تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با یاشار محتشم، رییس انجمن آفتاب به مناسبت برگزاری چهارشنبه‌سوری در پاریس

چهارشنبه‌سوری در شهر ممنوعه‌ی آتش

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

چهارشنبه‌سوری از جشن‌هایی است که ایرانیان همه جا برپا می‌کنند. در ایران و در سه سال گذشته با وجود بهانه‌های مختلف مثل عزاداری یا خطر انفجار، این جشن همیشه برپا شده که با گسترش و محبوبیت فراوانی هم به ویژه از طرف جوانان روبه‌رو شده است.

در پاریس، پایتخت فرانسه هم چند سالی است که جوانان نسل دوم و سوم با علاقه چهارشنبه‌سوری را برپا می‌کنند. با آن‌که ساعتی به افروختن آتش و از روی شعله‌های آتش پریدن ایرانی‌های جوان پاریس مانده است، تلفنی با آقای یاشار محتشم، رییس انجمن آفتاب که از سال پیش همراه با جوانان عضو این انجمن به برپایی چهارشنبه‌سوری و همچنین سیزده‌بدر با علاقه و هیجان تمام می‌پردازند، گفت و گو می‌کنم.

Download it Here!

آقای محتشم الان کجا هستید؟

مشغول تدارک برنامه‌ی چهارشنبه‌سوری هستیم. قرار است چهارشنبه‌سوری امسال را در مرکز پاریس و در پاریس نهم برگزار بکنیم.

یک کانال آبی است که از رودخانه‌ی سن جدا می‌شود. مشغول کار هستیم داریم سالاد اولویه درست می‌کنیم. چوب‌ها را جمع کرده‌ایم، هفت‌سین را تهیه می‌کنیم و به هر حال داریم آماده می‌شویم که به پیشواز آتش و چهارشنبه‌سوری برویم.


چهارشنبه‌سوری در پاریس / عکس‌ها: پرویز جاهد

در برنامه‌ی شما دیدم که آتش‌بازی‌، حاجی فیروز و موسیقی پاپ و برنامه‌های دیگر دارید. بفرمایید چقدر جوانان ایرانی و حتا دوستان فرانسوی‌تان از این مراسم امشب استقبال می‌کردند و می‌کنند؟

استقبال خوب بوده. یعنی لیست رزرو ما پر است. ما داریم در فرانسه این آتش را روشن می‌کنیم که آتش روشن کردن در شهر پاریس به خاطر قوانینی که دارد از سالیان پیش امکان‌پذیر نیست.

یعنی رسماً در شهر پاریس حتا شومینه‌ها هم اجازه ندارند که روشن باشند. فرمانداری و شهرداری شهر پاریس و مجموعه شرکت‌هایی که مسئولیت این کانال پاریس را دارند، زحمت زیادی می‌کشند که ما بتوانیم آتش را با مجوز‌های متعددی که باید به ما بدهند روشن بکنیم و این مراسم را برگزار بکنیم. به نظر من این نکته‌ی خیلی مهمی است که باید به آن اشاره کنم.

مجوز هم گرفته‌اید و امشب بچه‌های عضو انجمن آفتاب و جوانان ایرانی با آن شعار سرخی تو از من، زردی من از تو از روی آتش می‌پرند‌؟

بله، آتش‌ها به پاست. بچه‌ها همه یک بار سرخی تو از من زردی من از تو را بگویید‌: زردی من از تو، سرخی تو از من. این هم برای شما آقای ادیب‌زاده.


خیلی متشکرم، موفق باشید. غیر از این برنامه‌ها، موسیقی پاپ هم دارید؟

دی‌جی پوریا و دی‌جی بردیا دو دی‌جی جوان ایرانی هستند که از اعضا و نزدیکان انجمن آفتاب هستند. الان حدود دو سال است که جزو دی‌جی‌های رسمی انجمن آفتاب هستند و همه‌ی شرکت کنند‌گان در برنامه‌ها خیلی از آن‌ها راضی هستند.

امیدوارم به شما خوش بگذارد‌. به خاطر گرامی داشتن این رسم‌های ایرانی تبریک می‌گویم، شاد و موفق باشید.

تقدیم به رادیو زمانه: زردی من از تو، سرخی تو از من

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)