شده بود. پرس نیو، مؤسسه ای بوده که کارکردش در مجموعه ای از کشورهای حاشیه ای دنبال میشه و طبعاً اهدافی در مفهوم کلی، استراتژیک در مورد حضور و وجود یه رادیو در خارج و یک سایت جنبی آن داره. از طرف دیگه، بیان چنین و چنان نکاتی و ننوشتن حرف و حدیث طرف مقابل، در کار رسانه ای عملی ناپسند هست.
اگر تأمین کنندگان بودجه زمانه، سیاست گذاران آن، تنظیم کنندگان راستاهای کاری آن و از این قبیل روشن شود، میتوان تشخیص داد که آیا عدم هماهنگی و ناتوانی جامی در اینجا مطرح بوده یا مقاومت ایشان با سمت و سوئی که امروزه زمانه در آن غرق شده.
بهرحال بدون اینکه خواسته باشم کنار گذاشتن جامی رو از کار در زمانه - من چه میتوانم در مورد شیوه مدیریت ایشان بگویم که چنین چیزی معمولاً ربطی به خطوط و اهداف و سیاست های روزمره یه روزنامه و یا رسانه نداره مگر اینکه ایشان بطور مداوم و با سرمقاله نویسی و یا روزمره نویسی، مدافع خط و نگرشی بوده باشند و ... که میدانیم یکی از ابهامات زمانه، سردرگم نگاری و معجون همه رنگش بوده و طبعاً چنین چیزی در جوامع بشدت سازمانیافته و جریانی مثل پرس نیو جور در نمیاد - بهرحال مسئله تا زمانی که با چنین ابهاماتی نگاشته میشود، نه تنها اجرای درست نقش رسانه ای شما نیست، بلکه بر تصورات و تلقیات بسیار سطحی دامن میزنید. آقا جان، یا خانوم عزیز، بنویسید که این پرس نیو کیست، چه میخواهد و چه میخواسته و چرا مهدی نمیتوانست پاسخگو باشد و مجموعه مدیریت اساساً چگونه شکل گرفت و ارتباط متقابل آنان با پرس نو چطور بوده... اینها رو بنویسید نه آن چیزائی که انگار مهدی مرده که برایش مجلس ترحیم راه انداخته اید! مدیران بسیار توانمندی از کار بر کنار میشوند و این آقای مهدی خان هم بالاخره کارش در عرصه هنر و ادبیات و قلم و رسانه هست و بالاخره نانش رو از گوشه ای گیر میاره! بجای آه و ناله، شرح مشخص موضوع رو در مد نظر قرار بدین لطفاً. والسلام.

-- بدون نام ، Oct 30, 2008

زمانه دیگر آن زمانه نخواهد شد.

-- خواننده و شنونده وفادار ، Oct 30, 2008

ظاهرا هیات مدیره زمانه مثل قاضی مرتضوی جمهوری اسلامی عمل کرده است.
با چنین برخوردی، هیات مدیره هم خودش و هم زمانه را بدنام می کند. رسانه دکان بقالی نیست و بدون اعتماد و اقبال مخاطب چیزی از آن باقی نمی ماند. هلندی ها که جز یک مشت رسانه زرد و در پیت خوشحال چیز دندان گیری ندارند، اگر هیات نظارت هلندی است که بعید می دانم چیز زیادی از رسانه حالی شان باشد. اگر ایرانی است خب می شود هر احتمالی را محتمل دانست!

-- جمشید ، Oct 30, 2008

نظر نفر اول خنده‌داره. کسی رو که از جایی اخراج کردن، اگر قبول کنه یا نکنه چه اهمیتی داره!؟

-- احمد ، Oct 30, 2008

حالا معلوم نشده که چه کسی زیرآب مهدی خان جامی رو زده؟ احیانا ربطی به حملات بی وقفه برخی وبلاگ نویسان نداشته؟

-- جعفر ، Oct 30, 2008

مهدی جامی عزیز باید دقت میکردی این نظراتی که با مارمولک بازی سانسور می شدند(و می شوند) یک روزی گریبان گیر می شوند.

-- rezar ، Oct 30, 2008

بد بود شیوه کار یک منفی بزرگ بود برای زمانه و یک رسانه بیشتر به شیوه کار دولتی میخورد آنهم دولت احمدی نژادی . زمانه رفت نه مهدی جامی

-- بهزاد ، Oct 30, 2008

حالا جانشین اش کی هست؟

-- محمود ، Oct 30, 2008

خانم ناصری
شما به عنوان یک همکار زمانه حق مطرح کردن مسائل و مشکلات داخلی یک رسانه را به بیرون ندارید. هر اداره و سازمانی می تواند دچار مشکلات داخلی مانند ضعف مدیریت و معضلات دیگر باشد. شما اگر به کار خودتان علاقه مندید، می توانید در رفع کمبود ها و مسائل محیط کار بکوشید . و نه با رفتاری احساسی مسائل را بزرگ کنید. در هر سازمانی اگر در سطح مدیریت مشکلاتی وجود داشته باشد به آن رسیدگی می کنند. توجه داشته باشید که شما مسئولیت اخلاقی هم در مورد کارتان دارید.
با آرزوی موفقیت برای شما و زمانه

-- بدون نام ، Oct 30, 2008

«زمانه» فرزند مشروع «جامي» است و بس.
ممكن است شما بتوانيد با اين بچه [زمانه] «تاتي‌تاتي» كنيد،اما قادر نخواهيد بود كه نام پدر او را از شناسنامه‌اش پاك كنيد و باقي‌ماجرا...
راستي!
چرا همواره عده‌اي در تلاش‌اند تا نقش دايه‌هاي مهريان‌تر از مادر را بازي كنند؟!

-- ح.ش ، Oct 30, 2008

خوب فکر کنم زمانه رو بایستی بی خیال شیم. احتمالا بشه یک چیزی تو مایه های روزآنلاین خدابیامرز...

-- پیروز ، Oct 30, 2008

آه ای زمانه، آه ای جامی، آه، آه، آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه ای جامی، آه ای زمانه، آه ای جامی، آه زمانه آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه...

-- غلامحسین ، Oct 30, 2008

بد نیست برای خوانندگانتان بگویید مشکل جامی با شما چه بود و نقاط اختلاف نظر چه چیز هایی بودند.

-- پیام ، Oct 30, 2008

من نمیدانم چرا این همه هوار و حسین راه افتاده که ای وای زمانه را در نطفه خفه کردند!!!! فقط مدیرش عوضش شده حالا به هر دلیلی از اختلاس گرفته تا عدم کفایت کاری مهم نیست.
امیدوارم مدیر بعدی تنوع بیشتری در مطالب؛ ایده ها و همکارانش داشته باشه.
شخصا اعتقاد دارم که یک تغییری در زمانه لازم بود چون واقعا به شکل یک حلقه بسته در اومده بود که فقط افراد و ایده های مشخصی بهش راه داشتند.

-- کیمیا ، Oct 30, 2008

دلایل تعلیق جامی چیست؟ آیا مربوط به اخبار اخیر مبنی بر ارتباط وی با ج.ا میباشد؟
لطفن بیشتر توضیح بدهید.

-- یه شورشی ، Oct 31, 2008

امیدوارم محافظه کار تر از این چیزی که الان هستین نشین

-- بدون نام ، Oct 31, 2008

زمانه جامی را که در دست جامی گذاشت دوباره پس گرفت
اما جامی جام است و جام را نهان نتوان کرد
او در زمانه گاهی ضدا بود
ولی بزودی تصویرش را در سراسر جهان حواهید دید و
بی بی سی پرشین در راه است .

-- آشنا ، Nov 1, 2008

احتمالا خارجي ها مي خواستند ، اين آقا با سايت زمانه توي ايران انقلاب راه بيندازد و حالا كه نشد اخراجش كردند . ممكن است شما ها را هم يكي يكي بندازند بيرون .

-- بدون نام ، Nov 1, 2008

راستش من توی خانه فقط رادیو زمانه گوش می کنم یعنی چیزی در حدود یک ونیم سال
این آخریها که کاملا حس می کردم سیاست کلی رادیو فرق کرده البته بسیار هوشمندانه و من همیشه این سوال را داشتم که حاکمیت در ایران که تحمل هیچ گونه صدای اعتراض امیز را ندارد چطور به این رادیو اجازه داده که در تهران یک خط تلفن اختصاصی داشته باشد و خیلی افراد بدون هیچ مشکلی با این تلویزیون همکاری کنند ادم یاد بعضی تلویزیونهای لوس آنجلسی می افتد که در اوج مشکلات معیشتی و اجتماعی و صنفی به آدم می گویند برو دبی خانه بخر و هالشو ببر؟؟؟؟؟

-- hamid ، Nov 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)