تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با ابوالحسن بنی‌صدر، پیرامون انتقاد هاشمی‌رفسنجانی از اشغال سفارت آمریکا

بنی‌صدر: هیچ‌کدام از اعضای شورای انقلاب خبر نداشتند

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

اشغال سفارت آمریکا و به گروگان گرفتن ۴۴۴ روزه‌ی دیپلمات‌های آمریکایی که در ابتدا توسط دانشجویان موسوم به خط امام صورت گرفت و بعد آیت‌الله ‌خمینی از آن به عنوان «انقلاب دوم» یاد کرد، همچنان بر دوران ۳۰ ‌ساله‌ی جمهوری اسلامی سنگینی می‌کند.

رویدادی که باعث قطع رابطه‌ی سیاسی بین ایران و آمریکا شد که با وجود تلاش‌های دو طرف همچنان ادامه دارد. طی این سال‌ها، بسیاری از دست‌اندرکاران نخست آن از میان دانشجویان از این حرکت انتقاد و برخی آن‌را محکوم کردند.

اما به تازگی اکبر هاشمی‌رفسنجانی که از روزهای نخست انقلاب ‌‌اسلامی تا کنون همواره در رأس قدرت بوده یا در کنار رأس قدرت و در جریان همه‌ی رویدادها قرار داشته، به انتقاد از تسخیر لانه جاسوسی پرداخته است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک سخنرانی در دانشگاه شریف که دانشجویان بسیجی ترتیب داده بودند، ضمن انتقاد از تسخیر سفارت آمریکا گفته است:

«از موضوع تسخیر لانه‌ی جاسوسی من و آقای خامنه‌ای خبر نداشتیم، بلکه در آن زمان مکه بودیم. ساعت ۱۲ شب خبری از رادیو شنیدیم که لانه‌ی جاسوسی را گرفته‌اند و بازرگان استعفا کرده است. انتقادی که الان می‌شود کرد که فلان کار نباید انجام می‌شد».

برای اطلاعات بیشتر درباره اظهارات اکبر هاشمی‌رفسنجانی با آقای ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران که در آن زمان عضو شورای عالی انقلاب بوده‌اند، گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای بنی‌صدر، آیا گفته‌ی آقای رفسنجانی حقیقت دارد. ایشان و آقای خامنه‌ای خبری نداشتند؟ شما این گفته‌ها را تایید می‌کنید؟

بله. هیچ کدام از اعضای شورای انقلاب خبر نداشتند. دانشجویان می‌بایست از کمیته‌ای حرف‌شنوی می‌داشتند و به رهنمود آن کمیته عمل می‌کردند که اعضای آن کمیته را خود آقای خمینی معین کرده بود.

اعضای کمیته عبارت بودند از آقای خامنه‌ای، آقای حسن حبیبی و آقای موسوی خوئینی‌ها، آقای شبستری و من. آن دانشجویان فقط به موسوی خوئینی‌ها خبر داده بودند.

وقتی هم گروگان‌گیری شد، نظر و رأی اول شورای انقلاب مخالفت با این اقدام بود، حتی آقای رمزی ‌کلارک به ترکیه آمد و از آنجا با آقای بهشتی تلفنی صحبت کرد تا به ایران بیاید.

بعد اطلاعیه‌ای از سوی آقای خمینی صادر شد که هیچ کسی حق ندارد با فرستاده‌های حکومت آمریکا گفت ‌و گو کند که او هم از آمدن منصرف شد و بازگشت. بنابراین شورای انقلاب نه اطلاع داشت و نه موافق بود.


ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رییس‌جمهور ایران

آقای بنی‌صدر، خبرگزاری فارس سخنان هاشمی‌رفسنجانی را در مورد انتقاد از تسخیر سفارت آمریکا با این تیتر که الان می‌شود از تسخیر لانه جاسوسی انتقاد کرد، چاپ کرده است. آقای بنی صدر چرا حالا؟

البته باید این سوال را از آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خامنه‌ای و سایرین بپرسید. این اقدام، محاصره‌ی اقتصادی به دنبال داشت، جنگ هشت ساله به دنبال آورد و این وضعیتی را که ایران بعد از جنگ هشت ساله با آن روبه‌رو است که در واقع در محاصره‌ی آتش است، به بار آورد.

به موقعیت و منزلت جامعه ایرانی لطمه زد و بدتر از همه آمریکا را طی این دوران دراز، محور سیاست داخلی و خارجی رژیم کرده است.

باید آن روز اعضای شورای انقلاب روی تصمیم‌شان مبنی بر مخالفت با این اقدام می‌ایستادند و به محض این‌که آقای خمینی گفت این انقلاب دوم است، جا نمی‌زدند.

همان‌طور که من با آقای خمینی عمل کردم، به ایشان اعتراض می‌کردند که شما چه حق دارید از یک گروگان‌گیری که از نظر اخلاقی عملی مذموم است، دفاع می‌کنید.

بر اساس مقررات بین‌المللی، سفارت جزوی از قلمروی حاکمیت آمریکا است و گرفتن اعضای یک سفارت به عنوان گروگان نه یک عمل شجاعانه بلکه یک عمل از موضع ضعف است.

باید می‌گفتند چه حقی دارد این را با انقلابی مقایسه ‌کند که ملتی در آن شرکت و گل را بر گلوله پیروز کردند. اگر همان وقت می‌گفتند بحث گروگان‌گیری نمی‌توانست ادامه پیدا کند و این فاجعه‌هایی که عرض کردم به دنبال نمی‌آورد. این است که گفته‌اند وقتی آدمی علم خود را به موقع اظهار نکرد‌، فاجعه به بار می‌آید.

آقای بنی‌صدر، آیا همه‌ی این گفته‌ها با انتخابات در پیش روی ریاست جمهوری در ایران و این‌که همه می‌خواهند از هر طریق محبوبیتی به دست بیاورند ارتباطی ندارد؟

بی ارتباط هم نیست. ایشان فکر می‌کند در این مورد که می‌گوید کار خوبی نبوده، جامعه هم از منطق صوری پیروی می‌کند و کسی نمی‌پرسد چرا این ۳۰ سال دم فرو بسته بودید.

در مورد دانشگاه می‌گوید این دانشجویان بودند که دانشگاه را تعطیل کردند و دو سال هم در تعطیلی نگه داشتند. چرا کسی نیست از ایشان بپرسد چرا در کتاب خاطرات خود «عبور از بحران» نوشته‌اید بنی‌صدر می‌خواهد دانشگاه‌ها را باز کند و نباید گذاشت که وی در این کار موفق شود.

البته ربط دارد و ربط مستقیم هم دارد. اما آن جامعه هم باید هوشیار باشد و بپرسد چرا این مدت طولانی دم فرو بسته بودید؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مذموم

-- بدون نام ، Nov 24, 2008

املای درست کلمه «مزموم» هست و نه «مضموم».
..................
زمانه: حق با شماست. تصحیح شد. ممنون

-- روزبه ، Nov 24, 2008

البته تحلیل بنی صدر یک اشکال دارد. و آن اینکه آمریکا را موجودی موجه و معقول می داند که با حرکت نامعقول ما، تبدیل به موجودی دیوانه شده و جنگ و محاصره و ... را به ما تحمیل کرده.
یعنی اگر با آمریکا خوب تا می شد، آمریکا هم با ما خوب بود.
جناب بنی صدر!
یعنی آمریکا با ترکیه خوب است؟ با عربستان خوب است؟
ترکیه به سربازان ناتویی آمریکا تبدیل نشد؟ در مقابل, آیا برابر یونان از حمایتی برخوردار شد؟ آیا تورم سرسام آور، مردمش را زیر فشار نگرفت؟ آیا فساد در آنجا وجود ندارد؟
آیا عربستان با آن همه ثورت, مواجه با فاصله عظیم طبقاتی نیست؟ آیا فساد در مذهبی ترین شهرهای جهان، بیداد نمی کند؟
آیا دو نمونه ای که گفتیم، این دو کشور، روزهای خوبی را شاهدند؟
پس باید حواسمان باشد جنگ اول را با مردم ها، این آمریکاست که شروع کرده. و این بنیان نظام سرمایه داری است. آمریکا باید ملت ها را بچاپد. وگرنه آمریکا نیست.
در مقابل هم ما کار خاصی نکردیم. چند صد روز چند نفر را نگه داشتیم و رها کردیم. حال آنکه آمریکایی ها اگر کسی را نگه دارند، تا زیر شکنجه های جنسی نابودش نکنند، دست بردار نیستند! نگاه کنید به زندان ابوغریب.
حمله با عراق و ربودن مردان عراقی و بازداشت و شکنجه ی آنان، طبق کدام مواین بین المللی انجام شد؟ کجاست این موازین آقای بنی صدر که شما خودتان را برایش به آب و آتش می زنید؟ مردم عراق هم سفارت گرفته بودند؟ یا عضو القاعده بودند؟
آقای بنی صدر! وقت آن نشده چشمها را باز کنیم؟

-- dana ، Nov 24, 2008

یادم می آید در سال ۱۳۵۹ دانشجویان چپ داخل دانشگاه تهران در ها را بسته بودند و شب تا صبح با حزب اللهی ها می جنگیدند که مانع تعطیلی دانشگاه بشوند. یکی هم باید از آقای بنی صدر بپرسد وقتی که درآن زمان به آن ها می گفت «خودتان بیرون بیایید یا این ملت بیرونتان می آورند» منظورش چه بود.

-- پیام ، Nov 25, 2008

متاسفانه نان به نرخ روزخوردن پدر اين ملت را درآورده و اگر كسي هم شجاعتي داشته و حقيقت را بگويد كه زندگي خو را تباه كرده امروز هم دم فروبستن ها در مقابل دستورات دارد به ايران ضربه ميزند

-- كشاورز ، Nov 25, 2008

اقاي دكتر اين يك مسئله تاريخي است براي مردم مملكت ما. اگر قرار بود مردم سوال مي كردند واز حقشان دفاع مي كردند . كه الان رئيس جمهورشان سر جايش بود و......

-- كورش.ازاد ، Nov 25, 2008

سپاس برای گفتگو با آقای بنی صدر لطفاً نظرات ایشان و شخصیت های ملی را بیشتر منتشر کنید.

-- arshia ، Nov 25, 2008

اقاي پيام لطفا مسائل را قاطي نكنيد.من هم توي دانشگاه بودم اما از گفته خوتان استفاده مي كنم نه از برداشت خودم.كه همه شاهد باشند .خوتان مي گوئيد ايشان گفتند بيائيد بيرون يامردم خوب توجه كنيد مردم مي اورندتان بيرون نه نيروي انتظامي.ياحكومت اينها همه از افتخارات ايشان هست كه در تاريخ ماندگار.واين چه ربطي در بستن دانشگاه داردواگر واقعا اگر انطور كه مي فرمائيد ان موقع در دانشگاه بوديد ديگر سن شما قد مي دهد وسما خوتان جزتاريخ هستيد وهمه عالم وادم وچپ وراست اكنون ديگر مي دانند كه تعطيلي دانشگاه براي قلع وقم ايشان بود ودر نوار ايت. ضمنا قرار نيست تعدادي دانشجو بشوند نماينده مردم بقولا واقرار شما چپ ازاين مدل وراست انهاي كه سفارت را اشغال كردن واوردند به سر 70مليون مردم.با تشكر از اقاي اديب زاده وهمكارن ايشان كه گهگاهي نظرات ايشان را مورد استفاده قرارميدهند.

-- كورش.ازاد ، Nov 25, 2008

اقاي دانا با سلام اقاجان من كامنت گذاري كه همين جوري نمي شود شما اگر مي خواهيد در مورد كسي نظر علمي بدهيد دقت كنيد چه مي گويد روز روشن جلو مصاحبه كننده كه بهر حال يك انسان حرفه اي است جعل چرا. حالا اگر نخواهيم براي شما تعين تكليف كنيم كه اقا نظرات علمي ايشان در بيش از 50 كتاب كه تهدادي زيادي بزبانهاي ديگر هم ترجمه شده را بخوانيد كه من پيشنهاد هم نمي دهم .كه كتا بهاي ايشان هر كدام گوهر علمي است ولي سخت كه هم علاقه مي خواهد وهم وقت وپشتكار.ولي از همين چند خط مصاحبه برايتان توضيح مي دهم بعدا خود عادلانه قضاوت كنيد.ايشان درمورد امريكا نمي گويندكه خوي دولت اين كشور استكباري يا بقول شما ديوانه وچنين وجنان نيست. ميگويند نبايد محور سياست خارجي وداخلي شود درعقيده ايشان هرگاه گروهي.حزبي.كشوري قدرت خارجي را بهانه كند وبه درون بكشد خود ازهمه وابسطه تراست.چرا كه مخواهد ان دولت را بهانه استبداد داخلي .فشار به مردم.سلب ازاديهاوبه خوان يغما دادن اقتصاد كشور به همان دولت. حالا برادر عزيز متوجه شديدحال ازنظريه بيائيم بييرون وبه عمل برسيم الان در كشور ما از نظر ازادي .اقتصادي .رانت خواري اين اتفاقات افتاده يانه.شما براي خودتان يك صغراوكبرا چيده ايد كهاگر كسي نداند كه ايشان يك عالم سياسي است .ونداند كه طي مقاله هاي زيادي پيش بيني حمله به عراق محكوميت اين حمله وشكست امريكا از نظر سياسي در اين حمله.وپيش بيني تما م مراحل كشور خودمان تاحالا كه همه درست در امده 28سال پيش در كتاب خيانت به اميد.فكر مي كند ايشان موافق امريكا است وشما مخالف.حال عزيز من ماهم بخواهيم قبول كنيم چكار كنيم با ان همه كتاب در نقد ليبراليسم كه البته اين قسمت اخر به عقيده اين جانب درمملكت خودمان وحتي در دنيا از جنبه نظريه پردازي عرض مي كنم نه فحش دادن ومرگ گفتن به امريكا.كم نظير است با تشكر از راديو زمانه كه فرصت تببادل نظررا فراهم مي كند.

-- نق نقو ، Nov 25, 2008

آمریکا موجه نیست ولی فرق است بین اینکه انسان خود خودش را در داخل چاه بیندازد تا اینکه سعی کند لب پرتگاه قرار نگیرد .

-- بدون نام ، Nov 26, 2008

سفارت امریکا جاسوس خانه بود و ما حق داشتیم مانع شویم و این یک نوع دفاع بود و نه هجوم .

-- ehsan ، Nov 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)