تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
اهدای جایزه‏ی سیمون دوبوار به کمپین یک میلیون امضا

جایزه‌ای برای تمام زنان ایرانی

ایرج ادیب زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com


بامداد روز چهارشنبه، دوم بهمن، در پاریس با حضور وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه و تعدادی از چهره‏های فرهنگی و فعالان جنبش‏های زنان این کشور، و نیز گروهی از ایرانیان ساکن پاریس، جایزه‏ی «سیمون دوبوار» که امسال به «کمپین یک میلیون امضا»، مجموعه‏ی فعالان زن ایرانی، تعلق گرفته بود، به خانم سیمین بهبهانی، شاعر و فعال حقوق زنان، اهدا شد.


سیمین بهبهانی / آرش عاشوری نیا

ابتدا خانم جولیا کریستوا، روانشناس، فیلسوف و نویسنده‏ی فرانسوی و بنیان‏گذار این جایزه که از سال پیش به مناسبت صدمین سال تولد سیمون دوبوار، نویسنده، فمینیست و نظریه‏پرداز زنان، بنیاد گذاشته شد، گفت:

Download it Here!

«این جایزه از سوی هیات بین‏المللی داوران آن به خاطر حرکت شجاعانه و اصولی زنان ایران در راه تغییر قوانین تبعیض‏آمیز و حق برابری، به آن‏‏ها داده شد…

خوشحالیم که امروز آن را به یک شاعر مشهور زن ایرانی به نمایندگی از سوی جنبش زنان ایران، اهدا می‏کنیم که خود تلاش فراوانی در این راه انجام می‏دهد…»
خانم کریستین آلبانل، وزیر فرهنگ و ارتباطات فرانسه هم ضمن ستایش از مبارزات زنان ایران گفت:

« از این بابت بسیار شادمانم که زنان ایران در مبارزه برای به‏دست آوردن حقوق برابر با مردان فعالند. انتخاب کمپین یک میلیون امضا از سوی بنیاد سیمون دوبوار و اهدای جایزه‏ی سال ۲۰۰۹ خود به این کمپین امر بسیار جالبی است. به این خاطر که جایزه به گروهی داده شده که درگیر فعالیت اجتماعی برای به‏دست آوردن حقوق برابر در کشورشان هستند…

این نوآوری نیز وجود دارد که در این زمینه ما پیوسته در ارتباط با کشورهایی قرار می‏گیریم که مردم و فعالان اجتماعی و فرهنگی آن، از جمله همین فعالان جنبش زنان ایران، برای آزادی و حقوق بشر تلاش می‏کنند. ما همواره به این فعالیت‏ها توجه کرده‏ایم و در کنار آن‏ها هستیم».

زنان کمپین تصمیم گرفتند قسمت معنوی این جایزه را قبول کنند ولی قسمت مادی آن را در اختیار خود نهاد سیمون دوبوار بگذارند تا به هرشکلی که صلاح می‏دانند، آن را صرف امور خیر و عام‏المنفعه کنند-- سیمین بهبهانی

سپس خانم سیمین بهبهانی ضمن تشکر از مسئولان بنیاد سیمون دوبوار، خاطر نشان کرد که:

«به خواسته‏ی زنان عضو کمپین یک میلیون امضا، با کمال شادمانی جایزه‏ی افتخاری آن‏‏ها را می‏پذیرد، اما جایزه‏ی نقدی ‏آن را به بنیاد می‏دهد تا در راه هدف‏های این بنیاد مصرف شود».

در پایان در گفت‏گوی ویژه‏ی رادیو زمانه با خانم سیمین بهبهانی، احساس ایشان را از گرفتن این جایزه، آن هم در مکانی که همیشه محل گفت‏گو و ارتباط شاعران‏، نویسندگان و فعالان فرهنگی فرانسه بوده است را پرسیدم:

احساس‏ام، خیلی خیلی شادی است. برای این که زن‏های کشورم دارای جایزه‏ای می‏شوند که تا کنون نداشتند در حالی که خیلی مستحق و لایق بودند که جایزه‏ای داشته باشند اما کسی به آن‏ها توجه نکرده بود.

الان من از شدت خوشحالی اشک در چشم‏هایم دارم و امیدوارم هم زن‏ها موفق باشند و هم تشکر من را نهاد فرهنگی سیمون دوبوار بپذیرد.

فکر می‏کنید، این جایزه چه تاثیری در روند فعالیت بیشتر زنانی که در این کمپین کار می‏کنند، دارد؟

ماهیت جایزه اساسا برای تشویق و بهتر کار کردن است. مطمئن هستم که این جایزه‏ها زنان کشورم را امیدوار می‏کند و آن‏ها را در برابر کسانی که مخالفشان هستند، سربلند نگاه می‏دارد و نشان می‏دهد کسانی در دنیا هستند که به ‏آن‏ها توجه دارند.

کمپین یک میلیون امضا بارها روی سایت‏اش اعلام کرده که یک نهاد غیرقانونی نیست، با نظام مخالفتی ندارد و اپوزیسیون نیست. با این وجود فعالین این کمپین مرتب بازداشت می‏شوند، سایت کمپین فیلتر می‏شود و حتی خبرهای این کمپین در روزنامه‏های ایران سانسور می‏شود. نظر شما چیست؟

این روش تازه‏ای نیست. از قدیم هم معمول بوده. در ظرف این سی سال، زن‏های ما خیلی مورد ظلم و جور قرار گرفته‏اند؛ در خیابان‏ها کتک خورده‏اند، مجامعی که برای سخنرانی و هم‏دلی تشکیل می‏داده‏اند، به‏هم خورده، فعالان کمپین بارها و بارها دستگیر شده‏اند، بارها از خروج زنانی که می‏خواستند برای گرفتن جایزه به خارج از ایران سفر کنند (از قبیل پروین اردلان، منصوره شجاعی) و یا سایر زنانی که می‏خواستند بیایند فعالیت کنند یا دنیا را ببینند و یا ببینند زنان دیگر دنیا چه می‏کنند، جلوگیری شده است.

انواع توهین و تحقیر را متحمل شده‏اند. اما در قبال آن، کارهای بسیاری انجام داده‏اند. در مقابل ظلم و زور و حجاب اجباری سخت وسنگین ایستادگی کرده‏اند.

الان هم موفق هستند. نزدیک‏ترین موفقیت آن‏ها، ماده‏ی ۲۳ "لایحه‏ی حمایت خانواده" بود که با همت همین خانم‏ها توانستیم آن لایحه را از قید فوریت بیرون بکشیم، در تجدیدنظر بگذاریم و در این زمینه که قسمت ظالمانه‏ی این ماده برطرف شود، موفقیتی داشته باشیم.

جایزه‏ی نقدی بنیاد سیمین دوبوار در حدود ۳۰هزار یورو است و نظرات مختلفی در داخل خود کمپین هست که آیا این جایزه را بپذیرند یا به نهادهای دیگر بدهند. نظر شما در این مورد چیست؟

امروز، طی تماس تلفنی نتیجه‏ی مذاکرات‏شان را به من اطلاع دادند. (توسط خانم شهلا شفیق، رابط بین کمپین و بنیاد سیمون دوبوار) زنان کمپین تصمیم گرفتند قسمت معنوی این جایزه را با کمال افتخار که برای ‏آن‏ها ارزش ثروت‏های گران دنیا را دارد، قبول کنند ولی قسمت مادی آن را در اختیار خود نهاد سیمون دوبوار بگذارند تا به هرشکلی که صلاح می‏دانند، آن را صرف امور خیر و عام‏المنفعه کنند.

بعد از صحبت‏های خانم سیمین بهبهانی، نظر چند تن از ایرانیان حاضر را در باره‏ی این مراسم می‏پرسم:
فکر می‏کنم، یک بار دیگر جامعه‏ی بین‏المللی قدردانی خود را از این کمپین و ارزشی را که چنین ابتکاری در سطح بین‏المللی و در تاریخ حرکت‏های حقوق زنان دارد، با این جایزه اعلام می‏کند. برای دوستان و خواهران ما در ایران این امر مهمی است که از نظر روحی و اخلاقی این‏طور در سطح بین‏المللی حمایت شوند و از آن‏ها قدردانی شود، در شرایطی که در ایران سخت تحت فشار و سرکوب هستند.

از آقای احمد احرار، روزنامه‏نگار قدیمی و سردبیر کنونی کیهان لندن، نظرش در مورد این جایزه و تعلق آن به کمپین یک میلیون امضا، تغییر برای برابری زنان ایران، می‏پرسم:

احساسی که الان من دارم و اشک‏ام را درمی‏‏‏‏‏‏آورد، این است که این‏جا در دوماگو، از سیمون به سیمین. سیمون دوبوار، قهرمان مبارزه برای ‏‏‏آزادی و حیثیت زن؛ و این زنی که این‏جا نشسته است، واقعا وارث به‏حق اوست (همراه با بغض).

Download it Here!

ازآقای مهندس اشراق، از چهر‏ه‏های فرهنگی پاریس هم که در این مراسم شرکت دارد، نظرشان را می‏پرسم:
واقعا کار قشنگی کردند. این هم‏بستگی و اتحاد ایرانی‏ها بود که این امضاها را جمع کردند تا بگویند ما یک وجودی هستیم و به اعتقادات جمع احترام می‏گذاریم.

خانم شهلا شفیق، امروز روز بزرگی برای زنان ایران و زنان فعال فرانسوی است که این جایزه را به کمپین یک میلیون امضا داد‏ه‏اند. نظر شما را که خود در جریان روند این کار بوده‏اید، می‏خواستم بپرسم:

برای ما باعث غرور و خوشحالی است و جای همه‏ی دوستان در این‏جا خیلی خالی است. تمام مراسم این جایزه در سنت دوبوار انجام می‏شود. محله‏ای را انتخاب کرده‏اند که دوبوار در آن‏جا خیلی رفت‏وآمد می‏کرده، حتی در جاهای مختلف ‏آن زندگی ‏کرده. کافه‏ای که در ‏آن هستیم، کافه‏ای است که دوبوار در آن‏جا می‏نوشته است. مراسم هم در کمال سادگی برگزار خواهد شد. ولی تمام شخصیت‏های عالی‏رتبه‏ی فرهنگی و دولتی اظهار علاقه کردند برای این که سیمون دوبوار یک جور سرمایه‏ی ملی هم حساب می‏شود.

وقتی کسی از کاخ الیزه به این مراسم می‏آید، به معنی سیاسی کردن مراسم نیست. بلکه مراسمی کاملا فرهنگی است. ولی برخلاف رسم رایج مملکت ما که فرهنگ در آن بی‏ارزش است‏ و پایمال می‏شود، این‏جا افراد عالی‏رتبه‏ی سیاسی هم به این مسایل توجه دارند و سعی می‏کنند این توجه‏شان را نسبت به خاطره‏ی دوبوار که حتی می‏تواند در آن زمان در نقش مخالف بوده باشد، نشان بدهند. چون فرهنگ مبارزه برای ‏آزادی در دمکراسی‏ها چیزی بالاتر از منافع مشخص لحظه‏ای است.

نکته‏ی دیگر، این که خانم دوبوار یکی از فمینیست‏ها و نظریه ‏پردازهای فعال حقوق زنان بوده و کسی که برای دریافت این جایزه آمده، خود یک شاعر فمینیست است.

بله‏، کاملا. این نکته هم جالب است که خانم جولیا کریستوا، بنیان‏گذار این جایزه، در بسیاری از مسایل می‏توانستند با دوبوار اختلاف نظری داشته باشد، ولی بازهم بر سر مبارزه‏ی زنان و امر زنان با هم هم‏نظر هستند. در نتیجه، ایشان به خاطر احترام به دوبوار این جایزه را پایه‏گذاری کرد.

برای ما هم‏چنین جای خیلی خوشحالی است که خانم بهبهانی، شاعری که در راه حقوق زنان مبارزه می‏کنند، این‏جا هستند. این تصادف که در حقیقت تصادف هم نیست، بلکه انتخاب دوستان ایران است که انتخاب بسیار پرمعنایی هم هست را به فال نیک بگیریم و امیدوار باشیم جنبش زنان در ایران و جامعه‏ی مدنی هرچه بیشتر جلو برود و خواست آزادی و برابری بیشتر و بیشتر مطرح شود.

خانم سیمین بهبهانی گفتند که قرار است جایزه‏ی نقدی را نگیرند و در اختیار خود این بنیاد بگذارند. شما اطلاع بیشتری در این مورد دارید؟

بله، فعالان کمپین در ایران تصمیم گرفتند در عین قبول افتخار معنوی این جایزه که حتما برای‏شان شادی‏آفرین و غرورانگیز است‏، چون مبنای کمپین این است که کمکی از جایی دریافت نکند، جایزه‏ی نقدی را در اختیار بنیاد سیمون دوبوار بگذارند.

هرچند بر سر این مسایل می‏شود بحث کرد که چگونه در جامعه‏ی ما چنین شرایطی به وجود آمده که جنبش‏های مدنی برای حرکت‏های خودشان به ناگزیر مجبورند چهارچوب‏هایی را بگذارند. اما حرف آن‏ها درست و حجت است که بر همین اساس خانم بهبهانی هم ‏آن را بیان خواهند کرد

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

هاهاها!
خيلي جالب بود شعر خانم بهبهاني!
واقعا هم هشتاد ساله اينجا با بيست ساله رقيب است!!

در ضمن بگمانم يكي از فايلهاي صوتي بايد مربوط به گزارش اصلي بوده باشد ولي هردو دكلمه خانم بهبهاني هست كه اينجاست در حال حاضر، ;)

به خانم بهبهاني و ديگر بانوان همراهشان تبريك ميگم،

-- ميم ، Jan 23, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)