تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
بحران انتخابات در ایران

«دولت فرانسه نتیجه‏ی این انتخابات را نمی‏پذیرد»


واکنش‏های بین‏المللی نسبت به نتایج انتخابات در ایران، هم‏چنین تظاهرات میلیونی مردم ایران در اعتراض به نتایج این انتخابات، هم‏چنان ادامه دارد. در پاریس، حزب سبزها اطلاعیه‏ای در محکوم کردن نتایج انتخابات در ایران، منتشر کرده است.

روز سه‏شنبه، همه‏ی روزنامه‏های فرانسه، در صفحات نخست خود عکس‏های تظاهرات میلیونی دیروز (دوشنبه) در تهران را چاپ کردند.

وزیر امور خارجه‏ی فرانسه، آقای برنارد کوشنر، نخستین واکنش سخت رسمی یک مقام بالای سیاسی اروپا را به نتایج انتخابات و خشونت گسترده‏ی نیروهای نظامی بر علیه تظاهرکنندگان در تهران، نشان داد.

هم‏چنین هیأتی برای بررسی این انتخابات، در پاریس تشکیل شده است.


در باره‏ی همه‏ی این رویدادها که نگرانی جامعه‏ی فرانسه را از رخدادهای ایران نشان می‏دهد، با آقای دکتر جلال ایجادی، استاد دانشگاه در پاریس و عضو حزب سبزهای فرانسه، تماس گرفتم.

این هیأت به منظور این که در ارتباط با آن‏چه در ایران اتفاق افتاد، تا آن‏جا که میسر است، با مطبوعات، نهادهای دمکراتیک و یا انجمن‏های گوناگونی که در اروپا وجود دارند و هم‏چنین سازمان ملل تماس بگیرد، تشکیل شده است. هدف این است که با این همیاری تا جایی که امکان دارد، اذهان عمومی در غرب، متوجه این قضیه باشد و بتوانند به نوبه‏ی خود فشاری روی دولت ایران و هیأت‏های نمایندگی دولت ایران، بیاورند.

حزب سبزهای فرانسه نیز امروز در مورد همین مساله، اعلامیه‏ای منتشر کرده است.
حزب سبزها در پیام خود، اعلام می‏کند که در ایران به امید مردم خیانت شده و خواستار انحلال این انتخابات، مطابق با خواست هم کاندیداها و هم مردم ایران است.

حزب سبزها معتقد است که دولت احمدی‏نژاد در چهار سال گذشته در زمینه‏های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، آزادی‏های مدنی و دیپلماتیک، سیاست فاجعه‏باری داشته و مردم با این انتخابات و با شوق بسیار تمام در جستجوی این بودند که به این دوران خاتمه بدهند و دوران جدیدی را در کشورشان به‏وجود بیاورند. اما جناح احمدی‏نژاد، با توجه به حمایت آقای خامنه‏ای، این دست‏‏آورد مردم را زیرپا گذاشت.

بنابراین، حزب سبزها کاملا از مردم ایران و تمامی جوانانی که در حال حاضر در خیابان‏ها هستند، حمایت کرده و اعتراض خود را نسبت به نقض حقوق مردم و سرکوب‏هایی که دارد صورت می‏گیرد، بیان می‏کند.

امروز، تقریبا تمام روزنامه‏های سراسری فرانسه، عکس‏هایی از اعتراضات مردم ایران چاپ کردند و مطالبی نوشتند. به خصوص روزنامه‏ی «لیبراسیون»، تمام روی جلد خود را به عکس بزرگی از تظاهرات دیروز مردم اختصاص داده است. فکر می‏کنید، افکار عمومی در فرانسه هم دچار همان نگرانی شده که مردم در ایران دارند؟

کاملا! برای فرانسوی‏ها آن‏چه که در ایران می‏گذرد، بسیار مهم است. سی سال پیش در ایران، انقلابی شد که توسط رهبرانی که در حال حاضر در رأس کار هستند، به کج‏راه کشیده شد. امروز، با توجه به شرایط اختناقی که در ایران وجود دارد، وجود فقر و سرکوب ‏آزادی‏ها، پیوسته محافل آزادی‏خواه و دمکرات در فرانسه و هم‏چنین محافل مطبوعاتی، به این مساله توجه کرده‏اند که ایران به چه سمت و سویی کشیده می‏شود. قضیه‏ی انتخابات نه تنها برای مردم ایران که در ارتباط با جامعه‏ی فرانسه و مجموعه‏ی محافل این‏جا، امید بسیار بزرگی را به‏وجود آورده است.

خشونت‏هایی که در حال حاضر در تهران و شهرهای دیگر دارد صورت می‏گیرد، برای‏ هم محافل سیاسی فرانسه و هم محافل دمکراتیک و مردمی بسیار ناراحت‏کننده است و نگران هستند که مبادا، وضعیت به شکل خیلی شدیدی، به سمت خشونت کشیده شود و به حوادث خونباری منجر شود.

آقای برنارد کوشنر نیز بعد از گردهم‏آیی وزرای خارجه‏ی اتحادیه‏ی اروپا، گفته است که دولت فرانسه نتیجه‏ی این انتخابات را پیش از این که به اعتراض مخالفان رسیدگی شود، نمی‏پذیرد.

موضعی هم که دولت فرانسه اعلام کرده، کاملا طبیعی است و در ارتباط با مناسبات بین‏المللی، به نوعی، همراهی کردن با مردم ایران و مقابله‏ی آنان در برابر اجحافاتی است که توسط هیأت‏ حاکمه‏ی ایران صورت گرفته است.

از سویی، الان در پارلمان اروپا صحبت‏های گوناگونی وجود دارد و تمایل بسیار قوی‏ای هست که ایران را محکوم کنند. حال این که در قطعنامه‏ی قطعی‏شان به چه فرم دربیاید، نمی‏دانم. ولی در هر حال، تمایل در اروپا این است که در مقابل اقداماتی که امروز از جانب هیأت حاکمه صورت می‏گیرد، به نوعی ایستادگی شود و خواهان آن باشند که دولت ایران و یا جناح حاکم ایران عقب‏نشینی کند و چه بسا اقدام به سازماندهی یک انتخابات جدید بکند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

I declare my deepest dissatisfaction tfrom this fraud presidential election toward Kameneyee and his dirty band

-- Mehran ، Jun 17, 2009

agha in dekhalat Kochner va Sarkozy dirooz,ke man dar Fr3 didam be hich vajh be nafe harkat dar iran nist.balke bishtar hokoomat iran ra jerri mikonad va feshar ziad mishavad;dolat Bush ham char sal ba be estelah hemayat az eslahtalaban be amadan Ahmadinejad komak kard.Amrika ba ekhtesas 70 million dollar tavassot kondi Rice baraye democratie dar iran faghat baes shod ke sharayet dar iran badtar shavad.mozeye Obama ke man dirooz dar CNN didam hooshmandanetar ast.faransaviha khodeshan be amadan Khomeini si sal pish komak kardand.rochanfekran faransavi ham az enghelab iran hemayat fekri kardand;dar hal hazer posht sabzha dar faranse va parlement Oroopa daniel Cohn Bendit ast ke yahoodi va nazdik be esrail ast va be sheddat zedd iran.akhar ta key mikhahim agahane ya naagahane ma ra dast bendazan;dar iran enghelab nakhahad shod;mardom narazi hastand va mikhahand tazahorat konanad va haghgheshan ast.ziad tahyij nashim.ba hoosh bashim!

-- بدون نام ، Jun 17, 2009

باید تمام این کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند سفارتخانه هاشون رو توی ایران ببندند و اون کسانی که نهایتاً ویزا می خوان رو به سفارت هاشون توی ترکیه یا دبی راهنمایی کنند. هنوز توی شبکه های خبری می گن پرزیدنت احمدی نژاد! اون که پرزیدنت نیست! باید بگن محمود احمدی نژاد کسی که به زور تیر و تفنگ خودش رو پرزیدنت ایران می دونه.

-- هاله ، Jun 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)