تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با لادن برومند، فعال حقوق بشر و مدیر بنیاد «عبدالرحمان برومند‌»

«اعدامی‌ها، قربانیان بی‌انصافی در سیستم قضایی»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

اعدام ۲۱ نفر فقط در طی دو روز در چند شهر ایران با اعتراض‌های گسترده‌ی عفو بین‌الملل و نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان روبه‌رو شده است. اتحادیه‌ی اروپا هم در بیانه‌ای اعدام‌های گسترده‌ی اخیر را توسط جمهوری اسلامی ایران به شدت محکوم کرده است.

اتحادیه‌ی اروپا در بیانیه‌ی خود همچنین اعدام یک شهروند افغان را به نام «ملا گل حسن‌» محکوم کرده است که روز دوم بهمن‌ماه همراه ۱۱ نفر دیگر در زندان اوین به دار آویخته شده است.

بیانیه‌ی اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید که «ملا گل حسن» در زمان ارتکاب جرم تنها ۱۷ سال داشته است که از نظر قوانین بین‌المللی مرگ او به این ترتیب توجیه‌ناپذیر است.

جمهوری چک که ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ی اروپا را به عهده دارد در بیانیه‌ی خود از مقامات جمهوری اسلامی می‌خواهد که مجازات اعدام را کاملاً لغو کند و تا زمان لغو کامل این مجازات بر اساس دو قطعنامه‌ی سازمان عمومی سازمان ملل تمام احکام اعدام را به حالت تعلیق دربیاورد.

اتحادیه‌ی اروپا همچینی در بیانیه‌ی خود اقدام جمهوری اسلامی در اعدام دست کم نه نوجوان در سال ۲۰۰۸ را هم محکوم کرده است و خواستار آن شده است که ایران مجازات مرگ را در مورد این مجرمان را فوراً متوقف کند.

برای بررسی واکنش فعالان حقوق بشر در مورد این اعدام‌ها و بیانیه‌ی اتحادیه‌ي اروپا با خانم لادن برومند، فعال حقوق بشر و مدیر بنیاد «عبدالرحمان برومند‌» گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

خانم برومند اعدام ۲۱ نفر طی دو روز در ایران را چطور توجیه می‌کنید؟

متأسفانه این روندی است که جمهوری اسلامی هر از گاهی از آن استفاده می‌کند و به صورت یک موج اعدام می‌کند. در تابستان گذشته هم همین کار را کردند.

تعداد افرادی که هنگام وقوع جرم، از نظر جمهوری اسلامی صغیر بودند و باعث یک حرکت بین‌المللی شدند. در چند روز اخیر همین‌طور که اتحادیه‌ی اروپا در بیانیه‌ی خودش اعلام کرده است چندین نفر را در یک روز اعدام کردند.

به طور روزمره اعدام‌ها را مستند و پیگیری می‌کنیم، محققین ما در ژانویه‌ی ۲۰۰۹ اعدام ۳۸ نفر را ثبت کردند. روز دوشنبه هم یک نفر اعدام شد که مجموع اعدام‌ها تا به امروز در ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۰۹ به ۳۹ نفر می‌رسد.

خانم برومند، به این تریتب در ماه ژانویه که هنوز به پایان نرسیده است ۳۹ نفر اعدام شدند یعنی از روزی نه نفر هم بیشتر است.

بله، متأسفانه، ما در سال گذشته ۳۸۱ مورد را ما مستند کردیم و سال قبلش در سال ۲۰۰۷ میلادی ۴۶۶ نفر اعدام شدند. این ارقام فقط اعدام‌های رسمی است که دولت اعلام کرده است.

ما سخنان و بیانات جمهوری اسلامی را مستند کردیم که خودشان اعتراف می‌کنند همه‌ی اعدام‌ها را اعلام نمی‌کنند و رسماً خبرش منتشر نمی‌شود.


به نظر شما که فعال حقوق بشر هستید و نظارت دارید، فکر می‌کنید به چه دلیل این اعدام‌ها همچنان ادامه دارد؟ آیا مسأله‌ی ارعاب و وحشت یا انگیزه‌ی دیگری دارد؟

فکر می‌کنم مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند. ولی به طور کلی وقتی به منظره‌ی بین‌المللی نگاه ‌می‌کنید ۱۹۷ کشور در سازمان ملل عضو هستند.

از این ۱۹۷ کشور ۱۳۸ کشور به طور کلی دیگر از مجازات اعدام استفاده نمی‌کنند اکثریت کشورهایی که مجازات اعدام را از قوانین خودشان حذف کرده‌اند دارای دموکراسی‌ هستند.

به غیر از ایالت متحده‌ی آمریکا، ژاپن و هند که نهادهای دموکراتیک دارند بقیه کشورهای استبدادی هستند که از حکم اعدام استفاده می‌کنند و حاضر نیستند این مجازات را لغو کنند.

همین‌طوری که شما گفتید ایجاد رعب و وحشت یکی از دلایل است، و این‌که حکومت با حذف یک نفر و گرفتن جانش به جامعه نشان می‌دهد که کنترل زندگی افراد در دست او است. البته این یکی از عواملش به خصوص در چهارچوب جرایم سیاسی و جرایم عقیدتی است.

اما به طور کلی در سطح اجتماعی هم است برای این‌که در بیشتر کشورها که حتی هنوز اعدام هست، فقط برای جنایات خیلی مشخص و خیلی پلیدی حکم اعدام را اجرا می‌کنند.

ولی در ایران برای هر کاری از رابطه‌ی جنسی گرفته تا مواد مخدر تا شراب خوردن بی‌حد می‌تواند منجر به اجرای حکم اعدام بشود و این دقیقاً برای ارعاب است.

یک بهانه‌ی دیگری که جمهوری اسلامی دارد این است که به طور کلی برای مبارزه با فساد در جامعه و جنایت و جنایتکاران این کار انجام می‌شود. چون اکثر کشورهای دنیا حکم اعدام را لغو کرده‌اند واقعیت ثابت می‌کند که این‌ها اشتباه می‌کنند و دولتی که خودش اعمال خشونت می‌کند، نمی‌تواند خشونت را از سطح جامعه حذف کند.

خانم برومند، خبرگزاری‌ها گزارش دادند که قرار است روز پنج‌شنبه در زندان رفسنجان زن ۳۲ ساله‌ای به نام معصومه اعدام شود. به گفته‌ی وکیلش او نه سال پیش در یک رویداد اتفاقی باعث مرگ شوهرش شده است و از آن زمان تا به حال در زندان به سر می‌برد.

ببینید، به طور کلی قوانین ضد زنی که در ایران حاکم است در روابط خانوادگی تأثیر بی‌نهایت منفی دارد و خشونت را در روابط خانوادگی تشویق و به شکلی تقویت می‌کند.

به دلیل این‌که وقتی زن‌ها مورد آزار در چهارچوب خانواده، همسرانشان، برادران یا پدرانشان قرار می‌گیرند هیچ راهی در جامعه و دولت و حکومت ندارند که از آن‌ها حمایت بشود، طبیعتاً شرایطی ایجاد می‌شود که برای نجات جان خودشان می‌توانند مورد مرتکب خشونت بشوند.

حالا چه تصادفی و به طور کلی در دفاع از خودشان باشد، همین‌طور که به خاطر دارید چند ماه پیش زنی را اعدام کردند که فقط برای حمایت از دخترش که مورد تجاوز همسرش قرار گرفته بود همسرش را کشته بود و این زن اعدام شد.

به این ترتیب اینجا هم دولت اسلامی به خاطر بی‌انصافی که در قوانینش هست و عدم رعایت انصاف در سیستم قضایی مسئولیت عظیمی به عهده دارد‌. خودش عامل تشویق و رشد خشونت در جامعه می‌شود و به جای این‌که راه حل درست را انتخاب کند قربانی را اعدام می‌کند.

در مورد کودکان هم همان‌طور که دیدید همه‌ی جریان‌های بین‌المللی و مقامان بین‌المللی در مورد جمهوری اسلامی روی مسأله‌ی اعدام تأکید دارند.

به این دلیل است که جمهوری اسلامی امضا کننده‌ی میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی است و از نظر قانونی و حقوقی مکلف است که حکم اعدام را در مورد کودکان حذف و لغو کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اعتراض اروپا به تداوم اعدام‌ نوجوانان در ایران
شش نفر دیگر در ایران اعدام شدند
اعدام ۲۰ نفر در ایران طی دو روز
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ايران، جزيره‌اي شده در دنياي متمدن!
اين تنها بخشي از كارهاي وحشيانه در اين سرزمينه؛

-- مجيد ، Jan 29, 2009

ظلم پايدار نمي ماند و اينها و فرزندانشان تقاص جناياتشان را خواهند داد.

-- mehran_gh_mis@yahoo.com ، Jan 29, 2009

در ایران قرن ۲۱ جان بیش از ۴۰ نفرانسان را طی یک هفته گرفتند !!!؟؟؟
هرودوت مینویسد که: در زمان هخامنشیان، حتی شاه نیز نمی توانست فقط به صرف ارتکاب یک جرم کسی را محکوم به اعدام کند، توجه به سوابق متهم از بدَ و نیک، از اصول مسلم دادرسی ایرانیان بوده است. در این زمان یک دادگاه عالی در کشور وجود داشته که از هفت تن قاضی تشکیل می شده و پایینتر از آن دادگاههای محلی بوده که در سراسر مملکت دایر بوده است. حتی زنان نیز گاهی حق قضاوت داشته اند. ( ایران از آغاز تا اسلام، تألیف گیرشمن، ترجمه دکتر محمد معین)
برداشته شده از> کتاب قانون اساسی ایران و اصول دموکراسی نوشته دکتر مصطفی رحیمی ، صفحه ۵۰

-- علی ، Jan 30, 2009

اتفاقا اعدام از نظر منطقی هم تناسب داره
از طرف مخالفین اعدام هموراه مقوله مجازات با مقوله پیش گیری و تاثیر اجتماعی خلط شده

-- مصطفی ، Jan 30, 2009

من نمیدونم این اخبار به اصطلاح مستند را از کجا می‌‌آورید که واقعا جای تامل داره، ما که تو ایران زندگی‌ می‌کنیم از هیچ یک از ایرانی‌‌ها ی اطراف مون (اگر خبر گذاری‌ها را قبول ندارید)،چه موافق رژیم چه مخالف، در طی‌ عمر مون این حرفا رو نشنیدیم، نمیدونم این منابع شما از چی‌ دارن خبر میدان؟ خیلی‌ جالبه!

در ضمن اینجا یک مسالهٔ کاملا فقهی‌ پیش میاد، به نظر شما باید قوانین یک حکومت اسلامی با قوانین اتحادیه اروپا سازگار بشه که بگیم جامعه ما جامعه اسلامی است؟ مالک جان انسان خدا است، پس تنها اوست که حق قانون گذاری در مورد این مال را دارد نه اتحادیه اروپا، من ، شما یا هر کس دیگری. و این حکم اعدام، حکم خداوند است که البته این حکم شرایط دارد که بهتر است مورد مطالعه قرار گیرد، نه اینکه هر کسی‌ که روابط جنسی‌ دارد را در ایران اعدام می‌کنیم. این حرف، حرف تازه ی نیست، از امام خمینی هم همین سوال را در مورد اعدام کسی‌ که زنای محصنه مرتکب شده پرسیدند، ایشون فرمودند که این حکم مثل بریدن انگشت مبتلا به قانقاریا است که اگر بریده نشود بقیه جاهای سالم هم را هم آلوده می‌کند.

-- maryam ، Jan 30, 2009

در نوشته بالا > هرودوت می نویسد که ......
نوشته در میان پرانتز تصحیح می شود: (تاریخ تمدن، تألیف ویل دورانت، ترجمهء احمد آرام )
سپاسگزارم!

-- علی ، Jan 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)