تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با آقای کوروش‌ محرابی و سیما مرشاک، مسوول انجمن حمایت از پناهجویان

حمایت از پناهندگان در فرانسه با آغاز فصل سرما

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

با آغاز فصل سرما و یخبندان در اروپا از جمله در فرانسه بار دیگر مساله‌ی بی‌سرپناهان و پناهجویان در این کشور به موضوع گفت‌وگو‌ها مبدل شده است.

هفته‌ی پیش یک بی‌سرپناه در حاشیه‌ی جنگل ونسن در حومه‌ی پاریس در اثر سرما‌ی شدید جانش‌ را از دست داد.

Download it Here!

از سوی دیگر ۴۹ پناهجوی افغان در پاریس که قرار بود با یک هواپیما‌ی چارتر به افغانستان فرستاده شوند با تلاش انجمن‌های حقوق‌ بشری فرانسه به طور موقت آزاد شدند و از اخراج آن‌ها جلوگیری شد.

در این ارتباط با آقای کوروش‌ محرابی که در یک کلیسای کاتولیک برای پناهندگان به طور داوطلبانه کار می‌کند گفت‌وگو می‌کنم.


بی‌سرپناهان پاریس

آقای‌ محرابی، شما در بندر کاله در شمال فرانسه هستید. جایی که هدف اصلی بسیاری از این پناهجویان است و در آن‌جا حضور پیدا می‌کنند تا بتوانند خود را به انگلستان برسانند.

در حال حاضر از وضعیت این پناهجویان چه اطلاعاتی دارید؟

همانطور که می‌دانید چند روزی است که سرما‌ی خیلی شدیدی به طرف فرانسه آمده است.
پناهندگان در سطح شهر یا در جنگل به سر می‌برند و نمی‌توان کار خاصی برای آن‌ها کرد. چون طبق قوانین فرانسه پناه دادن به افراد بدون برگه که خودشان را به عنوان پناهجو معرفی نکرده‌اند، ممنوع است.

انجمن‌ها و کلیسا‌ فقط در این حد که پتو و کیسه‌ی خواب بین آن‌ها توزیع کنند و بتوانند چادرهای یک نفره و دو نفره بدهند و شب‌ها به صورت گشت‌های شبانه چای داغ به آن‌ها بدهند، کار بیشتری نمی‌توانند برای آن‌ها انجام بدهند.

آیا این پناهجویان در این روزهای سرد در همان جنگل‌های اطراف کاله هستند؟

بله، شب‌ها که برای رد شدن از مرز آبی می‌روند، سوار کامیون می‌شوند تا دم‌دم‌های صبح طول می‌کشد و هر کسی که رد شد احتمال دارد که ۴ – ۵ ساعت با این سرما داخل کامیون منتظر باشد تا کامیون راه بیفتد و آن‌هایی که رد نشدند داخل جنگل و کمپینگ‌هایی که برای خودشان درست کردند برمی‌گردند.


پلیس و پناهجویان

می‌دانید که در شمال فرانسه بارندگی زیاد است و در هفته حداقل ۶ روز بارندگی داریم، و پناهجویان وضعیت خوبی ندارند.

امکانات بهداشتی وجود ندارد و حمام‌های موجود نیز جوابگوی این تعداد از پناهجویان نیست و مشکلات زیادی است که بدون کمک دولت فرانسه نمی‌توان از پس آن برآمد.

شما گفتید که این‌ها شب‌ها بیشتر به پارکینگ کامیون‌ها می‌روند تا بتوانند سوار این کامیون‌ها بشوند و به انگلیس بروند. رانندگان این کامیون‌ها می‌دانند که این افراد سوار کامیون می‌شوند؟

خیر. اصولاً راننده هیچ اطلاعی ندارد. بیشتر خوابیده‌اند.

اما این احتمال وجود دارد که به دلیل تکانی که ماشین می‌خورد راننده متوجه ‌شود، اما تا جلوی قرارگاه پلیس کاری انجام نمی‌دهد چون می‌ترسد.

به محض اینکه پلیس را ببیند کامیون را نگه می‌دارد و خودش توضیح می‌دهد که من متوجه شدم که چند نفر سوار شدند. اما اگر در کنترل، مسافر قاچاقی از کامیون بیرون بیاید راننده‌ی کامیون جریمه می‌شود.

با توجه به اینکه بریتانیا قوانین مهاجرت را سخت‌تر کرده است، آیا همچنان این پناهجویان علاقه‌مندند که به انگلیس بروند؟

همانطور که در جریان‌ ‌هستید اتحادیه‌ی اروپا کلاً این کار را سخت کرده است. حتا چند وقت پیش کمیسون اروپا قانونی تصویب کرد که ورود غیر‌قانونی به کشورهای اتحادیه‌ی اروپا از ۳ ماه تا یک سال و نیم زندان دارد. البته هنوز به اجرا در نیامده اما در صدد اجرای آن هستند.


مراسم برای تلف شدن یک بی‌سرپناه در پاریس

اما به خاطر درآمدی که انگلستان دارد با همه‌ی مشکلاتی که هست همه‌ی پناهندگان به آنجا می‌روند. می‌توانند کار سیاه بکنند.

با توجه به وضعیت نقض حقوق بشر پناهجویان ایرانی هیچکدام به عنوان کسانی که از این وضعیت فرار کرده باشند به حساب نمی‌آیند؟

آنقدر از کشورهای مختلف پناهنده می‌آیند که نمی‌توان همه را قبول کنند.

اما با این تعداد پناهنده که مثلاً فقط در کاله ۱۱۰۰ نفر پناهنده است که می‌خواهند به انگلستان بروند این البته به جز ۲۶-۲۷ هزار پرونده‌ای است که هنوز در فرانسه رسیدگی نشده است. چون این کشور از این نظر اشباع شده است و دیگر جا ندارند.

آقای محرابی، در بین این ۱۱۰۰ نفر که در بندر کاله همچنان منتظر رفتن به انگلیس هستند چند درصد ایرانی‌اند؟

خوشبختانه تعداد ایرانی‌ها خیلی کم است، شاید ۱۰-۱۵ نفر باشند که خوشبختانه حتا اگر از قشرهای طبقه‌ی پایین هم باشند سعی می‌کنند خودشان را حفظ کنند.

چه ظاهر خودشان را و چه در روابطی که با خارجی‌های اینجا یا کسانی که کمک‌های داوطلبانه می‌دهند خودشان را جوری نشان دادند که قابل قبول است.


حالا سری به پاریس می‌زنیم جایی که بسیاری از پناهجویان پیش از رفتن به بندر کاله باید خودشان را به این شهر برسانند،به پایتخت فرانسه.

خانم سیما مرشاک، شما مسوول انجمن حمایت از پناهجویان با نام «صدا» هستید و مدت‌ها‌ست که در این راه کار می‌کنید. در حال حاضر با شروع سرما پناهجویان ایرانی در سرمای پاریس در چه وضعیتی قرار دارند.

سرما واقعاً وحشت‌انگیز است. الان دولت فرانسه به خاطر این سرما در ۴ مرکز پاریس اتوبوس‌هایی برای بردن این پناهندگان به کمپ‌های مخصوص پناهندگان در نظر گرفته که شب را می‌توانند در آنجا بگذرانند.

این اتوبوس‌ها در ۳ نوبت از چند جای پاریس به این کمپ‌ها می‌روند و هر اتوبو س ۲۰۰ نفر جا دارد که اگر تعدادی باقی بمانند ۵۰ نفر برای شب بعد ثبت نام می‌کنند و بقیه باید بیرون بخوابند.

یک آمار کوچک امروزی را به شما می‌دهم؛ ما حدود ۱۵- تا ۲۰ ایرانی داریم که بیرون خوابگاه هستند و این‌ها را امشب به کمپ بردند. اسم کمپ زیدان و نزدیک ایستگاه اوبرویلیه است.

یک جای دیگر هم هست که مرکز پلیسی است که در آن‌جا ایمنی کمتری وجود دارد و این‌ها گاه‌گاهی آنجا می‌روند و با کسانی که الکلیک هستند در کمپ می‌خوابند.


دیگر ایرانی‌هایی که درخواست پناهندگی کرده‌اند در هتل‌های مخصوص هستند. ولی تعداد بچه‌های ایرانی فعلی بین ۲۰ تا ۳۰ نفر است، که این‌ها به طرف بندر کاله رفت‌و آمد می‌کنند تا بدانند کی می‌توانند به انگلیس برسند.

خانم سیما مرشاک آمدن پناهجویان ایرانی به پاریس همچنان ادامه دارد؟

متاسفانه باید بگویم که میزان خانواده‌های پناهنده یعنی خانواده‌هایی که با بچه‌های کوچک و شیرخواره دسته جمعی مهاجرت می‌کنند بیشتر شده است و این خیلی جای تاسف است.

همچنان این موج ادامه دارد و ما نمی‌دانیم که عاقبت به کجا ختم می‌شود.

خانواده‌هایی که با بچه‌ی کوچک شیر خواره می‌آیند در این شب‌های سرد چکار می‌کنند؟

وقتی خانواده وارد کشور فرانسه می‌شود، دولت فرانسه و اداره‌ی مهاجرت جایی هست به نام کفتا که به این‌ها در هتل‌هایی دور از پاریس یا اگر شانس داشته باشند در پاریس جا می‌دهد.

اگر حتماً همان روز به این مراکز مراجعه کنند مجبور هستند که به این‌ها سرپناهی بدهند و این مشکل سرمای حاد را تحمل نمی‌کنند.

در بین پناهجویان ایرانی که در پاریس هستند افرادی هستند که منتظر اخراج باشند؟

ما می‌توانیم در مورد ۱۰ تا ۱۵ نفری که به ما مراجعه کردند و ما می‌شناسیم حرف بزنیم. ولی اینکه این‌ها را برگردانند و خطر بازگشت برای آنها وجود داشته باشد هنوز نمی‌دانم.

تا به حال هچ پناهجوی ایرانی اخراج نشده است؟


چرا، ما دو سه مساله‌ی اینچنینی داشتیم که وقتی این‌ها را گرفته بودند برگه‌ی عبورشان دستشان بود.

دو نفرشان خودشان از بس در بازداشتگاه‌ها بودند خسته شده بودند و می‌خواستند برگردند.

یک نفر‌ هم چون برگه‌ی عبورش تایید شده بود و مثلاً خواسته بود در ماه قبلش به ایران برود و آن برگه‌ی قدیمی مانده بود، فهمیدند که ایرانی است و او را اخراج کردند.

آخرین خبر اینکه در اغاز همین هفته سرمای شدید پاریس چهار انسان بی‌هویت را قربانی کرد. در فرانسه نزدیک به صدهزار بی‌سرپناه وجود دارد. ده هزار نفر آن‌ها در پاریس و حومه پراکنده‌اند. به این تعداد باید شماری پناهجوی بی‌سرپناه و مهاجرانی که از کشورهای فقیر یا با رژیم های توتالیتر و دیکتاتوری می‌آیند را نیز اضافه کنیم.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام به نظر من بچه های ایرانی در پاریس خیلی سختی میکشن .من واقعا از طرف تمام ایرانیهای پاریس از سیما خانم تشکر میکنم ایشان واقعا به ایرانیها لطف میکنند

-- علی ، Dec 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)