تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
انتخابات اسرائیل در گفت و گو با دکتر حسن هاشمیان، استاد دانشگاه در تهران

«توافق همه گروه‌ها در اسرائیل علیه ایران»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

اسرائیلی‌ها روز سه‌شنبه آرای خودشان را برای انتخابات کنست، پارلمان آن کشور به صندوق‌ها ریختند و تا ساعتی دیگر نتایج اولیه این هجدهمین دوره پالمان اعلام خواهد شد.

گمانه‌زنی‌ها از رقابت شانه ‌به ‌شانه دو حزب دست ‌راستی لیکود و راست میانه‌ی کادیما حکایت دارند. خبر‌گزاری فرانسه ظهر سه‌شنبه، از حضور بالای رأی‌‌دهندگان خبر داد.

بنیامین نتانیاهو که هنگام انداختن رأی خود به ‌صندوق از پیروزی‌اش سخن گفت، از همین حالا به ترکیب دولت آینده‌اش پرداخته است. در‌حالی که خانم لیونی، رهبر حزب کادیما هم از پیروزی سخن می‌گوید.

در این حال لیبرمن، مهاجر روس‌تبار و عضو حزب راست افراطی «اسرائیل خانه ماست» توانست در جریان راکت پراکنی‌های حماس آرای بسیاری از اسرائیلی‌ها را به ‌خود جلب کند و مسایل امنیتی، اقتصادی، خطر هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران و حملات حماس از موضوع‌های اساسی تبلیغاتی رهبران احزاب بود.

در این انتخابات، پنج میلیون ‌و سیصد هزار نفر می‌توانستند ۱۲۰ نماینده را برای پالمان آینده اسرائیل انتخاب کنند. انتخاباتی که نتیجه قطعی آن چهارشنبه اعلام می‌شود.

برای بررسی بیشتر در مورد انتخابات پالمانی اسرائیل با آقای دکتر حسن هاشمیان، استاد دانشگاه در تهران، تحلیل‌گر سیاسی منطقه خاورمیانه گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای دکتر هاشمیان برنده و بازنده‌های این انتخابات را چه‌ کسانی می‌دانید؟

معتقد هستم که گروه لیکود و حزب کادیما رقابت خیلی نزدیکی خواهند داشت، این مسأله نشان می‌دهد که هیچ‌کدام کاملاً به شکل مطلق بر پارلمان آینده‌ی اسرائیل تسلط نخواهند داشت.

بین دو حزب قوی دیگر، یعنی حزب لاییک خانه‌ی ما آقای لیبرمن و همین‌طور آقای باراک، حزب کارگر باراک، هم یک نوع نزدیکی و برابری وجود دارد. تمام این مسایل یک چیز را نشان می‌دهد، که دولت آینده اسرائیل بازهم یک دولت ائتلافی خواهد بود.

این مشکلی که الان وجود دارد که احزاب سیاسی در داخل پارلمان یا کنست اسرائیل نمی‌توانند با‌ هم کنار آیند و دولتی را تشکیل دهند، این مشکل هم در پارلمان آینده وجود خواهد داشت.

بنابراین این انتخابات نمی‌تواند مشکل اسرائیل را حل کند چون به اعتقاد من تمام آرا به ‌شکل مشخص بین گروهای مختلف تقسیم می‌شود و هیچ‌کس حائز اکثریت مطلق نخواهد شد.


دکتر حسن هاشمیان، استاد دانشگاه در تهران / عکس: دویچه‌وله

آقای دکتر، هاشمیان چرخش سرسام‌آور به‌سوی راست و راست افراطی در جامعه‌ی اسرائیل موضوع دیگری است که شاید در این انتخابات و دولت آینده اسرائیل نقش بازی کند. این چرخش را شما چطور توجیه می‌کنید؟

معتقد هستم که آن عقب‌نشستی که در حزب کارگر ما می‌بینیم آن گروه‌های چپ و چپ ‌فکری که در گذشته پیشاهنگ حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی و سیاسی اسرائیل بوده‌اند عقب نشسته‌اند و نسل جدیدی که آمده‌ نسلی‌ نیست که به تفکرات سوسیالیستی و تفکرات گرایش‌های چپی زیاد متمایل باشد.

این یک مسأله مهم است که می‌بینیم چپ‌ها یا حزب کارگر بسیار عقب رفته است و مسأله دیگر که خیلی مهم است، موشک‌پراکنی حماس و درگیری با اعراب و افزایش نیروهای مهاجر است که جدیداً به اسرائیل آمده‌اند.

این‌ها را وا‌ می‌دارد که به‌آن تند‌روی‌ها و شعارهای تندی که مهاجری مثل لیبرمن مطرح می‌کند گرایش پیدا کنند، به اعتقاد من همین‌طور که در میان اعراب، در میان گروه‌های فلسطینی اسلام‌گرایی و تند‌روی خیلی زیاد شده چون ‌ قضیه صلح فلسطین خیلی به درازا کشید، در میان اسرائیلی‌ها هم همین گرایش وجود دارد و احزاب راست و راست تند‌‌رو بیشتر خواهان دارند تا احزابی ‌که مایل هستند به فلسطین‌ها امتیاز دهند یا به ‌آن‌ها کمک کنند.

ضمن این‌که باید مطرح کنیم که بخش عمده از رأی‌دهند‌گان فلسطینی هستند، اگرچه ما می‌دانیم که مردم فلسطین ساکن بیت‌المقدس نمی‌توانند رأی دهند ولی در شهرهای دیگر مثل ناصره، اکثریت آرای موجود در آنجا به فلسطینی‌ها تعلق دارد.

بنابراین خود فلسطینی‌ها هم می‌توانند نقش بازی‌کنند و در‌ واقع رأی دهند و یک ‌نوع رقابت بسیار سختی میان تند‌روها شاهد هستیم.

آقای دکتر هاشمیان، یک تحلیل‌گر سیاسی از روزنامه جرزالم‌پست این انتخابات را خیلی مهم توصیف کرده است و گفته است با توجه به خطری که از جانب جمهوری اسلامی ایران و حماس متوجه‌ی اسرائیل و روند صلح است، بسیاری از مردم اسرائیل در انتظار آینده این انتخابات هستند و به آن اهمیت زیادی می‌دهند، نظر شما در این باره چه است؟

من هم همین اعتقاد را دارم. معتقد هستم که موشک‌های حماس و کارهایی که حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ انجام داد و مشکلاتی که برای اسرائیل به ‌وجود آورد، همه به این سو می‌روند که تند‌روها به‌ شدت با شعارهای تند بر سر کار می‌آیند، مثل آقای نتانیاهو، آقای لیبرمن، ولی مسأله این است که این‌ها چقدر می‌توانند این شعارها را عملی کنند.

طبیعتاً اگر لیکود بیاید چون‌ حائز اکثریت نخواهد بود مجبور است با حزب کارگر یا با احزاب دیگر ائتلاف کند، بعید می‌دانم که تمام دیدگاه‌هایی که الان دارند، بتوانند روی زمین پیاده کنند.

همین‌طور لیبرمن، لیبرمن شعارهای زیادی می‌دهد ولی ممکن است وقتی به قدرت رسید نتواند این شعارها را عملی کند چون‌ دولت، یک دولت ائتلافی خواهد بود و جالب است که در ۲۰ سال گذشته همه دولت‌ها، دولت ائتلافی بودند و عمر متوسط همه این دولت‌ها در اسرائیل از دو سال بیشتر نرفته است.

بنابراین ممکن است دولت آینده همین وضعیت را داشته باشد، به خاطر این‌که بیشتر کرسی‌ها میان این گروه‌ها تقسیم ‌می‌شود، یعنی حدود ۷۰ تا ۸۰ کرسی بین چهار حزب‌ و بقیه کرسی‌ها بین احزاب کوچک دیگر تقسیم می‌شود.

به‌اعتقاد من چون کسی نمی‌تواند اکثریت آرا و کرسی‌ها را داشته باشد، نمی‌تواند یک دولت خاص خودش را به‌ وجود آورد، بنابراین دولت آینده، دولت ائتلافی هم مجبور است به خواسته‌های احزاب دیگر تن ‌دهد.

اگر نتانیاهو می‌خواهد خیلی تند‌روی کند مثلاً به غزه حمله کند و حماسی‌ها را در غزه اسیر کند، برای پیاده کردن این مسأله با مشکلات خیلی زیادی مواجه می‌شود.

اما در رابطه با ایران ممکن است همه‌ی گروه‌ها در اسرائیل متفق‌القول باشند که یک‌ نوع مواجه‌ صورت بگیرد و یا از مواجه‌ای که صورت خواهد گرفت حمایت کنند به‌ خصوص این‌که اگر آن صحبت‌های آقای اوباما یا آن سیاست جدید اوباما بعد از مدتی با شکست مواجه شود در رابطه با ایران با یک چالش جدیدی روبه‌رو خواهیم شد.

در اسرائیل گروه‌های تند‌رویی وجود دارند که می‌خواهند جنگ و حمله کنند و درآن ‌طرف هم سیاست اوباما شکست خورده است. بنابراین معتقد هستم که چالش خیلی بزرگی در برابر ایران خواهد بود.

آقای دکتر هاشمیان، پرسش پایانی من با توجه به حضور خانم‌های برجسته‌ای در سیاست امروز جهان، فکر می‌کنید که خانم لیونی پا جای پای گلدا‌مایر بگذارد؟

بعید می‌دانم که خانم لیونی بتواند این کار را انجام دهد. در عصری زندگی می‌کنیم که زمان شخصیت‌های کاریزماتیک به شکلی تمام شده است.

آن زمان که نخست‌ وزیر اسبق اسرائیل وجود داشت عصری در محور شخصیت‌ها بود و آن نمود‌هایی را از کاریزماتیک نشان می‌داد.

در حال حاضر عصر کاریزما‌ها تمام شده است ضمن این‌که خانم لیونی در گروه‌های مخابراتی و اطلاعاتی موساد بوده است و از آنجا برخاسته و یک شخصیت خیلی سالم و پاکی نیست از این لحاظ، اعتقاد ندارم ایشان بتوانند یک کاریزماتیکی مثل خانم گلدا‌مایر انجام دهد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)