تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
به مناسبت نمایش مستند «خانه» در روز جهانی محیط زیست

چگونه می‌توان این خانه را نجات داد؟

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

جنگل‌های سوخته، سواحل مملو از زباله شهرهایی که با جنگل و آسمانخراش‌ها احاطه شده‌اند در کنار مناظر طبیعی باشکوه، سواحل مرجان‌پوش و رنگارنگ جنگل‌هایی که هنوز راه نفس کشیدن سیاره‌ی ما را هموار می‌کنند موضوع فیلم مستند شاعرانه و آموزشی بود که برای بیست و پنج هزار نفر در پای برج ایفل روی پرده‌ی غول‌پیکر نشان داده شد و همزمان در شبکه‌های تلویزیونی ۱۲۴ کشور جهان به رایگان به نمایش درآمد.

Download it Here!

فیلمی با نام «خانه» (home)، به مناسبت روز جهانی محیط زیست. پل آرتوس برترتوند، عکاس و فیلمساز معروف فرانسوی در این فیلم که چهار سال تهیه‌ی آن طول کشیده و از ۵۴ کشور جهان عبور کرده، این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه می‌توان خانه را که همین کره زمین ما است، نجات داد؟

در این فیلم نود دقیقه‌ای مستند، دوربین زمانی از بخش‌های ثروتمندنشین کالیفرنیا حرکت می‌کند و گوینده هشدار می‌دهد که ۲۰ درصد انسان‌ها، ۸۰ درصد منابع جهان را مصرف می‌کند. یا این‌که چگونه با سوختن جنگل‌ها، بایر شدن زمین‌ها، از میان رفتن ۴۰ درصد زمین‌های قابل کشت در جهان انسان‌ها خانه و کاشانه‌ی خود را برای پناه بردن به مناطق قابل زندگی رها می‌کنند.


فیلم می‌گوید در سال ۲۰۱۵، تعداد انسان‌های پناهنده در جهان به دویست میلیون نفر خواهد رسید. فیلم «خانه» می‌گوید هر سال سیزده میلیون هکتار از جنگل‌ها به دست انسان نابود می‌شوند.

چگونه ۴۰ درصد یخ‌های قطب شمال در ۴۰ سال گذشته از بین رفته‌اند. چگونه در جهان امروز ما یک میلیارد انسان گرسنه به سر می‌برند. فیلم «خانه»، حاصل ۲۱۷ روز فیلمبرداری از ۱۲۰ مکان در جهان است با این پیام که ۲۰ سال دیگر دنیا چه شکلی خواهد داشت. در دنیایی که بدون نفت و با آب و هوایی گوناگون زندگی می‌کنیم.

در گفت ‌و گوهای پس از نمایش فیلم، انجمن‌های طرفدار محیط زیست از این‌که در فیلم خطرات صنایع هسته‌ای و زباله‌های اتمی، نشت‌های گاز رادیو اکتیو که جهان امروز را تهدید می‌کنند توجه کافی نشده، به انتقاد پرداختند.

با این همه در این فیلم نکات امیدوار‌کننده‌ای نیز وجود دارد. از نظر ابتکاراتی که در جهت کاهش آلودگی هوا در حال حاضر به کار برده می‌شود. از جمله اقدام یک میلیاردر مکزیکی که با اختصاص پنجاه میلیون دلار طرح درختکاری در منطقه‌ی مرکزی و جنوبی مکزیک را به عهده گرفته است.

به گفته‌ی فعالان محیط زیست باید خوش‌بین باشیم. چون در حال حاضر انسان‌ها به فکر حمایت از محیط زیست خود افتاده‌اند تا این‌که چگونه خانه را نجات دهند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)