تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر قاسم‌ شعله‌سعدی، نماینده‌ی مجلس در دوره‌های سوم و چهارم

«نگرانی از داخل کشور، دلیل مانور شش روزه»‬

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

در حالی که نزدیک به هفت ماه دیگر به انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران زمان باقی ا‌ست از هم‌اکنون مسایل بسیاری در حال شکل گرفتن است.

از جمله این‌که روزنامه‌ی همشهری، ‌روز چهارشنبه در مورد مانور شش روزه‌ی ماموران انتظامی در تهران با عنوان آمادگی نیروهای انتظامی برای سناریوهای مختلف، نوشته است.

روزنامه از قول بهرام‌ بیات، یکی از مسوولان نیروی انتظامی در تهران نوشته است که در این مانور ۵۰ دستگاه هواپیما، هلی‌کوپتر، چهار هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت یگان‌های انتظامی و واحدهای ‌چترباز شرکت دارند.

گسترش و استقرار واحدهای گشتی و عملیاتی در میدان‌های تهران، عملیات امداد و نجات و انتقال کلانتری‌ها و پلیس تخصصی به محل‌های از پیش تعیین‌شده، مثل مدارس و مساجد، مقابله با اقدامات تروریستی احتمالی و... بخشی از این مانور شش روزه است که از حالا اعلام شده است.

در این راستا با دکتر قاسم‌ شعله‌سعدی، نماینده‌ی مجلس در دوره‌های سوم و چهارم، استاد دانشگاه و وکیل دعاوی که به تازگی خود را نامزد شرکت در انتخابات ریاست ‌جمهوری کرده‌اند، گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

به نظر شما، مانور شش روزه‌ی نیروی انتظامی برای سناریوهای مختلف، ارتباطی با انتخابات هفت ماه آینده ندارد؟

در دنیا حال و هوای تحولات به چشم می‌خورد. از آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی و نقاط دیگر. ایران هم یک دوره‌ی هشت ساله‌ی شکست اصلاحات را تجربه کرده است.

در آستانه‌ی برگزاری انتخابات هستیم، طبیعتاً مردم از حکام سیاسی و محافظه‌کاران عصبانی هستند و از اصلاح‌طلبانی که فرصت را سوزاندند و کاری نکردند هم سرخورده و ناامید‌اند.

طبیعتاً پتانسیل یک جنبش عمومی، مثل تغییرات دموکراتیک یا جنبش مدنی در کشور وجود دارد. البته فراموش نکنیم کمتر از سه هفته‌ی دیگر، روز دانشجو در پیش خواهد بود و از نقاط مختلف کشور خبرهایی در خصوص بعضی از تنش‌ها منتشر می‌شود.

این‌بار حکومت تصمیم گرفته است یک مانور برگزار کرده و زهر‌چشمی بگیرد. البته در سال‌های پیش هم چنین مانورها و رزمایش‌هایی را داشته‌ایم، اما نه به این گستردگی. با این‌که مسبوق به سابقه است، اما گسترش و وسعت آن، مقداری با سال‌های قبل متفاوت است.

آقای شعله‌‌سعدی، ایجاد فضای پلیسی به این گستردگی که اعلام شده است، احتمالاً برای مقابله با یک دشمن فرضی است. این دشمن فرضی، داخلی است یا خارجی؟

حکام ایرانی همیشه از یک دشمن صحبت کرده‌اند و حتا بحث شبیخون و تهاجم فرهنگی را مطرح کردند. این دشمن در ایران خیلی جدی تلقی می‌شود و طبیعتاً بحث اصلی آن داخلی است.

چون اگر خارجی باشد که نیروی انتظامی قادر به کاری نخواهد بود و آمادگی نیروی انتظامی اصولاً مربوط به داخل است و ماموریت نیروی انتظامی ماموریت داخلی است.

اگر قرار بود از دشمن فرضی خارجی نگرانی داشته باشند، باید سپاه و ارتش و نه نیروی انتظامی، مانورهایی را برگزار می‌کردند. لذا ماهیت این نیرو و ماموریت آن نشان می‌دهد که اگر در این مقطع نگرانی وجود دارد، از داخل کشور است.

خبرهای دیگر این است که با آغاز دوباره‌ی جشن‌های بسیج در تهران با گذشت سه دهه ‌از انقلاب اسلامی، باز هم بازرسی در خیابان‌ها شروع شده است. آیا این مورد هم به آنچه شما گفتید ارتباط دارد؟

طبیعتاً وقتی فضا، فضای‌ پلیسی و امنیتی می‌شود این مسایل هم به دنبال آن خواهد بود. این‌ها مجموعاً یک پکیج تلقی می‌شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
حمایت دادستان از نصب دوربین‌ در معابر
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ای کاش ماهم شتر بودیم….

ایکاش وزیر محترم امور خارجه از وزیر کشاورزی سبقت می گرفت وایشان اعضای خانواده های کارکنان محلی شاغل در سفارتخانه هاارا بیمه میکردند.ای کاش ماهم شتر بودیم….
جای تاسف است که پس از حدود سی سال از عمر انقلاب میگذرد و هنوز کار کنان محلی از نعمت بیمه ویا کمک هزینه بیمه ودرمان بی بهره اند.آیا این عدالت است؟

-- صادق ، Nov 13, 2008

ظاهرا مانور کاملا شکست خورد و بهمین دلیل کوتاه و دم بریده شد اولین شکست در مرحله اطلاع رسانی بود که مردم بدون اطلاع با بسته بودن راهها و راه بندانهای نابجا روبرو شدند .مسئولین پلیس آنرا گردن ماهواره و ویدئو انداخته اند و گفته اند مردم به رادیو و تلویزیون ایران گوش نمیدهند. اگر چنین باشد این بزرگترین فاجعه امنیتی میباشد .

-- بدون نام ، Nov 15, 2008

اين مانور ها، نشان ضعف سيستم است. وگر نه اگر سيستم قدرتمندي داشتيم، احتياج به ترساندن مردم و نشان دادن موشك سجيل به خارجي ها نبود.

-- بدون نام ، Nov 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)