تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از تجمع اعضای سازمان گزارشگران بدون مرز، جلوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس

طومار آزادی، جلوی سفارت ایران در پاریس

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

درست در روز جهانی آزادی مطبوعات که با پایان اعتصاب غذای سازمان گزارشگران بدون مرز همزمان شده بود، اعضای این سازمان جلوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس گرد آمدند تا یک پتیشن را به سفارت جمهوری اسلامی ایران تسلیم بکنند.

اما کسی برای گرفتن این پتیشن حضور پیدا نکرد. اعضای سازمان گزارشگران بدون مرز در حالی که کاپشن‌های قرمز رنگی به تن دارند عکس‌های رکسانا صابری، امیدرضا میرصیافی و دیگر روزنامه‌نگارانی را که در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند در دست گرفتند و خواهان آزادی این روزنامه‌نگاران در روز جهانی آزادی مطبوعات شدند.

با رضا معینی، مسئول دنیای فارسی زبان سازمان گزارشگران بدون مرز گفت و گو می‌کنم.

Download it Here!

یک هفته بعد از آن‌که حرکتی را آغاز کردیم و به مدت چند روز در مقابل دفتر ایران ایر در خیابان شانزه‌لیزه اعتصاب غذا بودیم‌، این روز، آخرین روز حرکت ما در پاریس بود.

به همراه دیگر همکارانم در گزارشگران بدون مرز جلوی دفتر سفارت آمدیم تا مجموعه‌ی طوماری را که خواهان آزادی رکسانا صابری و دیگر روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شدند، به مقامات سفارت و جمهوری اسلامی در فرانسه تحویل بدهند.


عکس‌ها از ایرج ادیب‌زاده، زمانه

آیا واکنشی هم از سفارت جمهوری اسلامی برای دادن این پتیشن دیده شد‌؟

متأسفانه خیر. همان‌طور که خودتان می‌بینید حتا در را هم باز نمی‌کنند و عملاً در سکوت است. یعنی خبرنگاران در اینجا هستند، دبیر اول گزارشگران بدون مرز اینجا هستند و فعلاً در را باز نکرده‌اند تا آن را تحویل بگیرند.

بعد از اعلام اعتصاب غذای سازمان گزارشگران بدون مرز در مقابل ایران ‌ایر جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و بلافاصله گفت که رکسانا صابری اعتصاب غذا نکرده است. واکنش سازمان شما چه بود؟

همان‌طور که قبلا گفتم آقای قاضی حداد، حدود دو ماه پیش گفتند که پنج روز دیگر رکسانا آزاد می‌شود در حالی که نشد. واقعیت این است که رکسانا صابری در زندان است. در اعتراض به این اقدام جمهوری اسلامی حتا یک روز اعتصاب غذای خشک کرد که حالش بد شده و مدتی در درمانگاه زندان اوین بستری بوده و متأسفانه اعلام کرده که اعتصابش را نمی‌شکند.


به جز عکس‌های رکسانا صابری، عکس‌های دیگر روزنامه‌نگاران زندانی و عکس امیدرضا میرصیافی هم مقابل سفارت جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شده است و در دست اعضای سازمان گزارشگران بدون مرز است و روزنامه‌نگاران مختلف هم دارند در مورد همین مسایل صحبت می‌کنند. فکر می‌کنید این چه واکنشی در ایران خواهد داشت؟

در همان روز اول، عکس روزنامه‌نگاران زندانی ایرانی را در دست داشتیم؛ آقای محمد حسن فلاحی، آقای محمدصدیق کبودوند، خسرو کردکو، حسین درخشان به عنوان وبلاگ‌نویس و دیگر روزنامه‌نگارانی که در ایران زندانی‌اند. از همان روز اول بود و در این روز هم این کار را ادامه‌ می‌دهیم.

این حرکت اعتراضی در سازمان شما ادامه خواهد یافت؟

حتماً ادامه خواهد یافت. در پاریس اعتصاب غذا تمام شده، ولی در نیویورک شروع شده، در بروکسل ادامه پیدا می‌کند، در لندن و در مادرید و اقدامات دیگر.

با آقای ژان ـ فرانسوا ژولیار، دبیر کل سازمان گزارشگران بدون مرز، درباره‌ی وضعیت روزنامه‌نگاری و وضعیت آزادی مطبوعات در جهان گفت و کوی کوتاهی می‌کنم.

به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در اطلاعیه‌ای که دادیم این مسأله را طرح کردیم. نه تنها درباره‌ی ‌رکسانا صابری و در رابطه با دیگر روزنا‌مه‌نگاران که درباره‌ی دو روزنامه‌نگاری که در کره شمالی زندانی هستند، هم صحبت کردیم.

این مساله را طرح کردیم که دولت‌هایی هستند که روزنامه‌نگاران و آزادی مطبوعات را به گروگان می‌گیرند.


اصولاً عقیده‌ شما در مورد روز جهانی آزادی مطبوعات در جهان چیست؟

فکر می کنم ۱۴۹ روزنامه‌نگار زندانی در سراسر جهان در زندان هستند. به روزنامه‌نگارانی فکر می‌کنم که از آغاز سال میلادی تا امروز کشته و زخمی شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد‌.

این واقعیتی است که آزادی مطبوعات در سراسر جهان هر روز وضعیت وخیم‌تری پیدا می‌کند و به همین خاطر این‌جا هستیم که این حرکت را انجام بدهیم و به این مسأله اعتراض کنیم.

تجمع‌کنندگان بعد از عدم حضور مسئولان سفارت جمهوری اسلامی در جمع معترضان پتیشن را به جلوی پله‌های در ورودی سفارت جمهوری اسلامی پرتاب کردند و تقریباً این مراسم در همین‌جا به پایان می‌رسد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اعتصاب غذا در حمایت از رکسانا صابری
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)